شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

حضور ویژه استاد جواد کاردانپور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

کتاب تهران

آنچه در این مقاله خواهید خواند

صحبت های استاد جواد کاردانپور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با موضوع “بررسی کتاب های حوزه طب سنتی”، سرای ناشران داخلی، اردیبهشت ۱۴۰۲

با مبنا جلو آمدن باعث می شود انسان به مشکل برنخورد.

چیزهایی که در طب سنتی گفته برای بدن مضراست

آب در هر روایتی گفته شده برای بدن مضر است. آب مایه ی حیاط است و مایه ی ممات است یعنی اگرآب زیاد مصرف شود باعث بیماری می شود اگر بدنی رطوبت نیاز دارد می تواند شب قبل ازخواب آب به همراه خرما مصرف کند و کسی که بدنش رطوبت زیاد دارد و نیاز به خشکی دارد باید شب قبل خواب خرما بدون آب مصرف کند. ما اصلا خوردن آب بدون خرما نداریم، ولی خوردن خرما بدون آب داریم.

قرمه سبزی برای بدن خوب است شامل تره و لوبیا است که در روایت به آن سفارش شده است. نخواندن کتاب باعث اشتباه برداشت کردن میشه. کشک و بادمجان را فکر می کنند برای بدن مضرر است در صورتیکه هم کشک و هم بادمجان برای بدن مفید است. می گویند بادمجان برای بدن مضر است و سودا زاست درصورتی که سودابر است و در طب آمده که بادمجان برای بدن مفید است. در روایت داریم که آمده نوشیدن زیاد آب منشا بسیاری از بیماری هااست!

اکثرمریضی ها نه.۹۰درصد بیماری ها هم نه که ۱۰۰ درصد بیماری ها مربوط به خوردن زیاد مایعات و آب است.

باید ورودی و خروجی به اندازه هم باشد. باید به اندازه ایکه آب و مایعات مصرف می شود به همان اندازه خروجی داشته باشیم مثل تعریق، اشک، ادرار. باید ببینیم منافذی که خروجی باز می کند به چه اندازه است آیا خوردن ۸ لیوان آب در روز به همان اندازه خروجی دارید!

انواع مریضی ها و اکثر بیماری ها مربوط به حبس است که بیماری بحرانی می شود، و باید دفع شود که خطرناک است، ولی اگه بدن به خروجی بیافتد یعنی بحران رفع شده است، برای مثال کسی که حبس بول بگیرد بحران می شود و سریع به بیمارستان مراجعه کندکه انسان را می کشد. اگر انسان نتواند ادرار را دفع کند کلیه را داغون می کندو خروجی مثل تکرر ادرار است که باید خدا را شکر کرد باید رطوبت را از بدن دفع کند تا خوب شود. و دیگری تعریق است که باعث دفع رطوبت اضافی از بدن می شود. و دیگری جوش زدن چشم که با حرارت زیاد، آب چشم را دفع می کند. بنابراین سلامتی ما در دفع کردن رطوبت اضافی بدن است. در هیچ کتاب سنتی نوشته نشده که رطوبت زیاد برای بدن مفید است.

ما باید رطوبت غریزی بدن را حفظ کنیم برای مثال دو حرارت را باهم جمع نکنیم، مثلا خربزه و عسل نباید با هم خورده شودکه باعث سوزاندن رطوبت غریزی می شود.

یا در هوای بسیارگرم گرمی جات مصرف نشود.

بعد از حجامت ورزش، تعریق و حمام رفتن ممنوع است!

دو تا حرارت نباید باهم ایجاد شود. حمام و حجامت صفرا ایجاد میکنند و رطوبت غریزی بدن را می سوزانند. که ما حق سوزاندن آن را نداریم و باید آن را حفظ کنیم

نمایشگاه کتاب تهران

برای حفظ رطوبت غریزی بدن چیکار کنیم؟

درطب سنتی نوشته شده است که خوردن چربی جات باعث حفظ رطوبت غریزی بدن می شود. برای مثال در قدیم از خواب بیدار می شدن صبح ناشتا روغن بر روی نان می مالیدن و مصرف می کردند. معمولا غذاهای چرب را صبح مصرف می کردند، صبح کباب می خوردند چون جذب صبح بالا است، خوردن غذای چرب و سنگین برای صبح است چون در بدن نگه می دارد و حرارت ایجاد میشود و اضافه رطوبت را می سوزاند و رطوبت غریزی را حفظ می کند. چون چربی ها سوزانندگی ندارد برای مثال تخم مرغ که صفرا است را داخل ماهی تابه بیاندازید می سوزد، چی باعث می شودکه نسوزد؟ روغن است. روغن رطوبت های غریزی در بدن را حفظ می کند. ولی الان برعکس گفته می شود که آب خورده شود ولی روغن نخورید.

علت اصلی مشکلات ما در طب سنتی چیه؟

این است که مطالعه کتاب نداریم و مباحث و مبنایی نداریم مرحوم شیخ مفید در کتاب طب سنتی بیان کردند که مبنای طب وحی است که هیچ کس جز خدا نمی تواند بر علوم جسمی ما آگاه باشد و ما می خواهیم با تجربه ساده مباحث طب درست کنیم. برای مثال حضرت سلیمان زبان گیاه را بلد بوده است و آن را ثبت می کرده ولی امروز با چند کتب ساده اسم خود را طبیب گذاشتیم. از این مباحث نتیجه می گیریم برای نسخه نویسی فقط مطالعه کتاب کافی نیست و اینکه ساده سازی مباحث پیچیده است و مبنایی نداریم.

علم الادیان وعلم الابدان

اگر جسم درستی نداشته باشیم نمی توانیم نماز بخوانیم، حج برویم. اگر چشم درست نداشته باشیم نمی توانیم قرآن بخوانیم.

برای طب حتما باید مبنا وجود داشته باشد همه مکتوبات کامل نیست و براساس تجربیات است.

همه بیماری ها را نمی شود برای همه افراد یک مدل تجویز کرد. برای مثال دل درد ممکن است از سر، معده، رحم، یبوست باشد. پس برای همه افردی که یک درد دارند نمی شود یک دارو تجویز کرد و باید علت بررسی شود.

درطب سنتی مبنا داریم باید ورودی بسته شود و خروجی باز شود، و دیگری اینکه طبیب خادم طبیعت است یعنی اینکه امروز بدن خروجی باز کرده است مثل اشک چشم آیا باید دارویی مصرف کنیدکه اشک حبس شود و خارج نشود!

آیا کسی که اسهال گرفته باید آن را بند بیاورد؟

در طب سنتی داریم اگر اسهال ایجاد شود شما حق بند آوردن آن را ندارید مگر اینکه در اطفال باعث ضعف شود می توانید بند بیاوردید.

ولی امروزه طرف اسهال می گیرد فقط تلاش می کنند که آن را بند بیاوردند، ولی درمان همین فرد به اسهال است که برای بدن مفید است و یکی از بهترین داروها در طب سنتی برای اسهال سنای مکی است.که خود این دارو باعث بوجود آمدن اسهال می شود.

اسهال ها چند دسته است و متفاوت است اسهال ازعفونت، ویروس، معده، که باید دفع شوند.

خوردن غذایی که باعث بوجود آمدن مسمومیت شده است باید خروجی باز کندکه راحت ترین خروجی از طریق روده است که با اسهال دفع می شود.

سم مار که به بدن میزند اولین واکنش تعریق وتب است که به اعضای رئیسه آسیب نزد ولی اگر بدن را سرد کردیم و تب را پایین آوردیم باعث می شود که به اعضای رئیسه آسیب بزند.

بدن سیستم مدبره دارد و تب را نباید پایین بیاوریم. برای مثال در قدیم اگر بچه ای تب می کرد کودک را با روغن مالش میدادند و پتو رویش می انداختن تا تعریق کند و کمک به طبیعت بدن برای دفع می کردند.

اگرکسی مشکل کلیه و سنگ کلیه داشته باشد می تواند روزه نگیرد؟ اگر همه عالم بگویند روزه نگیر برای کلیه ضرر دارد ولی

خود انسان تشخیص دهد که روزه برایش ضرری ندارد باید بگیرد و حق خوردن آن را ندارد.

طبیب شدن یعنی حکیم شدن و بعد طبابت کردن و باید آگاهی خود در مورد علم را بالا ببرند.

کتاب تهران

آیا دین تعهدی در سلامت بدن دارد!

۱۰۰درصد مبانی طبی باید بر اساس روایت ائمه اطهار باشد. درحوزه جسم شناسی باید به مبانی طبی توجه کنیم.

سبک زندگی سالم یعنی اینکه انسان بداند در شب ایستاده آب خوردن برای بدن مضر است و مشکل کبد ایجاد می کند و اگر ایستاده در شب آب میل شود باید همه را قی کرد.

کتب طب سنتی همان مجربات است که بر اساس تجربه نوشته شده حوزه کتاب نویسی در طب نداریم در قدیم اینقدر ارزش داشته که اسم کتاب را طب نمی گزاشتند و می نوشتند مجربات طب .برای نوشتن کتاب مقدمه، آناتومی، وقت و….می خواهد.

مجربات کاردان پور برای آداب زندگی ۳جلد است. و آداب اطفال، زنان و… در حال نوشتن هستند

آدابی که ما باید برای طفل  قبل از بارداری رعایت کنیم.آداب بارداری و آداب طفل.

اگه پیش طبیبی رفتید ببینید مبنا را بر چه اساسی رعایت می کنندبر اساس بوعلی، رازی یا…

اگه مبنا داشته باشد به مشکل بر نمی خورید امروزه مجربات جایگزین مبناها شده است

در روایت داریم طولانی مدت نشستن در توالت باعث می شود حرارت به سر برسد و باعث سردرد می شود و باید انفیه بکشد و عطسه کند.

کتاب تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *