شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

پیامبر (ص) چگونه آب می نوشید

آداب نوشیدن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درمورد آداب نوشیدن آب قبلا صحبت کردیم و آداب معنوی نوشیدن از مهمترین آنهاست.

  • بسم الله اول نوشیدن آب و الحمد لالله در آخر نوشیدن گفته شود.
  • یاد امام حسین (ع) در آخر نوشیدن.
  • با دست راست بنوشیم.

پیامبر اکرم (ص) چگونه آب می نوشید

در کتاب مکارم الاخلاق در توصیف روش‌های آب نوشیدن پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) متنی را آورده که کاملاً برای شما می‌آوریم.

هنگام آشاميدن بسم اللَّه می ‏گفت و يكى دو جرعه می ‏نوشيد. تأمل می كرد و خداوند را حمد می كرد و دوباره با بسم اللَّه شروع می نمود همچنين تا سه بار.

هر بار كه آب می ‏آشاميد سه بسم اللَّه و سه الحمد اللَّه می گفت. آب را می مكيد و نمی ‏بلعيد و می ‏فرمود: درد بعد از بلعيدن آب است.

در حين آشاميدن نفس نمي‌كشيد و اگر خواست نفس بكشد ظرف آب را از دهان دور نگه می داشت و گاه هم به يك نفس آب می آشاميد.

در ظرف‌هاى بلورينى كه از شام می ‏آمد می نوشيد. و در كاسه‌ی چوبى يا پوستى و هم با كف‌هاى خود (کف دست) آب می نوشيد و می‌فرمود: ظرفى پاكيزه ‏تر از دست نيست. از دهانه‌ی مشك نيز می نوشيد و سر مشك را به بيرون بر نمی گردانيد و می ‏فرمود: موجب بدبویى آب می شود.

ايستاده آب می ‏آشاميد و گاه سواره و گاه برمی خاست. از مشك يا سبو يا ابريق يا هر ظرفى كه دم دست بود و يا با كف آب می خورد. با ظرفى كه شير در آن می نوشيدند و سويق می خوردند می نوشيد.

بهترين آشاميدنى برايش آشاميدن آب شيرين بود. در روايتى بهترين نوشيدنی ها شيرين و خنك بود. بعد از عسل آب می نوشيد. نان تريد می كرد ميل می نمود و می فرمود: عالى‌ترين نوشيدنی ها در دنيا و آخرت آب است.

انس گويد: پيغمبر (ص) شربتى براى افطار داشت و شربتى براى سحر كه گاه هر دو يكى بود، و اين شربت گاه شير بود و گاه نان حل شده در آب. (مكارم الأخلاق، ج‏1)

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *