شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تاثیر شیر کم چرب در رشد کودکان

تاثیر شیر کم چرب در رشد کودکان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

کم چرب و کلا لبنیات کارخانه ای جزو اموری نیست که در رشد قد موثر باشد

بچه هایی که عادت به خوردن ماست یا شیر زیاد دارند یا کسانی که از کودکی لبنیات کارخانه ای مصرف می کنند قد های کوتاه تری دارند نسبت به افرادی که لبنیات طبیعی و کمتری مصرف می کنند.

یکی از بهترین غذاها برای انسان شیر است، ولی لبنیات امروزی به دلیل اینکه فاقد چربی است و دام از علوفه های صنعتی استفاده می کند، تاثیر غذایی نداشته و سردی زیادی دارد و هضم نمی شود.

امروزه برای دور شدن از میکروبی که طبق روایت در شیر هست از مواد نگهدارده استفاده می کنند که ضرر آن کمتر از میکروب نیست و چه بسا خطرات آن چندین برابر بیشتر می باشد و کودک و بزرگ در هر سن و مکانی شیر و محصولات لبنی می خورند و روز به روز بیماری ها بیشتر می شود.

در دستورات اسلامی فاصله بین دوشیدن شیر و مصرف آن را کوتاه ترین راه بیان کرده و نهی از این شده که مدت زمان دوشیدن و مصرف زیاد باشد تا جایی که نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

لا اخاف علی امتی الا اللبن فان الشیطان بین الرغوه والضرع. (کف و پستان): من بر امتم نمی ترسم مگر بر شیر چراکه شیطان (میکروب) بین کف و پستان می باشد.

این حدیث مشخص کرده که میکروب به سرعت وارد شیر می شود و آن را فاسد می کند برای همین نباید از زمان دوشیدن تا مصرف فاصله انداخت. متاسفانه امروزه از زمان دوشیدن در گاوداری و انتقال آن به فروشگاه های لبنی و یا کارخانه جات تولید لبنیات و… گاهی دو الی سه روز طول می کشد تا به مصرف خانگی برسد و گاهی این زمان بیشتر هم می باشد و همین موضوع باعث می شود که میکروب بیشتری وارد آن شود.

افزایش قد

یکی از دغدغه های امروز والدین افزایش رشد قد کودکان می باشد. رشد قد یک پروسه زمانبر است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در زمان مناسب اقدام به انجام راهکارهای درست و کار آمد کرد.

در مزاج شناسی حرارت عامل افزایش رشد کلی در بدن است و رطوبت باعث جلوگیری از رشد در انسان می شود برای همین افرادی که بیشتر مایعات مصرف می کنند رشد کمتری دارند. البته چاقی شحمی دارند و در عرض بزرگ می شوند. کم بودن حرارت و زیادی رطوبت، مزاج را تا حدودی به سمتی خواهد برد که باعث کوتاهی قد می شود. ولی اکثر افرادی که قد بلند دارند از بین دسته صفرا و سودا می باشند که غالب طبیعت آنها خشک است ولی در بین این دو دسته صفراوی ها بلندترین قد را دارند. در هر طبیعتی اگر صفرا در زمانی که امکان رشد در بدن وجود داشته باشد غالب شود باعث بلندتر شدن قد افراد می شود. اگر طبیعت دم همراه با صفرا شود تا جایی که بدن رطوبت اضافه دم را خارج کند یکی از بلندترین قدها را می تواند داشته باشد چون از دو حرارت استفاده کرده و تاثیر بیشتری در رشد کلی خواهد داشت.

تاثیر منطقه بر رشد قد

مناطقی که غلبه صفرا در آن اقلیم وجود دارد یعنی مناطق گرم و خشک افراد قد بلندتری خواهند داشت حتی درختان آن مناطق هم ارتفاع بیشتری خواهند داشت مثل مناطق گرم در عربستان و مناطقی که نخل در آن مناطق بیشتر رشد می کند.

کشور چین به دلیل رطوبت بیشتری که نسبت به کشور کره دارد مردم کوتاه تری دارد و یا کشورهای آفریقایی که به دلیل خشک بودن منطقه زندگیشان مردمان بلندقدی دارند.

حال در کشور خود ایران، مناطقی مثل کردستان، اهواز و خوزستان و از طرف شرق سیستان و بلوچستان منطقه هایی هستند که نسبت که شهرهای شمالی کشور قدهای بلندتری را داشته اند.

تاثیر شیر کم چرب در رشد کودکان

تا چه سنی کوتاهی قد را می توان درمان کرد؟

دکتر محمد رضا مهاجری تهرانی فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرده اند که رشد قدی انسان از دوران جنینی آغاز می شود و صفحه رشدی دختران در ۱۵ تا ۱۷ سالگی و پسران ۱۶ تا ۱۸ سالگی بسته می شود و از این سن آنها دیگر رشد قدی نخواهند داشت.

نظر دکتر وفا در این مورد به این گونه است که می گویند از لحاظ علمی انسان از همان دوران جنینی شروع به رشد و افزایش قد می کند و این فرایند تا ۱۸ سالگی ادامه دارد بنابراین رشد فیزیولوژی از ۱۹ الگی به بعد به طور کامل متوقف می شود.

تاثیر جسم افراد بسیار متفاوت است و بعضی از افراد بوده اند که از سن ۲۱ سالگی شروع به رعایت آداب و امور درمانی برای بلند شدن قد را انجام داده اند و بعد از ۴ سال ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رشد قد را مشاهده کرده و آن را ثبت کرده اند.

راهکارهایی برای پیشگیری از کوتاهی قد کودکان

کم کردن رطوبت کلی در بدن و ننوشیدن آب زیاد مخصوصا برای مادران باردار و کودکانی که در اوج رشد هستند. جالب است بدانید که نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند رشد قد آنها نسبت به کسانی که شیر مادر استفاده می کنند کمتر است به این دلیل که شیر خشک اکثراً با آب مخلوط می شود و رطوبت بدن را بالا خواهد برد.

  • خوردن سویق گندم و جو توسط مادر در دوران بارداری باعث کاهش رطوبت شده و رشد بدن را زیاد خواهد کرد مخصوصا ً رشد قد جنین را و حتی قوت جنین را هم بالا خواهد برد (سویق سبب تکمیل جنین و درشت شدن جنین میگردد سویق گندم مقدار زیادی مواد فسفر دار ویتامین E، ویتامینB، منیزیم، روی، آهن وکلسیم دارد).

حدیث: مردى به حضرت صادق (ع) عرضه داشت: كودكان ما به هنگام ولادت ضعيف و مريضند، حضرت فرمود چرا سويق به آنها نمى‏دهيد، كه گوشت مي روياند و استخوان را محكم مى‏سازد.

  • حجامت عام، در کودکی پیشگیری و در بزگسالی درمان است. امام صادق (ع): اثر حجامت برای بدن طفل مثل اثر هرس است بروی درختان، هرس باعث میشود درخت شاخ و برگ جدید زده و شکوفا شود و رشت قدی آن بلند شود ولی درختی که هرس نشود از پایین درخت شاخه های اضافی ایجاد می شود و رشت قدی درخت را کم خواهد کرد.
  • حجامت پشت گوش: باعث تحریک غده هیپوفیز می شود و رشد قد را زیاد خواهد کرد که تا سنین نوجوانی تاثیر بهتری خواهد گذاشت.
  • حجامت ساقین: باعث دفع کامل رطوبت از مثانه می شود و این دفع رشد را بیشتر خواهد کرد.
  • خواب اول شب، هورمون کورتیزول با روشن شدن هوا در بدن ترشح می شود و برای فعالیت بدن است و باعث کاهش ترشح هورمون های رشد می شود و برای همین خواب روز یا بعد از طلوع آفتاب مناسب نیست.
  • و دیگر اینکه خواب بین الطلوعین باعث بالا رفتن بلغم و انجماد رطوبت های زیاد بدن خواهد شد و دفع نشدن این رطوبت ها که غلیظ شده رشد را کند می کند. حتی خواب زیاد هم رشد انسان را کم می کند به همین جهت کودکانی که بازی گوشی زیاد می کنند و کمتر می خوابند تعریق بیشری دارند و رشد بهتری در قد آنها اتفاق می افتد.
  • سویق سنجد، امام صادق (ع):سنجد گوشتش گوشت رویاند استخوانش استخوان را رشد دهد و پوستش پوست را می پرورد. پس نتیجه می گیریم که رشد استخوان که مربوط به قد می باشد با هسته سنجد در ارتباط است و ما می توانیم به طور مفرد از خود هسته سنجد برای درمان هم استفاده کنیم به این صورت که هسته سنجد را کوبیده و به صورت نان یا کیک درآوریم و به فرزندان بخورانیم.
  • علاوه بر این هسته خرما هم این خواص را دارد که می توان به صورت جوشانده آبش را به جای مایعات مصرف کنند و دیگر اینکه می توانند آن را خوب آسیاب کرده و به صورت سویق یا کیک یا به صورت قهوه خرما مصرف شود.
  • ماساژ با روغن های گرم (زیتون)، گردش خون و دفع رطوبت از ناحیه پوست با ورز دادن و تعریق هنگام ماساژ زیاد شده و رشد را بیشتر خواهد کرد.
  • حداقل روزی نیم ساعت از آفتاب بهره گرفتن و بهتر است از آن حمام آب گرم برای دفع رطوبت کمک گرفته شود.
  • خوردن نمک دریا: نمک باعث هضم بیشتر غذا شده برای همین مواد و ویتامین هایی که برای رشد استخوان و کلسیم نیاز دارد را از غذا ها بهتر جذب خواهد کرد.
  • برگ چغندر و کرفس از بهترین سبزیجاتی است که می توان در مصرف غذا روزانه استفاده کرد و رشد بهتری برای قد ایجاد کرد.
  • خوردن خرما قبل از خواب: باعث کاهش رطوبت بدن می شود.
  • خوردن باقالا باعث تقویت ساق می شود حدیث: امام صادق (ع):خوردن باقالا مایه تقویت مغز استخوان های ساق پا میشود توان مغز را افزون میسازد و خون تازه تولید می کند.
  • خوردن گوشت کبوتر به دلیل بالا بودن حرارت و خشکی آن و قوتی که به بدن می دهد بسیار در رشد قد تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر شیر کم چرب در رشد کودکان

عواملی که می توانند در روند بلند شدن قد تاثیر سوء داشته باشند

  1. تغذیه نادرست غذا هایی که سالم و خانگی نیست از دو جنبه رشد قد را متوقف می کند:
    • غذا های ناسالم معمولا نرم هستند و خوب جویده نمی شوند مثل فسد فود ها و ماکارانی برنج های غیر بومی و نان های بدون سبوس و نرم همه و همه باعث عدم هضم در معده می گردد و مجبور هستند با نوشابه یا نوشیدنی های صنعتی مصرف کنند تا با گاز زیاد آن غذا را متلاشی کنند و راهی برای خروج آن باز کنند والا هیچ هضمی صورت نگرفته که بدن از آن قوت بگیرد و رشد را زیاد کند.
    • غذا های ناسالم معمولا از انرژی و قوت برخورار نیست چون هدف تولید در آنها خوشمزگی آنها می باشد برای مثال پفک و چیپس آنقدر قوت ندارد که ۷ عدد بادام یا ۷ عدد فندق دارد و اصلا قابل مقایسه نیست و حتی نمی توان ارزش غذایی این نوع خوراکی ها مثل پاستیل و بستنی را با یک عدد خرما مقایسه کرد ولی هدف غذا های خانگی که مادر طبخ می کند و در خانه آماده می کند سالم بودن و مقوی بودن آن است.
  2. اختلالات سیستم گوارشی؛ همانطور که عرض شد کسانی که غذا های آنها هضم نشود باعث جذب نشدن مواد مغذی شده برای همین کسانی که معده ضعیفی دارند و خللی در سیستم گوارش آنها وجود دارد نمی تواند ویتامین ها و.. را از غذا جذب کند. (بی اشتهایی، یبوست، دل درد، بوی بد دهان، خارج شدن آب از دهان هنگام خواب،  نفخ زیاد معده و روده از علائم ضعف سیستم گوارش است که در عدم رشد قد تاثیر زیاد خواهد داشت.)
  3. کم خونی.
  4. اختلالات خواب.
  5. کودکانی که استرس زیاد دارند: زیرا استرس و تنش میتواند باعث اختلال در هضم غذا شود و خون را با حرارتی که در استرس و عصبانیت ایجاد می کند می سوزاند و سوختگی خون جلوی رشد قد را در افراد خواهد گرفت.

پرهیزات برای بلند شدن قد

  • مصرف آب و مایعات زیاد و لبنیات همراه غذا: باعث افزایش رطوبت بدن می شود.
  • ترک کامل غذای بیرون و فست فودها، کنسروها، سوسیس وکالباس وهمبرگر.
  • کاهش مصرف کیک و کلوچه های بازاری و جایگزین نمودن با نان خشک خانگی و سبوس دار: زیرا نرم بودن کیک نیازی به جویده شدن ندارد و هضم صورت نمی گیرد.
  • ترک کامل مواد غذایی صنعتی مثل چیپس و پفک.
  • کم تحرکی.
  • گوشت مرغ، گاو، بز بهتر است استفاده نشود و لبنیات بهتر است در افرادی که می خواهد قد بلند داشته باشند کمتر مصرف شود و یا مصرف نشود.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *