شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

چرا باید آب و مایعات کم بخوریم؟

چرا باید آب و مایعات کم بخوریم؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اولین توصیه‌ای که ما به بیمار می‌کنیم و می‌توان جزو اصلی‌ترین امور بیماری‌زا آن را نام برد کم نوشیدن آب و مایعات است. بر خلاف تصور امروز مردم و پزشکان و سازمان بهداشت جهانی همه فکر می‌کنند بدن نیاز به روزی 8 لیوان آب دارد که بسیار غلط و بیماری‌زا می‌باشد.

آب و هر نوع از مایعات، شامل چای، انواع دمنوش‌ها و جوشانده‌ها‌، میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه، گرمک و آبمیوه‌، آب عسل‌، خاکشیر و تخم شربتی و هر نوع شربتی که رطوبت زیاد داشته باشد مد نظر است.

علت بسیاری از بیماری‌ها به مصرف بیش از نیاز آب و مایعات برمی‌گردد. حال این سوال پیش می‌آید که آب چگونه در ایجاد بیماری‌های مختلف دخیل می‌باشد، با وجود اینکه پزشکان به نوشیدن آن سفارش بسیار می‌کند و حتی روزانه نوشیدن 8 لیوان آب را برای همه افراد لازم می‌دانند!؟

آب ماده بلغم در بدن است و اصل تمام بیماری‌ها به بلغم و سردی بر می‌گردد هرچه در بدن سوخت و ساز ایجاد شود‌، هرچه طبیعت گرم‌تر شود‌، هرچه سیستم دفاعی قوی‌تر باشد، همه و همه از گرمی ‌معتدل بدن است و اگر آب زیاد شود، بدن را سرد کرده و باعث عدم توانایی بدن در مقابل بیماری خواهد شد.

مثال دیگ غذا را در ذهن تصور کنید، می‌بینید که اگر آب غذا در زمان پخت زیاد باشد، غذا پخته نمی‌شود و یا اگر پخته شود غذای خوبی نخواهد شد. آب در بدن اجازه پخت به غذا نمی‌دهد و دائم باعث کاهش حرارت می‌شود. مثل غذایی که هر چند دقیقه یک لیوان آب روی آن بریزیم هیچ وقت پخته نخواهد شد.

تمام فضولاتی که در بدن انسان باعث بیماری‌هایی مثل تومور‌، کیست‌، میوم و غده‌های سرطانی می‌شوند از چربی و خون تشکیل می‌شوند که اگر آب به آنها برسد غلیظ شده و باعث انجماد آنها و ماندگاری در بدن خواهد شد.

ورزشکار‌انی که هیچ کیست یا فضولاتی در بدن ندارند به دلیل این است که دفع عرق و آب بدن آنها بیش از ورودی به بدن آنها می‌باشد. حتما دیده‌اید که فوتبالیست‌ها در کنار زمین فقط آب را در دهانشان می‌چرخانند و حق خوردن آب را در حرارت بالا ندارند و بسیار برای آنها خطر ناک است. خوب ما هم اگر بخواهیم سالم بمانیم باید حرارت را بالا ببریم و آب و مایعات را کم کنیم.

چاقی که یکی از عارضه‌های اصلی در بیماری‌هایی مثل چربی خون‌، فشار‌، دیابت‌، تیروئید و… می‌باشد به دلیل زیاد خوردن آب و مایعات است چون فضولات در حرارت‌های اولیه بدن رقیق شده و به سطح پوست می‌آیند تا توسط عرق دفع شوند ولی چون آب زیاد مخصوصاً سرد مصرف می‌شود چربی‌ها در سطح پوست غلیظ شده و باعث چاقی می‌شوند. معمولا این چاقی‌ها در نواحی که آب بیشتر جریان دارد اتفاق می‌افتد مثل شکم و پهلو‌ها و لگن که آب برای دفع به کلیه و حالب و مثانه آمده و باعث سردی چربی‌ها در آن نواحی می‌شود و پهلو و لگن دچار چاقی می‌شود.

آیا مصرف کم آب، موجب سنگ کلیه نخواهد شد؟

در پاسخ به این سوال باید در ابتدا این نکته را یادآور شد که طبیعت سنگ کلیه سرد است و خود کلیه هم عضو سردی می‌باشد.

با مصرف زیاد مایعات مخصوصا آب سرد، سردی و رطوبت بر کلیه‌ها غلبه خواهد کرد و کلیه توانایی جدا کردن کامل فضولات از خون را از دست می‌دهد. در نتیجه این فضولات در کلیه انباشته شده و با مصرف بیشتر آب و مایعات غلیظ‌تر می‌شوند و در نتیجه سنگ کلیه ایجاد می‌شود.

کلیه برای دفع فضولات و سنگ‌ها به گرمی‌احتیاج دارد. اگر دقت کرده باشید در ماه رمضان در زمان نزدیک افطار با وجود روزه داری و مصرف نکردن مایعات باز هم دفع ادرار انجام می‌شود که بسیار غلیظ و سوزاننده می‌باشد. این امر نشان دهنده دفع فضولات توسط کلیه‌ها در ادرار است، چون حرارت روزه داری باعث رقیق شدن فضولات و دفع آن در اواخر روز شده است.

بسیار گزارش‌ها به پیش ما آورده‌اند و افراد خود تجربه کرده‌اند، زمانی که مایعات را به حد صفر می‌رسانند به نسبت قبل بسیار زیاد ادرار دفع می‌کنند.

البته نگران آن نباشید که حرارت زیاد باعث سوختگی بدن شود، چون بدن آنچه از رطوبت غریزی نیاز داشته باشد را از آبی که در غذا است جذب می‌کند. این نکته را مرحوم عقیلی در خلاصه الحکمه اشاره کرده‌اند. علاوه بر آن، آب بعد از غذا به اندازه سه جرعه مصرف می‌شود و جلو سوختگی و احتراق غذا را خواهد گرفت.

پس نتیجه می‌گیریم سردی‌ها باعث انجماد و گرمی‌ها باعث تحلیل بردن فضولات خواهند شد. سنگ کلیه نیز که یک سردی و بلغم است با نخوردن آب تحلیل و از طریقه کلیه دفع می‌شود. برای همین درد ایجاد می‌شود که با دارو‌های کمک کننده سنگ را سریع‌تر خارج می‌کنیم، تا فرد کمتر درد بکشد، ولی تسکین این درد اشتباه است. اگر درد تسکین داده شود یا مایعات زیاد مصرف شود که کلیه درد نگیرد، این سنگ هیچ وقت دفع نخواهد شد. از درد کلیه در زمان نخوردن مایعات نترسید چون خودش باعث دفع شده و درمان می‌شود.

آیا با مصرف کم مایعات دچار یبوست و خشکی پوست نمی‌شویم؟

غذا بعد از ورود به معده با حرارت ناشی از صفرا پخته و هضم می‌شود. در صورت مصرف آب بین غذا یا با معده خالی این رطوبت جذب معده شده و آن را سرد خواهد کرد. در نتیجه هضم غذا دچار اختلال شده و سیستم مدبره بدن برای جبران سرد شدن معده و اختلال در هضم غذا حرارت بدن را بالا می‌برد و غذا را مدت زمان بیشتری در معده و روده نگه می‌دارد.

در نتیجه این افزایش حرارت بدن و ماندگاری غذا داخل معده و روده موجب سفت شدن آن و ایجاد یبوست می‌شود. در حالی که یکی از ساده‌ترین درمان‌های یبوست مصرف بسیار کم مایعات می‌باشد. اگر آب جوش به اندازه یک جرعه در رفع تشنگی مصرف شود شکم بسیار روان کار خواهد کرد، و اگر به همراه یک عدد خرما باشدکه بسیار عالی است.

آیا با کاهش مصرف مایعات دچار غلظت خون نمی‌شویم؟

ماده تشکیل دهنده آب در علم مزاج شناسی بلغم می‌باشد و طبیعت آن سرد و تر است، ولی طبیعت خون گرم و تر میباشد

از دیدگاه علم مزاج شناسی، موادی که طبیعت گرم دارند دارای اجزای بازتری نسبت به مواد دارای طبیعت سرد می‌باشند، و مواد سرد مزاج اجزای فشرده‌تری نسبت به مواد گرم مزاج دارند. در نتیجه مواد گرم مزاج سبک‌تر از مواد سرد مزاج هستند.

پس با افزایش مصرف آب خون سردتر و در نتیجه غلیظ‌تر خواهد شد و به تدریج به انجماد رسیده و موجب سکته مغزی و قلبی، فشار خون، سردی دست و پا و مشکلات دیگری از این قبیل خواهد شد.

طبق مطالبی که  فوق می‌توان برداشت کرد که، مقدار چربی رقیق شده در خون زیاد است که با آب این چربی‌ها غلیظ می‌شوند. که باعث غلظت خون شده و هم چربی‌ها با غلیظ شدنش در بدن مانده و نشان دهنده چربی خون هم می‌باشد، یعنی به سادگی با کم کردن آب هم چربی خون و هم غلظت خون را می‌توان درمان کرد.

می‌توانید امتحان کنید، یک هفته مایعات را کم کنید و یک حجامت انجام دهید ببینید چقدر خوب خون خارج می‌شود ولی اگر سه لیوان آب مخصوصاً آب سرد بخورید و بعد حجامت کنید اصلا خونی از شما خارج نمی‌شود. اینقدر خون غلیظ شده که به سمت مویرگ‌ها نخواهد آمد.

پزشکی امروز یکی از راه‌های درمان چربی خون را ورزش می‌داند و هنوز به این نکته توجه نکرده که چرا ورزش باعث رفع چربی خون می‌شود ولی ما می‌دانیم که ورزش با حرارت چربی‌ها را رقیق می‌کند و به سطح پوست می‌آورد و توسط عرق دفع می‌شود. این عمل با نخوردن آب بهتر صورت می‌پذیرد و چربی غلیظ شده زمانی که در خون نباشد در آزمایش هم نشان داده نمی‌شود. قبل از آزمایش خون سه روز آب نخورید ببینید چقدر چربی خون و غلظت خون شما کاهش پیدا می‌کند.

همچنین مصرف زیاد آب مخصوصا آب سرد در زمان قاعدگی موجب سرد شدن رحم ونفوذ آب و رطوبت در دیواره آن می‌شود و از دفع درست خون و فضولات توسط رحم جلوگیری می‌کند.

آب و مایعات

چه زمانی و چه مقدار باید آب بنوشیم؟

حداکثر میزان مصرف آب سه جرعه می‌باشد و بهترین ظرف برای نوشیدن آب دست یا مشت هر فرد است.

بهترین زمان هم برای مصرف آب بعد از غذا است، که هم حرارت اضافی را کاهش می‌دهد و هم به هضم بهتر غذا کمک خواهد می‌کند. البته اگر به میزان بسیار کم و فقط در حد رفع تشنگی باشد و حتما با خرما مصرف شود بهتر و به سلامتی نزدیک‌تر می‌باشد. غذا اگر درون دیگ (معده) بدون آب ریخته شود باعث سوخته شدن غذا خواهد شد و امراض بیشتری خواهد آورد برای همین بهتر است بعد از هر غذا آب مصرف شود تا غذا در معده طبخ و نضج بهتری داشته باشد.

توجه: مصرف آب به صورت ناشتا یا شب موقع خواب بسیار مضر می‌باشد و ضررش از تمام زمان‌ها بیشتر خواهد بود چون جذب معده شده و آن را سرد خواهد کرد و ورم معده ایجاد می‌کند، و در صورت سرد بودن آب به اعضای رییسه بدن مانند قلب‌، کبد و مغز آسیب می‌زند و باعث ابتلا به سکته قلبی‌،کبد چرب، استسقا و ضعف اعصاب خواهد شد. ولی اگر تشنگی زیاد باشد همانند زمان افطار می‌توان به همراه خرما در حد یک تا سه جرعه آب جوش مصرف شود و اشکالی ندارد.

با عطش زیاد در روز و شب هنگام بیدار شدن چه کنم؟

سرکه شیره یکی از بهترین جایگزین‌های آب برای کاهش عطش است که می‌توان آن را بدون آب و با چند عدد خرما بعد از غذا مصرف نمود. همچنین مصرف سرکه بعد از غذا به کاهش عطش فراوان کمک بسیاری خواهد کرد.

یکی از روش‌هایی که برای کاهش عطش کاذب در مواقع تشنگی امتحان شده است نیز مصرف مقداری نمک دریا است. شاید در نگاه عموم مردم تاثیر عکس داشته باشد و تشنگی را بیشتر کند ولی در واقع عکس این تفکر است و عطش کاذب را برطرف خواهد کرد.

و اما مهمترین عامل، خوب جویدن غذاست که با رعایت آن عطش فرد هم کاهش میی‌یابد. از طرفی زیاد نوشیدن آب و مایعات به خصوص آب سرد باعث ایجاد عطش فراوان خواهد شد.

مصرف زیاد آب و مایعات موجب ابتلا به کم خونی و همچنین نازایی هم در خانم‌ها و هم در آقایان خواهد شد، زیرا با مصرف زیاد آب، هم معده سرد می‌شود در نتیجه هضم و جذب مواد غذایی کامل صورت نمی‌گیرد

از طرفی قوت جنسی وهمچنین تولید گلبول‌های قرمز با سلامت کلیه در ارتباط است که با مصرف زیاد آب طبق توضیحاتی که در پاسخ به سوال سنگ کلیه عرض شد کلیه‌ها سرد می‌شوند و علاوه بر ناتوانی در دفع کامل فضولات و رطوبت‌های اضافی قوت لازم برای انجام وظایف خود را نخواهند داشت.

70 درصد بدن را آب تشکیل داده، با وجود فعالیت بدنی و مصرف کم آب، مشکلی برای بدن بوجود نخواهد آمد؟

در پاسخ به این سوال باید یادآور شد آبی که از طریق ادرار و مدفوع  یا توسط تعریق از بدن دفع می‌شود در واقع همان رطوبت‌های اضافه و زاید است که اگر در بدن بماند و جذب شود  موجب ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد شد. و از طرفی بدن آب مورد نیاز خود را می‌تواند با مصرف میوه و غذاهای مختلف به دست آورد پس نباید نگران کم آبی بدن و ایجاد مشکلات ناشی از آن شد. مصرف همان یک جرعه آب در مواقع تشنگی نیاز بدن را به آب تامین خواهد کرد.

آب و مایعات

چرا وقتی کم آب می‌خورم سرم درد می‌گیرد یا دچار سرگیجه و بیحالی می‌شوم؟

چون منشا همه بیماری‌ها از سردی است  بنابراین برای دفع بیماری باید حرارت طبیعی بدن را بالا ببریم.

کسانی دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند که رطوبت اضافی در سرشان وجود داشته باشد بنابراین سیستم مدبره بدن با افزایش حرارت می‌خواهد این رطوبت را دفع کند که نتیجه آن ایجاد سردرد و سرگیجه است.

علت ضعف و بیحالی هم صفرای بالاست که برای دفع رطوبت‌های اضافی بدن ایجاد شده و لازم است بنابراین نباید با مصرف زیاد آب این حرارت و صفرای ایجاد شده را کاهش داد، زیرا برای دفع بیماری‌ها از بدن لازم است.

در ادامه و برای تاکید این مطلب روایتی ازامام صادق (ع)  را بررسی می‌کنیم که می‌فرمایند: زیاد آب ننوشید که ماده تمام بیماری‌ها می‌باشد.

کلمه ماده را در اینجا می‌توان هم به معنی اصل و ریشه بیماری‌ها و هم به معنی ادامه پیدا کردن و طولانی شدن بیماری‌ها معنا کرد. در هر دو صورت این معنا را می‌رساند که آب هم اصل و ریشه بیماری‌هاست و هم باعث طولانی شدن مدت زمان درمان بیماری و عدم بهبودی کامل خواهد شد.

در روایت دیگر : اصل کل دا البروده منشا همه بیماری‌ها از سردی است.

از مجموع این دو روایت اینطور برداشت می‌شود که آب با طبع سرد و تر و ماده بلغم منشا همه بیماری‌هاست و زیاده روی در مصرف آن موجب انجماد بلغم و طولانی شدن مدت درمان و عدم بهبود بیماری‌ها خواهد شد.

در حدیثی دیگر حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اگر مردم نوشیدن آب را کم می‌کردند بدن آنها مقاوم‌تر می‌شد.

در روایتی دیگر زمانی که از حضرت علی (ع) سوال شد چگونه با این مقدار خوراک کم درب خیبر را جابجا کردید؟ ایشان هم مثال زدند و فرمورند : مثل من به شما مردم مثل مثل درختان جنگل به درختان شهر است. چرا که درختان جنگل به اذن الهی به وسیله باران آبیاری می‌شوند و زیاد آب مصرف نمی‌کنند و مقاومت بیشتری دارند ولی درختان شهری چون زیاد آبیاری می‌شوند باعث سستی و ضعف آنها می‌شود.

باز هم از حضرت علی (ع) آمده است: کسی که آب کم مصرف کند بدنش سالم می‌ماند.

همچنین در آیه  249 سوره بقره می‌فرماید:

فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ أللهَ مُبْتَليكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللهِ وَ أللهُ مَعَ الصَّابِرينَ .

و هنگامی‌که طالوت [به فرماندهی لشکر بنی‌اسرائیل منصوب شد، و] سپاهیان را با خود بیرون برد، [به آنها] گفت: «خداوند، شما را به‌وسیله‌ی یک نهر آب، آزمایش می‌کند؛ آنها که از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که بیشتر از یک پیمانه با دست خود، از آن نخورند، از من هستند. پس جز اندکی از آنها همگی از آن نوشیدند و زمانی که او و کسانی که به او ایمان آورده بودند از نهر گذشتند گفتند: ما را امروز قدرت مقابله با جالوت و سپاهیانش نیست. ولی کسانی که یقین داشتند که دیدار کننده خدایند گفتند : «چه بسیار گروه‌هاى کوچک که به خواست خدا، بر گروه‌هاى بزرگ پیروز شدند». و خداوند با صابران [و استقامت‌کنندگان] است.

از این آیه اینطور برداشت می‌شود که خدا انسان را با نوشیدن آب نیز امتحان میکند پس هم برای بهبود بیماری و هم حفظ سلامتی باید مصرف آب و مایعات را به حداقل رساند.

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام مقاله‌هاتون عالیه و مطالب جدید، ادامه بدید به نوشتن خیلی ممنون🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *