شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

امر به معروف با سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

شاید تا الان به این فکر نکرده باشیم که خوراکی ها هم می تواند در اخلاق و رفتار ما تاثیر بگذارند و حتی در رفتارهای ما تغییر ایجاد کند. (سبک زندگی)

این صحبت را خداوند باری تعالی در قرآن کریم در آیه 51 سوره المومنون می فرمایند: «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً» به این معنی که از طیبات مصرف کنید و عمل صالح انجام دهید که مقدمه یک عمل صالح غذای طیب را معرفی کرده اند.

در کلام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله این سفارشات زیاد آمده و به وفور بیان شده که بسیاری از رفتار های بد که از انسان سر خواهد زد به دلیل بعضی خوراکی ها می باشد که در سبک زندگی ما جای گرفته است برای مثال حضرت علت شرارت امت خود را خوردن مغز قلم بیان می کنند: رسول اللّه صلى الله عليه و آله: شِرارُ امَّتِي الَّذينَ يَأكُلونَ مِخاخَ العِظامِ .

و یا در حدیثی دیگر آورده اند «شِرارُ اُمَّتِی: الَّذینَ وُلِدوا فِی النَّعیمِ و غُذوا بِهِ، هِمَّتُهُم ألوانُ الطَّعامِ و ألوانُ الثِّیابِ، یتَشَدَّقونَ فِی الکلامِ؛ شروران امت من آنانند که در نعمت متولد می شوند و غذا به آن می خورند و همت شان صرف غذاها و جامه های رنگارنگ می گردد و در سخن گفتن مراعات دیگران را نمی کنند».

می بینیم که حضرت دلیل شرارت افراد را خوراک و سبک زندگی غیر سالم بیان می کنند و از همین جهت باید بدانیم تا سبک زندگی انسان ها تغییر نکند و خوراک آنها سالم و با مراعات صحیح نباشد امر به معروف بی تاثیر می شود که در کلام امام حسین علیه السلام آمده است که در روز عاشورا علت تاثیر نگذاشتن کلام خود را در دل دشمن غذای آنها بیان کردند و فرمودند (ملئت بطونكم من الحرام).

حتی اگر از امر به معروف هم بگذریم بسیاری از رفتار ها و ناهنجاری های خانوادگی و بد رفتاری های زوجین چنانچه سبک زندگی آنها تغییر کند رفع مشکلات آنها خواهد شد. برای مثال عصبانیت که یک دغدغه بزرگ خانواده ها شده را با رعایت سبک زندگی و تغییر بعضی از خوراکی ها می توان اصلاح کرد. به طور نمونه خوردن نان خشک آرامش می آورد و انسان را صبور خواهد کرد چون غذا زمانی که درست جویده نشود باعث می شود که هضم آن سخت تر شده و بدن برای جبران این هضم باید از کبد و صفرا کمک بگیرد، تا صفرای بیشتری ترشح کند و درون معده بریزد تا هضم را بیشتر کند، این ترشح زیاد صفرا حرارت را بالا برده و فرد را دچار عصبانیت یا زودرنجی خواهد کرد.

سبک زندگی

نمونه دیگر را در روایات اهل بیت علیهم السلام داریم که در آن اشاره شده زمانی که حضرت یونس عصبانی شدند، خداوند کدو را برای او فرستاد و امروز هم تحقیقات نشان داده، کدو در رفع عصبانیت و حتی بیش فعالی کودکان بسیار موثر می باشد.

این آموزش ها همه جزو سبک زندگی محسوب می شوند و باید در تمام خانواده ها و حتی در تمام اداره ها و… آموزش داده شوند، تا اخلاق و رفتار مردم اصلاح شود، و حتی جرائم و مشکلات قضایی کم خواهد شد چه بسا در کتب روایی اشاره به این شده است که قتل، زنا، پرخاشگری و… از جانب غلبه یکی از طبایع بدن می باشد، که در آموزش ها اگر درست آموزش داده شود می توان کاهش این جرائم را در کاهش طبیعت های منفی بدن دانست.

حتی اگر آموزش های سبک زندگی در جامعه فراگیر شود اقتصاد بهتری هم خواهیم داشت که این جزو وظایف انسانی و اسلامی ما محسوب می شود که مشکلات اقتصادی مردم را رفع و حل کنیم تا مردم از درد فقر به گناه و فحشا روی نیاورند.

برای مثال اقتصاد مردم امروزه بیشتر صرف بیماری ها، هزینه های بیمارستان و… می شود، تا جایی که چند سال قبل آمار نشان می داد که حدود هشت برابر فروش نفت در کشور هزینه دارو می شود. این هزینه ها را مردم به گردن گرفته اند و روز به روز فقیر تر می شوند، اگر سبک زندگی آنها اصلاح شد افراد دچار این هزینه های گزاف در زندگی نخواهند شد.

باورش سخت است ولی آموزش سبک زندگی در جامعه اهمیتش از بسیاری از چیزهای دیگر بالاتر است. امروزه خانواده ها برای تحصیل فرندانشان و بالا بردن هوش و تقویت حافظه آنها بسیار دچار دغدغه شده اند، با اینکه این مشکلات همه و همه از رعایت نکردن صحیح یک سری نکات بسیار ساده در زندگی می باشد و ما با داور و دوا و گاها با روش های غلط به دنبال رفع آن هستیم که با ساده ترین آموزش ها در سبک زندگی سالم می توان این مشکلات را رفع کرد.

طرح آموزش سبک زندگی سالم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حفظه الله به این صورت است که این آموزش ها در مرحله اول برای کارمندان و نیروهای دولتی باشد که قشر عظیمی از مردم را تشکیل داده اند و همین امر در ادامه به سوی مدارس و آموزشگاه ها برود تا هدف های اصلاح در اخلاق و رفتار مردم شکل بگیرد. این موضوعات هم قبلا آموزش داده شده و هم کتاب هایی در مورد آن تدوین شده است که نتیجه خوبی را تا به امروز داشته است.

اگر دغدغه هر فردی آموزش های سبک زندگی باشد بعد از چند سال خود افراد مشاهده خواهند کرد که این سبک ها چقدر در رفتار کودکان ما در جامعه اثر خواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *