شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آبگوشت کلم قمری

آبگوشت کلم قمری

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آبگوشت (آبگوشت کلم قمری) یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار مردم ایران است که در مکان های مختلف طریقه پخت آن تفاوت است. حتی تجربه نشان داده است که توریست ها هم از این غذا لذت می برند. اما آبگوشت امروز ما آبگوشت کلم قمری متفاوت و خاص است، کلم قمری این تفاوت را به آن داده است.

مواد لازم:

  • کلم قمری (یک عدد).
  • نخود (یک پیمانه).
  • لپه باقالی (یک پیمانه).
  • گوشت آبگوشتی (۵۰۰ گرم).
  • پیاز (۱ عدد).
  • زردچوبه (به مقدار لازم).
  • فلفل (به مقدار لازم).
  • کشک (۱ پیمانه در صورت تمایل).
  • سیر (۲ حبه در صورت تمایل).

طرز تهیه آبگوشت کلم قمری

مرحله اول

ابتدا نخودها را به خوبی پاک کرده و با آب ولرم بشوید. پیازها را نگینی کنید و بعد آن را به همراه زردچوبه و فلفل با روغن گوشت و دنبه سرخ کنید. حالا نخود های شسته شده را اضافه می کنیم. آب سرد بریزید و بگذارید بپزد.

مرحله دوم

لپه باقالی رو هم به آن اضافه کنید و کلم را پوست کنده و در کمی روغن به خوبی تفت داده و به آبگوشت اضافه کنید.

حالا یک عدد پیاز متوسط ریز رنده کنید .

مرحله سوم

دنبه ها رو از آبگوشت کلم قمری کشیده و بکوبید  به آن زردچوبه و نمک بزنید و به آبگوشت اضافه کنید و بگذارید جا بیافتد.

بعد از جا افتادن آبگوشت می توانیم آن میل کنیم.

سیرها و کشک هایی که به دلخواه بود هم در این مرحله قبل از سرو غذا می توانید استفاده کنید.

آبگوشت کلم قمری

خواص

مصرف کلم قمری فواید بسیاری دارد، فوایدی که با اطلاع از آنها دیگر به راحتی از کنار این ماده غذایی شگفت انگیز رد نخواهید شد و در سبد خرید شما حضور همیشگی خواهد داشت.

 این فواید عبارتند از:

کلم قمری منبع عالی ویتامین ث است و به همین خاطر یک آنتی اکسیدان قوی است. این منبع غنی از آنتی اکسیدان، بدن شما را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت کرده و در بهبود زخم، تولید کلاژن، جذب آهن و سلامت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد.

این نوع کلم سرشار از ویتامین ب۶ است که در سلامت سیستم ایمنی، متابولیسم پروتئین و تولید سلول های قرمز خون نقش مهمی برعهده دارد و این نکته را می توان مهمترین خواص کلم قمری دانست.

کلم قمری منبع خوبی از پتاسیم، یک ماده معدنی و الکترولیت است برای سلامت قلب و تعادل مایعات در بدن مهم است.

یک فنجان (۱۳۵ گرم) از آن، تقریبا ۱۷ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه شما را تأمین می کند. فیبر در سلامتی بدن و بهبود دستگاه گوارش عملکرد موثری دارد. به طور کلی، فیبر به سلامت روده و کنترل قند خون کمک می کند.

اختلالات گوارش در دوران بارداری و شیردهی یکی از مشکلات بانوان است که اغلب به شکل یبوست خود را نشان می دهد. یکی از فواید مهم مصرف کلم قمری تقویت سیستم گوارشی و روده است.

از یک طرف فیبر محلول در آب به حفظ سطح قند خون و کلسترول کمک می کند. از طرف دیگر، فیبر نامحلول در روده شما تجزیه نمی شود و یبوست را برطرف کرده و حرکات منظم روده را تقویت می کند. علاوه بر این، فیبر منبع اصلی سوخت باکتری  های سالم روده مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل است. این باکتری ها اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای تولید می کنند، که سلول های روده شما را تغذیه می کنند و حتی از احتمال ابتلا به چاقی که یکی از معضلات زنان در بارداری و شیردهی است، کم می کند. البته اگر جز آن دسته از افراد هستید که به کلم قمری حساسیت دارید، به هیج وجه آن را در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید.

فواید کلم قمری برای سرماخوردگی نیز قابل توجه است و باید به آن اشاره کرد. این ماده غذایی مفید حاوی مجموعه ای گسترده از آنتی اکسیدان ها مانند آنتوسیانین، ایزوتیوسیانات و گلوکوزینولات است. اینها ترکیبات گیاهی از سلولهای شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و سیستم ایمنی را در برابر ابتلا به هر نوع بیماری از جمله سرماخوردگی مقاوم می کنند.

علاوه بر این منبع غنی ویتامین ث نیز بوده و این ویتامین اثر معجزه آسایی در درمان سرماخوردگی دارد. برای همین توصیه می شود در صورت ابتلا به زکام یا سرماخوردگی در سوپی که در طول دوره درمان مصرف می کنید در کنار دیگر سبزیجات از کلم قمری هم استفاده کنید. همچنین می توان به صورت بخارپز نیز از آن استفاده کرد.

خواص کلم قمری برای دیابت، رژیم های غذایی حاوی سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های متابولیکی و مرگ زودرس مرتبط هستند. یکی از مهمترین فواید کلم قمری نیز در همین رابطه است. در واقع مصرف این ماده غذایی مانند یک کنترلگر قند خون عمل می کند و آن را در سطح متعادل نگه می دارد.

شاید جالب باشد بدانید که نه تنها خواص کلم قمری برای پایین آوردن قند خون است بلکه چون نقش متعادل کننده این فاکتور را در بدن برعهده دارد؛ برای افرادی هم که مبتلا به  هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هستند، مفید است. برای اطلاع بیشتر از رژیم غذایی دیابت، این مطلب را در وبسایت سبک زندگی بخوانید.

خواص کلم قمری برای تیروئید، ورم تیروئید یکی از مشکلاتی است که تعداد زیادی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و بهترین درمان برای آن پرهیز از غذاها و سبزیجاتی است که این نوع ورم را تحریک می کند. گرچه خواص کلم قمری بسیار زیاد است و برای درمان بیماری های زیادی مصرف می شود اما جز آن دسته از مواد غذایی است که افراد دارای کم کاری تیروئید باید از مصرف آن خودداری کنند. با دنبال کردن این صفحه از وبسایت سبک زندگی می توانید پیرامون بیماری تیروئید مانند تیروئید کم کار و تیروئید پرکار، جراحی تیروئید، رژیم غذایی مناسب و تیروئید هاشیموتو و غیره اطلاعات جامعی به دست آورید.

ماده مضر برای تیروئید گواتروژن نام دارد که در سبزیجات خانواده چلیپاییان چون گل کلم، کلم بروکلی و کلم قمری بیش از همه یافت می شود و تحریک کننده وضعیت تیروئید است. برای همین در صورتی که این مشکل را دارید کلم سنگی را از رژیم غذایی خود تا بهبودی کامل، حذف کنید. البته این توصیه برای مواقعی است که به ورم یا کم کاری تیروئید مبتلا هستید؛ در صورتی که فرد مبتلا به پرکاری تیروئید باشد برای کاهش فعالیت این غده مصرف کلم قمری بسیار توصیه می شود.

خواص کلم قمری برای سنگ کلیه، یکی از خواص کلم قمری برای بدن کاستن از میزان سنگ سازی کلیه و کمک به دفع آنهاست. کلم قمری با تحریک مجاری ادراری باعث می شود تا سنگ کلیه سریع تر دفع شود. همچنین در طب سنتی به کسانی که دارای کلیه سنگ ساز هستند، توصیه می شود که به صورت روزانه آب کلم قمری را گرفته و مصرف کنند تا مجاری ادراری و کلیوی پاک سازی شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *