شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

تفاوت بخار و بخور چیست؟!

تفاوت بخار و بخور چیست؟!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تفاوت بخار و بخور چیست؟!

بخور چیست؟

سوزاندن مواد دود زا به وسیله ی آتش و حرارت جهت درمان بیماری های جسمی روحی روانی ( طبیعت  بخور گرم است و رطوبت های اضافی بدن مخصوصاً مغز و سر را کم خواهد کرد ).

در جهان امروز بخور در کلینیک های پزشکی به عنوان درمان شناخته شده است که با تعبیه اتاق های مخصوص بخور این روش اجرا میشود .

در طب سنتی و اسلامی تعداد بخور های موجود به بالای صد نوع بخور با خواص متفاوت و معجزه آسایی بیان شده است و حتی در روایات به آن توصیه هایی شده است که در ادامه خواهم گفت .

فواید استفاده از انواع بخور:

1-درمان بیماری های مغزی . عصبی و روانی

2- دور کردن شیطان

3-خوش بو کردن لباس

4- دور کردن عفریتی های اجنه

5- معطر کردن فضای خانه

6- درمان چشم زخم

7- افزایش حافظه

8- ایجاد تمرکز بالا

9- درمان ضعف بینایی و بیماری های چشم حتی آب مروارید

10- درمان آلزایمر و قراموشی های سنین بالا

بخور های چون رطوبت های اضافی سر را خارج می کند برای تمام بیماری هایی که از ناحیه مغز و سر و سینوس ها می باشد مفید است به همین جهت از بخورات در درمان زکام و آبریزش بینی ، سینوزیت ، سردرد های شدید ، عطسه زیاد ، خمیازه ، خواب آلودگی های شدید ، چرت زدن های بی هنگام ، سرفه و نزله های بسیار ، ورم لوزه و التهابات آن ، درمان تیروئید ، تنگی نفس و آسم و … استفاده خواهد شد .

انواع بخور در روایات معصومین (ع):

1-بخور حضرت مریم (س) : کمک به استجابت دعا . بلغم زدا . تقویت عصب و هوش ( در پایان این مقاله روایات و روش این بخور خواهد آمد تا بهتر از از خواص آن مطلع شوید )

2-بخور العین (مر مکی و قسط و کندر ) : درمان چشم زخم

3-هسته ی خرما

4-بخور عود هندی

5-بخور عود قماری

6-بخور عود هندی خشک و تر

7- بخور اسفند که از نافع ترین بخور های درمانی می باشد و برای تمام بیماری ها مفید می باشد .

8- بخور کندر : درمان بیخوابی ، خواب آشفته ، آرام بخش بسیار نافع

9- بخور مسطکی : درمان ضعف حافظه و عدم تمرکز ، آلزایمر ، عطسه

10 – بخور سرکه : درمان سردرد و میگرن های شدید ، درمان قطعی تومور های مغذی حتی اگر بدخیم باشد ، درمان آلرژی و عفونت های شدید سینوسی .

تمام استنشاقاتی که باعث سوزانده شدن این رطوبت ها شده و ایجاد عطسه می کند منفعت همین بخورات را دارد مثل استنشاق سرکه و سداب یا آب و نمک یا چکاندن قطره روغن بنفشه و مرزنجوش و بوییدن انواع گل ها مثل نرگس .

بخار چیست؟

برعکس بخور ، بخار ها برای بدن مضر است و باعث بالا رفتن رطوبت های مغزی می شود و بسیار خطر ناک است و کسانی که این بخار و رطوبات در مغز آن ها بالا رود بیماری های خطرناکی را دچار خواهند شد و به وفور دیده شده کسانی که بخار مغزی بالا دارند و حتی آب مغز آنها دفع نشده به بیماری هایی مثل اوتیسم و سندرم و جن زدگی دچار شده اند .

بخار در اصطلاح پزشکی سنتی بخار حالت گازی برخی از مواد است که بیشتر از جانب رطوبت های اضافی مغز نشات می گیرد . گاهی بخارات از عفونت یکی از اخلاط چهار گانه ( دم . صفرا . سودا . بلغم ) در یکی از اندام ها یا در همه ی تن بر میخیزد و از راه رگها به سر و دماغ ( مغز ) میرسد و سبب حدوث بیماریها و آشفتگی هایی در دماغ میشود .

انواع بخارات:

بخار های انواعی دارد که رسیدن تمام آنها به مغز منع شده و باعث بیماری خواهد شد .

بخار گاز توالت

اولیل بخار بخار داخل توالت است که از فضولات خارج شده از بدن انسان ایجاد می شود و توصیه شده در توالت سر و صورت را کامل بسته و به حالت تقنع یعنی مقنعه پوشیدن به داخل توالت رویم تا این بخار به سر و دهان و بینی سرایت نکند .

بخار نان

در وارات نهی شده که نان را بو کنند و این کار را مثال کار درندگان می داند چون نان بخار دارد و بوییدن ان باعث رسیدن این بخارات به مغز شده و مغز را مرطوب خواهد کرد .

بخارات بدن

بخارات بدن انواعی دارد که اجتماع و مانگاری آن در بدن باعث بیماری شده مثل بخارات معده ، روده ، کبد و … که گاهی این بخارات در اثر حرارت زیاد یا ضعف هضم در بدن ایجاد شده و با یبوست باعث ماندگاری و ایجاد بیماری های خطر ناک خواهد کرد .

بخار معده : معده که سرد میشود هضم غذا ضعیف میشود بدن حرارت را بالا میبرد تا به هضم کمک کند و باعث ایجاد بخار میشود و در افراد مختلف درگیری های گوناگون ایجاد خواهد کرد مثلا گاهی قولنج و گاهی دچار بادهای بواسیر می شود و در بعضی افراد دچار نقرس یا آرتروز می شود و بعضی را هم به سیاتیک دچار می کند و در سنین بالا دچار ریح مفاصل می شوند و درد های مفاصلی برای آنها زیاد می شود که در روایات به آن اشاره کرده است .

در روایات جرب را از بخار کبد می داند که درمان و راه خروج آن را فصد و حجامت قدمین بیان کرده است .

زیاد نشستن سر توالت را باعث صعود حرارت و بخارات به سمت سر می داند ( یسعد الحراره الی راس ) .

دفع رطوبت از ناحیه اشک و دهان در اطفال یا خارج شدن آن توسط حجامت نقره در کودکی را باعث دفع حرارت و رطوبت و خارج شدن این بخارات بیان کرده اند و همین امر باعث پیشگیری از فالج و سکته در سنین بالا ذکر شده است .

تنها بخاری که برای بدن مضر است ولی از جانب روایات منع نشده است بخار آب داخل حمام است که آن را هم چون حرارت در حمام غالب بر رطوبت آن می باشد باعث دفع این بخارات از ناحیه تعریق شده چون در حمام اینقدر حرارت بالا رفته که دفع این بخارات خواهد کرد هرچند تدابیری که داخل حمام ذکر شده دفع مضرات بیشتر و رسیدن این حرارت به سر را خواهد کرد مثل شستن پا ها با آب سر که باعث جلوگیری از رسیدن حرارت به سر خواهد شد و این حرارت را به سمت پا خواهد کشید چون سرمایی که در پا ایجاد می کند بدن را تحریک می کند که حرارت را برای جبران این سرما به سمت پا فرستاده و از سعود آن به سمت سر غافلش خواهد کرد و دیگر اینکه در ورود به حمام سفارش به نوره کشیدن شده و حتی در اول نوره کشی سفارش شده کمی از نوره را به نک بینی بکشند و باعث خشکی مغز و دفع رطوبت آن خواهد کرد که از رطوبت و بخارات حمام غالب خواهد شد .

بخار آب : باعث رطوبت مغز میشود وافزایش خطر سکته را به همراه دارد .اگر این رطوبت به انجماد برسد بدن برای جلوگیری از سکته حرارت را بالا میبرد و فرد دچار بی خوابی می شود برای همین حمام باید حتما با رعایت آداب آن باشد .

مضرات بخار:

ضعف حافظه

عدم تمرکز

جن زدگی

اوتیسم و منگلیسم . cp . ms .

ریزش مو

سردرد های شدید

خرابی دندان

خراب شدن پوست

جرب و بیماری های پوستی

کسالت و خواب آلودگی

توضیحات بخور حضرت مریم س

بخور مريم براى صرع‏ و غش و اختلال دماغ‏

احمد بن حماد گويد: امام محمّد باقر عليه السلام بخور مريم را توصيف كرد به كنيز خود و فرمود: آن بر هر چيزى مانند روح كه از تماس با شيطان آسيب مى‏بيند و فاسد شدن عقل و افتادن بر زمين و غير اين‏ها مانند غش نافع است و مجرب به اذن خدا.

امام فرمود: لبان و سندروس و بزاق فم و كورسندى و قشور الحنظل و حزاء برّى و كبريت ابيض و كسره داخل المقل و سعد يمانى و مرّ زيادتر و شعر قنفذ از هر كدام 4 نخود كه با قطره‏اى از قطران شامى (نوعى صمغ) آغشته شود و همه اين‏ها در يك جا جمع شده بخور قرار داده شود كه ان شاء اللّه نفع مى‏بخشد.

توضيح:

لبان، همان كندر است كه پوست درخت مانند درختى پسته است و در عربستان و سومالى موجود است.

سندروس‏، به رنگ عقيق كه از زمين زنگبار مى‏آورند و درخت آن را با تبر زخم مى‏كنند و بتدريج سندروس از آن ترشّح مى‏نمايد و منجمد مى‏شود.

در اغراض ص 628 گويد: سنگى است شبيه به كهرباء و همچنين در تحفه ص 157 نيز همان طور گفته است.

بزاق القمر، سنگ قمرى است كه سنگ سفيد و شفّاف است.

كورسندى‏، همان كورمقل و در بعضى از نسخه‏ها كورسندى همان جوز هندى است يعنى جوزبواء (گرد و خوشبو گرد و نازك پوست است) يا نارگيل است كه به آن جوز هندى گويند.

قشور الحنظل‏، يعنى پوستهاى حنظل و حنظل را به فارسى كبست، درختش را علقم و خيار تلخ گويند، چون تخم آن تلخ است همه تلخيها را به آن نسبت مى‏دهند.

در تحفه ص 95 گويد: حنظل ثمر گياهى است به قدر هنداونه بسيار كوچكى و در نهايت تلخى و نباتش مثل نبات هندوانه است كه برخى آن را هندوانه ابوجهل مى‏نامند در كتاب گياه‏شناسى دكتر گل و گلاب ص 282 گويد: حنظل گياهى با ميوه‏هاى كوچك و سمّى و مسهلى است بسيار قوى.

حزاء برى: الأبنيه (بهم 114 زل 94) گويد: حزا را به پارسى دينار و گويند و او زخم عقرب را نيك بود. در ترجمه صيدنه دهخدا گويد: او در كوهها در موضعى كه سنگ صخره و ريگ باشد، مى‏رويد و گفته‏اند سداب دشتى است.

در تحفه گويد: در مازندران اناريچه گويند. ساقش به قدر انگشتى و از آن باريكتر و شاخه‏هاى او باريك و منشعب از بالاى ساق مى‏شود و قبّه او شبيه به قبه زردك است.

كبريت ابيض: همان گوگرد است.

كبريت احم: در تحفه گويد: كبريت احمر در بلاد تبّت است مانند طلا و نقره نزد اهل كيميا اكسير مصوغ است. يعنى از جواهر متعدّد ساخته شده است.

يكى از اطبّا گويد: ضماد كبريت در ايران و عراق براى معالجه امراض جلدى و سيفليس بكار مى‏رفته است.

كسره داخل المقل: خورده‏هاى وسط مقل است، و مقل صمغى است شبيه به كندر به رنگ سرخ و خوشبو و به سريانى مقلا گويند و در فارسى بوى جهودان گويند و به هندى ككل و بعضى كرگر گويند و ديسقوريدس آن را تلخ گفته و جالينوس آن را سه نوع دانسته و گويند در سواحل بحر عمّان و بلاد هند موجود است.

مقل مكى تلخ نيست چنانكه در خاصيّت نيز با نوع تلخ فرق دارد.

سعد يمانى: در ترجمه صيدنه ب 68 گويد: سعد نباتى است خوشبو، ريشه او سياه و بيشتر در عراق مى‏رويد، نباتش كوتاه و دانه‏اش فربه بود.

در اغراض آمده: سعد قابض است و خشكى كننده.

در تحفه آمده: سعد بيخى است به قدر زيتون و بزرگتر از آن و سياه و اندرونش سفيد و خوشبو و به فارسى مشك زمين گويند.

مرّ: مرّ آب درختى است از نواحى عرب يمن و تلخ است و بهترين آن سفيد مايل به‏ سرخى است.

شعر قنفذ: موى خارپشت است نه خار آن.

قطران شامى: از درخت ابهل متولّد شده و در عرب آن را از درخت سرو و درخت زيتون كوهى حاصل كنند. از جمله قطران درخت عرعر نيكوتر بود و گويند قطران از درخت صنوبر حاصل آيد و پارسيان قطران را جان مرده گويند و به اين سبب گويند چون مرده را به قطران درگيرند تباه نشود و بعضى گويند از درخت سدر و درخت ارز و غير آن حاصل آيد. پس قطران صمغ همه درختان است و در اين جا مقصود قطران شامى است.

برخی بیماری ها که با بخور حضرت مریم بهبود یافته اند:

۱. #جنون

۲. #صرع

۳. #خبل (کند ذهنی و عقب ماندگی)

۴. #سِحر

۵. #جن_زدگی

۶. #مس_جن‌و‌شیطان

۷. #افسردگی_شدید(ناراحتی های #اعصاب_و_روان)

۸. بعضی از #سرطان ها

۹. #ام_اس

۱۰. #همزاد_داشتن

۱۱. از بین بردن #ارواح_خبیثه

۱۲. #اوتیسم

۱۳. #دوقطبی

۱۴. #میگرن شدید (که علت ماورایب داشته باشد)

۱۵. #تشنج

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *