شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر

انگشت ماشه ای تریگر فینگر

آنچه در این مقاله خواهید خواند

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر trigger finger میتواند خود را به اشکال گوناگون نشان دهد

مراحل انگشت ماشه ای

در مراحل ابتدایی بیمار ممکن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد. در این مرحله تشخیص بیماری مشکل است

در مراحل پیشرفته تر انگشت گیر میکند. به این معنی که وقتی بیمار میخواهد انگشت خم کرده خود را راست کند با یک مانع مواجه میشود. با کمی فشار دادن مانع رد میشود و انگشت هم صاف میشود. در حین صاف کردن انگشت ممکن است یک صدای تقه احساس شده یا شنیده شود

در مراحل پیشرفته تر هم  مانع به راحتی برطرف نمیشود و بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در حین صاف کردن انگشت ممکن است بیمار احساس درد کند.

در مراحل کاملا پیشرفته انگشت اصلا صاف نمیشود

ایجاد برجستگی یا نودول در مسیر تاندون خم کننده انگشت موجب گیر کردن برجستگی در حین حرکت تاندون و در نتیجه بروز علائم بیماری میشود

انگشت ماشه ای، عارضه ای است که باعث می شود انگشتان دست یا شست در هنگام خم شدن، گیر کند یا قفل شود.

این عارضه در ابتدا با کمی گرفتگی آغاز میشود، که فرد مبتلا در ابتدای صبح، زمان باز کردن دست متوجه آن می شود.

 

انگشت ماشه ای پیشرفت می کند و به وضعیتی می رسد که در حالت خمیده، کاملا قفل می شود و نیاز دارد دست دیگری آن را بکشد و صاف کند.

ِ

علائم ابتلا به عارضه انگشت ماشه ای

وجود یک نقطه حساس در کف دست یا در قسمت جلویی انگشت شست، زیر محل اتصال آن به انگشت، که یک گره یا ضخیم شدگی در  تاندون های انگشتان را نشان می دهد و علت ایجاد قفل شدگی میباشد.

در واقع حرکت تاندون به داخل یا خارج غلاف خود، باعث ایجاد گرفتگی ها می شود.

احساس گیر کردن انگشت در هنگام خم یا راست شدن ، یا در موارد شدیدتر،بدون کمک دست دیگر، انگشت از حالت خمیده راست نمیشود.

احساس کردن یک  برآمدگی کوچک در کف دست، در پایین انگشت یا شست، که نسبتا دردناک است

 

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به انگشت ماشه ای

از اصلی ترین عوامل این بیماری مثل بقیه بیماری ها زیاد بودن رطوبت و سردی در بدن است ( منشاء کل داء البروده ، الماء ماده لکل داء ) البته در این بیماری به این صورت است که چون رطوبت بالا باشد و راه خروج از جانب خروجی هایی مثل تعریق نداشته باشد بدن به دنبال یک محرک برای ریزش به همان ناحیه کرده و چون فرد با دست زیاد کار می کند مخصوصا دستی که عادت به کار کردن با آن را بیشتر داشته باشد به همان دست ریزش خواهد کرد و زمانی که سردی غلبه داشته باشد این رطوبات در مفاصل و عصب های همان دست منجمد می شود و دست را سست می کند و مثل یخ حالت شکننده به عصب ها می دهد و چون انگشت کج میشود به راحتی انعطاف برای بازگشت به حالت اول ندارد برای همین افرادی که از گرمی بیشتری برخوردارند به صورت عرق کف دست خارج شده و به سمت بیماری ماشه ای نخواهد رفت .

گرفتن اشیا به طور مکرر و طولانی مدت که حرکت مکرر انگشت یا گرفتن چیزی با انگشتان، می تواند باعث تحریک تاندون و غلاف اطراف آن شود، که منجر به ضخیم شدگی و تشگیل گره می شود و این رطوبت بیشتر به این سمت سوق پیدا می کند .

جنسیت: زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انگشت ماشه ای هستند به دلیل اینکه سردی در خانم ها بیشتر است و از رطوبت بالایی برخوردارند و علاوه بر این تحرک کمتری نسبت به مردان دارند و تعریق کمتری دارند و همین باعث شده این رطوبت در کمترین تحرکی از جانب دست ها ریزش به عصب همین ناحیه کند و دیگر اینکه خانم ها بیشتر با آب سروکار دارند مخصوصا دستان آنها که برای شستوشو از آن استفاده می کنند و این رطوبت بیشتر در دستان آنها غلیظ شده و دچار این بیماری خواهند شد .

 

 یکی از عوارض جانبی جراحی سندروم تونل کارپال به ویژه در شش ماه اول :

گذارشات نشان داده افرادی که جراحی تونل کارپال انجام داده اند بعد از مدت کوتاهی دچار بیماری فوق خواهند شد آن هم به دلیل این است که در جراحی باعث تحریک بیشتر از جانب دست شده و به دلیل سوزانده شدن بسیاری از مویرگها در این ناحیه انسداد ایجاد می شود و رطوبت نمی تواند از دست خارج شود و دچار این بیماری خواهد شد .

 

 افزایش سن و انگشت ماشه ای

سابقه ابتلا به عارضه های التهابی دیگر، مثل آرتروز،  آرتریت روماتوئید ، دیابت و انگشت ماشه ای در سنین بالا بیشتر شده چون هرچه سن بالاتر رود غلبه رطوبت و سردی یعنی بلغم در افراد بیشتر می شود که عامل اصلی بیماری های مذکورهم همین بلغم می باشد و از طرفی افراد در سنین بالا تحرک و تعریق کمتری دارند برای همین اجتماع رطوبت در بدن آنها بیشتر خواهد شد .

 

فیزیوتراپی چگونه می تواند به انگشت ماشه ای کمک کند؟

یک فیزیوتراپ با تجربه ی درمان آسیب های دست، می تواند یک آتل مخصوص برای فرد بسازد تا میزان خم شدگی انگشت را محدود کند این محدود شدن حرکت باعث این میشود که رطوبت به این ناحیه ریزش نکند و احتمال خطر در جای دیگر از بدن ایجاد میشود چون رطوبت برای دفع خود را به نواحی دیگر که تحریک از آن ناحیه بیشتر باشد میرساند.

این کار، مانع از گیر کردن یا قفل شدن تاندون می شود و بنابراین جلوی تحریک را می گیرد.

لازم است این آتل، به صورت تمام وقت به مدت 4-10 هفته تا زمان بهبود قفل شدگی استفاده شود ولی راه پیشنهادی ما نیست که در آخر همین مقاله راهکار های سنتی و آسان را عرض خواهیم کرد .

از اموری که در فیزیوتراپی برای درمان استفاده می شود بحث  ماساژ، کشش و تمرینات حرکتی تاندون، به منظور افزایش سرعت بهبودی است، اگرچه نقطه اتکای درمان، آتل است ولی این ماساژ و حرکات کششی و تمرینی باعث شده تعریق در دست بالا رود که در طب سنتی هم این روش ها ذکر شده است و برای درمان موثر است .

 

در خانه چه کاری می توان برای انگشت ماشه ای نجام داد؟

کم کردن مایعات و کمتر استفاده کردن از آب برای شستو شود تا دست تماس با آب کمتر داشته باشد ، مهم ترین کاری است که می توان برای انگشت ماشه ای انجام داد.

یک توپ یا لاستیک را با دست روزی چند بار مثل خمیر فشار دهیم یا مقداری گل یا خمیر درست کنیم و با دست ورز دهیم تا فعالیت دست رالا رفته و رطوبت را از این ناحیه خارج کند اگر از گل به همراه کمی نمک یا خمیز با آرد گندم با نمک برای ورز دادن استفاده شود تاثیر بهتری خواهد داشت و این تمرین جزو فعالیت های روزانه قرار گیرد .

تمرین های حرکتی دیگر که باعث کشش و محکم شدن عصب های می شود را انجام دهیم مثل اینکه انگشتان را با دست دیگر به سمت بالا کشیده و چند ثانیه نگه داریم .

روش های درمان طب سنتی اسلامی برای انگشت ماشه ای

💡خوردن اسفند یک قاشق مربا خوری قبل از خواب به همراه سه عدد خرما بدون آب . این کار باعث می شوند رطوبت اضافی خشک شده و به سمت دست حرکت نکند .

💡مالش با روغن اسفند و غمز دادن و فشار دادن نواحی شانه و کف دست البته خود فرد نباید این کار را انجام دهد و تاثیرش زمانی است که به دست فرد دیگر انجام شود .

💡اگر فرد بتواند یک هفته مایعات را به شدت کم کند و حتی از آب و چایی و نوشیدنی های دیگر و حتی میوه های آبدار بسیار کم مصرف کند می تواند بعد از یک هفته از حجامت عام و اخدعین استفاده کند و نتیجه فوق العاده ای را مشاهده کند .

💡حمام آب گرم و ورز دادن انگشتان زیر آب بسیار گرم باعث تخلی رطوبت شده و بهبودی حاصل خواهد کرد .

💡هفته ای یکبار از سنای مکی به صورت جوشانده در صبح ناشتا مصرف شود تا رطوبات به سمت روده رفته و از ناحیه دست غافل گردد .

💡خوردن پودر زنجبیل به همراه دارچین و میخک مخلوط شده با عسل به صورت حب روزی سه بار هر بار یک حب بدون آب می تواند درمان موثری واقع شود .

💡قهوه خرما اگر جوشانده شود و به جای مایعات مصرف شود علاوه بر درمان انگشت ماشه ای باعث کم شدن ورم و درد مفاصل هم خواهد شد .

💡افرادی که به این بیماری مبتلا هستند سعی کنند همراه غذا حتما چند عدد سیر خام مصرف کنند تا اثر بهتری در درمان مشاهده کنند .

💡نکته آخر اینکه افرادی که نمی توانند ترک مایعات کنند یا حداقل مایعات را بسیار کم و به همراه خرما مصرف کنند و لبنیات مخصوصاً شیر و ماست و دوغ زیاد مصرف می کنند هیچگاه درمان نخواهند شد حتی با طب شیمیایی و طب های .

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. با عرض سلام
    ممنون تشکر بابت مطالب ارزنده ومفید
    انشا…همیشه موفق وسلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *