شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

پیشگیری و درمان تبخال

 پیشگیری و درمان تبخال

آنچه در این مقاله خواهید خواند

 پیشگیری و درمان تبخال

علت ایجاد تبخال :

علت ایجاد تبخال غلبه سودا به همراه غلبه صفراست . زمانیکه حرارت در بدن بالا رفته و موجب سوخته شدن بلغم میشود برای اینکه این بلغم سوخته دفع شده و جذب ناحیه ی  خون نشود به سمت منافذ پوستی رفته تا توسط عرق دفع شود و در افرادی که دفع تعریق خوبی ندارند به سمت دهان تا به وسیله بزاق دهان و رحم و مثانه حرکت کرده تا توسط ادرار و خون دفع شود  . این سودا اگر وارد خون شود عوارضی به مراتب بیشتر برای بدن دارد . اولین راهی که بدن برای خروج سودا دارد ریزش این مواد به نواحی ضعیف مثل پوست است . در پوست هم خروج و دفع این مواد از طریق ضعیف ترین نواحی مثل لب دهان یا مواضع رحمی و تناسلی است زیرا این مناطق نزدیک ترین و همچنین حساس ترین و ضعیف ترین نواحی پوستی هستند.

نکته جالب توجه  اینست که علت حرارت ایجاد شده در بدن انسان که منجر به این سوختگی و ایجاد سودا میشود یک تشنج و شوک ناگهانی مثل پریدن از خواب یا به یکبار ترسیدن و شوک ناگهانی است ایجاد حرارت های غیر غریزی با ترس و دلهره و…. باعث ایجاد این حرارت و در نهایت بروز این نوع سوداها بر روی پوست می گردد.

نواحی که اکثرا بروز تبخال در آنها شایع است و علت ایجاد تبخال در این نواحی :

ریز ترین و ضعیف ترین منافذی که در بدن انسان وجود دارند مثل دهان لب نواحی رحمی و نواحی تناسلی است و گاهی از کناره های بینی خارج می شود در کل هر ناحیه که توان دفع رطوبت های اضافی را داشته باشد که بدن بتواند سودا را مخلوط با آن کند و دفع کند راه های دفع تبخال است اگر این سودا های اضافی به زیر پوست آمده توسط ناخن یا مو و یا تعریق از بدن دفع می شود و کسانی که این خروجی ها را به خوبی ندارند باعث می شود به نواحی دگیر مثل همان دهان بینی و رحم ریزش کرده زیرا نازک ترین پوست و ضعیف ترین منافذ در این نواحی وجود دارد.

 راه های پیشگیری از تبخال:

ماده اصلی سودا یا ماده اصلی بلغم منجمد زمانی که در بدن نباشد باعث می شود حرارت فرد هر چقدر هم در زمان ترس و دلهره یا شوک های عصبی بالا تر برود باعث ایجاد تبخال وریزش فضولات بر پوست نمی شود. مثال: وقتی دیگ خالی از فضولات باشه هر چقدر حرارت به آن بدهیم چیزی برای تبخیر ندارد به همین علت است که در برخی افراد این حرارت باعث ایجاد تبخال و ریزش فضولات به پوست می شود ولی در بعضی افراد دیگر به دلیل نبودن ماده اصلی سودا و بلغم منجمد تبخال به وجود نمی آید .

نکته دیگر این که کسانیکه خروجی های دیگرسودا در آن ها مثل طحال مثل روده به دلیل یبوست و… بسته باشد یا به دلیل بی تحرکی دفع عرق نداشته باشند یا رشد ناخن و موی آنها به هر دلیل متوقف گشته باشد در هنگام ترس بیشتر دچار تبخال میشوند زیرا راه های خروجی دیگر بسته است برای مثال فردی که بعد از ایجاد یک ترس سریعا اسهال گرفته یا دیده شده که فرد بعد از ایجاد یک شوک سریعا عادت ماهیانه او باز میشود در اینجا بدن خروجی باز کرده و دفع سودا میکند. حالا در فردی که این خروجی ها بسته باشد سودا برای دفع شدن به سراغ نواحی دیگر می رود و به شکل انواع تبخال های دهانی و رحمی و تناسلی ظاهر می شود.

استفاده از ترکیب نوره و حنا به موضع و یا نوره به تنهایی باعث پیشگیری از ایجاد تبخال می شود چرا که رشد مو و دفع سودا را از نواحی پوستی باز کرده و خود نوره محرک سودا به سمت پوست می باشد .

زدن مسواک با چوب مسواک و نمک باعث پیشگیری از مواردی است که در پیشگیری از  تبخال بیان می شود .

انجام خونگیری مثل حجامت و فصد مخصوصا فصد برای کسانی که زیاد در معرض سودا زا ها هستند مثل کسانی که با آهن زیاد سر و کار دارند جهت پیشگیری سالی یکبار بسیار مفید می باشد .

درمان

برای درمان تبخال بهتر است از دارو هایی استفاده شود که به صورت موضعی جذب سودا کند

مثل :

*گذاشتن نمک به روی موضع و یا استفاده از وان نمک در بیماران دچار تبخال تناسلی یا استفاده از نمک در لباس زیر افراد باعث درمان این عارضه می شود .

*گذاشتن حنا  و ضماد کردن به موضع از موارد دیگری است که در درمان انواع تبخال ها بیان شده.

*استفاده از سنگ نمک به این صورت که سنگ نمک را داخل فریزر گذاشته تا سرد شود سپس یخ زده سنگ نمک را روی موضع قرار دهند( این کار معادل همان فریز کردن ویروس در پزشکی است )  با این تفاوت که هم سودا را فریز و هم جذب می کند . برای مثال زمانی که آدامس به پارچه می چسبد اگر به آن حرارت بدهیم شل شده و بیشتر پخش می شود در نتیجه آن را فیریز می کنند تا به راحتی جدا شود. در بحث سودا هم به همین شکل است باید سودا را سرد و فیریز کرد و سپس آن را دفع و جدا نمود.   نمک یخ زده این حالت را برای ما ایجاد می کند که اول فیریز کرده وسپس از پوست  دفع  می کند.

*از دیگر موارد سفارش شده در درمان تبخال تناسلی حجامت ساقین و برای تبخال های ناحیه دهان و بینی حجامت زیر چانه می باشد .

*مالیدن روغن بنفشه به موضع بسیار موثر بوده (نباید به دست خود فرد باشد).

*استفاده از   دارو های سرد کننده (تخم اسفرز، تخم خیار معمولی، تخم خیار چنبر، تخم کاهو، تخم خرفه، برگ خرفه، آمله و برگ کاهو جهت درمان مناسب است که به صورت پودر با عسل مخلوط شود و روزی سه الی چهار قاشق مربا خوری مصرف شود)

*مالیدن ترکیبی از عسل و سرکه بر روی تبخال و مخلوط سرکه و نمک و شستن موضع به همراه آن بسیار مفید است .

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *