شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

کبوتر راعبی و دفع شیاطین

کبوتر راعبی و دفع شیطان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

بسیار اتفاق افتاده که افراد از سر و صدا کردن های بی جهت در خانه دچار ترس و دلهوره می شوند، گاهی فرزندان ایشان در خانه بدون دلیل از خواب بیدار شده و دچار ترس و جزع و فزع می شوند این مشکل بیشتر از امور ماورایی است که با نگهداری این کبوتر راعبی در خانه بسیاری از آنها بر طرف خواهد شد.

نگهداری برخی حیوانات در خانه

هر چند نگهداری این کبوتر در روایات سفارش شده (احادیث آن در آخر این مقاله ذکر خواهد شد)، ولی غیر از جنبه معنوی آن می توان به این نکته هم اشاره کرد که، نگهداری حیوانات در خانه مخصوصاً کبوتر از ترس های بی مورد که با صدا های ناگهانی ایجاد می شود جلوگیری می کند، چون هر صدایی ایجاد شود فرد با خود می گوید صدای بال کبوتر یا جابجایی او بوده. شاید به همین جهت است که رفت و آمد گربه را در خانه نهی نکرده و سفارش به غذا دادن به او شده، تا پای گربه در خانه باز شود، یا نگهداری حیواناتی مثل گوسفند، اسب، خروس مخصوصاً خروس سفید جزو سفارشات بوده، و کبوتر از مهمترین آنها می باشد.

کبوتر راعبی چیست؟

سوال مهمی در بین مردم ایجاد شده در مورد کبوتر راعبی اینست که: روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که در خانه کبوتر راعبی نگه دارید؛ زیرا قاتلان امام حسین(ع) را لعن می‌کند. منظور از کبوتر راعبی چه نوع کبوتری است؟

بعضی گفته اند: کبوتر راعبی، کبوتری است که از جفت‌ گیری قُمری و کبوتر به دنیا آمده و دارای صدایی زیبا و قوی است، ولی این یک احتمال است. فیض کاشانی، محدث شیعه، معتقد هستند، راعبی کبوتری است که در پاهای او پر است.

با خصلت و نشانه هایی که در روایت آمده این کبوتر شبیه به کبوتر های حرم یا همان کبوتر هایی که زیر بال و گردن آنها خط سبزی است می باشند، البته تجربه بنده در نگهداری هر دو این کبوترها یعنی پاپر قهوه ای و کبوتر هایی که دور گردن آنها سبز هستند زیاد است، و رفع علائم و دفع جن و شیاطین را در هر دو این کبوتر مشاهده کرده ام، که بیماری های ماورائی را با خود از خانه به بیرون می برد، ولی بهتر است هر دو اینها را در خانه نگهداری کنید.

در این حدیث، استدلال شده که این کبوتر قاتلان امام حسین(ع) را لعن می‌کند. روایاتی مشابه با سلسله‌ سندهای متفاوت در دیگر منابع حدیثی شیعه نیز ذکر شده است. در یکی از این روایات،‌ نگهداری کبوتر راعبی در خانه،‌ باعث شادی انسان شمرده شده است. طبق روایتی دیگر، کبوتر راعبی با آوازش اهل آلات موسیقی را (که از آن برای لهو و لعب استفاده می‌کنند) نفرین می‌کند.

«اتَّخِذُوا الْحَمَامَ الرَّاعِبِيَّةَ فِي بُيُوتِكُمْ فَاِنَّهَا تَلْعَنُ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ.»، کبوتر راعبی در خانه‌هایتان نگهداری کنید؛ زیرا این حیوان قاتلان امام حسین(ع) را لعنت می‌کند.

کبوتر راعبی

استحباب نگهداری کبوتر راعبی

شیخ حر عاملی در کتاب حدیثی وسائل الشیعه، بابی را با نام «مؤکّد بودن استحبابِ نگهداری کبوتر راعبی در منزل» نامگذاری کرده و روایت‌های مربوط به آن را ذکر کرده است. همچنین علامه مجلسی بر اساس روایتی، غذا دادن به کبوتر راعبی را مستحب دانسته است.

احادیث مشابه:

  • طبق روایتی، امام صادق(ع) از بین سه پرنده از جمله فاخته، که برای او هدیه آوردند، فقط کبوتر راعبی را در خانه نگه داشت؛ با این استدلال که دیدن او باعث شادی و سرور می‌شود. بر اساس روایتی دیگر، امام صادق(ع) درخواست کرد کبوتری راعبی که برای فرزندش هدیه آورده بودند، در خانه قرار دهند تا آن کبوتر با امام(ع) انس بگیرد.
  • نفرین اهل لهو و لعب: بر اساس روایتی از امام علی(ع)، کبوتر راعبی با آوازش اهل آلات موسیقی را (در صورتی که استفاده از آن برای لهو و لعب باشد) نفرین می‌کند.
  • امام ششم(ع): كه خانه‏اى نيست كه كبوتر در آن باشد جز اينكه آفت جن به اهل آن خانه نرسد چون پريان بيخرد در خانه‏ بازى كنند و با كبوتر بازى كنند و به سراغ انسان ها نمی آیند.
  • در كافى آمده است: به سندى از يحيى ارزق كه شنيدم امام ششم(ع) مي فرمود آواز پر زدن كبوتر شياطين را براند.
  • از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم منقول است: حیوانات در خانه بسیار نگاه دارید که، شیاطین به آن ها مشغول شوند و طفلان شما را ضرر نرسانند.
  • از امام محمّد باقر(ع)منقول است: خوب است حیوانات در خانه نگاه داشتن، مثل کبوتر و مرغ و بزغاله تا آن که اطفال جنیان با ایشان بازی کنند و با اطفال شما بازی نکنند.
  • امام ششم(ع) می فرمایند: که کبوتر راعبی در خانه هاتان نگه دارید که بر کشنده های حسین (ع)لعنت میکند. (کامل الزیاره ص 98)
  • درکافی 6 ر 547 از علی بن ابراهیم مانندش را آورده است.
  • از داود بن فرقد که در خانه امام ششم (علیه السلام) نشسته بودم و دیدم یک کبوتر راعبی قوقو می کند و امام ششم (علیه السلام) به من نگاه کردند و فرمودند: ای داود میدانی این پرنده چه می گوید؟ گفتم: نه بخدا قربانت؟ فرمودند: به کشنده های حسین نفرین می کند،آن را در خانه هایتان داشته باشید. (کامل ص 98)
  • در كافى است: به سندى از عثمان اصفهانى كه اسماعيل پسر امام ششم عليه السّلام از من هديه خواست و يك پرنده راعبى به او هديه دادم و امام فرمود: آن را در خانه نهيد با من تا همدم من باشد، عثمان گفت: نزد امام ششم عليه السّلام رفتم جلوش كبوتر بود و برايش نان خرد ميكرد.
  • فروع كافى بيان: دلالت دارد كه خوراك دادن به كبوتر راعبى خوبست و هم خرد كردن نان برايش.
  • در حدیث معتبرمنقول است: شخصی به حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم شکایت کرد از تنهایی. حضرت فرمود: یک جفت کبوتر در خانه نگاه دار.
  • در حدیت صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است: کبوتر از مرغان پیغمبران است.
  • در حدیث حسن دیگر فرمود: کبوتران حرم، نسل کبوتری چندند که حضرت اسماعیل علیه السلام نگاه داشته بودند و با آن ها اُنس می گرفتند، پس مستحب است که در خانه کبوتری چند نگاه دارند که بالشان را چیده باشند که به آن ها انس بگیرند.
  • در حدیث دیگر فرمود: هر خانه ای که در آن خانه کبوتر باشد آفتی از جن به اهل آن خانه نمی رسد؛ زیرا که بی خردان، جن بازی می کنند در خانه ای که کبوتر در آن خانه هست مشغول آن می شوند و متوجه آدمی نمی شوند.
  • در حدیث دیگر فرمود: کبوتر در خانه نگاه دارید که دوست داشتنی است و دعا کرده حضرت نوح است و هیچ چیز در خانه مثل آن باعث انس نمی شود.
  • از جناب امام موسی علیه السلام منقول است: هر بالی که کبوتر می زند باعث نفرت و گریختن شیاطین می شود.
  • در روایت دیگر از داوود بن فرقد منقول است گفت: در خانه حضرت صادق علیه السلام کبوتر راعبی دیدم که بسیار می خواند. حضرت فرمود: می دانی که این کبوتر چه می گوید؟ گفتم: نه. فرمود: نفرین می کند بر قاتلان جناب امام حسین علیه السلام پس ایشان را در خانه خود نگاه دارید.
  • در حدیث دیگر منقول است: راوی گفت که آن جناب را دیدم که از برای کبوتری چند که در خانه آن جناب بودند نان ریزه می کردند.
  • از عبدالکریم منقول است که گفت: رفتم به خانه آن جناب، دیدم که سه کبوتر سبز در خانه آن جناب بود، عرض کردم که این ها خانه را کثیف می کنند. حضرت فرمود: مستحب است نگاه داشتن این ها در خانه.
  • در حدیث دیگر فرمود: در خانه حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم یک جفت کبوتر سرخ بود.
  • در حدیث دیگر فرمود: جناب امیر المؤمنین علیه السلام چاهی کنده بودند، خبر دادند به آن جناب که جنیان سنگ در آن چاه می اندازند. حضرت آمدند و بر سر آن چاه ایستادند و فرمودند که دست از این عمل بردارید وگرنه کبوتر در این چاه جا می دهم. پس فرمود: صدای بال کبوتر شیاطین را دفع می کند.
  • در تمامی این روایات به وجود کبوتر در خانه اشاره دارد که پرنده راعبی را بهترین نوع پرنده برای نگهداری در منزل بیان شده چرا که همیشه در حال لعن گویی دشمنان امام حسین (علیه السلام) است.

علت اصلی نگهداری پرنده دور کردن جن شیطان از اهل خانه و خانه است چرا که شیاطین مشغول بازی و سر گرم شدن با کبوترها می شوند و از اهل خانه غافل می شوند این غلفت است که باعث صحت و سلامت اشخاص می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *