شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آداب مصرف گوشت

آداب مصرف گوشت

آنچه در این مقاله خواهید خواند

گوشت در سبد غذایی روایی جایگاه بسیار خوبی دارد و خواص بسیاری برای آن ذکر شده و اهمیت بسیاری برای آن گفته شده است. و البته باید آداب مصرف گوشت را رعایت نمود تا ضمن بهره از خواص آن از مضرات آن نیز در امان باشیم.

مطالبی که در ادامه مطالعه می کنیم. منتخب کوچکی از مبحث گوشت و آداب آن هست از کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)1“.

حد اعتدال مصرف گوشت

گوشت باید در حد اعتدال استفاده شود چون گاهی افراط و تفریط باعث ضرر رسیدن به بدن خواهد شد. به طور کلی گوشت را نباید همیشه پی در پی استفاده کرد و از طرفی هم نباید به مدت زیاد آن را ترک نمود.

در کتاب مذکور، برای روشن شدن حد اعتدال خوردن گوشت دو دسته روایت بررسی شده.

دسته اول: عدم استفاده زیاد از گوشت و مضرات آن

  • رسول اللّه (ص): مَن أكَلَ اللَّحمَ أربَعينَ صَباحاً؛ قَسا قَلبُهُ.

رسول خدا (ص): کسی که چهل صبح (پی در پی) گوشت بخورد موجب قساوت قلب برایش می‌شود.

  • الإمام الصادق (ع): كانَ عَلِيٌّ (ع) يَكرَهُ إدمانَ اللَّحمِ و يَقولُ: إنَّ لَهُ ضَراوَةً كَضَراوَةِ الخَمرِ.

امام صادق (ع): حضرت علی (ع) کراهت می‌دانستند که زیاده‌ روی در گوشت داشته باشند. و می‌فرمودند: مستی و عادتی می‌آورد که شبیه به مستی و عادت به خوردن خمر است.

دسته دوم: عدم ترک گوشت به مدت طولانی یا چهل روز می‌باشد

امام صادق (ع): در هر هفته، يك بار گوشت بخوريد و خود و فرزندانتان را بدان عادت ندهيد؛ زيرا موجب اعتيادى همچون اعتياد به شراب مى‏گردد. نيز آنان را بيش از چهل روز، از آن محروم مداريد؛ چرا كه آنان را بدخوى مى‏كند.

  • الامام صادق (ع): اللَّحمُ يُنبِتُ اللَّحمَ، و يَزيدُ فِي العَقلِ، و مَن تَرَكَ أكلَهُ أيّاماً فَسَدَ عَقلُهُ.

امام صادق (ع): گوشت، گوشت می‌رویاند و عقل را زیاد می‌کند و کسی که ترک کند ایامی (در احادیث قبل به چهل روز اشاره شده) عقلش فاسد خواهد شد.

بهترین قسمت گوشت

در انتخاب بخش های مختلف گوشت هر کسی معمولا طبق سلیقه خود عمل می کند. و عموما مردم بخشهایی را انتخاب میکنند که چربی کمتر و استخوان کمتر داشته باشد. ولی بر اساس فرمایش معصومین ملاکهای دیگری برای این انتخاب بیان شده است.

انتخاب سردست يا قسمت‏ هاى جلو

  • الإمام الرضا (ع)‏ لِغُلامِهِ: اشتَرِ لَنا مِنَ اللَّحمِ المَقاديمَ ولا تَشتَرِ لَنا المَآخيرَ؛ فَإِنَّ المَقاديمَ أقرَبُ مِنَ المَرعى، و أبعَدُ مِنَ الأَذى. (بحار الأنوار، ج 66)

امام رضا (ع)‏ خطاب به غلام خود فرمودند: در (خريدن) گوشت براى ما، قسمت‏هاى جلوىِ لاشه‏ را بخر و قسمت‌‏هاى عقب را نخر؛ زيرا بخش‏هاى جلو به چراگاه نزديك‏تر و از آفت دورترند.

و در روایتی دیگر توصنیه به استفاده از راستای کمر گوسفند شده است. که برای بدن بسیار مقوی می‌باشد و به دلیل نبود چربی در این ناحیه باعث دفع رطوبت از ستون فقرات و گرفتگی‌های کمر می‌گردد و ضعف را از ستون فقرات خارج می‌کند.

سایر آداب مصرف گوشت

در روایات از انتخاب گوشت هنگام خرید، شستن گوشت، نحوه پختن، نحوه خوردن توصیه های زیادی آمده. ادامه این مبحث را در کتاب مندرج در ابتدای مطلب دنبال فرمایید.

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. عالی بود من همیشه موقع خریدگوشت گوسفند نمی دانستم کدام قسمت مفیدتر است. حتی از خود قصاب ها که می پرسیدم بلد نبودند، فقط قسمت ران گران تر بود در حالیکه فایده کمتری دارد

  2. بسیار مطالب خوبی بود
    هم نحوه خرید و هم میزان مصرف آنرا به خوبی بیان کردید

    تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *