شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

آیا هاضوم در بارداری منع مصرف دارد؟

هاضوم در بارداری

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از نکاتی که می تواند، در سلامت روانی و جسمی افراد بیشترین تأثیر را داشته باشد، توجه به سلامت آنها در دوران جنینی و بارداری مادر است.

توصیه هایی که با استفاده از نظرات پزشکان طب اسلامی گردآوری شده است کمک می کند تا مادر، بارداری سالمی را سپری کند.

وضعیت تغذیه و تأمین مواد مغذی ضروری جنین و آداب سبک زندگی در قبل از بارداری و دوران بارداری، نه فقط بر نتیجه بارداری، بلکه در زایمان و دوره شیردهی نیز موثر است.

راهکارهای قبل از بارداری

یک سری از راهکارها برای بارداری خوب، رعایت نکاتی قبل از بارداری است، مثل داشتن رحم سالم، پاکسازی رحم و داشتن دفع خون مناسب در زمان قاعدگی، تا عاری از فضولات و عفونت ها باشد، که با رعایت نکات تغذیه ای و حرکات اصلاحی مثل اصلاح لگن، جا انداختن رحم، مثانه و ناف، بوجود می آید. رعایت کردن نکات نجومی برای انعقاد نطفه و بارداری لازم است. برای دانستن برخی آداب قبل از انعقاد نطفه می توان به ابتدای مقاله زیبایی و ابتدای مقاله تدابیر بارداری در هر ماه مراجعه کرد.

منع برخی کارها و مصرف خوراکی ها در بارداری

رحم اصلی ترین عضو یک زن است که باید سالم باشدو مواد مغذی به خوبی به جنین برسد، خون رسانی به خوبی انجام شود تا جنین به خوبی رشد کند و دچار مشکلات جسمی و عصبی نشود.

مصرف بعضی از غذاها و آداب غلط زندگی باعث مشکلاتی در بارداری و یا سقط می شود.

  • انفیه کشیدن و عطسه کردن زیاد و بوهای گرم زیاد برای باردار خوب نیستند.
  • گنه گنه و گل مغربی، عروس پشت پرده، کباب چینی، مسقط هستند.
  • اسفند و ابهل و سنا مسقط نیستند ولی باید احتیاط شود.
  • مسهل ها را نباید در بارداری استفاده کرد.
  • ورزش های سنگین و استفاده از دخانیات صنعتی و مدرن باعث آسیب می شوند.
  • ایجاد فصد و حجامت و ماساژ (مگر در صورت ضرورت) و استفاده از سودا زاها مثل خوراکی های کارخانه ای، قرص های شیمیایی، باعث گرفتگی در بدن و آسیب و سقط می شوند.
  • حمام داغ رفتن و جماع در تمام ماه های بارداری، بر خلاف تصور عموم باعث آسیب و سقط نمی شود و برای جنین مفید است.
  • استفاده مداوم از سونوگرافی و عکس برداری باعث ایجاد حرارت غیر غریزی و حدت و رقت خون می شود و به جنین آسیب می رساند.

ماههای بارداری

راهکارهای سلامتی رحم و جنین

مصرف بعضی از غذاها و آداب سبک زندگی باعث خون رسانی بهتر به رحم می شوند.

  • سویق ها برای حفظ جنین خیلی خوب است، رطوبت را کم می کند و قوت را زیاد می کند، باعث رشد بهتر جنین هم می شود و از نقص عضو و رشد نکردن جلوگیری می کند.
  • عسل، خرما، بادام،کندر، به و سیب و خربزه، انار و انگور و مصرف خوراکی ها و میوه های مخصوص هر فصل، غذاهای خون ساز مثل گوشت، تره، برگ چغندر، قرص خون و صافی های خون، خنک کننده های کبد مثل کبد و خرفه، تقویت کننده های معده مثل هاضوم نیز برای رحم و جنین مناسب هستند.
  • تقویت کننده های عصب و خواب خوب داشتن، برای تدابیر معنوی در بارداری به مقاله تدابیر بارداری در هر ماه رجوع شود.

آیا هاضوم برای بارداری مضر است؟

هر عاملی که باعث خون رسانی بهتر به رحم شود برای بارداری و جنین هم مناسب است، یعنی تقویت کنند های معده و عصب و تمام مدرات حیض (قاعده آور ها) مثل حنا، زعفران، زرشک، سیاه دانه، آویشن، هاضوم و…. برای جنین ضرری ندارد.

همان طور که در مقاله هاضوم آورده شد، هاضوم طبق روایات هیچ ضرری ندارد و یکی از خواص آن تقویت معده است. اگر معده به درستی کار کند می تواند سایر ارگان های بدن هم به درستی کار می کنند و مواد مغذی به خوبی به آنها می رسد و خون رسانی به کل بدن به درستی انجام می شود. تمام خوراکی هایی که باعث هضم بهتر غذا شوند، ایجاد خون سالم می کنند.

اگر معده به خوبی کار نکند باعث ایجاد حرارت غیر غریزی در بدن می شود و تشنگی را زیاد می کند و مصرف آب و مایعات را افزایش می دهد. مصرف آب زیاد باعث سردی و غلظت خون می شود و خون رسانی به اندام ها را مختل می کند هم چنین باعث می شود خون رسانی به رحم به خوبی صورت نگیرد و رسیدن مواد مغذی به جنین با اشکال مواجه شود.

زنان باردار در دوره بارداری دچار مشکلات معده و هضم و ویارهای شدید و یبوست می شوند و برخی اشتها به غذا را از دست می دهند، همچنین باعث اختلالات روحی و عصبی می شوند از جمله استرس، افسردگی، عصبانیت و…

البته باید یک سری از تدابیر قبل از بارداری رعایت شوند و به تقویت بدن، رحم و معده پرداخت تا دچار مشکلات دوران بارداری بخصوص مشکلات گوارشی و عصبی نشد و بارداری بهتری داشت. بنابراین با رعایت آداب تغذیه و استفاده از غذاهای مقوی معده و رحم، خوب جویدن غذا، استفاده متعادل از آب و مایعات، و در کنار آن استفاده از هاضوم برای هضم و جذب بهتر غذا و ایجاد اشتها می توان بارداری بهتر و سالم تری داشت.

بارداری

برخی معتقدند که قاعده آور ها باعث سقط می شود که تصور غلطی است. هر چیزی که قاعده آور است باعث خون رسانی بهتر به رحم می شود و برای رشد جنین مناسب است (مثل حنا که قاعده آور است و روایت داریم استفاده از آن در بارداری فرزند را زیبا می کند) سیاه دانه و آویشن که در ترکیب هاضوم است قاعده آورند و باعث خون رسانی به رحم می شوند، بنابراین در بارداری منع مصرف ندارند و باعث هضم بهتر غذای مادر و جذب بهتر آن و خون رسانی بهتر به جنین می شوند و رشد جنین بهتر خواهد شد و مادر بارداری بهتر و سالم تری خواهد داشته، مشکلات گوارشی و عصبی در دوران بارداری و بعد از زایمان نخواهد داشت.

برخی معتقدند که سیاه دانه به خاطر حرارت زیادی که در بدن ایجاد می کند، نباید در بارداری مصرف شود. ایجاد همین حرارت مفید باعث کاهش حرارت غیرغریزی و کاهش رطوبت و فضولات بدن می شود.

برخی می گویند که سیاه دانه آسیاب شود ایجاد سم می کند و ضرر دارد که اشتباه است و اگر هم سمی دارد برای بدن مفید است، آویشن هم تولید سم می کند ولی همه آن را آسیاب می کنند و ضرری ایجاد نمی کند.

برخی هم معتقدند که مصرف سیاه دانه باعث انقباضات در رحم می شود که باعث سقط است که این هم تصور اشتباهی است.

طبق روایات سیاه دانه شفاست و درمان همه درد هاست و دارویی عام است و چیزی که شفاست مصرف آن ضرری ندارد و باعث آسیب نمی شود مثل عسل و آب آسمان، پس در دوران بارداری هم منع مصرف ندارد. همچنین مصرف آویشن و زنیان هم ضرری ایجاد نمی کند طبق روایاتی که در مقاله هاضوم آورده شد.

مقالات، هاضوم، غذای کودک، بارداری، نیز مطالعه شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *