شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آغاز پائيز (ايلول)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آغاز پائيز (ايلول)

ايلول اول ماه پائيز و سى روز است. در اين ماه هوا پاكيزه و خوشبو ميگردد.

استيلاى مره سوداء نيرومند مى‏شود نوشيدن مسهل صلاحيت پيدا ميكند و در اين ماه خوردن شيرينى‏ها سودمند است.

در تابستان چند اتفاق مهم در بدن می افتدکه به واسطه آن تغییرات بسیار در بدن حاصل می شود و مراقبت هایی را نیاز دارد .
به جهت گرمای شدید و حرارت بسیار در این فصل منافض باز است. سرما زودتر بر بدن نفوذ پیدا خواهد کرد و باید انسان بیشتر مراقبت کند و بدنش را از سرما بپوشاند. مخصوصا کلیه ها را.
به واسطه شدت گرفتن حرارت و صفرا در تابستان بلغم پخته شده و بهتر خارج می شود .
انواع خروجی ها بسته به تعادل بدن باید تدبیر شود تا سودا یا خون پخته شده دفع شود تا ضرر زیاد به فرد در این ایام سرد نرساند .
كلمه مرة كه حكايت از تلخى و شورى سوداء ميكند عبارت ديگر قليائى شدن خون است.

از انواع گوشتها
در ماه ايلول (اولين ماه پائيز) خوردن گوشتهاى معتدل نافع است.

مانند گوشت بز يك ساله و گوسفند يك ساله، و از خوردن گوشت گاو و زيادروى در گوشت‏هاى بريان شده بايد پرهيز كرد . از نظر اختلاف هوا و تأثير مختلف آن در مزاج بايد در خوردن گوشت احتياط كرد.
در بحث خوردن گوشت ها در این فصل باید یک اعتدالی در سرما و گرما داشته باشد نه اینکه سرد بسیار باشد . مثل گوشت گاو و نه اینکه گرم زیاد باشدمثل گوشت شتر و گوشت میش بلکه باید میانه را در طبیعت انتخاب کرد . چون حرارت زیاد باعث غلیظ شدن مواد پخته شده توسط تابستان می گردد . سردشدید باعث انجماد آن بلکه باید همان عملی که تابستان در خون ایجاد کرده . باعث نضج خون گشته است را نگه داشت تا بدن را برای دفع بهتر این فضولات آماده کند.

خربوزه و خيار

از رفتن بحمام در ماه ايلول بايد اجتناب نمود و از خوردن خربوزه و خيار نيز بايد دورى جست.

حمام برای گرم کردن بدن است و این حمام به منظور گرمابه های قدیم که بدن را ساعت ها در معرض حرارت قرار می داند تا بلغم در بدن پخته شود که در این ماه و اوایل پاییز بدن هنوز بلغم پخته را دارد و به واسطه حرارت بالای تابستان نیازی به پختگی بیشتر ندارد بلکه زیادی این حرارت توسط حمام باعث سوختگی بیشتر خون خواهد شد البته دوش گرفتن اشکال ندارد و منظور به حمام های قدیم و حرارت های شدید می باشد .
مقصود از بطيخ كه در ماه ايلول خوردنش ممنوع است خربزه و هندوانه و میوه هایی از این دسته یعنی میوه های تابستان که آب فراوان دارند می باشد مثل گرمک و طالبی و … و نباید از میوه های تابستان در فصل غیر خودش استفاده کرد . دیگر اینکه رطوبت بالای این نوع میوه ها باعث شده بدن به سمت بلغم برود و فضولاتی که تحلیل رفته دوبار به انجماد برسد . نتوان آنها را به خوبی خارج کرد . که همانند آن میوه های آبدار خیار هم می باشد که با تعبیر قثاء وارد شده است.

ادامه دارد….

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام و خداقوت
    مطالب بسیار عالی و آموزنده است . از جناب استاد و شما و همکارانتان کمال تشکر رو دارم که با آموزش های مفید و لازم بهتر زیستن رو به ما می آموزید. خداوند به شما خیرکثیر در دنیا و آخرت عطا کند.🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *