شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

اهمیت زینت و آرایش

آرایش و زیبایی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ النِّعْمَةِ عَلَى عَبْدِهِ.

امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمایند: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، و دوست دارد آثار نعمت های خود را در بندگان خودش ببیند.

بیشتر منظور به همان زیبایی هایی است که خداوند خلق کرده و بندگان به آن رسیدگی می کنند، مثلاً مویی که خداوند به این زیبایی خلق کرده، نباید ژولیده و کثیف باشد، یا پوستی که خداوند نرم و صاف خلق کرده نباید با رعایت نکردن آداب آن خشن و دچار بثورات و خشکی شود. و به همین منوال بقیه  زیبایی هایی که خداوند برای انسان خلق کرده است.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدِهِ بِنِعْمَةٍ فَظَهَرَتْ عَلَيْهِ سُمِّيَ حَبِيبَ اللَّهِ مُحَدِّثاً بِنِعْمَةِ اللَّهِ وَ إِذَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ بِنِعْمَةٍ فَلَمْ تَظْهَرْ عَلَيْهِ سُمِّيَ بَغِيضَ اللَّهِ مُكَذِّباً بِنِعْمَةِ اللَّهِ.

امام صادق علیه السّلام می فرمایند: زمانی که خداوند بنده ای را نعمتی می دهد و آن بنده با رسیدگی به آن نعمت ظاهرش می کند، خداوند این بنده را به حبیب خودش نام گذاری می کند و می گوید: حبیب الله (ای محبوب خدا) محدثاً بنعمه الله (به این تعبیر که این نعمت خدا موجب جلال و سرافرازی تو باشد.) و زمانی که نعمتی را به بنده ای می دهد و او با رسیدگی نکردن به آن نعمت موجب ظاهر نشدن آن می شود، خداوند او را اینگونه خطاب می کند: بغیض الله (ای کسی که خدا را به غضب درآورده  ای) مکذباً بنعمه الله (یعنی حق این نعمت را به جای نیاوردی و این نعمت حق تو نبود. این کلمه از کذب می آید، یعنی به دروغ و اشتباه شامل این نعمت شده ای.)

باید توجه کرد که برای خداوند مهم است که مخلوقش زیبا و آراسته باشد نه اینکه ژولیده و نامرتب و از کسانی باشد که به خودشان رسیدگی نمی کنند و انسان با دیدن آنها حس ناخوشایندی پیدا می کند. چه رسد به خدا که خودش خالق او بوده و دوست دارد بنده  اش را در زیباترین و آراسته ترین حالت ببیند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَبْصَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا شَعِثاً شَعْرُ رَأْسِهِ وَسِخَةً ثِيَابُهُ سَيِّئَةً حَالُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الدِّينِ الْمُتْعَةُ وَ إِظْهَارُ النِّعْمَةِ.

امام صادق علیه السّلام به روایت پيامبر صلوات الله و سلامه علیه و آله فرمود: رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه و آله، مردى را ديد كه موى سرش ژوليده بود، و جامه ‏اش چركين، و وضعش بد، پس فرمود: استفاده از نعمت و اظهار كردن آن از دين دارى است.

النّبيّ «صلوات الله و سلامه علیه و آله»- فيما رواه الإمام الصّادق «علیه السلام»: بئس العبد القاذورة.

این به این معنا است که ما باید از نعمت هایی که خداوند به ما عطا کرده است بهترین استفاده را کنیم. در بحث نعمت های ظاهری بهترین استفاده پاک و منزه نگه داشتن انسان است که می تواند در ارتباط گیری بیشترین تاثیر را هم بگذارد.

پيامبر صلوات الله و سلامه علیه و آله به روايت از امام صادق علیه السلام فرمودند: انسان كثيف (كه ديگران از او بدشان مى‏آيد)، بد بنده‏اى است.

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: إِنِّي لَأَكْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ فَلَا يُظْهِرَهَا.

امام صادق علیه السّلام می فرمایند: من کراهت می دارم برای مردی که خداوند او را به نعمتی متنعم کرده و او آن نعمت را ظاهر نمی کند.

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام: لِيَتَزَيَّنْ‏ أَحَدُكُمْ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ كَمَا يَتَزَيَّنُ لِلْغَرِيبِ الَّذِي يُحِبُّ أَنْ يَرَاهُ فِي أَحْسَنِ الْهَيْئَةِ.

امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمایند: وقتى يكى از شما با برادر مسلمانش رو به رو مى‏شود براى او خود را بيارايد، آن گونه كه براى بيگانه خود را آرایش مى‏كند و دوست دارد او را در بهترين قيافه ببيند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ.

امام صادق علیه السّلام می فرمایند: قطعاً خداوند زیبایی و تجمل (ابراز و ظاهر کردن زیبایی) را دوست دارد و از ژولیدگی و ظاهر نکردن زیبایی  ها و کسی که به خود رسیدگی نمی کند بدش می آید.

همانطور که مطالعه کردید در روایات هم بسیار توصیه شده است که پاکیزه و زیبا باشیم اما در بحث زیبایی باید اصولی هم رعایت شود. چرا که با این زیبایی ها افراد متعددی را ملاقات می کنیم. زینت اضافه برای زنان و مردان موجب ایجاد شهوت برای جنس مخالف وجود خواهد داشت که این موضوع در دین حرام واقع شده است.

برای اطلاعات کامل تر رجوع شود به مقاله زیبایی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *