شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

چگونه یک ریش پر پشت داشته باشیم ؟

چگونه یک ریش پر پشت داشته باشیم ؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چگونه یک ریش پر پشت داشته باشیم ؟

آیا میدونید چه طبیعت هایی بهترین ریش ها را دارند ؟

طبیعت های دم یعنی گرم  و تر پر ترین و بیشترین ریش ها را دارند .

طبیعت های صفرا نسبت به دم ریش تو خالی تری دارند و خط ریش آنها معمولا زیر گونه ها است .

طبیعت بلغم فضای ریش بیشتری نسبت به صفرا دارند ولی ریش آنها تو خالی تر و نرم تر است و خط ریش آنها روی گونه قرار دارد معمولا .

سودا خط ریش زیر گونه و توخالی تر است نسبت به بلغم و معمولا فرفری می باشد .

حال برای اینکه ریش تو پر تری داشته باشیم باید طبعیت مو و پوست را به سمت دم و صفرا ببریم .

چی به ریش بمالیم؟

🔹مالش روغن سیر یا خود سیر اگر از وسط دو نیم شود و به صورت بمالیم ریش را پر پشت می کند .

🔹روغن بنفشه برای خوش فرم شدن ریش بسیار فوق العاده است .

🔹روغن نارگیل ریش ها را خوش فرم می کند .

🔹روغن فندق رشد آنها را بیشتر خواهد کرد .

🔹حنا به ریش گذاشتن ریزش و شوره ریش را کم خواهد کرد .

🔹حنا می تواند قارچ ریش را درمان کند .

🔹شستن ریش ها با آب و سرکه مو خوره که در ریش ایجاد شده را درمان خواهد کرد .

🔹اگر مقداری روغن بابونه را هر هفته یکبار به ریش بمالید هیچ مرضی مخصوصا ریزش موی سکه ای به ریش های شما نخواهد رسید .

نکاتی که در روایت در مورد ریش آمده را برای شما در آخر بیان می کنیم .

🔹رسیدگی به محاسن ( ریش ) و سبیل

عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْمُثَنَّى عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَأْخُذُ عَارِضَيْهِ وَ يُبَطِّنُ لِحْيَتَهُ  .

ديدم ابو جعفر باقر عليه السّلام موى گونه‏ها را مى‏چيد و محاسن خود را با موى زير فك انبوه مى‏كرد.

«لحيه» مويى است كه بر «لحى» يعنى فك پايين برويد. بنابراين، تراشيدن و يا كوتاه كردن موى رخساره و موى زير گلو مانعى ندارد.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ: مَا زَادَ مِنَ اللِّحْيَةِ عَنِ الْقَبْضَةِ فَهُوَ فِي النَّارِ .

حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: ريش بيشتر از يك قبضه در آتش است .

همانطور که در رسیدگی به موی سر توضیحات داده شد، در مورد موی صورت یا همان محاسن هم به همین وجه است و اسلام بیشتر اهمیت به زیبایی و تمیزی داده است. از همین جهت ریش انسان اگر از حد زیاده شود موجب ژولیدگی و زشتی در جامعه خواهد شد و یک شباهتی به یهودیان پیدا می کند که اسلام بلند شدن ریش را از یک مشت دست خود فرد اجازه نداده است.

عَنْ يُونُسَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: فِي قَدْرِ اللِّحْيَةِ قَالَ تَقْبِضُ بِيَدِكَ عَلَى اللِّحْيَةِ وَ تَجُزُّ مَا فَضَلَ .

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: ريش هاى خود را با مشت بگير، و اضافه را بچين .

عَنِ الْحَسَنِ الزَّيَّاتِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع قَدْ خَفَّفَ لِحْيَتَهُ .

حسن بن زيات گويد: حضرت باقر علیه السّلام را با ريش‏هاى كم پشت و مختصر ديدم .

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ص وَ الْحَجَّامُ يَأْخُذُ مِنْ لِحْيَتِهِ فَقَالَ دَوِّرْهَا .

محمد بن مسلم گويد: حضرت باقر علیه السّلام را ديدم كه ريش خود را اصلاح مي كند، و فرمود: ريش خود را مدور كنيد .

عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنَّ مِنَ السُّنَّةِ أَنْ تَأْخُذَ مِنَ الشَّارِبِ حَتَّى يَبْلُغَ الْإِطَارَ .

در كتاب محاسن از امام صادق علیه السّلام روایت شده است كه فرمود: گرفتن سبيل از سنت است. و به روايت سكونى از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله: سبيل را بگير تا برسد به زمينه ی آن كه لبه ی لب بالا است. و از عبد الله بن عثمان نقل شده: كه ديد امام صادق علیه السّلام سبيل را زد تا رسيد به بن مو.

سبیل یا شارب، چون برخورد زیادی با غذا دارد و میکروب و چربی زیاد به آن اصابت می کند، اسلام برای نظافت بهتر، سفارش به تراشیدن آن کرده است و بلند گذاشتن آن را نهی کرده که یهودیان و کفار در آن زمان سبیل های خود را بلند می گذاشته اند و اسلام این کار را به مخالفت با یهود نهی کرده است.

عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَصِّ الشَّارِبِ أَ مِنَ السُّنَّةِ قَالَ نَعَمْ .

کسی از موسی ابن جعفر علیه السّلام سؤال کرد که آقا چیدن شارب و سبیل از سنت است؟ حضرت در جواب فرمودند: بله.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ذَكَرْنَا الْأَخْذَ مِنَ الشَّارِبِ فَقَالَ نُشْرَةٌ وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ  .

نزد امام صادق علیه السّلام از چیدن سبیل صحبت به میان آمد. حضرت فرمودند: از خوشی و دور کننده های غم است و جزو سنت ها محسوب می شود.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُثْمَانَ: أَنَّهُ رَأَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَحْفَى شَارِبَهُ حَتَّى أَلْصَقَهُ بِالْعَسِيبِ  .

عبد اللَّه بن عثمان گفت: ديدم حضرت صادق علیه السّلام شارب‏هاى خود را گرفته بطورى كه نزديك به پوست رسيده.

منظور همان از ته تراشیدن سبیل می باشد.

عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: لَا يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهُ مَخْبَأً يَسْتَتِرُ بِهِ .

پيغمبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: هيچ كس شارب خود را دراز نگذارد كه شيطان آن را پناهگاه خود خواهد گرفت.

منظور از شیطان در اینجا شاید همان میکروب و چربی اضافه از غذاست که به آن می ماند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَرَّ بِالنَّبِيِّ ص رَجُلٌ طَوِيلُ اللِّحْيَةِ فَقَالَ مَا كَانَ عَلَى هَذَا لَوْ هَيَّأَ مِنْ لِحْيَتِهِ فَبَلَغَ ذَلِكَ الرَّجُلَ فَهَيَّأَ لِحْيَتَهُ بَيْنَ اللِّحْيَتَيْنِ ثُمَّ دَخَلَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَآهُ قَالَ هَكَذَا فَافْعَلُوا .

پيغمبر صلی اللّه علیه و آله چشمش به مردى افتاد كه ريش بلند و درهمى داشت، فرمود:

چه ضرر داشت اگر اين مرد ريش خود را اصلاح مى‏كرد، آن مرد شنيد و ريش خود را به طور معتدل اصلاح كرد و به نزد حضرت آمد. پيغمبر صلی اللّه علیه و آله چون او را ديد، فرمود اين طور اصلاح كنيد .

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: شارب گرفتن هر جمعه، موجب امان از خوره است.

و نيز فرمود: هر كس شارب خود را نچيند از ما نيست.

و فرمود: شارب را بزنيد و ريش‏ها را بگذاريد و به يهود شبيه مباشيد.

🔹کوتاه کردن موی بینی

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ الْأَشْعَرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الْأَنْفِ يُحَسِّنُ الْوَجْهَ .

حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: چيدن موى بینی چهره را زيبا مى‏كند.

🔹چیدن موى سفيد

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا بَأْسَ بِجَزِّ الشَّمَطِ وَ نَتْفِهِ وَ جَزُّهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَتْفِهِ .

ابوعبداللّه صادق علیه السّلام فرمود: چيدن و يا كندن تارهاى سپيد مو مانعى ندارد، ولى چيدن آن به نظر من محبوبتر است.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: لَا بَأْسَ بِجَزِّ الشَّمَطِ وَ نَتْفِهِ مِنَ اللِّحْيَةِ .

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: اشكالى ندارد موي هاى سپيد سر را بكنيد و يا بچينيد، و چيدن بهتر از كندن است.

و كان علىّ صلوات اللَّه عليه لا يرى بجزّ الشّيب بأسا و يكره نتفه

در روايت سكونى وارد است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه مى‏فرمودند: حضرت امير المؤمنين باك نمى‏داشتند كه كسى موی سفید را بچيند و از كندن آن کراهت داشتند.

فالنّهى عن نتف الشّيب نهى كراهيّة لا نهى تحريم لأنّ الصّادق صلوات اللَّه عليه يقول «2» لا باس بجزّ الشّمط و نتفه و جزّه احبّ إليّ من نتفه فاخبارهم صلوات اللَّه عليهم لا تختلف فى حالة واحدة لأنّ مخرجها من عند اللَّه تعالى ذكره و انّما تختلف بحسب اختلاف الاحوال

از لفظ كراهت ظاهر شد كه نهيى كه از آن حضرت صادر شده بود كه موى سفيد را مكنيد نهى كراهتست نه نهى حرمت. اگر چه كراهت را به معنى حرمت اطلاق مى‏كنند ليكن در اينجا به معنى كراهتست. زيرا كه در حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه وارد شده است كه فرمودند: باكى نيست به چيدن موى سفيد و كندن آن، و چيدن نزد من محبوبتر از كندن است. پس اخبار ايشان كه ائمه هدى‏اند كه درود الهى بر ايشان باد مختلف نمى‏شود. در حالتی مثل كندن موى سفيد، يكى از ائمه بگويد كه حرامست و دیگری بگويد كه مكروهست. بلكه ممكن است كه يكى نهى كند و دیگری بگويد كه مكروهست يا حرامست و بيان آن نهى باشد. چون نهى از جهت كراهت و حرمت هر دو مى‏آيد. مثل اينجا زيرا كه همه ائمه هر چه مى‏گويند از جناب اقدس الهى مى‏گويند كه از وحى به حضرت سيد المرسلين به ايشان رسيده است و در علم الهى اختلاف نمى‏باشد. بلى ممكن است كه بحسب اختلاف احوال مختلف شود؛ مثلاً بگويند كه ميته حرامست و بگويند كه در حال ضرورت حلال است. پس ظاهر مى‏شود كه اول كه گفته‏ اند حرامست حالت غير ضرورتست. يا در جایى تقيه باشد بگويند كه پا را بشوييد و در غير تقيه بگويند كه پا را مسح بكشيد و امثال اين ها كه إن شاء اللَّه تعالى در هر موضعى آن چه انسب است مذكور خواهد شد پس ظاهر شد كه كندن موى سفيد كراهتش بيشتر از چيدن است، و چيدن نيز مكروه است.

در حديث صحيح از عبد اللَّه بن سنان و در حديث كالصحيح از ابو بصير و غير ، از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه روایت شده است كه فرمودند: از جمله تعظيم الهى، تعظيم مسلمانى است كه يك موى سفيد در اندام او باشد.

در احاديث كالصحيحه از حضرت سيد المرسلين صلى اللَّه عليه و آله روایت شده است: هر كه شخصى را كه يك موى سفيد در اندام او به هم رسيده باشد تعظیم کند حق سبحانه و تعالى او را از فزع و خوف در روز قیامت ايمن گرداند.

در حديث كالصحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه روایت شده است كه فرمودند: تعظيم مؤمنى كه موى سفيد داشته باشد از جمله تعظیم الهی است. و هر كه مؤمنى را تعظيم كند تعظيم الهى كرده است و هر كه مؤمنى را كه يك موى سفيد داشته باشد سبک سازد حق سبحانه و تعالى كسى را كه او را سبك سازد پیش از مردن او بر او مسلط سازد. احاديث در تعظيم پيران بسيار است.

قَالَ ع: أَوَّلُ مَنْ شَابَ إِبْرَاهِيمُ ع فَقَالَ يَا رَبِّ مَا هَذَا فَقَالَ نُورٌ وَ تَوْقِيرٌ قَالَ رَبِّ زِدْنِي مِنْهُ .

به روايت سكونى نيز از حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه منقول است: اول كسى كه موى سفيد به هم رسانيد آن حضرت بود و گفت خداوندا اين چه چيز است؟ حق سبحانه و تعالى فرمود: نور است و توقير و تعظيم كه حق سبحانه و تعالى آن شخص را بزرگ گردانيده است و امر به تعظيم او كرده است. ابراهيم گفت پروردگارا توقير مرا زياده كن.

عَنْ‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ النَّاسُ لَا يَشِيبُونَ فَأَبْصَرَ إِبْرَاهِيمُ ع شَيْباً فِي لِحْيَتِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ مَا هَذَا فَقَالَ هَذَا وَقَارٌ فَقَالَ يَا رَبِّ زِدْنِي وَقَاراً .

در حديث حسن كالصحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقول است: اول كسى كه موى سفيد در محاسن او به هم رسيد حضرت ابراهيم خليل و دوست الهى عليه السّلام بود كه روزى محاسن را به بالا میل داد يك تار موى سفيد در آن ديد. پس گفت اى جبرئيل اين سفيد چه چيز است؟ جبرئيل گفت: اين وقار است. پس ابراهيم گفت: خداوندا زياده كن وقار مرا. وقار همواريست كه از جا به در نيايند يا هميشه به ياد الهى باشند و فكر مرگ كنند. چون موى سفيد قاصد مرگ است.

عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: الشَّيْبُ فِي مُقَدَّمِ الرَّأْسِ يُمْنٌ وَ فِي الْعَارِضَيْنِ سَخَاءٌ وَ فِي الذَّوَائِبِ شَجَاعَةٌ وَ فِي الْقَفَا شُؤْمٌ  .

در حديث كالصحيح از آن حضرت صلى اللَّه عليه و آله منقول است: موى سفيد در پيش سر مبارك است و دلالت بر خوبى مى‏كند. يعنى اول مرتبه اگر در دو طرف ريش نزديك به گوش ظاهر شود، دلالت بر سخاوت و كرم مى‏كند. اگر در دو طرف سر ظاهر شود دلالت بر شجاعت مى‏كند. اگر از پشت سر ظاهر شود شوم است و دلالت بر بدى دارد كه آن شخص به بلایى مبتلا شود .

و قال صلوات اللَّه عليه من شاب شيبة فى الاسلام كانت له نورا يوم القيمة

در حديث كالصحيح از حضرت سيد المرسلين صلى اللَّه عليه‏ و آله، و نيز از جمله چهار صد كلمه از حضرت امير المؤمنين که حضرت صلوات اللَّه عليه كه فرمودند: هر كه يك موى سفيد از او به هم رسد آن موى سفيد نورى از جهت او در تاریکی قیامت خواهد بود.

و قال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله الشّيب نور فلا تنتفوه

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: موى سفيد نور است پس آن را مكنيد. اين حديث نيز در چهار صد كلمه هست.

پيغمبر صلوات الله علیه و آله فرمود: سفيدى جلوى سر خوب و مبارك، در عارض (شقيقه) علامت فرسودگى،در موى چانه شجاعت، و در پشت سر شوم است .

شاید از این جهت باشد که اعصاب در سفید شدن موی شقیقه اعصاب مؤثر است و کسانی که عصبی هستند بیشتر موی کناره های سر آنها سفید می شود و افرادی که به دلیل سردی و آرامش سفید می شود از جلوی سر آنها شروع به سفید شدن می کند.

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مردى نزد پيغمبر صلوات اله علیه و آله آمد. پيغمبر به سپيدى ريش او نگاه كرد و فرمود: هر كس ريش خود را در اسلام سفيد كند، آن براى او در قيامت نورى خواهد بود .

پيغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: سپيدى مو نور است، موى سپيد را نكنيد .

شانه زدن

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الثَّوْبُ النَّقِيُّ يَكْبِتُ الْعَدُوَّ وَ الدُّهْنُ يَذْهَبُ بِالْبُؤْسِ وَ الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْوَبَاءُ قَالَ الْحُمَّى وَ الْمَشْطُ لِلِّحْيَةِ يَشُدُّ الْأَضْرَاسَ .

حضرت باقر علیه السّلام فرمودند: جمع كردن جامه (كه روى زمين كشيده نشود) وسيله راحتى آن است، و آن را دوام مى‏بخشد. البته ترجمه قسمت اول را به این شکل هم آورده اند: جامه پاكيزه، دشمن را در هم مى‏شكند، چرب كردنِ پوست، سختى را از ميان مى‏بَرَد و شانه كردن سر، وبا را دور مى‏كند.

راوى گويد كه پرسيدم: وبا چيست؟

فرمود: منظور همان تب است.

🔹شانه كردن ريش، دندان‏ ها را استحكام مى‏بخشد.

شاید به دلیل این باشد که با شانه زدن سر و صورت خون به سمت سر حرکت می کند و همین باعث می شود که هم دندان ها استحکام داشته باشند؛ چون خون به پشت لثه ها جریان پیدا می کند، و هم از جریان خون پشت مو ها که منجر به بیماری های مویی اعم از ریزش یا موخوره می شود جلوگیری کند .

عَنْ عَمَّارٍ النَّوْفَلِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ: الْمَشْطُ يَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مُشْطٌ فِي الْمَسْجِدِ يَتَمَشَّطُ بِهِ إِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ .

امام كاظم علیه السّلام مي فرمود: شانه وباء را برد. و نیز فرمود: امام صادق را شانه‏اى بود در نمازخانه كه چون نمازش تمام مي شد با آن شانه مي زد.

عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ سَعِيدٍ رَفَعَ الْحَدِيثَ إِلَى النَّبِيِّ ص قَالَ: كَثْرَةُ تَسْرِيحِ الرَّأْسِ  تَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ تَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: فراوان شانه زدن موها، وَبا را از ميان مى‏بَرَد، روزى مى‏آورد و بر قدرت انسان براى نزديكى مى‏افزايد.

عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع: فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» قَالَ مِنْ ذَلِكَ التَّمَشُّطُ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ .

كلينى در حسن كالصحيح از عبد اللَّه بن مغيره روایت کرده است: از ابو الحسن صلوات اللَّه عليه از تفسیر این آیه سؤال كردند كه حق سبحانه و تعالى فرموده است: زينت خود را برداريد و خود را نزد هر مسجدی مزين سازيد. حضرت فرمودند: شانه كردن نزد هر نمازى از آن جمله است.

عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ص قَالَ: إِذَا سَرَّحْتَ رَأْسَكَ وَ لِحْيَتَكَ فَأَمِرَّ الْمُشْطَ عَلَى صَدْرِكَ فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ الْوَبَاءِ .

كلينى به سندى قوى از آن حضرت روايت كرده است: هر گاه ريش و سر را شانه كنى پس شانه را بر سينه‏ ات بمال كه غم و وبا را دفع می کند. همانطور که گفته شد وبا تب است و ظاهراً اگر بر بالاى جامه بر سينه بمالد سنت به عمل آید.

احتمال می دهیم مالش شانه به سر، موجب ایجاد بار الکتریسیته می شده است. برای دفع و تخلیه این بارها از شانه استفاده می کردند و آن را به سینه می مالیده اند که برای بار بعدی که به سر می کشند فضای خالی در بین ملکول های خود داشته باشد و بار های اضافی بعدی را در خود جای دهد.

عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَثْرَةُ التَّمَشُّطِ تُقَلِّلُ الْبَلْغَمَ .

امام صادق عليه السّلام فرمودند: شانه كردن فراوان، از بَلغَم مى‏كاهد.

عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: مَنْ سَرَّحَ لِحْيَتَهُ سَبْعِينَ مَرَّةً وَ عَدَّهَا مَرَّةً مَرَّةً لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ أَرْبَعِينَ يَوْماً .

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس ريش خود را هفتاد بار شانه كند و يك بار يك بار آن را بشمرد تا به هفتاد رسد، شيطان چهل روز به او نزديك نشود.

امام صادق عليه السّلام فرمود: شانه كردن سر، بلغم را از ميان مى‏بَرَد. شانه زدن ابروها، مايه ايمنى از جذام است، و شانه كردن رُخساره، دندان‏ها را استحكام مى‏ بخشد.

از پيغمبر اكرم صلوات الله علیه و آله روايت شده است: از دو بار شانه كردن موى در يك روز نهى فرموده اند .

از حضرت صادق علیه السّلام روایت است: پيغمبر صلوات الله علیه و آله موى خود را شانه مي زد، و بيشتر به آب (در حال تر بودن مو) شانه مي كرد .

از حضرت رضا علیه السّلام پرسيدند: مراد از زينت در آيه شريفه (خُذُوا زِينَتَكُمْ‏ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ) چيست؟ فرمود: يكى از زينت‏ ها شانه زدن به هنگام هر نماز است .

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مراد از زينت در آيه فوق شانه زدن است. شانه موي ها را مى‏آرايد، حاجت را بر مى‏آورد، به نيروى كمر مى‏ افزايد، و بلغم را قطع ميكند .

و نيز از آن حضرت روایت شده است: پيغمبر فرمود: موى زيبا يكى از كسوت‏ هاى الهى است پس آن را گرامى داريد .

حضرت كاظم علیه السّلام فرمود: موها را بلند بگذاريد كه موجب زيبایى است .

و نيز فرمود: شانه زدن مو، فقر را از بين مى‏ برد و درد را زايل مى‏ كند .

سليمان بن يحيى گويد: روزى حضرت رضا علیه السّلام آماده شد كه سوار شود و به خانه مأمون برود. من در ميان نگهبانان حضرت بودم. پس شانه خواست و مشغول شانه زدن موي ها شد و فرمود: اى سليمان، پدرم از يارانش از پيغمبر نقل كرده‏اند كه فرمود: هر كس هفت بار شانه را بر سر و سينه‏اش عبور دهد هرگز مرضى به او نرسد .

حضرت امام حسن عسكرى علیه السّلام فرمود: شانه زدن با شانه عاج موى سر را مي روياند، كرم را از دِماغ دور مي سازد، صفرا را فرو مى‏ نشاند، و لثه ‏ها را تميز مي گرداند .

و نيز فرمود: شانه كردن ريش پس از هر وضوء فقر را از بين مي برد .

شانه كردن حضرت (ص)

پيغمبر صلوات الله علیه و آله سرش را با «مدرى» (نوعى شانه) شانه مي زد، و زنانش او را شانه مي زدند. زنانش مواظب بودند كه چه موقع موى و محاسن خود را شانه مي زند تا موهايى كه با شانه از حضرت مى‏ريخت برگيرند. گويند موهايى كه از آن حضرت امروزه به دست مردم است از همان ها است. اما موهايى كه از سر تراشيدن پيغمبر در عمره و حج فرو مى‏ريخت، جبرئيل نازل مى‏شد و آن ها را به آسمان بالا مى‏برد. گاه در يك روز دو بار ريش خود را شانه مي زد و هميشه شانه را پس از شانه زدن زير سر مي گذاشت و مى‏فرمود: شانه زدن وبا را از بين مى ‏برد. ريش ها را از زير، چهل بار شانه مي زد و از بالا هفت بار شانه مي زد و مى‏فرمود: اين كار حافظه را زياد ميكند و بلغم را از بين مى ‏برد.

روايت شده براى سر تراشيدن از پيشانى شروع كنيد و بگویيد: «بسم اللَّه و باللَّه و على ملة رسول اللَّه: خداوندا به هر مویى در قيامت نورى به من عطا كن» و پس از تمام شدن موى سر بگویيد: «خداوندا مرا به تقوى زينت بخش، و از پستى نگهدار» .

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *