شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بی خوابی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علت شناسی بی خوابی

بی خوابی بیشتر مربوط به مشغول بودن ذهن و فکر انسان می باشد که در همین امر روایتی آمده است . از ابن الكوّاء از على (ع) پرسيد: يا امير المؤمنين سخت‏ترين آفريدگان خداوند چيست؟ على (ع) فرمودند: ده چيز است: كوههاى بلند و استوار و بعد از آن آهن كه  از كوه سخت تر است و با آن کوه را می کنند و بعد از آن  آتش كه آهن را ذوب می کند و آب كه آتش را خاموش می كند و ابرهايى كه ميان آسمانها و زمين به فرمان خداوند حامل آب هستند و باد كه ابرها را به حركت  در مى‏آورد و انسان كه بر باد غلبه مى‏يابد و خود را با دستهاى خود از آن حفظ مى‏كند و جلو باد می ایستد و در باد راه می رود  از انسان سخت تر مستى است كه بر انسان چيره مى‏شود و خواب از مستی سخت تر است كه بر آن چيره مى‏شود و از خواب سخت تر اندوه است كه خواب را از چشم انسان می گیرد پس سخت‏ترين آفريدگان پروردگار تو اندوه و غم  است.[1]

خوردنی های مفید

حال اگر فرد از چیز های آرامش بخش مثل : سرکه , مویز , کدو , بادرنجبویه , سویق عدس , گل سرخ ( محمدی ) , گل گاوزبان , بابونه , سنبل الطیب , استشمام گلاب و … استفاده کند خواب راحت تری خواهد داشت .

خوردن شام در زمانی که نزدیک به خواب است باعث بهتر خوابیدن برای افراد میان سال می شود . البته اگر از معده خوبی برخوردار باشند که دچار ضعف هضم نشود ولی اگر معده غذا را هضم نکند. برعکس عمل کرده و فرد نمی تواند به راحتی بخوابد.

مفضل بن عمر كه شبى نزد امام ششم عليه السّلام رفتم و او شام ميخورد و فرمودند: اى مفضّل نزديك شو و بخور، گفتم: شام خوردم، فرمود: بيا و بخور كه خوبست براى کسی که عمری از او گذشته است و به سن میان سالی رسیده است شب نگذراند مگر اینکه در شکمش غذای تازه باشد، و نزديك رفتم و خوردم. [2]

هماهنگ نبودن جسم و مغز انسان بی خوابی می آورد .

[1] الغارات / ترجمه آيتى، ص: 63

[2] محاسن (442)

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. مفید بود
    لطفا در مورد کودکان زیر 2 سال که به سختی می خوابند بفرمایید چه چیزهایی می توان به آنها داد تا خواب راحت و عمیق داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *