شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

انتخاب ورزش متناسب با مزاج

ورزش متناسب با ورزش

آنچه در این مقاله خواهید خواند

انسان برای رشد و قوی شدن بدن نیاز به خوردن دارد که بخشی از این مواد برای بدن مفید است و جذب می‌شود اما بخشی دیگر به عنوان فضولات از راه پوست یا ادرار یا مدفوع از بدن دفع می‌شوند.

با توجه به این‌که دفع این فضولات در بدن به طور کامل انجام نمی‌شود، بهترین روش برای دفع مواد زائد، حجامت، یا فصد، یا اسهال، یا قی عمدی و یا عرق کردن با حمام، یا ورزش متعادل و متناسب با مزاج است. ورزش مناسب با مزاج، فضولات بدن را دفع می‌کند و اجازه نمی دهد که مواد مفید از بدن خارج شوند.

ورزش متعادل سبب افزایش ضربان قلب، تند شدن نفس و عرق کردن بیشتر می‌شود. یکی دیگر از فواید ورزش کردن می‌توان به سلامت روح و جسم و شادابی اشاره کرد. همه افراد مزاج متفاوتی دارند که خوب است با توجه به مزاج خود ورزش کنند. حال این سوال پیش می‌آید چه ورزش‌هایی متناسب با انواع مزاج است؟

ورزش مناسب هر مزاج و طبع

  • مزاج گرم و خشک

کسانی که مزاج گرم و خشک دارند معمولا خوش بین، پر انرژی، فعال و متغیر هستند. این افراد به خاطر مزاجشان بیشتر گرایش به ورزش‌ کردن و فعالیت زیاد دارند از طرفی تحرک زیاد برای آن‌ها ضرر دارد و توان کمتری هم دارند به علت کم بودن چربی در بدن و حرارت زیاد. افرادی که مزاج گرم و خشک دارند نسبت به دیگر مزاج‌ها نیاز به تحرک کمتر و استراحت بیشتر دارند زیرا ورزش کردن سبب تحریک صفرا می‌شود. بهتر است افراد دارای این مزاج ورزش‌های سبکی مانند دوچرخه سواری و شنا را انجام دهند و از انجام ورزش‌های سنگین مانند فوتبال و بسکتبال و دو و کشتی دوری کنند.

توجه: سونای خشک برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، مناسب نیست.

  • مزاج گرم و تر

افرادی که مزاج گرم و تر دارند از نظر رفتاری شجاع، اعتماد به نفس بالا، خوشرو، صمیمی، آرام، اشتیاق به رهبری، علاقه زیاد به هیجان و پیش قدم در هر کاری هستند. ورزش‌های عضلانی در حد اعتدال برای این افراد مناسب است زیرا گرمای بیش از حد سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود که خطرناک است و با این حال اگر این افراد حجامت و فصد مرتب داشته باشند از این خطر مصون خواهند شد، و در بعضی بازیکن ها سکته یا یک دفعه فوت شدنشان را دیده ایم که به همین علت می باشد. پس افراد با مزاج دموی به علت غلبه خون باید حجامت یا فصد داشته و در کنار آن ورزش کنند. ورزش‌هایی که تعاملات بیشتری با افراد دیگر دارد مناسب این افراد است چرا که دموی ها تعامل و ارتباط با دیگران را بسیار دوست دارند. ورزشهایی مانند شیرجه، اسکی، کوه نوردی برای آن‌ها مناسب است.

دموی ها به دویدن سبک و دوچرخه سواری در هوای خنک علاقه مند هستند، اما ورزش های یکنواخت مانند ژیمناستیک و ایروبیک و یا ورزش هایی در فضاهای بسته و انفرادی را معمولا تا آخر ادامه نمی‌دهند. اگر رطوبت بدن زیاد باشد، ورزش شنا توصیه نمی‌شود.

این افراد در ورزش‌هایی که زمان محدود مانند مسابقه دارد، موفق هستند چرا که زمان زیادی را نمی توانند برای فعالیت ادامه دهند. هم برایشان خسته کننده و هم یکنواخت می شود.

ورزش

  • مزاج سرد و خشک

انسان‌هایی که این مزاج را دارند بسیار احتیاط کار، با نظم، جدی و درونگرا هستند. فردی که مزاج سرد و خشک دارد به خاطر نوع استخوان بندی خود بیشتر ضعف دارند و ورزش‌های سختی مانند بدنسازی را نمی‌توانند انجام دهند. ورزش‌هایی مانند شطرنج چون به تمرکز بالا نیاز دارد برای آن‌ها مناسب است. دوچرخه‌ سواری، دویدن سبک، پیاده روی نسبتا تند، اسکی روی یخ، شنا در آب گرم و فعالیت در فضاهای سر پوشیده دور از آفتاب زیاد، برای آن‌ها مناسب است.

کسانی که مزاج سرد و خشک دارند چون تقریبا گوشه گیر و علاقمند سکوت و تنهایی هستند، اشتیاقی برای کارهای هیجان انگیز ندارند.

  • مزاج سرد و تر

این افراد کم انرژی، کند، با حوصله، با آرامش، اهل تعامل، سازگار و انعطاف پذیر هستند و برای رهبری مناسب نیستند زیرا موقع تصمیم نهایی سر دوراهی می‌مانند. همچنین به خاطر این‌که بلغم در بدن آن‌ها زیاد است، کم تحرکند و کمتر سراغ ورزش می‌روند. کسانی که مزاج سرد و تر دارند، ورزش کردن در محیط گرم مناسب است. از طرفی در شنا نباید زیاده‌روی کنند چون مناسب آن‌ها نیست. چون ورزش کردن سخت و سنگین برای این افراد مفید است پس می‌توانند در ورزش‌هایی مانند بدنسازی و طناب زدن موفق باشند. ورزش‌هایی مانند دویدن، ایروبیک، شطرنج، والیبال، بیلیارد، فوتبال و پیاده روی تند و سونای خشک و بخار مناسب است. ورزش‌هایی که نیاز به استقامت دارد چون توان لازم را ندارند نمی‌توانند انجام دهند.

افرادی که می‌خواهند لاغر شوند ورزش‌های سبک را طولانی مدت و آهسته و در زمانی مشخص انجام دهند تا حرارت بدن در آن ساعت به طور منظم و مداوم باعث چربی سوزی و دفع فضولات از منافذ پوست شود.

همه افراد به ورزش کردن نیاز دارند اما افرادی که مزاج سرد و تر دارند نسبت به گرم و تر به علت ایجاد حرارت در بدن  بیشتر به ورزش نیاز دارند.

آسیب ورزش کردن بدون در نظر گرفتن مزاج

ورزشی که بدون تعادل و مناسب مزاج نباشد سبب، ضعف، تیرگی پوست به علت سوختگی و غلظت خون، کبودی هنگام ورزش به علت اکسیژن نارسایی و پایین نیامدن ضربان قلب بعد از ورزش می‌شود. این علائم که نیاز به رسیدگی و بررسی دقیق‌تر دارد نشان می‌دهد، ورزشی که انجام می دهید و انتخاب کردید مناسب مزاج شما نبوده است. و اما ورزش کردن برای این‌که تاثیر بهتری در زندگی و سلامتی ما داشته و برای بدن مضر واقع نشود، بهتر است متناسب با مزاج و غلبه مزاج هر فرد انتخاب شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *