شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تنگی کانال نخاع(spinal canal stenosis)

 هنگامی که سوراخ هایی که عصب از درون آنها خارج می‌شود به دلایلی تنگ شود، باعث فشار روی عصب و در نتیجه ایجاد احساس درد و بی حسی شده که به قسمت‌های تحتانی کمر و پاها کشیده می شود.

اگر یک ناحیه ازستون فقرات ضعیف شود ، بدن فضولات ومواد زائد را همان جا می ریزد . و چون کمردر فعالیت ها بیشترین درگیری را درستون فقرات دارد وگردن چون در مقایسه با سایر قسمت ها ازحمایت کمتری برخوردار است ، صدمات و آسیب ها متوجه این دو موضع می گردد.

تنگی کانال یک اصطلاح غلط است چون کانال هیچگاه تنگ نمی شود و چون عروقی که از درون کانال نخاعی رد می شوند از اجتماع فضولات و رطوبت های اضافی متورم می شوند باعث تنگ شدن مسیر برای عصب نخاعی شده و به اصطلاح تنگی کانال نخاع گفته می شود .

💢💢 علت های تنگی کانال نخاع:

✔️اجتماع ماده سودا و روطبت های غلیظ شده و گاهی سودای غلیظ شده اطراف دیواری نخاع یا دور جداره ی آن را گرفته و باعث تنگی کانال نخاع و فشار به عصب ها می شود.

✔️اجتماع رطوبت . گاهی اجتماع رطوبت و بلغم در وریدهایی که از کنارعصب نخاعی عبور می کند ، جای عصب را تنگ می کند و این عارضه را پدید می آورد.

✔️گرفتگی عضلات . گاهی گرفتگی عضلات در همین ناحیه اتفاق می افته که به دیسک و نخاع  فشار آورده و دردهای عصبی به همراه می آورد.

✔️ مشکل ضعف کلیه. در بعضی افراد چون کلیه ها ضعیف هستند ، رطوبت به طور کامل در مثانه تخلیه نمی شود و این رطوبت در جاهای دیگر بدن پخش می شود و نزدیک‌ ترین محل ‌به این رطوبت دیسک کمراست ، پس رطوبت در این قسمت ریخته و ملتهب می‌شود و التهاب دیسک و  تنگی کانال به همراه می‌آورد .

✔️فعالیت های نا مناسب و مداوم . با فعالیت ‌های نا مناسب ، غضروفی که بین مفاصل قرار دارد تخریب می‌شود و همین امر باعث فشار مهره ها بر روی نخاع و تنگی کانال می شود.

 ✔️فتق دیسک . گاهی بر اثر فعالیت های سنگین ، دیسک دچار بیرون زدگی یا پارگی می شود ، دیسک بیرون زده به سمت کانال نخاعی پیش رفته و به عصب هایی که از سوراخ مهره هاعبور می کنند ، فشار می آورد و این عارضه را پدید می آورد .

✔️بالا رفتن سن . به موازات پیر شدن ، بدن به سن بلغم نزدیک شده و اگر پرهیز از مصرف مایعات و اجرای صحیح سبک زندگی اسلامی وجود نداشته باشد ، اجتماع شدید بلغم و رطوبت باعث می شود بافت هایی که مهره ها را به هم وصل می کنند ، دچار کشیدگی و سفتی شده و همین امر به مهره ها فشارآورده و تنگی کانال نخاعی اتفاق بیافتد علاوه بر آن کم تحرکی در این سن باعث عدم تعریق و دفع رطوبت از ناحیه پوست شده و این رطوبت ها به ورید ها برگشت داده می شود و جای نخاع را با اجتماع روطبت داخل این ورید ها کم خواهد کرد .

✔️خار استخوان . گاهی ازدیاد بلغم و سودای غیرطبیعی در بدن باعث ایجاد خار استخوانی در مهره های ستون فقرات و گردن شده و این زائده باعث باریک شدن کانال نخاعی و تنگی آن می شود.

✔️آسیب دیدگی یا ضربه . گاهی در ناحیه ی نخاع یا اطراف آن آسیب دیدگی اتفاق می افته که منجر به التهاب شده و این ملتهب شدن می تواند باعث تنگی کانال نخاعی گردد.

✔️ تومورها . براثر افزایش سودا و غلظت آن ، تومورهای سرطانی یا غیر سرطانی ایجاد می شوند . گاهی این تومورها در غشای نزدیک به نخاع به وجود آمده و با فشاری که به نخاع می آورد باعث تنگی کانال نخاعی می شوند .

💢علائم تشخیص تنگی کانال نخاعی :

اگر این تنگی کانال در ناحیه کمر ایجاد شود👇👇

– کمر درد شدید یا خفیف.

– احساس ضعف در پاها ، کف پاها یا قسمتی از لگن و باسن.

– مشکل در حفظ تعادل هنگام ایستادن راه رفتن و یا خم شدن.

– گرفتگی پا بعد از ایستادن های طولانی مدت.

– احساس سوزش و مورمور شدن یا بی حسی در پاها و بخش تحتانی باسن و لگن.

-احساس سفتی و سختی در پاها و ران ها.

 ولی اگر محل وقوع آن گردن باشد👇👇👇

-باعث درددرناحیه گردن وکتف ها.

-خواب رفتن ، سوزن سوزن شدن ، بیحسی و احساس ضعف در دستها ، مچ و آرنج می گردد .

  برای پیشگیری از تنگی کانال نخاع می توان:

-پرهیز از مصرف سردیجات و خوراکی های سودازا.

-فعالیتهای جسمانی وتعریق ودفع رطوبت اضافه از بدن.

-استفاده از فانسخه یا شال برای تخلیه کامل ادرار و دفع رطوبت اضافه از بدن به طوری که از زیر شکم به پشت کمر محکم بسته شود تا شکم بالا نگهداشته شود و رطوبت های مثانه و کلیه کامل تخلیه شود .

-حمام بسیارگرم به نحوی که دفع بلغم کن هفته ایی یکبار (دوا البَلغمِ الحَمّام).

-پرهیز از نوشیدن مایعات زیاد برای جلوگیری از بلغم.

-خود داری از انجام فعالیت‌های سنگین.

-انجام فعالیت های منظم وکنترل وزن اشاره کرد.

– حتی الامکان تند تند به توالت رفته و خود را مجبور به ادرار کردن کنند و به هیچ وجه از توالت فرنگی استفاده نکنند .

راههای درمان تنگی کانال نخاع:

– منضج اسفند به طوری که حداقل اسفند تا 40 روز صبح وشب به صورت خوراکی مصرف شود و انجام فصدی که باعث تخلیه رطوبت وسودای اجتماع کرده در اطراف نخاع شود مانند فصد صافن و سیاتیک یا فصد اکحل دست راست یا فصد باسلیق .

-روغن مالی با روغن‌های گرم و مخصوصا روغن اسفند مناسب است ، ماساژ در هنگام روغن مالی باید تا حدی باشد که موضع گرم شده و خونرسانی اتفاق بیافتد و به عرق بیافتد ، تا فشار به وجود آمده بر روی نخاع کم شود.

-خوابیدن روی نمک آفتاب خورده یا استفاده از تشک نمک ، چون نمک جذب رطوبت میکند ، باعث می شود اجتماع رطوبت از این موضع کم شود و التهاب ناحیه نخاع کاهش یابد.

-راه رفتن روی ریگ و نمک درشت (آسیاب نشده) . ریگ چون سطح ناهمواری دارد باعث تحریک و ایجاد خونرسانی در کف پا میشود ، نمک هم که جاذب رطوبت است ، پس راه رفتن روی نمک و ریگ باعث می شود تا اجتماع بلغم ، سودا و فضولات از داخل نخاع  به سمت پایین کشیده شده و فشار از روی عصب ها برداشته شود و درد کاهش یابد.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *