شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

تفاوت زالو، حجامت و فصد

تفاوت زالو، حجامت و فصد

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در بسیاری از بیماری ها می توان با استفاده از خون گیری (فصد، زالو، حجامت) در مواضع مختلف بدن درمان انجام داد، حتی می توان پا را فراتر گذاشت وگاها با استفاده از خون گیری از ایجاد خیلی از بیماری ها پیشگیری کرد.

اینکه طبیب تشخیص دهد کدام سطح بدن باید پاکسازی شود و فضولات دفع کند، دلیل انتخاب یکی از سه روش فصد، زالو و حجامت است.

تفاوت سه روش

  • حجامت مربوط به نزدیک ترین سطح بدن است و روی لایه پوست و از مویرگها خون گیری انجام می شود.
  • زالو درمانی درمان در سطح دوم وکمی عمیق تر از حجامت است.
  • فصد مربوط به سطح سوم وکمی پایین تر از موضع زالو درمانی است و عمیق ترین خون گیری محسوب می شود،که مستقیما به وریدها مربوط می گردد.

در اینکه کدام یک از این سه روش سودمندتر است، اختلافات زیادی وجود دارد که جز با تفسیر و مقایسه آنها قابل درک نیست.

تفاوت حجامت و فصد

  • اولین و مهم ترین تفاوت فصد و حجامت در جایگاه خون گیری آنهاست. درحجامت از مویرگ ها خون گیری می کنند ولی در فصد مستقیماً از رگها خون گرفته می شود.
  • تفاوت بعدی حجامت با فصد در مقدار خونی است که از شخص گرفته می شود. در فصد مقدار خون بیشتری نسبت به حجامت خارج می گردد.
  • تفاوت دیگر این دو استفراغ طبیعی بدن، آنجاست که حجامت را همه می توانند انجام بدهند وکاری نسبتا آسان است (البته تا سن 60 سالگی) ولی فصد به دلیل اینکه خون گیری مستقیم از رگ ها انجام می شود احتیاج به آموزش دقیق تر دارد وکار دشوارتری نسبت به حجامت است.
  • زمانی که فصد انجام شد در اکثر موارد، خون به صورت مداوم می آید ( و در برخی موارد خون خودش بند می آید) و بعد از مدت زمانی که خون خارج شد باید جلوی آن را گرفت و این کار هم به علم و دانش فرد نسبت به حجم خون، رنگ خون و تشخیص زمان مناسب بند آوردن خون دارد. ولی در حجامت بعد از چند بار بادکش کردن و تخلیه لیوان ها بنا بر تشخیص قوه مدبره بدن دیگر خونی نمی آید.
  • در فصد، خارج شدن خون بدون مکش و دستکاری فصاد است و در حجامت به وسیله حجام و بادکش، مخصوصا بادکش سوم به بعد، تمام محتویات مویرگهای موضع حجامت خارج می شود و این خروج خون با دستکاری حجام صورت می‌گیرد.
  • تفاوت بعدی فصد و حجامت در مواضع آنهاست که کاملا متفاوت هستند.
  • از مهم ترین تفاوت های فصد با حجامت، سن افراد است، در حجامت طبق روایات، از بدو تولد می شود حجامت کرد مثل لاله گوش، نقره، و بعد عام و تا سن 60 سالگی ادامه داد، ولی در فصد تا سن 18 سالگی نباید فصد کرد، مگر در موارد خاص

البته هر کدام از فصدهای بیان شده در روایات جایگزینی در بین حجامت ها دارد که در مقاله ای دیگر به تفسیر بیان خواهد شد.

تفاوت زالو، حجامت و فصد

مقایسه حجامت با زالو

  • اولین تفاوت این جاست که در زالو درمانی برخلاف حجامت نیازی به بادکش کردن نیست و زالو با نیش خدادادی خود برای کشیدن خون آلوده و فضولات از عمق بدن استفاده می‌کند.
  • یکی از مهمترین تفاوتهای حجامت و زالو در این است که در حجامت بعد از چند مرحله بادکش زمانی که مویرگها از فضولات تخلیه شدند، بنا به تشخیص سیستم مدبره بدن خون ریزی کاملا قطع خواهد شد، اما در زالو درمانی این قطع خون باید به تشخیص طبیب باشد، یعنی اگر طبیب صلاح را بر خونگیری کم دانست از زالوی ریز و اگر خون گیری زیاد را لازم دانست از زالوی بزرگ استفاده می کند‌.
  • در حجامت، حجام تشخیص می دهد که حجامت نیاز است یا نه و حتما تشخیص دهد که برای بیماری خاص چه حجامتی انجام شود، ولی در زالو، زالو تشخیص می دهد که می شود از بدن این فرد خون گیری کرد یا نه. اگر فرد داروی خاصی مانند وارفارین و آسپرین یا دیابت، مصرف کرده باشد زالو خون گیری نمی کند ولی در حجامت، استفاده از داروها، مانع خون گیری نیست که البته در برخی از داروها باید برای خون گیری احتیاط کرد.
  • در حجامت، فقط ماده (کثیفی،فضولات واخلاط بد) از بدن خارج می شود اما در زالودرمانی علاوه بر خروج خون، مواد بزاق زالو، به داخل بدن تزریق می‌شود.
  • بعد از خون گیری توسط زالو نباید جای زالو را شست تا بزاق دهان زالو در محل باقی بماند ولی در حجامت جای تیغ باید شسته شود.
  • حجامت، در همه جای بدن قابل استفاده نیست و جاهی معینی برای حجامت، طبق روایات وجود دارد، اما اگر ناحیه ای از بدن به علت کوچکی محل موردن نظر یا موقعیت آناتومیک خاصش به هیچ عنوان، امکان قرارگیری لیوان حجامت را نداشته باشد مثلاً ناحیه انگشتان، اینجاست که زالو درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حجامت در درمان بیماری‌های ناشی از غلبه حرارت و خون در بدن بیشترین کاربرد و اصولی ترین درمان است، و در بیماری هایی نظیر کهیر، ضایعات پوستی قرمز و خارش دار، جوش، آکنه و غلظت خون کاربرد دارد، اما زالودرمانی همیشه زمانی انجام می‌گیرد که حتماً قبل از آن بدن به وسیله دارو و روش‌های عملی دیگر مثل ایجاد اسهال و حجامت، انجام شده باشد. پس می توان گفت حجامت مرحله قبل از زالو درمانی است.

نکته مهم:

زالودرمانی را می توان به جاروبرقی تشبیه کرد که با قرار گرفتن در هر محلی مواد را به سمت خودش می‌کشاند. بنابراین اگر پاک سازی کل بدن انجام شود مواد زائد را به ناحیه مورد نظر کشانده ولی اگر قبل از استفاده از زالو، پاکسازی انجام نشده باشد، می تواند باعث مشکلاتی در آن ناحیه شود.

به طور مثال اگر شخصی برای جوش صورت از زالو استفاده کند در ابتدا باید فرآیند جوش زدن را در بدنش متوقف و پاکسازی ها را انجام داده باشد و سپس برای اینکه آثار و لکه های باقیمانده جوش روی صورت درمان شود، می‌توان از زالو استفاده کرد، اما اگر مستقیما به سراغ زالو درمانی برود شاید ابتدا به طور موقت جوش هایش درمان شود اما پس از مدتی با شدت بیشتری دچار این عارضه خواهد شد.

یکی از دیگر تفاوت های زالو درمانی با حجامت این است که در زالو درمانی باید حتما توسط افراد متخصص باشد، شخصی که زالوی خوب را بشناسد.

ولی متاسفانه همیشه افرادی وجود دارند که تنها برای استفاده از سود و مزایای این نوع درمان های به ظاهر ساده، بدون هیچ اطلاعی دست به کار می شوند و سراغ زالوهایی از نوع غیر درمانی می روند. (زالوها می توانند به دو صورت وجود داشته باشند زالوهایی که درمان می کنند اما زالوهایی که سم وارد بدن می کنند.) افراد غیر متخصص توانایی تشخیص این نوع از زالوها را ندارند و به همین دلیل حتی می توانند مرگ را نیز برای فرد استفاده کننده به دنبال داشته باشند. اما بدترین اتفاقی که پس از حجامت یک فرد غیر متخصص ممکن است اتفاق بیافتد، ماندن جای تیغ ها و ایجاد اسکار و در موارد حادتر بخیه است.

و از تشابهات زالو و حجامت اینست که در هر دو یک سری تدابیر، خصوصا در 24 ساعت قبل از انجام، باید حتما رعایت شود.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *