شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

حبس خون حیض و درمانهای آن

حبس خون

آنچه در این مقاله خواهید خواند

حبس خون حیض(احتباس طمث)و درمانهای آن

تعریف حبس حیض ( حبس عادت ماهیانه )

زمانی که برای خانم ها بلوغ ایجاد می شود، حرارت بدن بنا به تدبیرخداوند برای مسئله ی فرزند آوری بالا می رود. این بالارفتن حرارت بدن را مستعد دفع میکند و خونریزی ایام عادت ماهیانه یا همان حیض که برای کاهش این حرارت است، در خانم ها اتفاق می افتاد و درطب نوین از عنوان آمنوره برای آن استفاده میشود.

حال اگر بنابرضعفِ قوت بدن (که دلایل زیادی از جمله بالارفتن رطوبت و سردی، مصرف مایعات زیاد و…) نتواند دفع خون خوبی داشته باشد به این عدم دفع ، احتباس طمث یا همان حبس حیض می گویند.

🚫🚫🚫در بین نوجوانان و بعضی از خانم ها به علت سختی هایی که در زمان حیض وجود دارد ، از جمله دل درد (که آن هم به دلیل رطوبت بالا و استفاده ی بی رویه از آب و مایعات اتفاق می افتد و موید این حرف آنجاست که اگر خانم هایی که دل دردِ زمان قاعدگی دارند از چند روز قبل آب مصرف نکنند یا در حد نیاز و به همراه خرما بخورند به صورت چشمگیری دل دردشان از بین می رود) و مشقت از نظر نظافت و تعویض لباس و…..وجود دارد، با اکراه از حیض صحبت میکنند و گاها از حبس و نبود آن ابراز خوشحالی می کنند، در صورتی که از فواید آن و ضررهایی که بدن در صورت عدم دفع آن متحمل می شود بی خبرند.

❌❌ضمن اینکه نمی دانند، این دردهای دوران قاعدگی که از آن فرار میکنند و برایشان به کابوس مبدل شده ، از تغذیه و سبک زندگی نادرست خود آنهاست.

برای روشن شدن ضرر حبس حیض یا همان احتباس طمث ابتدا به بیان عوارض آن می پردازیم👇👇👇

 

✅✅عوارض احتباس طمث

  • گرگرفتگی

به علت اینکه دفع خون انجام نمی گیرد، حرارت از بدن دفع نمی شود وحبس این حرارت گرگرفتگی به همراه دارد چون حرارت در بدن سر در گم می شود و راه خروج پیدا نخواهد کرد و این حرارت یا بخاراتی که در اثر دفع نشدن به هر جایی از بدن رسوخ کند باعث بیماری در همان ناحیه می شود برای مثال اگر به سمت سر برود باعث ریزش مو می شود اگر به سمت پوست برود ایجاد این حرارت باعث خشکی پوست و گاهاً سوزش و دانه های ریز در زیر پوست خواهد شد یا اگر به سمت قلب رود تپش قلب در ریه تنگی نفس به سمت مغز رود وسواس عصبانیت و … می آورد که در ادامه تمام این عوارض را بیان خواهیم کرد .

 

حرارت ایجاد شده از عدم دفع خون حیض کل بدن را درگیرمی کند اما بیشتر به سمت سر و سطح بدن می آید پس خشکی پوست و ریزش مو معمولا در همه افرادی که حبس عادت دارند مشاهده می شود.

هر چه خون دفع نشود حرارت افزایش می یابد و امتداد حبس حرارت باعث غلظت خون می گردد چون حرارت زیاد مثل ایجاد مربا خون را غلیظ کرده و جریان آن را کند خواهد کرد .

  • فشارخون

گرما و حرارت به وجود آمده از عدم دفع خون در بدن باعث قلیان خون و حرارت بیش ازحد خون و عوارضی متعددی از جمله فشارخون می شود که همان طور که عرض شد این حرارت به سمت قلب اگر حرکت کند باعث ایجاد این مشکل خواهد شد .

 

  • تنگی نفس

اضافه بر مواردی که ذکر شده و اگر حرارت به سمت ریه رود تنگی نفس می آورد می توان دلیل دیگری هم برای آن بیاوریم به این صروت که چون حبس حیض باعث ایجاد ورم در رحم می شود. با این ورم ناف به سمت پرده دیافراگم متمایل شده و پرده دیافراگم هم به سمت ریه فشار می آورد و باعث تنگی نفس می شود یکی دیگر از عوارض عدم دفع حرارت است.

 

  • تپش قلب

با دفع نشدن حرارت، قلیان خون به وجود می آید. باقلیان خون کارکرد و عملکرد و فعالیت قلب افزایش پیدا کرده و تپش قلب ایجاد می شود و این حرارت روز به روز به سمت قلب کشیده شده تا جایی که خفقان و گرفتگی قلب و در آخر سکته ایجاد خواهد کرد.

  • وسواس

زیاد شدن حرارت بدن سوختگی و ایجاد سودا به همراه دارد و اگر در بدن تولید سودا شود ، وسواس جزو اولین عوارض آن خواهد بود.

❌❌نکته: از سویی دیگرخانم هایی هم که دچار وسواس هستند، به علت ازدیاد رطوبت در بدنشان دچار احتباس طمث می شوند. چون شستوشوی زیاد و ارتباط زیاد با آب، سردی رحم آورده و روز به روز علت را تشدید می کند و این از خطرناک ترین عوارض است چون به طور مستقیم مزید بر علت خواهد شد و بیماری را روز به روز خطرناک تر خواهد کرد .

  • ایجاد موهای زائد در صورت

خون دفع نشده اگر به سودا تبدیل شود باید توسط مو و ناخن از بدن خارج شود به همین دلیل اگر سودا از حد خودش بیشتر شود باید مجاری پوستی که معمولا باز نیست در خانم ها برای خروج خون را باز کند تا بتواند اضافه این خون را به سطح پوست برده و از راه مو خارج کند . علت اینکه در بدن آقایان بیشتر مو وجود دارد همین است چون آقایان دفع عادت ماهیانه و تخلیه خون ندارند و به سمت پوست آمده و راه خروج را بیشتر می کند وقتی خانم ها سیستم بدنشان مثل آقایان شود و دفع خون کافی نداشته باشد مو در بدن آنها هم زیاد خواهد شد .

  • تغییر صدا ، شبیه مردها شدن صدا

دقیقا همان نکته ای که در موی زائد عرض کردیم اینجا هم صادق است و خانم هایی که دفع عادت ماهیانه نداشته باشند شبیه به مردان می شود و صدای آنها هم شبیه به مردان خواهد شد .

  • سنگینی بدن
  • کسلی و خواب آلودگی زیاد
  • عدم اشتها و میل به غذا
  • اشتها و علاقه به خوردن ردیعه ها مانند خاک ، ذغال، کاغذ، یخ و….
  • کمردرد و درد در ستون فقرات و پایین کمر
  • اختناق رحمی
  • ایجاد انحراف در لگن
  • ایجاد اورام رحمی مانند کیست و میوم

❌افرادی که از سردی زیاد دچار احتباس طمث می شوند ، مبتلا به عوارضی ازجمله : خواب زیاد ، سنگینی در سر ، عرق سرد کسلی در کل بدن ، رنگ پریدگی ، پایین زدن نبض و…..می شوند.

 

این عوارض شامل حال کسانی می شود که دچارحبس شده اند ، اما چه کسانی و به چه دلایلی حبس بر ایشان به وجود می اید👇👇👇👇

✅✅دلایل ایجاد احتباس طمث (حبس خون قاعدگی)

قطع شدن خونریزی و عدم حیض به دو صورت می تواند اتفاق بیافتد.

💢گاه این طمث طبیعی است ، و عواملی از جمله

☑️بالغ نشدن فرد تا ۱۴سالگی

☑️حامله بودن یا شیر دادن

☑️پیر شدن و عدم قوت برای تولید خون دارد.

❌در این حالتها بدن حرارت را در جای دیگر به کار می گیرد و عوارضی به همراه ندارد.

به طور مثال در زنان باردار این حرارت صرف جنین می شود یا در شیردهی صرف تولید شیرمی گردد و در زنان مسن که به سمت سن بلغم پیش می روند این حرارت به راحتی در دفع سردی حاصل از سن مفید است.

❌البته این درصورتی است که این حرارت با مصرف بیش ازحد مایعات و ازدیاد رطوبت و ایجاد ضعف در هضم چندین برابر افزایش پیدا نکند تا مضر و ضربه زننده باشد.

حبس خون

💢اما گاهی احتباس خون حیض عارضی است. و به دو صورت اتفاق می افتاد.

۱-گاهاً به صورت تدریجی ایجاد می شود و عواملی از جمله:

☑️کم بودن قوت بدن که ضعف دافعه و… دارد .

☑️به سبب مشکل در خود رحم.

☑️به سبب ماده (کم یا زیاد شدن اخلاط در رحم) دارد.

❌بنابراین می توان لکه بینی را هم به نحوی طمث محسوب کرد.

۲-ولی گاهاً دفعتاً و به یکباره قطع می شود و عواملی از جمله:

☑️کم خونی.

☑️حرارت بالا.

☑️ضربه به رحم.

☑️ایجاد ترس و هول برای خانم ها.

☑️ضعف کبد.

ضعف در کبد می تواند باعث بالارفتن حرارت شود. و زمانی کبد ضعیف تر می شود که هضم ضعیف باشد یا مایعات و آب زیاد مصرف شود.

☑️خشکی زیاد.

گاهاً به علت ایجاد خشکی زیاد احتباس طمث اتفاق می افتد ، که این خشکی می توان نتیجه ی استفاده ی بی رویه استفاده از آب و مایعات و بروز یبوست باشد.

☑️انحراف رحم.

انحراف در رحم که به علت افتادگی لگن اتفاق میفتد عروق را می بندد! ❌تدبیرش جا انداختن لگن و رحم است. و استفاده از فانسخه برای تخلیه صحیح رطوبت از مثانه است. چون تا زمانی که رطوبت به طورکامل تخلیه نگردد ، مشکل افتادگی رحم به دنبال افتادگی مثانه طبیعی است.

☑️ایجاد انسداد در رحم.

☑️خروج خون از عضوی دیگر.

مانند خونریزی در بواسیر.

☑️بیخوابی شدید.

☑️گاهی خستگی زیاد باعث احتباس طمث می گردد.

☑️غم طولانی و شدید.

☑️مشکل طحال.

☑️عدم جماع که باعث ایجاد بخارات می شود.

❌❌نکته مهم: درکتاب فردوس الحکمه صفحه ۱۹۶آمده👈گاهی انجام دیر به دیرجماع یا عدم جماع (عدم انزال در زن) باعث حبس می شود. عدم دفع وحبس ، ایجاد بخارات می کند.

واین بخارات باعث غلظت و مربایی شدن خون در ناحیه رحمی می شوند. همچنین باعث تنگی نفس ( فشار به ریه و گاهی قطع نفس) ، فساد معده و کبد، قلب، خناق و کریه المنظر (چهره زشت)  و عدم باردار می شود و در آخر فرد را دچار استسقاء می کند.

☑️سقط جنین.

سقط کردن جنین باعث احتباس خون حیض می شود و اگر به دنبال آن کورتاژ هم اتفاق بیافتد باعث افتادگی رحم و عدم باروری می شود.

☑️ قرحه رحمی.

نکته: اگر قرحه و جراحت باعث انسداد شود باعث عقیم شدن می گردد که البته با تدابیر فصد زیاد، و فعالیت زیاد و کم خوری میتوان درمانش کرد.

☑️چاقی مفرط.

که به علت زیاد شدن رطوبت در بدن اتفاق می افتد و به طبع آن بالارفتن حرارت احتمال طمث و عدم دفع خون حیض درخانم ها زیاد می شود.

☑️فضولات غلیظ و لزج.

☑️خشکی بیش از حد رحم.

☑️ورم‌ های رحمی.

☑️اختناق رحمی.

☑️تنگی عروق.

☑️یبوست و بواسیر.

درمان ایجاد یبوست و بواسیر، فضولات دفعی بدن (مدفوع) حبس می شوند و این حبس ایجاد بخار می کند. و بخارات همه به سمت بالارفته و حرارت را به سمت سر می کشد و همین امر احتباس خون حیض یا همان طمس را ایجاد می کند.

☑️تب شدید.

در زمانی که در بدن تب شدید اتفاق بیافتد، حرارت به سمت سر کشیده شده و حبس اتفاق می افتد.

✅✅پیشگیری

۱-انجام پرهیزات قاعدگی از جمله: حمام نرفتن در زمان عادت ماهیانه ، نخوردن سردیجات و لبنیات، ننشستن مکان سرد ، عدم استفاده از آب در هنگام دستشویی مخصوصاً روزهای اول قاعدگی ، عدم استفاده از لبنیات ، گشنیز ، سیب ترش و سرکه در زمان عادت ماهیانه ، عدم ایجاد حرارت شدید در حمام در هنگام عادت ماهیانه …

۲-حنا بستن به سر در زمان های پاکی.

۳-عدم مصرف آب و مایعات بیشتر از نیاز بدن، زیرا مایعات و آب به علت ایجاد سردی در بدن باعث بالا رفتن حرارت می گردد و بالا رفتن حرارت طمث ایجاد می کند.

۴-خوب جویدن غذا.

خوب جویدن غذا و بالا بردن هضم باعث تولید خون در بدن می شود و باعث جلوگیری از طمث حاصل از کم خونی می گردد.

۵- عدم استفاده از مغلظات ، خوراکی های مانند گوجه ، سیب زمینی ، ماهی و… که باعث غلظت می شوند و نخوردن آنها احتمال ابتلا به طمثی که علت آن غلظت خون است می کاهد.

۶- استفاده از هاضوم و نمک و سرکه قبل و بعد از غذا.

به علت اینکه نمک و سرکه بازکننده ی سدّه هستند در رفع انسدادهای رحمی موثراست و هاضوم چون هضم را بالا می برد کاهنده ی حرارت است.

۷- استفاده از فانسخه (فانسقه) برای تخلیه کامل ادرار از مثانه و عدم رطوبی شدن و سرد شدن رحم.

۸- انجام حجامت عام برای کاهش حرارت عارضی بدن به صورت طبیعی.

 

✅✅درمان احتباس طمث

۱-انجام حجامت عام و ساقین برای کاهش حرارت و بخارات از سمت سر و رفع طمث.

۲-اگرحبس از ضعف کبد باشد ، انجام فصد اکحل عالی است.

البته فصد صافن یک روز در میان اول پای راست و بعد پای چپ هم درمان حبس است.

۳-اگر احتباس از کم خونی باشد:

مصرف تخم مرغ  بومی نیم برشته + روغن حیوانی و شوربای گوشت خروس و یا گنجشک عالی است.

۴- اگر حبس اتفاق افتاده از هول و ترس باشد:

درمان آن هولگیری ، خوردن زعفران و حجامت است.

۵- خوردن اسفند ماه از مدّرات حیض محسوب می شود.

۶- آب نخوردن.

کسانی که حبس حیض دارند اگر آب نخوردن حبس باز خواهد شد.

۷- اگر علت طمث غلظت و سردی است:

خوردن ادویه های گرم و لطیف، غذاهای لطیف ، آب نخود سیاه جوشیده وآب نخود سفید با شوید + زیره + روغن زیتون است.

۸- اگر طمث از حرارت است:

استفاده از صفرابر ها خروجی بازخواهد کرد‌ . صفرابر هایی مانند شربت کدو ، روزه گرفتن و….

۹- خوردن آب شوید پخته.

۳-ساقه کرفس + رازیانه + پوست کور + قسط تلخ و شیرین + حنظل + سیاهدانه پخته شود و روزی یکبار نوشیده شود.

۱۰- رازیانه + دارچین + زعفران.

۱۱- پنج دانه کرچک کوبیده شده و داخل ناف قرار داده شود.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *