شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

جایگزین پماد سوختگی به روش طبیعی و سنتی

جایگزین پماد سوختگی به روش طبیعی و سنتی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

✅✅جایگزین پماد سوختگی به روش طبیعی و سنتی

سوختگی از شایع ‌ترین آسیب های  است که در مرحله اول پوست را درگیر می‌کند و با توجه به علت وعامل آن انواع متفاوتی دارد:

١)سوختگی خارجی ناشی از آتش، آب جوش، بخار آب، آفتاب‌ سوختگی ، موادشیمیایی ، اسید و..

٢)سوختگی داخلی به دلیل سرمازدگی ، حرارت های درونی ، بخارات درونی ، و بیماری هایی که از درون باعث بالا رفتن حرارت می شود و اثرش را در پوست ظاهر می کند و…

سوختگی ها را بر اساس شدت و میزان آسیب دیدگی شخص  به سه درجه تقسیم‌ بندی می‌کنند.

درجه یک:  لایه بیرونی و سطحی پوست( اپیدرم) درگیر می‌شود و نشانه آن سوزش و خشکی پوست و قرمزی می‌باشد. مانند آفتاب‌ سوختگی

درجه دو: اپیدرم و درم ( لایه‌ی وسطی پوست) آسیب می‌ بیند و نشانه آن قرمزی و سوزش به همراه تاول زدن و ضخیم شدن پوست می‌باشد. مانند سوختگی با آب جوش

درجه سه: عمق سوختگی به بافت زیر جلدی و عروق و حتی استخوان‌ها رسیده و سوختگی شدید می‌باشد.

✅✅چرا در سوختگی ها تاول ایجاد می شود ؟

سوختگی از حرارت است و زمانی که بدن تشخیص دهد که حرارتی به پوست رسیده است سعی و تلاش می کند برای اینکه دفع این حرارت کند برای همین رطوبت های اضافی را که در بدن است به جای سوختگی می ریزد تا دفع حرارت کند برای همین در سوختگی ها ما باید خادم طبیعت بدن شویم نه اینکه دشمن آن یعنی باید حرارت را از موضع دفع کنیم تا به بدن در سرد کردن موضع کمک کرده باشیم برای همین رطوبت هم به موضع ریزش نخواهد کرد و حرارت زیاد در آن ناحیه باعث ماندن جای سوختگی هم نخواهد شد .

✅✅اقدامات لازم هنگام سوختگی‌:

زمانی که سوختگی ایجاد می شود تا یک دقیقه یا کمتر می توان اقداماتی را انجام داد تا حرارت را فوری از آن ناحیه دفع کرد و از تاول کردن و ماندن جای سوختگی جلو گیری کرد .

زمانی که سوختگی ایجاد می شود بهتر است موضع را در پودر هایی که طبیعتاً دفع حرارت می کند و رطوبت را جذب می کند قرار داد یا از همان پودر به موضع بپاشیم و بگذاریم تا یک ساعت بماند .

موقعی که سوختگی ایجاد می شود زمان زیادی برای این عمل نیست برای همین مواردی که بیان میشود بهتر است همانند یک جعبه کمک های اولیه همیشه دم دست باشد و یا انواع آن را خوب به ذهن بسپاریم تا در آن موقع دست و پای خود را گم نکنیم و بتوانیم به خوبی آن ها را پیدا کنیم .

اموری که برای زمان اولیه سوختگی می توان استفاده کرد عبارتند از :

آرد گندم یا جو ، پودر عدس یا دال عدس ، برنج خشک ، نمک طبیعی کاملا آسیاب شده که مثل آرد پودر شود ، حنا خشک ، پودر خشک شده کدو ، پودر خشک شده خیار به همراه پوست و تخمه های آن باید خشک شود ، خاکستر چوب یا برگ درخت که بهتر است از خاکستر چوب نی یا درخت انگور باشد ، پاشیدن ماسه خشک ، خاک ( هرچه نرم تر باشد بهتر است ) اگر از گل سرشور یا خاک رس هم بتوان استفاده کرد بسیار مناسب است ، ضماد روغن خیار یا کدو یا بابونه به همراه عسل در همان لحظه مناسب است اگر این موارد یافت نشد حتی می توان از آرد داخل گز یا گذاشتن یخ یا لیوان های استیل که در فریزر وجود دارد استفاده کرد و یا هر چیزی که در فریزر یخ زده جای موضع بگذارند .  اگر تمام این آرد ها مثل گندم جو و … را داخل یخچال نگهداری کرده باشید اثر بهتری خواهد گذاشت .

✅✅اقدامات لازم بعد از سوختگی‌:

اقداماتی دیگر هم هست که اگر فاصله بین سوختگی ایجاد شود می توان جزو تدابیر استفاده کرد مثل : دال عدس و سرکه و گلاب که به صورت پماد جای سوختگی گذاشته شود یا عسل را له صورتی که یک لایه ایجاد کند روی جای سوختگی قرار دهیم که مانع از عفونت و گوشت اضافه آوردن می شود .

گیاهان مؤثر در درمان سوختگی: آلوئه ورا، برگ بارهنگ، بابونه، برگ چغندر، خیار، کاهو، برگ بید، کدو می باشد که می توان به صورت مدام روی جای سوختگی بگذاریم و روزی چند بار به صورت پانسمان آن را عوض کنیم .

برای کاهش درد و سوزش ناشی از سوختگی روی موضع را می‌توان از

  • سفیده تخم‌ مرغ
  • ژل آلوئه ورا
  • سیب زمینی
  • تفاله بابونه
  • لعاب به دانه و….  استفاده کرد.

✅✅✅بهترین پماد برای انواع سوختگی: ترکیبی از پودر دال عدس  «2 قاشق» و سرکه انگور طبیعی «1/4 لیوان» و گلاب  «1/2 لیوان»  می باشد که می توان به عنوان یک پماد همیشه در خانه داشته باشیم و جزو وسایل کمک های اولیه در خانه از آن استفاده کنیم .

❇️اگر سوختگی به زخم نرسیده باشد، بهتر است از روغن‌هایی مانند ارده کنجد، گلسرخ، بابونه، زرد گاوی، زیتون استفاده کرد.

❇️اگر سوختگی به زخم رسیده باشد عسل بهترین گزینه برای ترمیم پوست میباشد. استفاده مداوم از ترکیب عسل و روغن زیتون باعث بهبود زخم می‌شود.

 

نکته : به هیچ وجه تاول های ایجاد شده را نترکانید و آب آن را تخلیه نکنید این آب ایجاد شده باعث بهبودی زودتر و نماندن جای سوختگی می کند و از عفونت کردن آن جلوگیری خواهد کرد و بهتر است پوست آن را با روغن زیتون و عسل چرب نگه دارید تا بیشتر روی پوست بماند و آب آن تخلیه نشود .

✅درمان انواع دیگر سوختگی :

١)سوختگی پای نوزاد بر اثر ادرار: شستشویی پای نوزاد با جوشانده عناب و یا کاسنی

جایگزین پماد سوختگی به روش طبیعی و سنتی2

 ❇️❇️جایگزین پودر بچه:

  • حنا
  • پودر دال عدس الک شده
  •  پودر برگ مورد
  • سویق عدس
  • از روغن های بابونه وگل سرخ هم می‌توان استفاده کرد.
  • پاشیدن آرد برنج برای سوختگی پای نوزاد بسیار مناسب است .

٢)عرق سوز شدن : پوشیدن لباس با جنس الیاف طبیعی

  •  تمیز کردن و شستشوی موضع با آب ولرم و خشک کردن
  • نوره کشیدن و حنا گذاشتن بعد از نوره بسیار مناسب در پیشگیری و درمان آن می باشد .
  • استفاده از پودر بچه طبیعی مانند حنا، دال عدس و…
  • استعمال روغن‌های خنک مانند: کدو، خیار، خرفه، کاهو
  • لعاب اسفرزه و به دانه روی موضع
  • پودر مورد و آرد جو و گل سرخ روی موضع
  • استفاده از  مخلوط سرکه و گلاب بر روی محل عرق ‌سوز شده

٣)سوختگی چشم بر اثر جوشکاری: گذاشتن رنده کدو روی پلک  بهتر است از شب تا صبح چند بار عوض شود .

  • گذاشتن سفیده تخم ‌مرغ روی پلک
  • ضماد تفاله چای بابونه
  • رنده هویج و سیب‌ زمینی روی پلک چشم

۴)سوختگی ناشی از استعمال نوره : قبل از استفاده از نوره بدن را با آب سرد بشویید و بعد از استفاده، حنا روی بدن بگذارید سپس با روغن گل سرخ وسرکه ماساژ دهید.

۵)سوختگی زبان بر اثر خوردن غذای گرم یا چای داغ : پاشیدن شکر روی زبان و نگه داشتن نمک به مدت 10 دقیقه در دهان .

  • استفاده مرتب از آب ‌نمک

۶)سوختگی حلق و گلو در اثر استشمام بخار مواد شیمیایی : آبگرم به‌ همراه سرکه شیره چندین نوبت مصرف شود.

  • مصرف آب برنج
  • مصرف روغن گل سرخ و پودر حنا و سرکه و روغن زیتون
  • قرقره کردن نمک و سرکه روزی چند بار

❇️❇️ساخت انواع دیگر پماد سوختگی   :

❇️ترکیب سفید آب و مردار سنگ پرورده در روغن گل سرخ

❇️ترکیبی از ژل آلوئه ورا و پودر بابونه و پودر حنا و عسل و روغن زیتون

❇️ترکيبی از روغن زرد گاوی، ژل آلوئه ورا، سفیده تخم‌مرغ ، زردچوبه ، آرد پودر دال عدس

✅در سوختگی‌های شدید به ‌علت این ‌که بدن رطوبت زیادی از دست داده وخشک شده احتمال مرگ‌ ومیر وجود دارد. بنابراین با مصرف سرم طبیعی که ترکیبی از آب ولرم و نمک و عسل میباشد و یا مصرف سیب و عسل می‌توان جبران مایعات را کرد حتی از انار هم می توان برای کسی که دچار سوختگی های شدید شده استفاده کرد که جایگزین سرم می باشد .

✅در سوختگی هایی که به زخم رسیده می ‌توان از ترکیب جوشانده آویشن و اسطوخودوس به ‌عنوان سرم شست‌ وشو استفاده کرد.

✅مصرف خوراکی سنجد در بازسازی و ترمیم سریع پوست بر اثر سوختگی ، مفید است.

✅اگر سوختگی قدیمی باشد می‌توان از سرکه عنصلی و روغن گل سرخ (ماساژ) بهره برد تا جای آن بر طرف شود این کار را باید حدود سه ماه انجام داد و بهتر است از دست فرد دیگر برای مالش دادن استفاده شود .

جایگزین پماد سوختگی به روش طبیعی و سنتی3

✅✅آفتاب‌سوختگی

✅✅ضد آفتاب طبیعی

اگر پوست به طور مستقیم بدون هیچ محافظتی  در معرض نور خورشید قرار بگیرد، منجر به سوختگی، کک و مک، خشکی، چین و چروک و… می‌شود. تابش اشعه ماوراء بنفش توسط نور خورشید سبب خسارت به DNA پوست می‌شود.

همچنین رادیکال‌های آزاد موجود در نور خورشید  باعث شکسته شدن وکاهش تولید کلاژن پوست می‌شود. (کلاژن، پروتئینی است بر روی سطح پوست که سبب شادابی و جوان‌سازی پوست می‌شود) برای همین بهتر است قبل‌از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب طبیعی استفاده کرد.

از طرفی خونی که در لایه های رویی پوست انسان وجود دارد در اثر زیاد قرار گرفتن در مقابل نور خورشید باعث سوخته شدن شده و رنگدانه های پوست را عوض خواهد کرد و فرد همیشه دچار تیرگی پوست خواهد بود .

اگر فرد حرارت غریزی را در زیر پست کم کند دیرتر دچار آفتاب زدگی خواهد شد و خورشید دیرتر می تواند حرارت پوست را به سمت سوختگی ببرد برای همین بهترین ضد آفتاب های طبیعی آنهایی هستند که حرارت پوست را کاهش داده و حائلی بین نور خوشید و پوست انسان قرار دهند .

❇️کرم ضد آفتاب مانند کاوری پوست را در برابر اشعه ماورا بنفشUV محافظت می‌کند و مانع آفتاب‌ سوختگی و عوارض ناشی از تابش آفتاب می‌شود.

ضد آفتاب‌های شیمیایی به دلیل داشتن ترکیباتی مانند اُکسی بنزون و پارابُن و.. جذب پوست شده و  باعث خرابی و آسیب به پوست می‌شوند ، حتی به مرور عامل ایجاد سرطان هم می‌شوند .

 

✅✅ساخت ضد آفتاب طبیعی :

ترکیبی از ژل آلوئه ورا و روغن نعناع وروغن نارگیل و موم عسل ذوب شده با آب خیار یا آب کدو (به روش بن ماری)

❇️در تهیه ضد آفتاب طبیعی از روغن خیار به عنوان‌ آبرسان قوی و کاهنده حرارت هم می‌توان استفاده کرد.

 

آلوئه ورا به دلیل دارا بودن spf بالا (ضریب محافظت در برابر آفتاب) بهترین گزینه برای درست کردن ضد آفتاب طبیعی می‌باشد.

منتول موجود در روغن نعنا باعث می‌شود که حرارت درونی پوست را به بیرون بریزد و مانند یک تونر به پوست رطوبت دهد و آن را خنک کند و با بیرون ریزی بلغم پوست ، مانع سوختگی آن می‌شود. همچنین خاصیت ضد التهابی نعناع مانع از پیری وخشکی پوست می گردد .

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و از طرفی مانع از التهابات ناشی از اشعه خورشید می‌شود.

موم عسل به ‌خاطر داشتن ویتامین  A رطوبت را جذب می‌کند و به‌ عنوان یک آبرسان طبیعی عمل می‌کند. همچنین با ایجاد پوشش مناسب بر روی پوست مانع عبور اشعه آفتاب می‌شود.

کسانی که زیاد در معرض آفتاب هستند اگر هر شب یک ساعت رنده شده کدو یا خیار را روی پوست خود ضماد کنند کمتر دچار آفتاب سوختگی می شوند و اگر مقداری نمک همراه کدو و خیار روی پوست بگذارند پوست مقاوم تری پیدا خواهند کرد .

❇️❇️در تهیه ضد آفتاب برای پوست‌های حساس ، روغن فندق را هم به ترکیب ضد آفتاب طبیعی اضافه کنید.

❇️❇️برای پوست‌های چرب به ‌جای روغن نارگیل از روغن بادام استفاده شود.

 

✅✅تدابیر درمان آفتاب‌ سوختگی : استفاده موضعی از جوشانده نعناع یا روغن نعناع، ژل آلوئه ورا ، ضماد تفاله بابونه روی پوست، ماساژ پوست با شیر یا ماست، ماساژ پوست با روغن خیار و روغن کاهو، ضماد رنده  کدو، ماساژپوست با به رنده شده

در آخر باید عرض کنیم که در تمام سوختگی ها چه برونی و چه درونی یکی از بهترین راهکار های درمانی و پیشگیری انجام حجامت نقره و حجامت عام می باشد که باعث مقاوم شدن پوست و باعث کاهش حرارت از ناحیه مویرگها شده و به راحتی به سمت سوختگی نخواهد رفت و حتی در درمان برای کسانی که بعد از آفتاب سوختگی رنگ آنها تیره شده بسیار مناسب است و سلول های پوستی را فعال کرده تا از نو خونرسانی کنند .

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام خداقوت،بسیاربسیارعالی بود.مطلب به هیچ وجه تکراری نبود.با در دسترس ترین موادموجود به راحتی هرکس خودش می توان درمنزل وسفرمراقب پوست خودوافرادخانواده اش باشد.واقعاخسته نباشید

  2. با سلام
    عالی بود مقاله کامل مفید و کاربردی بود.
    طب اسلامی سنتی گنج گرانبها ولی مظلوم.
    اللهم عجل لولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *