شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آداب مسواک زدن

آداب مسواک زدن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در مورد آداب مسواک زدن سفارش های متعددی هست. بیشتر افراد تصور میکنند که مسواک جزئی از آداب غذا خوردن است. ولی جالبه بدونید که مسواک کردن جزء آداب غذا خوردن نیست. در اسلام مسواک را در آداب وضو و نماز آورده‌اند:

پيغمبر (ص) در وصيتش به على (ع) فرمود: يا على بر تو باد به مسواك در وقت هر وضوء گرفتن. و نيز فرمود مسواك جزئى از وضوء است.

حضرت رضا (ع) ظرفى داشت كه در آن پنج مسواك بود و بر هر كدام اسم يكى از نمازهاى پنجگانه نوشته شده بود، كه با هر يك از آنها در همان نمازى كه اسم آن نوشته شده بود مسواك مینمود.

از كتاب روضه الواعظين، حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود: شيعيان ما از چهار چيز بی نياز نيستند: از سجاده (يا مهرى) كه بر آن نماز بگذارند، انگشترى كه به دست نمايند، مسواكى كه با آن مسواك كنند و تسبيحى سى و سه دانه از تربت قبر امام حسين (ع)، كه هر گاه در حال ذكر آن را بگرداند، خداوند به هر دانه ‏اى چهل ثواب برايش بنويسد، و اگر در حال سهو و غفلت بگرداند، خداوند بيست حسنه برايش بنويسد.

از كتاب تهذيب الاحكام از اميرمؤمنان که می ‏فرمايد: مسواك موجب خشنودى خداوند عزوجل و سنت پيغمبر است و وسيله‌ پاكيزگى دهان می باشد.

با چه چیزهایی مسواک بزنیم؟

ابزار مسواک زدن چیست؟ و با چه چیزهایی مسواک بزنیم؟

ابزار مسواک در روایات ذکر شده است و بیشتر بر چوب مسواک یا همان چوب اراک و چوب درخت زیتون تأکید شده است.

و نيز فرمود: چوب زيتون مسواك خوبى است، از درختى مبارك كه زردی‏هاى دندان را می‏برد، و مسواك من و انبياء پيش از من از آن است.

و روايت است كه كعبه از رنج انفاس مشركين به خداوند شكايت كرد، خداوند به وى وحى نمود: خوش‌دل باش كه من به جاى آن مردمى خواهم آورد كه با شاخه‌ درخت اراك دندانها را تميز كنند. پس خداوند پيغمبر (ص) را مبعوث كرد، جبرئيل مسواك و خلال را بر او آورد.

با این وجود در جامعه امروز برسهای پلاستیکی مرسوم هست.

  • آیا مسواک با برسهای پلاستیکی عوارضی هم دارد؟
  • از چه دهان شویه هایی استفاده کنیم؟ آیا در این مورد هم سفارش هایی در اسلام داریم؟
  • خمیر دندان های موجود چه عوارضی دارند؟
  • مسواک زدن چه بیماری های دیگری را بجز بیماری های دهان و دندان برطرف می کند؟
  • در چه محلی نباید مسواک زد؟

پاسخ پرسشهای خود را در کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)1“. بیابید. و خواهید دانست که اکثر افراد هیچ کدام از توصیه ها را رعایت نمیکنند. با این شرایط گسترش بیماریهای دهان و دندان و حتی بیماری های به ظاهر غیر مرتبط در جامعه، بی دلیل نیست.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. تشکر میکنم از زحماتتون
    عالی بود
    اینو یاد گرفتم که مسواک زدن جز آداب نماز هست
    خداروشکر میکنم
    بازم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *