شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آبسه دندان Abscess

آبسه دندان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آبسه دندان، بافت عفونی است که بیشتر در اطراف ریشه دندان ایجاد می‌شود و مخصوص پروه سنی خاصی نیست.

دیدگاه طب جدید

پزشکی نوین این عارضه را در اثر عفونت باکتریایی و رشد مستقیم باکتری می‌داند.

دیدگاه طب اسلامی، سنتی

علت ایجاد آبسه وجود بخارات در اثر هضم ضعیف معده است. این حبس بخارات باعث بالا رفتن صفرا و ایجاد ریح می‌شود. بدن نیز به طور خودکار خروجی را پیدا کرده و در این هنگام اگر سردی به آن رسیده باشد، بخارات تبدیل به مایع شده و سبب عفونت در موضع دندان می‌شود.

باید اشاره کرد که علت بسیاری از دندان دردها وجود ریح موجود در بدن است که موضع ضعیف را دچار درد می‌کند.

رعایت نکردن آداب غذاخوردن از قبیل خوب نجویدن غذا، پرخوری و خوردن غذاهای متنوع و درهم خوری و مصرف مایعات بین غذا، باعث اختلال در هضم معده و ایجاد بخارات فراوان و صعود آن به سر شده و باعث ایجاد آبسه دندان و مشکلات دندان خواهد شد.

نکته: خوردن چرک خشک کن (داروهای آنتی بیوتیک شیمیایی) باعث می‌شود حرارت ایجاد شده برای دفع ریح و عفونت حبس شده و به عضوهای دیگر منتقل شود. در واقع اصل بیماری درمان نمی‌شود بلکه خفه می‌شود و در زمانی دیگر دوباره عود می‌کند.

پیشگیری آبسه دندان

  • شب با دهان نیمه باز بخوابید تا بخارات معده از دهان خارج شود و اگر نمی‌توانید کمی پنبه داخل بینی قرار دهید تا دهان باز بماند یا کمی روغن بادام شیرین روی دندان‌ها بمالید.
  • عطسه برای دفع بخارات به وجود آمده از عدم هضم غذا و صعود آن به سر بسیار مفید است همانطور که حضرت علی فرمودند: کسی که عطسه کند و الحمدالله رب العالمین بگوید از گوش درد و دندان درد در امان خواهد بود . (کافی جلد۲ ص۶۵۵)

درمان آبسه دندان

  • حجامت زیر چانه و حجامت سر؛ به این دلیل که باید مسیر خروج را تغییر داد و حرارت ایجاد شده را از طریق خونگیری از بدن خارج کرد.
  • جویدن غذا و استفاده از خوردن نان خشک با همه غذاها کمک فراوانی به هضم غذا می‌کند.
  • خوردن نمک یا ترکیب هاضوم بعد از غذا برای کمک به هضم غذا و دفع ریح اهمیت فراوان دارد.
  • استفاده از روغن حنظل، روایتی از امام کاظم(ع) هست که ایشان می‌فرمایند اگر دندان خورده نشده و صرفا یک آبسه و ریح است از روغن هندوانه ابوجهل (روغن حنظل)، در سوراخ گوشی که طرف دندان مورد نظر است چند قطره بریزید سه الی پنج شب و هر شب دو الی سه قطره، به اذن خدا خوب می‌شود. (کافی جلد۸ص۱۹۴) البته تجربه شده که روغن حنظل نیر موضعی روی دندان ریخته شود درد دندان را کاهش می‌دهد. از کرامات اهل بیت است که بیش از هزار سال پیش برای دندان درد توصیه به ریختن روغن حنظل داخل گوش می‌کنند یعنی همان‌جایی که رشته‌های عصبی دندان یک جا جمع می‌شوند و ریشه اعصاب دندان هست.
  • انفیه (تشکیل شده از کندوش و سیاهدانه) کشیدن در بینی باعث خروج بخارات سر شده و از تبدیل شدن به رطوبت و عفونت در سر و آبسه دندان جلوگیری می‌کند.
  • گذاشتن قابضات روی دندان از قبیل پودر پوست انار با نمک زاج و سوخته سیاهدانه و نمک به صورت ضماد روی موضع به خاطر تحلیل رفتن رطوبت از موضع باعث درمان می‌شود.
  • خوردن ترکیب نمک آویشن و زیره به دلیل دفع ریح و قابض بودن زیره درمان حساب می‌شود.
  • پخته شلغم روی موضع و خوردن آن به علت دفع عفونت کل در بدن.
  • سعد کوفی به صورت موضعی استفاده شود، چون حرارت داده و عفونت و آبسه دندان را تحلیل می‌دهد .
مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *