شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

پنیر پیتزا خانگی به صورت سنتی و بدون هیچ گونه مواد شیمیایی

پنیر پیتزا خانگی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

همان طور که می دانید پنیر پیتزا یکی از مضرترین خوراکی های موجود می باشد

ضرر های پنیر پیتزا

نتیجه ‌مطالعه اخیر محققان نشان ‌می‌دهد مصرف ‌بیش ‌از اندازه پروتئین، ریسک مرگ ناشی ‌از سرطان را تا چهار ‌درصد افزایش ‌می‌دهد. ‌همچنین نتایج نشان ‌می‌دهد مصرف ‌بیش از ‌حد ‌پروتئین ریسک ‌مرگ را تا ۷۴ درصد افزایش ‌می‌دهد و احتمال مرگ ‌ناشی ‌از دیابت ‌را هم ‌تا ‌چندین برابر بیشتر می‌کند.

یک ‌کارشناس ارشد تغذیه، ‌اظهار کرد: پنیر پیتزا کاربرد بسیار زیادی در دایره تولید فست فود دارد و تولید طیف وسیعی ‌از فست فودها به ‌خصوص پیتزاها بدون آن امکان پذیر نیست.

پنیر پیتزا یکی پرچرب ترین موادی است ‌که در درست کردن انواع پیتزا به کار می رود و صد در صد چاق کننده است چون چربی های مصنوعی و بسیار مضر در آن می باشد ضمن اینکه سرطان زا هم به ‌شمار می رود.

پنیر پیتزا از شیر پرچرب تهیه می شود که چربی آن چربی داخل شیر نیست بلکه چربی اضافه شده به شیر است که از روغن های نباتی تشکیل شده است. در ایران، دو نوع پنیر پیتزا داریم، یکی در آن از مواد لبنی نظیر روغن و کره و کازئین به کار برده می شود و نوع دیگر آن منشا گیاهی دارد که هر دوی آنها مضرات خاص خود را دارد، و فقط نام آن عوض شده است.

هر دو نوع پنیر پیتزا در هر صورت حاوی چربی قابل توجهی هستند، چربی موجود در پنیر پیتزا واقعا مضر است چرا که اول اینکه اشباع شده و دوم ترانس است.

اگر می خواهید پنیر پیتزای موجود در فست فودها ضرر کمتری برای بدن شما داشته باشد باید پنیر پیتزای آن را خودتان تهیه کنید که روش آن در آخر این مقاله آورده شده است.

‌حتما کش دار بودن تکه های پیتزا را دیده اید. این کش دار بودن به این دلیل به وجود آمده است که در پنیر پیتزا به شکل واقعا بدی اسید چرب ترانس به کار برده شده است. این ماده غذایی صد در صد منفی، باعث گرفتگی رگ های خونی می شود.

متخصصین تغذیه خودشان اقرار کرده اند که  یک برش از پنیر پیتزا دارای موادی است که برای بدن واقعا ضرر دارد. یک گرم کامل قند در یک برش پنیر پیتزا وجود دارد و علاوه بر آن حاوی بیش از ۲۰ گرم چربی است. سلنیوم، فولات، فسفر، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، تیامین و نیاسین از دیگر مواد تشکیل دهنده پنیر پیتزا به شمار می روند.

این کارشناسان گفته اند: پنیرها به دو گروه انعقادی و فراپالایش تقسیم می‌شوند. در نوع انعقادی آنزیم به ترکیب اضافه می شود و پروتئین های نامحلول رسوب می کنند. پس از آبگیری به آن نمک می زنند. در فراپالایش از شیر کمتری برای تولید استفاده می شود.

این متخصصین تغذیه، گفته اند: پنیر پیتزا به دلیل دارا بودن انواع مواد مضر، چربی و قند بالا قاتل سلامتی محسوب می شوند.

پنیر پیتزای سالم

طرز تهیه پنیر پیتزای خانگی به روش سنتی و بدون مواد شیمیایی

موادلازم

  • شیر پرچرب (۴ لیتر).
  • دوغ یا ماست ترش ( به میزان لازم)

طرز تهیه:

شیر را روی گاز قرار داده و می گذاریم به دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه برسد به اصطلاح وقتی انگشت داخل شیر کرده مثل زنبوری که دست را نیش میزند دست به سوزش می افتد، وقتی گرمای مورد نظر رسید دوغ یا ماست را به آن اضافه می کنیم، در این مرحله شیر شروع به بریدن می کند و به اصطلاح دلمه می بندد آرام آرام هم می زنیم، اگر دیدید که هنوز شیر کامل بریده نشده است باز هم به آن دوغ یا ماست اضافه می کنیم.

سپس با یک کفگیر دلمه ها را جمع کرده و با دست آنها را فشرده می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. این کار باید داخل آب خودش انجام  بگیرد و آب آن باید داغ باشد، با دست ورز داده و داخل آب پنیر  بگذارید ۳ الی ۴ بار این کار را انجام دهید این ورز دادن همراه با کشش دان  پنیر است یعنی آن را موقع جدا کردن از هم بکشید.

یک قاشق چای خوری به آن نمک زده و بعد دوباره آن را ورز دهید و آن را به صورت چانه نان ببندید. بعد از این کار آن را ۵ الی ۶ دقیقه در آب یخ قرار داد و سپس خارج کنید و دوباره با دست آن را ورز دهید و به شکل چانه نان دوباره آن را گرد کنید. پنیر را داخل یک سلفون پیچیده و در ظرف در داری در یخچال نگهداری کنید داخل یخچال چهار الی پنج هفته میتوان نگهداری کرد و در فریزر تا ۳ ماه.

نکته درمانی

آبی که از پنیر به دست می  آید به آن «ماء الجبن» گفته می شود این آب جنبه درمانی دارد. برای سوداوی ها و افرادی که غلبه سودا دارند، خوردن آن در صبح ناشتا مفید است. بعضی پنیر را با سرکه یا آبلیمو درست می کنند که این کار غلط و اشتباهی است زیرا خوردن سرکه با لبنیات باعث ایجاد سردی و برص در بدن می شود.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *