شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بی خطر مانند گردو غبار و گرده گیاهان و مواردی مانند آن میباشد.

حساسیت یک بیماری بسیار شایع است و کمابیش از هر ده نفر، دو نفر به گونه ای از آن دچار هستند. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهند کودکانی که به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن دست خود عادت دارند کمتر با خطر دچار شدن به آلرژی روبه رو هستند زیرا یکی از علتهای ابتلا به آلرژی رعایت بیش از حد بهداشت و شستن افراطی دست ها به خصوص در زمان کودکی میباشد که در زمان بزرگسالی در صورت مواجهه با کوچکترین آلودگی ، سیستم ایمنی بدن واکنش بسیار شدیدی نشان میدهد.

💥 حتی کودکانی که با زایمان طبیعی متولد میشوند با عبور از کانال زایمان میکروبهای طبیعی موجود در بدن مادر را دریافت میکنند و سیستم ایمنی بدنشان در برابر آنها پاسخ میدهد که این فرآیند از واکنش بیش از حد و نابه جا سیستم ایمنی در برابر مواد بی زیان مانند گردو غبار وگرده گل و … جلوگیری میکند.

 

 درطی واکنشهای آلرژی چه اتفاقی برای بدن رخ میدهد؟

هنگامی که سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی یا حساسیت در معرض یک ماده حساسیت‌زا مانند گرد و غبار یا گرده گل قرار می‌گیرد چند رویداد رخ می دهند:

1) بدنی که رطوبتش زیاد شده باشد ، با کوچکترین عامل محرکی سعی میکند که رطوبتهای تجمع یافته در خون را دفع کند به این علت اگر گرد و غبار وارد بینی شود ،این رطوبت اضافی به سر می آید تا توسط عطسه خارج شود ؛
اگر این عامل محرک به ریه برسد، رطوبت اضافی بدن به ریه ریزش میکند تا با سرفه دفع شود یا اگر عامل محرک با پوست تماس ایجاد کند رطوبت اضافی به سطح پوست می ریزد تا با ایجاد خارش توسط بثورات و جوشها و کهیر از بدن دفع شود و یا باعث ایجاد ورم در نقاط مختلف بدن مانند چشمها و لب خواهد شد.

2) بدنی که رطوبت زیاد داشته باشد به هر عاملی که برای بدن نا آشنا باشد حساسیت نشان می دهد برای مثال کسانی که با خاک و گرده گل ، زیاد سروکار ندارند؛ زمانی که با این عوامل تماس پیدا میکند علائم حساسیت و آلرژی تشدید می شود یا در مواجهه با گرده گلها در فصل بهار دچار آلرژی خواهد شد. به همین علت افرادی که در عطاری کار می کند هیچ وقت به گرد گیاهان و گرده گل حساسیت پیدا نخواهد کرد ولی دیگران به محض ورود به عطاری شروع به عطسه خواهند کرد .

3) گاهی بدن به یک عامل خاص حساسیت نشان میدهد که این حالت بیشتر به طبیعت فرد بستگی دارد برای مثال فردی که به باقلا یا کدو حساسیت دارد.
مثلا کسی که دچار غلبه سردی شده است نسبت به موادی با طبیعت سرد واکنش نشان خواهد داد مانند کسی که میگوید به آبلیمو یا آبغوره یا سرکه حساسیت دارد چون این عوامل باعث افزایش غلبه طبع سرد در بدنش میشوند و برای او مضر هستند بنابراین سیستم مدبره بدنش به آنها واکنش نشان خواهد داد.
یاگاهی برای افراد گرم مزاج درصورت مصرف خوراکی های گرم یا تماس با برگ گیاهان گرم موجب بروز علائم آلرژی خواهد شد .
به همین دلیل گاهی افراد به فصل سرما آلرژی پیدا می کنند و گاهی به فصل تابستان یا بهار که این امر به طبیعت و غلبه طبع آنها بستگی دارد .

4) سرد شدن معده و افزایش حرارت کبد برای جبران این سردی ، باعث تحریک خون و ریزش فضولات به زیر پوست یا درچشم و بینی ولب میشود وعلائم آلرژی را در فرد مبتلا تشدید خواهد کرد .

عوامل موثر در ابتلا به آلرژی

1) مصرف زیاد مایعات و نداشتن دفع مناسب نسبت به حجم مصرف مایعات توسط تعریق یا دفع ادرار

2)طبیعتی که از پدر و مادر به ارث میرسد که گاهی رطوبت درطبیعت غلبه دارد و گاهی حرارت های زیاد باعث بروزحساسیت و آلرژی خواهد شد .

3)عوامل محیطی مانند:الیاف و لباسهای پلاستیکی، گرده گلها ،کپک ،خز حیوانات مانند گربه،نیش زنبور گرد و غبار، دود ماشینها و کارخانه ها ، شویندهای شیمیایی همه اینها باعث حساس شدن بدن خواهند شد و محرک های شدید می باشند.

4)رعایت بیش از حد و افراطی بهداشت :که شامل شستن دستها ، ضد عفونی کردن محیط و وسایل و بدن با مواد شیمیایی و اسپری های حاوی الکل که موجب از بین رفتن میکروبهای مفید میشود و همین امر زمینه را برای رشد میکروبهای مضر و آسیب زا و همچنین ابتلا به آلرژی را فراهم میکند.

5)مشکل معده و سردشدن آن و بدنبال آن مصرف داروهای شایع مانند امپرازول و پنتوپرازول برای کاهش درد معده ؛ یکی از مهترین علتهای ابتلا به آلرژی میباشد.
با مصرف داروهای ضد اسید ، تولید اسید در معده متوقف شده و در اصطلاح طب سنتی معده سرد میشود. همین امر موجب میشود تا سیستم مدبره بدن برای هضم بهتر غذا ، حرارت بدن را بالاتر ببرد. افزایش حرارت بدن با افزایش حرارت کبد و همچنین افزایش تولید صفرا همراه است که این دو عامل موجب تشدید علائم آلرژی و حساسیت یا به عبارت دیگر ریزش فضولات به زیر پوست و ایجاد خارش پوست، کهیر و دیگر علائم آلرژی خواهد شد.
در واقع هر عاملی که موجب سردی معده شود مانند مصرف زیاد مایعات به خصوص بین غذا یا به صورت ناشتا ، مصرف لبنیات مخصوصا ماست به همراه غذا ، اجتماع سردی های مضر و دیر هضم مانند گوجه سیب زمینی ، لبنیات با سرکه و ماهی ، گوشت گاو و مواردی از این قبیل ، به علت افزایش حرارت کبد و تولید صفرا موجب تشدید علائم آلرژی خواهد شد .
پس یکی از مهمترین و اصلی ترین اقدامات برای بهبود آلرژی ، اصلاح معده و رعایت پرهیزات توصیه شده در روایات برای پیشگیری از سرد شدن آن میباشد.

پرهیزات آلرژی

مصرف آب و هرگونه از مایعات شامل چای دمنوش و آبمیوه به حداقل برسد.

هرنوع لبنیات شامل شیر دوغ ماست

گوجه و مشتقات آن شامل سس و رب

سیب زمینی

غذاهای سنگین و بدهضم شامل ماکارونی برنج و نان سفید بدون سبوس

بستنی ، ژله ، پاستیل

تدابیر درمانی انواع آلرژی

اولین و مهمترین اقدام برای درمان آلرژی کاهش مصرف مایعات و تخلیه فضولات با حجامت یا فصد و همچنین تخلیه فضولات روده با مصرف 7 الی 14 روزه جوشانده سنا میباشد.

سه مرتبه حجامت عام و سپس حجامت ساقین و قدمین که حتما قبل و بعد از آن باید مصرف مایعات را کاهش دهند و رب انار یا انار یا سرکنگبین مصرف کنند.

مصرف روغن بادام شیرین با جوشانده جو بعد از حجامت قدمین 3 مرتبه

مصرف سبزی کاسنی و خرفه با غذا

مصرف کاهو و سکنجبین و همچنین عناب و انار و رب انار که به تصفیه خون بسیار کمک میکند.

مصرف زرشک و آلو (آلو به مقدار زیاد نباید مصرف شود زیرا باعث التهاب مفاصل میشود)

انجام فصد اکحل دست راست دو مرتبه با مشورت طبیب حاذق ( در صورتیکه بیمار با حجامت درمان نشود)

مصرف سرکه بعد از هر وعده غذا یا ترکیب سرکه و روغن زیتون بعد از غذا

سویق عدس یا سویق جو

مصرف سرکنگبین یا سرکه شیره با خرما به جای آب

مصرف شکر سرخ یا شکر نیشکر جایگزین قند و شکر سفید که علاوه بر پاکسازی بدن از فضولات به تخلیه رودهها نیز کمک میکند زیرا ملین است.

مصرف کدو که بهتر است کدو تنبل باشد ولی اگر در دسترس نبود از کدو خورشتی هم میتوان استفاده کرد

مصرف سیب قرمز با عسل صبح ناشتا یا سیب با نمک دریا

سویق سیب به عنوان یک وعده غذایی

درمان یبوست و سردی معده با اصلاح سبک زندگی وتدابیر درمانی مربوط به آن که شامل منع مایعات بین غذا و پرخوری و همچنین مصرف نمک و هاضوم (آویشن زنیان سیاهدانه آسیاب شده) قبل و بعد از غذا میباشد.

برای بهبود کامل آلرژی ،میتوان رژیم پاکسازی کبد را هم که در مقاله جداگانه آورده شده انجام داد

💥درمان اورژانسی آلرژی برای کاهش علائم آن

جوشانده سنا و عسل به مدت 7 الی 14 روز پشت سرهم که در تخلیه رطوبتهای اضافی و در نتیجه کاهش علائم آلرژی موثر میباشد.

مصرف سرکه به صورت خوراکی

مخلوط سرکه و سدر روی محل کهیر

ضماد رنده شده کدو روی چشم شب تا صبح هم میتواند بماند که برای خارش چشم مفید خواهد بود.

دود سیاهدانه برای بند آوردن موقتی آبریزش بینی(نباید مداوم مصرف شود زیرا ماندگاری این رطوبتها داخل مغز و بدن موجب غلیظ شدن و انجماد آنها میشود که موجب ابتلا به انواع سکته و فالج خواهد شد)

چکاندن روغن مرزنجوش داخل بینی برای عطسه

برای خارش بدن ضماد ترکیب حناو سرکه یا پوست کدو موثر است

مصرف ترنجبین با شیرخشت که به کاهش حرارت و علائم تبیغ کمک خواهد کرد

درمان اصولی آلرژی با انجام حجامت صورت میگیرد و هرکدام از موارد بالا فقط برای کاهش موقتی علائم آزاردهنده آن است و قبل از انجام حجامت به هیچ وجه توصیه نمیشود زیرا حرارتی را که باعث ریزش فضولات به زیر پوست میشود، کاهش میدهد در نتیجه فضولات مجددا به داخل بدن باز میگردند.

 

جایگزین کورتون ؟

کورتون به دلیل سردی بسیار شدیدی که دارد یکی از دارو های اصلی مورد استفاده برای آلرژی میباشد و سردی شدید آن موجب میشود تا بدن در مواجهه با عوامل محرک ،تحریک نشود وفضولاتی که در بدن تجمع پیدا کرده و به دنبال یک راه خروجی بودند تا با تحریک دفع شوند، با مصرف کورتون و داروهای آنتی هیستامین مانند ستیریزین ، لوراتادین ، دیفن هیدرامین و… ، در بدن حبس می شوند و معمولا این فضولات که از جنس رطوبت های اضافی می باشند درمفاصل جذب میشوند و خوردگی ایجاد می کنند که باعث ابتلا به پوکی استخوان می شوند .
به همین علت یکی از عوارض اصلی مصرف کورتون ها ابتلا به پوکی استخوان شدید می باشد ولی حجامت که جایگزین اصلی کورتون است برای کسانی که مصرف مایعات را محدود کنند ؛ باعث دفع فضولات و رطوبت ها از خون شده و دیگر نیاز به سرد کردن آن نمی باشد .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *