شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

تربیت فرزند (کودکان)

کودک خود را تربیت

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مزاج شناسی و طبیعت شناسی کودکان لازمه تربیت موفق

یک معلم در جلسه اول با برخورد با دانش آموزان می تونه طبیعت و مزاج هر بچه ای را بشناسه و مطابق با اون برخورد کنه و حتی اگر نیاز به تدبیری داره انجام بده و یا اگر نیاز به دارو یا خوراکی داره از اول سال تدبیر کند .

مشخصات کودکان در یک نگاه

۱-  صفراوی ها :

  • کودکانی که گرمی و خشکی زیاد دارند
  • مشخصات و خصلت ها ی آنها شبیه به آتش است و نظم در هیچ کاری ندارند
  • معمولاً در اولین برخورد ها آرام و بی سرو صدا هستند ولی اگر این آتش را مدیریت نکنید تمام کلاس را به آتش خواهد کشید .
  • این کودکان بهترین فرزندان از لحاظ رشد و پیشرفت هستند ولی اصلاً حرف شنوی ندارند
  • به هیچ وجه نمی توان آن ها را با دستور متحمل کرد چون هر چه به آتش بریزید باعث بیشتر شدن آتش می شود
  • سعی کنید به هیچ وجه به آنها دستور ندهید چون صحبت شما همانند چوب بر آتش ریختن است

اگر به این بچه ها تندی کنید مثل باد زدن و فوت کردن آتش است که در مرحله اول احساس می کنید که آرام شده ولی باعث پرخاشگری آنها و زیاد تر شدن آتش شده اید و گاهی این باد و تندی شما باعث می شود آتش را از خودتان دور کنید ولی به اطراف ضربه زده اید یعنی شاید به شما ضربه نزند ولی همکلاسی ها را اذیت می کند و عقده خودش را خالی می کند یا شاید همین بادی که شما به آتش زدید ضربه اش را به خانواده و پدر و مادر بزند پس در مقابل صفراوی ها به هیچ وجه تندی نکنید چون فوت به آتش کردن است .

  • صفراوی ها را باید با خاک به سراغشان بروید یعنی به آرامی خاک کنار آتش بریزید تا به طوری که هیچ حسی از دشمنی از شما نداشته باشد کم کم حرم آتش را کم کرده و یکدفه خاموشش کنید خاک یا همان سودا همیشه آتش صفرا را در خود میریزد و خود خودری می کند ولی بروز نمی دهد آنقدر تعریف و تمجید های دروغین می کند تا صفرا احساس غرور کند و خیلی ساده بر سرش سوار شود
  • معلم یا مادر با صفراوی ها باید مثل خاک عمل کند یعنی از کلماتی مثل عزیزم ، مهربونم ، بزرگ خانه ، شاگرد اول مدرسه ، مرد خونه استفاده کند و نزدیک به صفرا شود تا بتواند آتش او را خاموش کند به همین جهت اگر درخواستی هم از آتش داشته باشد با دستور یعنی باد نباید به صفرا القاء کند بلکه به صورت خاک گونه به او تحمیل کند برای مثال معلم می خواهد یک سوال از یک صفراوی بپرسد باید اینگونه بیان کند :
  • میخوام یک مساله ای را حل کنم ولی نمیتونم به جواب صحیح آن برسم دلم می خواد یک نفر به من تو حل این مساله کمک کنه .
  • صفراوی مزاج ها حس برتری نسبت به بقیه دارند و برای اینکه به یک سوال پاسخ دهد خودش را در حد استاد یا بالاتر از او می بیند برای همین باید به او گفته شود نیاز دارم به کمک که خودش را در حد یک استاد بداند و الا تا پایان سال به یک سوال هم جواب نمی دهد مگر برای تمسخر یا تفریح .
  • جالب است بدانید در روایت توصیه کرده تا 7 سالگی فرزندان پادشاه هستند یعنی نباید به آنها دستور داد و 7 سال دوم وزیر هستند یعنی باید با آنها مشورت کرد نه اینکه دستور به انها بدهیم .
  • در روایات مراحل اول رشد انسان به سه تا هفت سال تقسیم بندی شده!

کودک

هفت سال اول سید(پادشاه) کودکان است:

از خصوصیات پادشاه یعنی زورگویی دارد با طبیعت صفراوی! اوج حرارت است نمی‌تونیم به او دستور بدیم! اگه بهش دستور دادیم زندگی او نابود میشود!

  • حالا باید تدبیری بیندیشیم تا به این پادشاه  چیز یاد بدیم!
  • باید این نکته را توجه کنیم که تربیت فقط دست خداست و فقط وظیفه ما اینه که به لطایف الحیل زمینه تربیت الهی را فراهم کنیم!
  • صفراوی مزاجان در حالت عادی مثل آتش زیر خاکستر می مانند و رفق و محبت بسیار دارند و هم خودشان را به این آتش نزدیک می کنند برای اینکه از گرمای وجود و خوش برخود بودنش یا از خنده ها و مزاح های او گرم شوند ولی نباید به آتش زیاد نزدیک شد چون حرارتش سوزانندگی ایجاد کرده و یا نباید به صفراوی چیزی اضافه کرد همانند اینکه اگر چیزی روی آتش بریزید آتش شعله اش زیاد می شود یک صفراوی را نمی توان آموزش داد چون آموزش حکم چوب روی آتش را دارد به صفرا باید یک کتاب بدهید بگویید این کتاب را برای من تدریس کن من می خواهم از تو یاد بگیرم او باید خودش را با آموزش تخلیه کند او خودش باید با حرارتش باعث پختگی خودش شود او حرارت برای یادگیری نیاز ندارد . مثال این افراد را می توان در تمام مدارس پیدا کرد همان هایی که اصلاً تکلیف انجام نمیدهند ، سر کلاس گوش نمی دهد و حتی برای امتحان مطالعه هم نمی کند ولی بالاترین نمره را در پایان ترم خواهد آورد .
  • اینها انسان های عجیبی هستند که اگر معلم روز اول آنها را بشناسد بسیار خوب می تواند از آتش او تمام کلاس را گرم کند و اگر او را نشناسد و بخواهد با یک چوب کلاس را اداره کند تمام کلاس و حتی خودش را به سوختن داده و تا آخر عمر شاید دیگر این بچه نتواند پیشرفتی داشته باشد و شاید معتاد ، خلافکار یا … شود .
  • جالب است بدانید فرزندان تا سن 15 سالگی در سن دم و از 15 تا 40 سال سن صفرا هستند برای همین کسانی که در طبیعت صفرا باشند و غلبه صفرا هم داشته باشند خطر این آتش را چند برابر خواهند کرد .
  • این افراد خیلی راحت چشم گفتن را لقلقه زبان می کنند و در همه کار ها چشم می گویند ولی کار خودشان را انجام میدهید ولی اگر این صفرا زیاد شد باعث پرخاشگری در آنها می شود و دیگر چشم را هم نخواهیم شنید . همه این امور به غلبه صفرا بستگی دارد که در یک نفر زیاد و در فرد دیگر کمتر دیده می شود .
  • معمولا صفراوی ها در آخر کلاس می نشینند و همیشه از استاد دور هستند .
  • در مراحل پیشرفته آن شرارت و اعمال خطرناک و ریسک پذیر زیاد انجام میدهند .
  • باعث اذیت و آزار دیگر خواهند شد و گاهاً نمی توانند آرام سر کلاس بنشینند و یا با مداد فشاری به جلویی می زنند یا چیزی پرتاب می کنند که توجه دیگر را به خودشان جلب کنند همانند آتش که از دور نور خود را نشان می دهد تا بگوید منم هستم .
  • انواع اذیت ها را به به بقل دستی و … دارند و معمولاً همه از دست این ها غذاب خواهند کشید .
  •  سر کلاس و در خانه و میهمانی آرامش ندارد و انگشت نمای دیگران خواهند شد .
  • همیشه در حال فعالیت است و همین باعث آرام شدنش میشود در سنین بالا زمانی که غالب می شود صفرا فقط راه می روند و حتی درس و کتاب را هم باید در حال راه رفتن بخوانند یا باید تخمه بخورد تا بتواند درس بخواند یا آهنگ در گوشش باشد و این ها را نمی توانید روی یک صندلی ثابت نگه دارید . این بزرگواران همان هایی هستند که انگ بیش فعالی به آنها  میزنند ولی کاملاً در اشتباه هستند .

سرعت انجام کار در کودکان

صفرا آتش است و اگر بتوان کاری را به او تحمیل کرد به سرعت آن کار را انجام میدهد چون آتش در سوزاندن نظم ندارد و سریع هر چه به او بدهید می سوزاند ولی تحمیل به آنها کمی سخت است .

ادامه دارد ….

مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام وعرض خدا قوت خدمت استاد بزرگوار.
    عالی بود مقاله تون،امیدوارم از این دست مقاله هابیشتردر سایت گذاشته بشه.
    توفیق تان روز افزون ان شاالله🤲🤲

  2. سلام وخدا قوت …
    مطلب جالب و آموزنده بود وچقدر در تربیت فرزند کمک میکند یا علی…..

  3. سلام و عرض ادی خدمت استاد گرامی
    مقالتون خوب بود و موضوعش ومطالبش مفید و کاردبری
    ولی کاش تو این مقاله درمورد تغذیه و بایدها و
    نبایدهای ورودی اینگونه طبع ها نیز مطالبی بیان میشد
    فکر میکنم خیلی مهمه و علاوه بر نکات تربیتی و رفتاری تغذیه حرف اولا براشون میزنه

  4. بسم الله الرحمن الرحيم
    بسیار عالی …فوق العاده کاربردی ⬅️ مثل همیشه ➡️

  5. یا علی مدد
    بسیار کاربردی و راهگشا بود و هست خواهد بود ان شاءالله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *