شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

کوفته سماق کاشان

کوفته سماق

آنچه در این مقاله خواهید خواند

کوفته سماق

شفته کاشان، یا شفته کوفته سماق که برخی افراد به آن شفته نخودچی نیز می گویند، یکی از منحصر به فردترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کاشان است. این غذا که در کنار دستور پخت ساده ای که دارد، بسیار لذیذ است. برای درست کردن این شفته یا کوفته جذاب شما فقط به مقداری گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، روغن و سماق فراوان نیاز دارید. در واقع مهم ترین طعم دهنده این غذا سماق آن است و علاوه بر روش پخت این غذا خواص درمانی نیز دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

 مواد لازم :

(برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم.
  • آب: ۴ لیوان .
  • آرد نخودچی: ۲۵۰ گرم.
  • کره یا روغن (کنجد، زیتون، آفتابگردان): ۲ قاشق غذاخوری.
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد.
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم.
  • سماق: ۱ لیوان.

طرز تهیه

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و به خوبی  بشویید، سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده و دوباره چرخ کنید. سپس کمی نمک و فلفل سیاه و ۲۵۰ گرم آرد نخودچی نیز به آن اضافه کنید. سپس ترکیب آماده شده را برای چند دقیقه به خوبی ورز دهید تا گوشت حالتی چسبناک و منسجم پیدا کند.

بعد از این که ترکیب گوشت و پیاز و آرد نخودچی را به اندازه ورز دارید و گوشت شما به انسجام کافی رسید، در این مرحله باید مواد را به صورت کوفته آماده کنید. برای این کار به اندازه یک گردو از مواد گوشتی را بردارید. آن را با دقت با دست گرد کنید تا کاملاً حالت بگیرد. اگر گوشت شما حین گرد کردن ترک می‌خورد، احتمالاً به ورز دادن بیشتری نیاز دارد، یا یک بار دیگر چرخ کنید. سپس همه کوفته ها را به همین روش آماده کنید.

سپس کوفته هایی را که آماده کرده اید را در کمی روغن تفت دهید. برای این کار کمی کره یا روغن در ماهی‌تابه بریزید. اجازه دهید روغن یا کره کمی داغ شود. سپس کوفته ها را به آرامی به ماهیتابه اضافه کنید. در این مرحله تنها فرم گرفتن کوفته ها و تغییر رنگ گوشت کافی است. این کار موجب می شود تا کوفته ها بعد از ترکیب شدن با آب وا نروند و شکل خودشان را حفظ کنند.

بعد از این که همه کوفته ها را تفت دادید، آن ها را در یک سینی بگذارید و به سراغ سماق بروید. در طرز تهیه کوفته سماق می توانید از سماق نکوبیده و یا پودر شده استفاده کنید. نکته دیگر اینکه سماق امسالی رو تهیه کنید که رنگ آن قرمز باشد و رنگ زیبایی به غذا بدهد.

اگر از سماق نکوبیده استفاده می کنید، باید سماق ها را برای یک شبانه روز در آب بخیسانید. سپس آب سماق خیس خورده را داخل یک کاسه بریزید. سماق های خیس خورده را نیز از یک الک یا صافی عبور دهید(بهتر است از پارچه تمیز نخی کمک بگیرید). این کار موجب می شود تا طعم و عصاره سماق از آن خارج شود و تنها پوسته و هسته سماق در صافی باقی بماند. اما به هر حال استفاده از سماق کوبیده و پودر  برای شما راحت تر است.

برای استفاده از این نوع باید نیم پیمانه سماق را در آب ولرم خیس کنید. سپس آن را از صافی عبور دهید تا تکه های درشت تر سماق جدا شود. ما برای درست کردن کوفته نخودچی کاشان تنها به آب و عصاره سماق نیاز داریم نه خود سماق.

در این مرحله از طرز تهیه کوفته نخودچی کاشان باید پیازها را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. سپس با کمک یک چاقوی تیز و تخته آشپزخانه، پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. یک ماهی‌تابه مناسب روی شعله ملایم گاز قرار دهید. سپس مقداری کره به آن اضافه کنید تا گرم شود. پیاز خرد شده به ماهی‌تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد و رنگ آن تغییر کرد، می توانید آب سماق را به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا مواد به جوش بیایند.

بعد از اینکه به جوش آمد، کوفته هایی که از قبل تفت داده اید را به آن اضافه کنید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید غذا به خوبی جا بیفتد. اگر آب غذا کم است می توانید مقدار کمی آب نیز به آن اضافه نمایید. اجازه دهید کوفته ها به خوبی پخته شوند و طعم بگیرند می‌توانید از شکر برای ملس کردن آن استفاده کنید ۳ الی ۵ قاشق شکر کافی است. به طور معمول شفته کوفته نخودچی یا شفته کوفته سماق کاشان با نان سرو می شود.

نکات و فوت و فن ها

  • از آن جایی که برای درست کردن کوفته نخودچی کاشان از مقدار زیادی سماق استفاده می شود. بنابراین اگر سماق ها را از آبکش رد نکنید و به همان صورت در غذا بریزد، بافت زبر سماق در غذا حتماً اذیت تان خواهد کرد. از همین رو برای درست کردن این غذا از عصاره سماق خیس خورده استفاده می شود.
  • اضافه کردن مقدار زیادی سماق به این کوفته مخصوص موجب می شود تا طعم ترشی پیدا کند. اگر اولین بار است که این غذا را درست می کنید، یا به خوردن غذاهایی با طعم ترش عادت ندارید، می‌توانید از مقدار سماق کمتری استفاده نمایید.
  • برخی افراد برای درست کردن کوفته نخودچی کاشان مقداری تخم مرغ سیب زمینی رنده شده نیز به آن اضافه می کنند بهتر است به جای سیب زمینی از کدو تنبل سفید استفاده شود.
  • برای این که مواد گوشتی انسجام بیشتری داشته باشد و وا نرود، بهتر است برای نیم ساعت مواد را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
  • برای خوش عطر و طعم شدن شفته کاشان می توانید در طرز تهیه شفته سماق کاشان مقداری نعناع داغ نیز به غذایتان اضافه کنید یا سبزی کوفته (سبزی معطر) به آن اضافه کنید.
  • این غذا باید در هنگام سرو کردن آب کمی داشته باشد و آب آن غلیظ شود.
  • برای خوش طعم شدن کوفته شفته سماق کاشان می توانید مقداری گردوی خرد یا آسیاب شده نیز به مواد گوشتی آن اضافه کنید.
  • معمولاً این غذا همراه با نان و سبزی خوردن سرو می شود و طعم بسیار لذیذی دارد. اما در صورت تمایل می توانید این غذا را با برنج نیز میل کنید.
  • مدت زمان پخت این غذا حدود یک ساعت با شعله ملایم هست

خواص سماق

تحقیقات اخیر نشان می دهد که این گیاه می تواند اثر قدرتمندی روی کنترل قند خون، سلامت قلب، پیش گیری از بیماری ها و حتی تسکین درد داشته باشد.

  • همانند دیگر گیاهان و ادویه های دارویی، سماق کالری کم، اما ویتامین C بالایی دارد و باعث ایجاد یک آنتی اکسیدان مهم برای کمک به مبارزه با بیماری ها و بهینه سازی سلامتی می شود.
  • به طور خاص، سماق غنی از پلی فنول ها و فلانوئیدها است، مانند:گالیک اسید، متیل گالات، کامپرلو و کورستین ؛ هم چنین حاوی تانین است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و ممکن است خواص ضد سرطانی نیز داشته باشد.

فواید گیاه سماق چیست؟

بیشتر برای دادن مزه ترش به غذاهای گوشتی استفاده می شود. با توجه به گیاهانی که اغلب در غذا به کار می روند، سماق به ندرت استفاده می شود. به این دلیل که معمولاً افراد دوست ندارد که در غذا، مزه لیموناد یا ناشناسی را مزه کنند.

اما میوه گیاه سماق به خصوص در آمریکای شمالی بسیار محبوب است. به خاطر مزه ترش عالی همراه با فواید سلامتی اش برداشت می شود. در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در خاور میانه، آمریکای شمالی و آفریقا در مناطق وسیعی کشت می شوند. گیاهان قرمز، سبز یا کرم رنگ در طول زمان خشک می شوند و به رنگ قرمز تیره و ارغوانی تبدیل می شوند.

این گیاه جایگاه مهمی در غذاهای ترکی، عربی و خاورمیانه ای دارد. به طور خاص، مزه ترکی گیاه سماق، بومیان آمریکای شمالی در شربت داغ یا سرد و چای از آن استفاده قرار می گیرد.

یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

سماق برای مبارزه با عفونت های قارچی مفید است.

در نتیجه تحقیقات علمی دیگر، معلوم شده است که سماق دارای خاصیت ضد قارچی موثر است. سماق قادر به مبارزه با آسپرژیلوس فلاووس ، به خصوص پاتوژن انسانی خواهد بود.آسپرژیلوس فلاووس ممکن است که باعث عفونت ریه و تنگی نفس شود.

شیمی درمانی یک درمان سرطان است که از داروها برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی استفاده می کند، یا با کشتن سلول ها یا با توقف آن ها از تقسیم کردن آن ها. این عفونت می تواند بسیاری از اعضا بدن از جمله ریه ها، قلب، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد. درد قفسه سینه، تب و درد مفاصل، شایع ترین نشانه های عفونت قارچی هستند.

سماق برای مبارزه با میکروب.

براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در ترکیه انجام شد، سماق یک گیاه ضد میکروبی می باشد. گفته می شود که این گیاه به عنوان یک دفاع جدی در برابر مواد مغذی کم مصرف به ویژه سالمونلا تیفیموریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

این یک سلاح بسیار موثر علیه میکروب ها است، وقتی که به عنوان مخلوطی از سماق و روغن آویشن به کار می رود.

 مناسب برای دیابت.

مطالعات نشان داده اند که این گیاه در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.

 سماق ادرار آور است.

سماق دارای خواص ادرار اوری است بنابراین، مشاهده شده است که این یک گیاهی است که به حذف مواد سمی از بدن کمک می کند. برای دفع ادرار و التهاب دردناک و التهاب ناشی از التهاب مثانه استفاده می شود. در خاورمیانه، آب ترش سماق یک گزینه رایج برای تسکین ناراحتی شکم استفاده می شود.

سماق برای مبارزه با سرطان.

برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه دارای خواص ضد سرطانی است. اگر شما سیگاری هستید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان ریه را با استفاده از ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش دهید. حققان معتقدند که سرطان پستان از سلول های سالم در طول درمان محافظت می کند. در نتیجه، سماق به عنوان یک عامل امید بخش برای شیمی درمانی در سرطان است.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *