شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

چگونه با نمک همه دردها را درمان کنیم؟ (درمان با نمک)

چگونه با نمک همه دردها را درمان کنیم؟ (درمان با نمک)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درمان با نمک! اما کدام نمک؟ مقصود ما نمک طبیعی غذاست، همان که از کوبیده سنگ نمک به دست می آید، رافع بلغم و سودا و زردآب و رطوبات لزجه و گير و ثقل مزاج و كرم و انگل و فساد طعام، مخصوصا اغذيه سرد مزاج مي باشد.

وَ قَالَ النبی صلی الله علیه وآله: الْمِلْحُ مِنَ الْمَاعُونِ وَ الْمَاءِ وَ الْبُرْمَة. (مكارم الأخلاق، ص: 189): نمک از معونه های زندگی و جزو ضروریات خانه است مثل آب و نان یا (دیگ سنگی)

از تاثیرگذارترین آداب در مورد پیشگیری از بیماری ها خوردن نمک است که جزو اصلی ترین اصول تغذیه اسلامی است و جایی نمی توان پیدا کرد که در ممنوعیت غذایی یا پرهیز دادن به مریض نمک را منع کرده باشند، بلکه خود نمک را اساس و اصل درمان در همه بیماری ها بیان فرموده اند و حتی آن را اصلاح کننده هر غذایی معرفی می کنند، همین طور که در این حدیث مشاهده می فرمایید: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله سَيِّدُ إِدَامِكُمُ الْمِلْحُ وَ لَا يَصْلُحُ الطَّعَامُ إِلَّا بِالْمِلْحِ. (بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏63، ص: 394): سرور و آقای همه خورشت ها نمک است و هیچ غذایی اصلاح نمی شود مگر با نمک.

از حدیث بالا دو نکته بسیار مهم برداشت می شود:

  1. وقتی از نمک به عنوان خورشت یاد می شود یعنی اینکه دُز و اندازه خاصی در خوردن نمک بیان نشده و منعی برای زیاد مصرف کردن آن نیست و می توان به جای خورشت استفاده کرد و نان را با نمک خورد.
  2. از نمک به عنوان مصلح همه غذا ها یاد کرده یعنی نمک را با تمام چیزها می توان خورد و خود نمک بهترین مصلح غذایی برای تمام خوراکی ها است، پس اگر نمک را با میوه یا با هر غذایی همراه کردیم ضرر که نمی رساند هیچ بلکه بیشترین نفع را می توان از همان خوراکی برد.

تریاق مجرب

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: ابْدَءُوا بِالْمِلْحِ فِي أَوَّلِ طَعَامِكُمْ فَلَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْمِلْحِ لَاخْتَارُوهُ عَلَى التِّرْيَاقِ الْمُجَرَّبِ (المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص591): شروع کنید با نمک در اول غذای خودتان چرا که اگر مردم می دانستند در نمک چه چیزی (خاصیتی) است آن را به عنوان یک تریاق مجرب می گرفتند.

ترياق: مأخوذ از يونانى- معجونى مركب از داروهاى چند كه يك وقتى آن را دواى مخصوص همه اقسام سموم حيوانى و نیش افعى مى دانستند. ترياق فارسى: پادزهر كه حجر التيس باشد. ترياقات: فساد زهرها و داروهاى دافع سم. (فرهنگ نفيسى، ج‏2، ص: 863)

تریاق مجرب: حال اگر این داروی پادزهر را زیاد تجربه کرده باشند و تاثیر آن برای اطباء مبرز شد به آن تریاق مجرب می گویند.

در این صورت می فرمایند اگر خواص نمک را می دانستند مردم به جای تریاق مجرب استفاده می کردند تایید این کلام در روایتی دیگر از حضرت صادق (علیه السلام) روشن است که می فرمایند:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَدَغَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص عَقْرَبٌ فَنَفَضَهَا وَ قَالَ لَعَنَكِ اللَّهُ فَمَا يَسْلَمُ عَنْكِ مُؤْمِنٌ وَ لَا كَافِرٌ ثُمَّ دَعَا بِمِلْحٍ فَوَضَعَهُ عَلَى مَوْضِعِ اللَّدْغَةِ ثُمَّ عَصَرَهُ بِإِبْهَامِهِ حَتَّى ذَابَ ثُمَّ قَالَ لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِي الْمِلْحِ مَا احْتَاجُوا مَعَهُ إِلَى تِرْيَاقٍ. (المحاسن، ج‏2، ص: 590)

عقربی رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) را گزيد، آن را پرت كرد و فرمود خدايت لعنت كند كه نه مؤمن از تو سالم ماند و نه كافر، سپس نمك خواست و آن را به جاى گزش نهاد و آنگه با انگشت بزرگش آن را ماليد تا آب شد، سپس فرمود: اگر مي دانستند مردم آنچه در نمك است با وجودش به هيچ ترياقى نياز نداشتند.

چگونه با نمک همه دردها را درمان کنیم؟ (درمان با نمک)

درمان همه دردها

نمک نه فقط اینکه درمان نیش عقرب یا زهرهای دیگر باشد، بلکه از صریح روایات مشخص می شود که این نمک درمان همه دردها است.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ فِي الْمِلْحِ شِفَاءً مِنْ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْأَوْجَاعِ ثُمَ  قَالَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْمِلْحِ مَا تَدَاوَوْا إِلَّا بِهِ. (محاسن 590)

در نمک شفای هفتاد نوع از انواع دردها است و اگر مردم می دانستند در نمک چه خاصیتی است درمان نمی کردند خود را مگر با نمک، یعنی تمام دردها را با نمک درمان می کردند.

و چه زیبا گفته اند: هرچه بگندد نمکش می زنند؛ وای به روزی که بگندد نمک.

دقیقا این تعبیر را در روایتی کاملا بیان کرده است، می فرماید:

يَا أَبَاذَرٍّ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْ ءٍ إِذَا فَسَدَ فَالْمِلْحُ دَوَاؤُهُ فَإِذَا فَسَدَ الْمِلْحُ فَلَيْسَ لَهُ دَوَاء. (مكارم الأخلاق، ص: 465): ای اباذر بدان که قطعا هر چیزی زمانی که فاسد شود پس نمک دوای فساد آن است ولی اگر نمک فاسد شد هیچ دوایی برای آن نیست.

از همین روایت می توان دلیل بی تاثیری و فساد نمک های فعلی در بازار را فهمید چرا که این همه تاثیر برای نمک گفته شده ولی افراد با استفاده از این نمک دچار فشار خون و بیماری های کلیوی و… می شوند.

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: لَمْ يَخْصِبْ خِوَانٌ لَا مِلْحَ عَلَيْهِ وَ أَصَحُّ لِلْبَدَنِ أَنْ يُبْدَأَ بِهِ فِي الطَّعَامِ. (بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏63، ص: 396): فراوانى ندارد سفره اى كه نمك ندارد و بهتر براى تن آغاز كردن خوراك است با نمك.

در روایات دیده می شود که فقط بحث تاثیرات نمک در اول و آخر غذا نیست بلکه یک ضرری مد نظر است که انسان را تهدید می کند، یعنی کسانی که قبل و بعد از غذا نمک نمی خورند گاها دچار مشکل خواهند شد چرا که در این روایت انسان را حذر می دهد و گفته شده:

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍعلیه السلام قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ علیه السلام مُرْ قَوْمَكَ يَفْتَتِحُوا بِالْمِلْحِ وَ يَخْتَتِمُوا بِهِ وَ إِلَّا فَلَا يَلُومُوا إِلَّا أَنْفُسَهُمْ. (بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏63، ص: 396): خداوند تبارک و تعالی به موسی وحی کرده است که ای موسی امر کن بر قوم خودت که غذا را با نمک شروع کنند و به آن هم ختم کنند که اگر این کار را انجام ندادند (و اتفاقی برای آنها افتاد یا بیماری سراغ آنها آمد) کسی را سرزنش نکنند جز خودشان را (که احتمالا این اتفاق یا بیماری که از آن یاد شده از جانب ترک کردن نمک است) .

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنِ افْتَتَحَ طَعَاماً بِالْمِلْحِ وَ خَتَمَهُ بِالْمِلْحِ دُفِعَ عَنْهُ سَبْعُونَ دَاءً. (المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص592):  از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله: كه هر كه خوراكش را با نمك گشايد و بدان پايان دهد از 72 درد عافيت يابد كه از آنها است جنون و خوره و پيسى. (آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54)، ج‏10، ص: 184).

از ابراهيم بن ابى محمود كه امام رضا (عليه السّلام) به ما فرمودند: كدام چاشنی و خورشت نزد شما پسندیده تر است، يكى از ما گفت گوشت: يكى گفت: زيت و يكى گفت: روغن، حضرت فرمودند: اينان نه، بلكه نمك، ما به تفريحگاه خود رفتيم و غلامان نمك را فراموش كرده بودند خوشی بر ما نگذشت تا برگشتيم، در تعبیری آمده که چیزی نخوردیم تا برگشتیم (یعنی سفری که در آن نمک همراه نبرده بودند و فراموش کرده بودند حضرت اجازه خوردن چیزی را به آنها نداده بودند. (محاسن 592)

مهمتر اینکه آمده است که علاوه بر اینکه نمک قبل و بعد از غذا تاثیرات فراوان دارد بلکه اگر قبل و بعد از هرچیزی خورده شود تاثیرات آن بیشتر خواهد شد.

وَ قَالَ النبی صلی الله علیه وآله  مَنْ أَكَلَ الْمِلْحَ قَبْلَ كُلِّ شَيْ ءٍ وَ بَعْدَ كُلِّ شَيْ ءٍ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ نَوْعاً مِنَ الْبَلَاءِ أَهْوَنُهَا الْجُذَامُ. (بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏59، ص: 293): کسی که نمک را قبل از هر چیز و بعد از هر چیزی بخورد خداوند سیصدو هفتاد نوع بلا را از او دفع می کند که کمترین این بلاها جذام است.

از ظاهر روایت مشخص است کسانی که قبل و بعد از غذا نمک می خورند از هفتاد و دو بیماری و اگر قبل و بعد از هر چیز نمک استفاده کنند از سیصد و هفتاد بیماری و بلا دور می شوند و جالب تر اینکه قبل و بعد از غذا تاثیر پیشگیری آمده و قبل و بعد از هر چیزی خاصیت دوایی دارد و بیماری را دفع می کند.

در بعضی روایات سرکه را هم جایگزین نمک کرده اند.

  • غذا را با نمك شروع و با سركه ختم نما. (الآداب الدينية للخزانة المعينية / ترجمه عابدى، ص: 279)
  • از امام ششم (ع): ما غذا را با نمك شروع و به سركه ختم مى كنيم. (مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏1، ص: 269)
  • از امام صادق: ما در غذا خوردن به سركه ابتدا مى كنيم چنان كه شما به نمك شروع مى كنيد كه سركه عقل را زياد مى كند. (مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏1، ص: 361)
  • و امام صادق عليه السّلام فرمود: بنى اميّه در هنگام غذا خوردن به ترشى و سركه آغاز كنند و به شورى و نمك پايان دهند، امّا ما اهل بيت به نمك آغاز كنيم و به سركه ختم. (من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، ج‏4، ص: 489)

پس نتیجه ای که می توان گرفت این است که شروع با نمک و اتمام با نمک، یا شروع با نمک و اتمام با سرکه و یا شروع با سرکه و اتمام با سرکه اشکال ندارد ولی شروع کردن غذا با سرکه و اتمام آن با نمک کار بنی امیه است و بهتر است این نوع آخر ترک شود. (وقایه جلد 1)

درمان با نمک

از خواص نمک

نمك علاج امراض: ثقل مزاج، بلغم و سودا، كرم و انگل، فساد، طعم، جذام و خوره، ترياك و سموم، گزيدگى

با طبيعت گرم و خشك، مفيد حال سردمزاج ها و بلغمى ها.

  • نمك باعث تحريك اشتها شده، غذا را به اصلاح آورده و كمك دفع آن مي شود.
  • خوردن نمك سوزانده باعث قبض و بستگى طبيعت شده، سودا را از منافذ بدن جذب كرده و سپس دفع مي كند.
  • نمك رافع گزيدگى و خرابى اطعمه بوده، مانع حدوث جذام، خوره و مثل آن مي شود.
  • خوردن نمك با آب و سكنجبين هر گونه گير و بستگى مزاج را باز مي كند.
  • خوردن نمك با عسل و سكنجبين رفع مضرات ترياك و سموم مواد مخدر و دخانيات و گزيدگى حشرات و جانوران مي كند.
  • نمك مفيد استسقا و امراض بلغمى و سوداوى مي باشد.
  • قى كردن با آب نمك و سكنجبين معده را پاك كرده و خوردن آن با مسهلات رفع اخلاط بدن مي كند.
  • خوردن نمك و پونه رفع عفونات بدن و اخراج گاز و باد شكم از طريق آروغ و دفع از مخرج مي كند.
  • مضمضه نمك با (صبر زرد) و بستنش بر پيشانى و سر دفع نزله (آب ريزش) چشم و بينى مي كند.
  • بستن نمك و روغن زيتون يا هر روغن ديگر و عسل و زفت به عضو كوبيده شده ضرب ديده رفع خستگى و كوفتگى آن مي كند.
  • ماليدن و گذاشتن نمك همراه كف صابون ورم بادى و آب دار و ضربان عضو را رفع مي كند.
  • گذاشتن نمك با تخم كتان به محل گزيدگى عقرب رفع زهر نيش عقرب و با سركه دفع زهر زنبور مي كند.
  • گذاشتن نمك با كوبيده پونه رفع زهر افعى و با زفت و قطران رفع زهر مار شاخدار و دندان و حيوانات و گزندگان آبى مي كند.
  • بستن نمك با زفت و عسل رفع ورم هاى بلغمى يعنى آب دار و با عسل رفع خون منجمد شده زير پوست مي كند.
  • ماليدن نمك و روغن زيتون رفع رنج سوختگى از آتش و حكه و خارش فرج و مقعد و تن و زخم آبله و جذام مي كند.
  • گذاشتن نمك و حنا رفع عقربك (زخم گوشه ناخن) و با (تاتوره) رفع ورم بيضه مي كند.
  • گذاشتن نمك و خمير (خمير پرنمك) دمل را باز كرده يا فرونشانده و ماليدن نمك با سركه امراض جلد و ناراحتى پوست و جوش هاى ليزابه دار را رفع مي كند.
  • كشيدن نمك «مانند سرمه» به چشم رفع سفيدى چشم «لك هاى سفيد كه بر سياهى چشم نشيند» و سرخى و برجستگى رگ ها و مژه ريختگى و آب ريزش آن مي كند.
  • كشيدن نمك سوخته و نشادر سوخته، كه با هم سائيده مثل غبار كنند، به چشم رفع تاريكى و آمدن پرده جلو آن و با سائيده مرواريد رفع بياض (لك سفيد) او مي كند.
  • مسواك با نمك دندان را سفيد و رفع خونريزى و مضرت آن مي كند.
  • شستن با آب نمك و سركه ضدعفونى جوش ها و آكله (خوره) و رافع آنها بوده و بستن نمك با پشم بر زخم قطع خون آن مي كند.
  • بستن نمك كوبيده بر اعضاء دردهاى بلغمى و بادى عضو را رفع مي كند.
  • بستن نمك در پارچه و همراه كردن آن به زن حامله باعث سرعت زايمان او ميشود. (كتب طبى انتزاعى (فارسى) (طهران قديم)، ج‏1، ص: 464)

نمک مضر

سوال این است پس چرا با ذکر این همه روایت در مورد نمک باز دچار مشکل خواهیم شد؟

جواب این است که منظور از نمک، نمکی است که فاسد نشده باشد و فساد نمک های امروز به تصفیه کردن آنها است. چون نمک زمانی که تصفیه می شود فاقد ید طبیعی شده و به جای ید طبیعی، به آنها سدیم اضافه می کنند و در بعضی از کارخانه های نمک دیده شده که اصلا از نمک طبیعی استفاده نمی کنند و از ترکیب سدیم و کلر که با نسبت 40 به 60 خودشان نمک تولید می کنند و این است که باعث فشار خون و بعضا از بین بردن رگ های خونی در بدن می شود و الا نمک طبیعی هیچ ضرری ندارد بلکه خود باعث دفع درد و بلا از انسان خواهد شد.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام خدا قوت نمک واین همه خاصیت…
    چه مطالب مفید وبا ارزش ممنون از زحمات همه شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *