شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آب، مضرترین خوراکی!

آب، مضرترین خوراکی!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مضرترین خوراکی در بین خوراکی های زیر از دید روایت آب است.

چقدر آب بنوشیم و چگونه آب بنوشیم:

با توجه به اینکه امروزه توصیه زیادی برای نوشیدن آب و مایعات فراوان در جهت سلامتی می شود آب را در روایات و آیات بررسی می کنیم:

بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب است اما چگونه وچقدر آب بنوشیم؟

به احادیثی که در مورد مضرات آب وارد شده است توجه فرمایید :

الإمام الصادق عليه السلام: لا تُكثِر مِن شُربِ الماءِ؛ فَإِنَّهُ مادَّةٌ لِكُلِّ داءٍ.

امام صادق علیه السلام : زیاد آب ننوشید که ماده تمام بیماری ها می باشد .

  • کلوا و اشربوا و لا تسرفو.
  • امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: سلامتی جسم از کم خوردن و کم نوشیدن است.
  • امام صادق علیه السلام فرمودند: آب زیاد نخور که ریشه همه درد هاست.
  • اگر مردم آب کمتر می خوردند بدن هایشان مقاوم می شد.
  • آب ماده ای است که ادامه دهنده بیماری است.
  • همچنین فرمودند: تا زمانی که عطش نکردید آب ننوشید و وقتی هم عطش دارید آب کم بنوشید.

عن الصادق عليه السلام: أقلِل مِن شُربِ الماءِ؛ فَإِنَّهُ يَمُدُّ  كُلَّ داءٍ، وَ اجتَنِبِ الدَّواءَ ما احتَمَلَ بَدَنُكَ الدّاءَ.

کم کنید از نوشیدن آب چرا که امتداد دهنده به کل بیماری ها می باشد و اجتناب کنید از دارو تا زمانی که احتمال می دهید بدن شما توان مقابله با بیماری را دارد .

امام علی عليه السلام: لَو أنَّ النّاسَ أقَلّوا مِن شُربِ الماءِ، لَاستَقامَت أبدانُهُم.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند : اگر مردم نوشیدن آب را کم می کردند بدن آنها مقاوم تر می شود .

آب و هر نوع از مایعات، شامل چای، انواع دمنوش ها و جوشانده ها، میوه های آبدار مانند هندوانه، خربزه، گرمک و آبمیوه، آب عسل، خاکشیر و تخم شربتی و هر نوع شربتی که رطوبت زیاد داشته باشد مد نظر است.

عن امیر المومنین عليه السلام: مَن أقَلَّ مِن شُربِ الماءِ، صَحَّ بَدَنُهُ.

کسی که آب کم مصرف می کند بدنش سالم می ماند.

علت بسیاری از بیماری ها به مصرف بیش از نیاز آب و مایعات برمی گردد. حال این سوال پیش می آید که آب چگونه در ایجاد بیماری های مختلف دخیل می باشد، با وجود اینکه پزشکان به نوشیدن آن سفارش بسیار می کند و حتی روزانه نوشیدن ۸ لیوان آب را برای همه افراد لازم می دانند!؟

آب ماده بلغم در بدن است و اصل تمام بیماری ها به بلغم و سردی بر می گردد هرچه در بدن سوخت و ساز ایجاد شود، هرچه طبیعت گرم تر شود، هرچه سیستم دفاعی قوی تر باشد، همه و همه از گرمی  معتدل بدن است و اگر آب زیاد شود، بدن را سرد کرده و باعث عدم توانایی بدن در مقابل بیماری خواهد شد.

مثال دیگ غذا را در ذهن تصور کنید، می بینید که اگر آب غذا در زمان پخت زیاد باشد، غذا پخته نمی شود و یا اگر پخته شود غذای خوبی نخواهد شد. آب در بدن اجازه پخت به غذا نمی دهد و دائم باعث کاهش حرارت می شود. مثل غذایی که هر چند دقیقه یک لیوان آب روی آن بریزیم هیچ وقت پخته نخواهد شد.

تمام فضولاتی که در بدن انسان باعث بیماری هایی مثل تومور، کیست، میوم و غده های سرطانی می شوند از چربی و خون تشکیل می شوند که اگر آب به آنها برسد غلیظ شده و باعث انجماد آنها و ماندگاری در بدن خواهد شد.

ورزشکار انی که هیچ کیست یا فضولاتی در بدن ندارند به دلیل این است که دفع عرق و آب بدن آنها بیش از ورودی به بدن آنها می باشد. حتما دیده اید که فوتبالیست ها در کنار زمین فقط آب را در دهانشان می چرخانند و حق خوردن آب را در حرارت بالا ندارند و بسیار برای آنها خطر ناک است. خوب ما هم اگر بخواهیم سالم بمانیم باید حرارت را بالا ببریم و آب و مایعات را کم کنیم.

عوارض زیاد خوردن آب

  • چاقی.

که یکی از عارضه های اصلی در بیماری هایی مثل چربی خون، فشار، دیابت، تیروئید و… می باشد به دلیل زیاد خوردن آب و مایعات است چون فضولات در حرارت های اولیه بدن رقیق شده و به سطح پوست می آیند تا توسط عرق دفع شوند ولی چون آب زیاد مخصوصاً سرد مصرف می شود چربی ها در سطح پوست غلیظ شده و باعث چاقی می شوند. معمولا این چاقی ها در نواحی که آب بیشتر جریان دارد اتفاق می افتد مثل شکم و پهلو ها و لگن که آب برای دفع به کلیه و حالب و مثانه آمده و باعث سردی چربی ها در آن نواحی می شود و پهلو و لگن دچار چاقی می شود.

سنگ کلیه و سرد شدن کلیه و به دنبال آن ابتلا به فشارخون و دیابت و مشکلات جنسی و…

  • یبوست و خشکی پوست.
  • غلظت خون.
  • رطوبت بدن و ضعف معده و عدم هضم غذا.
  • کم حافظگی.
  • خواب آلودگی.
  • سستی.
  • انواع کیست.
  • رماتیسم.

آب بین غذا: باعث هضم ناقص غذاو سرد شدن روده می شود که تولید خون کثیف و فاسد می کند و بیمار شدن همه بدن توسط خون کثیف را به دنبال دارد.

هضم ناقص غذا مساوی با جذب کمتر و ضعف بدن است. همچنین هضم ناقص باعث جذب خون بیشتر توسط معده برای هضم غذا می شود و با بروز علائم کم خونی و ماندگاری بیشتر غذا در دستگاه گوارش مساوی با تولید گازهای سمی و انواع سردردها و بیماری هاست.

آب جوشیده: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: آب جوشیده معده و کبد را پاک کرده بوی دهان را نیکو؛ دندان را محکم، چشم را قوی می کند، بینایی را جلا داده، گناهان را پاک کرده، عروق به هیجان آمده و غلبه صفرا و سودا را آرام می کند بلغم را قطع کرده و حرارت معده را می برد و سردرد را درمان می کند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: دو چیز است که وارد هر شکمی بشود همه فسادها را اصلاح می کند انار و آب جوشیده.

بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب است. اما بین غذا آب خوردن باعث رطوبت بدن و ضعف معده و عدم هضم غذا می شود.

  • آب را نباید یک جرعه سر کشید بلکه مکیدن آب از بیماری های کبد جلوگیری می کند.
  • بعد از غذای گوشتی و چرب آب نخورید که باعث گوارا شدن و خوب هضم شدن غذا می شود.
  • به غیر از غذای گوشتی و چرب، بعد از بقیه غذاها خوردن آب خوب است.
  • در شب ایستاده آب خوردن نهی شده و باعث زرداب می شود.
  • در روزایستاده آب خوردن نفع بیشتر برای بدن دارد و باعث گوارا شدن غذا و بهتر وارد عروق شدن می گردد.

آب، مضرترین خوراکی!

چه زمانی و چه مقدار باید آب بنوشیم؟

حداکثر میزان مصرف آب سه جرعه می باشد و بهترین ظرف برای نوشیدن آب دست یا مشت هر فرد است.

بهترین زمان هم برای مصرف آب بعد از غذا است، که هم حرارت اضافی را کاهش می دهد و هم به هضم بهتر غذا کمک خواهد می کند. البته اگر به میزان بسیار کم و فقط در حد رفع تشنگی باشد و حتما با خرما مصرف شود بهتر و به سلامتی نزدیک تر می باشد. غذا اگر درون دیگ (معده) بدون آب ریخته شود باعث سوخته شدن غذا خواهد شد و امراض بیشتری خواهد آورد برای همین بهتر است بعد از هر غذا آب مصرف شود تا غذا در معده طبخ و نضج بهتری داشته باشد.

توجه: مصرف آب به صورت ناشتا یا شب موقع خواب بسیار مضر می باشد و ضررش از تمام زمان ها بیشتر خواهد بود چون جذب معده شده و آن را سرد خواهد کرد و ورم معده ایجاد می کند، و در صورت سرد بودن آب به اعضای رئیسه بدن مانند قلب، کبد و مغز آسیب می زند و باعث ابتلا به سکته قلبی، کبد چرب، استسقا و ضعف اعصاب خواهد شد. ولی اگر تشنگی زیاد باشد همانند زمان افطار می توان به همراه خرما در حد یک تا سه جرعه آب جوش مصرف شود و اشکالی ندارد.

با عطش زیاد در روز و شب هنگام بیدار شدن چه کنم؟

سرکه شیره یکی از بهترین جایگزین های آب برای کاهش عطش است که می توان آن را بدون آب و با چند عدد خرما بعد از غذا مصرف نمود. همچنین مصرف سرکه بعد از غذا به کاهش عطش فراوان کمک بسیاری خواهد کرد.

یکی از روش هایی که برای کاهش عطش کاذب در مواقع تشنگی امتحان شده است نیز مصرف مقداری نمک دریا است. شاید در نگاه عموم مردم تاثیر عکس داشته باشد و تشنگی را بیشتر کند ولی در واقع عکس این تفکر است و عطش کاذب را برطرف خواهد کرد. و اما مهمترین عامل، خوب جویدن غذاست که با رعایت آن عطش فرد هم کاهش می یابد. از طرفی زیاد نوشیدن آب و مایعات به خصوص آب سرد باعث ایجاد عطش فراوان خواهد شد.

مصرف زیاد آب و مایعات موجب ابتلا به کم خونی و همچنین نازایی هم در خانم ها و هم در آقایان خواهد شد، زیرا با مصرف زیاد آب، هم معده سرد می شود در نتیجه هضم و جذب مواد غذایی کامل صورت نمی گیرد. از طرفی قوت جنسی وهمچنین تولید گلبول های قرمز با سلامت کلیه در ارتباط است که با مصرف زیاد آب طبق توضیحاتی که در پاسخ به سوال سنگ کلیه عرض شد کلیه ها سرد می شوند و علاوه بر ناتوانی در دفع کامل فضولات و رطوبت های اضافی قوت لازم برای انجام وظایف خود را نخواهند داشت.

بهترین آبها

آب زمزم؛آب آسمان پاک؛آب چشمه؛ آب رودخانه؛ آب قنات و آب چاه است.

نباید از آب های شور و تلخ و گوگردی برای شفا استفاده کرد.

توصیه می شود: 70 بار سوره حمد را به نیت شِفا بر آب جوشیده سرد شده خوانده و آب مصرفی از این آب باشد .

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. چقدر سایت خوبی دارین واقعا لذت میبرم هر مقاله ای رو که میخونم انشاالله عاقبت بخیر باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *