شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

میوپاتی و ضعف عضلانی

میوپاتی و ضعف عضلانی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

میوپاتی و ضعف عضلانی

میوپاتی  یا ماهیچه‌آسیبی نوعی بیماری عضلانی است که در آن عضلات عملکرد خود را از دست می‌دهند در نتیجه ضعف عضلانی ایجاد میشود.

علائم بیماری میوپاتی عبارتند از:

خستگی سریع‌تر نسبت به افراد طبیعی

ضعف و کاهش حجم یا آتروفی عضلانی

تغییر شکل یا دفورمیتی اندامها و ستون فقرات

درد و گرفتگی‌های عضلانی

مشکل در راه رفتن و بالا رفتن از پله

مشکل در برداشتن اجسامی که بالای سر قرار دارند

ضعف و خستگی در شانه کردن و شستن موها

 

ماهیچه ها از سلولهای رشته مانند به نام فیبرهای عضلانی تشکیل شده اند  که انقباض واحدهای تشکیل دهنده آن موجب انقباض ماهیچه ها میشود . اختلال در عملکرد هرکدام از ساختارهای تشکیل دهنده آن موجب انواع مختلفی از بیماریهای ماهیچه ای خواهد شد.

علت اصلی میوپاتی

مثل بسیاری از بیماری ها که منشاء آن رطوبت و سردی است (الماء ماده لکل داء ، منشاء کل داء البروده ) این بیماری هم به ضعیف شدن عضلات و ماهیچه ها که بز سردی بیش از حد و رطوبت زیاد انباشته شده اند نشات می گیرد .

رطوبتی که در بدن اگر به خوبی دفع نشود عامل ضعف های عضلانی می شود حال اگر تحلیل همراه داشته باشد نشانه از این است که صفرا بر رطوبت غلبه کرده و برای دفع آن ایجاد شده است و باعث خشک شدن و تحلیل رفتن عضلات خواهد شد و همین امر ضعف عضلانی را در این بیماری تشدید خواهد کرد مثال گوشت اگر داخل ماهیتابه باشد و زیاد حرارت ببیند علاوه بر اینکه رطوبت گوشت خارج شده ، کم کم حجمش کم خواهد شد و در نهایت خشک می شود ضعف عضلانی در بدن به همین واسطه است که حرارت برای دفع رطوبت ایجاد شده ولی به علت ازدیاد حرارت ،عضلات خشک خواهد شد و تحلیل می رود که ضعف در این هنگام شدید تر از ضعفی است که فقط رطوبت و ورم همراه آن باشد حال این ازدیاد رطوبت و حرارت به چند دلیل می باشد :

عدم تحرک و نداشتن تعریق :

وزرش کار هایی که مایعات کمتر مصرف می کنند و رطوبت از ماهیچه های آنها به خوبی خارج می شود هیچ گاه دچار این بیماری نخواهد شد و ضعف و سستی آنها را در بر نخواهد گرفت اما اگر فرد به دلیل کهولت سن یا به دلیل عدم تحرک و کار رطوبت در بدنش بماند دچار میوپاتی خواهد شد .

پر خوری و پرنوشی:

کسانی که بیش از حد بدن خود آب و مایعات مصرف می کنند بسیار دچار این بیماری خواهند شد چون توان و حد سوخت و ساز بدن محدود است و کلیه ها تا یک اندازه مشخص را می توانند دفع مایعات کنند ولی بیش از حد آن در بدن جذب شده و باعث ضعف عضلانی شدید خواهد شد اکثر کسانی که ورزش های سنگین می کرده اند و عادت به خوردن مایعات زیاد کرده اند زمانی که ترک ورزش می کنند دچار این بیماری خواهند شد به دلیل اینکه بدن به دفع بالا توسط عرق کردن عادت کرده و مایعات زیاد که خورده میشده را به خوبی دفع می کرده است ولی زمانی که ترک ورزش می شود و مایعات به حجم قبلی وارد بدن می شود دچار جذب مایعات توسط عضله های و ماهیچه ها خواهد شد و باعث ضعف شدید می شود .

افتادگی مثانه یا رحم :

خانم ها اگر در اثر افتادگی مثانه و رحم ادرارشان درست دفع نشود دچار این بیماری خواهند شد به طوری که رحم و مثانه به سمت پایین کشیده می شود و دفع کامل صورت نمی گیرد و اضافه رطوبت به بدن برگشت داده شده و دچار ضعف به دلیل اجتماع رطوبت خواهند شد .

پروستات :

پروستات چون جلوی ادرار را گرفته و اجازه دفع کامل رطوبت را از مثانه نمی دهد از شایع ترین علت های این بیماری خواهد بود .

نگه داشتن ادرار :

کودکانی که در سنین بالا دچار این بیماری می شوند بیشتر از نگه داشتن ادرار یا ترس از ادرار کردن دچار این بیماری می شوند و باید آن ها را عادت به دفع ادرار به موقع کرد تا رفع این علت گردد.

 

انواع میوپاتی‎ها

 میوپاتی ارثی:

گاهی پدر و مادر رطوبت را از طریق نطفه و هنگام جنین به فرزند انتقال خواهند داد و نوزاد از همان بدو تولد رطوبتی را که از مادر گرفته جذب می کند و دچار این بیماری خواهد شد.

میوپاتی مادرزادی :

گاهی مادر و پدر عامل این رطوبت نیستند ولی شرایط آب و هوایی منطقه یا زندگی در مکان بسیار مرطوب باعث این شده که نوزاد از بدو تولد این رطوبت های اضافی را دفع نکند و گاهی مشکلات ادراری که در زمان ختنه یا در زمانی که بچه ها پوشک می شوند دچار عدم تخلیه کامل ادرار می شوند و بیماری را با خود تا بزرگسالی همراه داشته اند .

میوپاتی اکتسابی:

این نوع بیشتر مربوط به خوراک است و در افرادی که غذا ی آنها به خوبی هضم نمیشود بیشتر اتفاق می افتد چون ضعف هضم باعث عطش زیاد شده و فرد مجبور است بیش از حد ممکن از آب مصرف کند و این مایعات و آبها باعث این بیماری در فرد خواهد شد .

خانم هایی که عادت ماهیانه آنها به خوبی دفع نمی شود هم گاهی دچار این ضعف خواهند شد .

افرادی که خواب طولانی پشت سر هم می روند به دلیل دفع نکردن ادرار در مدت طولانی گاهی دچار این ضعف ها خواهند شد .

علائم میوپاتی مادرزادی غالباً از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود. اما ممکن است گاهی در زمان نوجوانی و یا بزرگسالی علائم آن بروز پیدا کند.

میوپاتی مادرزادی همچنین با تاخیر حرکتی در رشد و گاهی اوقات ، ناهنجاری‌های صورت یا اسکلت مشخص می‌شود.

 

میوپاتی ارثی

انواع میوپاتی ارثی شامل موارد زیر میباشد:

میوپاتی میتوکندری

میوپاتی متابولیک

میوپاتی نمالین

میوپاتی میتوکندری
ناشی از نقص در قسمت تولید کننده انرژی سلول، یعنی میتوکندری است که این نوع بیشتر از ضعف اسپرم است و رطوبت از ناحیه پدر به فرزند انتقال پیدا کرده است .

 

میوپاتی متابولیک
ناشی از مشکلات متابولیکی است که عملکرد ماهیچه‌ها را مختل می‌کند این نوع از مادر به ارث رسیده و در زمان جنین مادر مایعات بیش از حد مصرف کرده و دفع خوبی در این زمان نداشته برای همین ماهیچه ها که در این مدت تشکیل می شوند مرطوب و ضعیف شکل پذیری پیدا کرده است .

 

میوپاتی نِمالین
این بیماری با وجود ساختارهایی به نام میله‌های nemaline در عضلات مشخص می‌شود. میوپاتی نمالین اغلب با ضعف عضلات تنفسی همراه است. این نوع در زمان تولد به دلیل تخلیه نشدن کامل آب ریه اتفاق می افتد که در افرادی که سزارین کرده اند چون فشار به قفسه سینه نوزاد نمی آید باعث ماندگاری رطوبت اضافی در ریه شده و به مرور به عضلات هم سرایت خواهد کرد برای همین به همراه تنگی نفس اتفاق می افتد .

 

 

میوپاتی اکتسابی شامل موارد زیر میباشد

میوپاتی التهابی / خود ایمنی : در این نوع به دلیل بالا بودن حرارت غریزی بدن واکنش نسبت به رطوبت ها نشان می دهد که آن را از طرق نواحی پوستی دفع کند برای همی منجر به التهاب می شود افرادی که سیستم دفاعی خوبی دارند با این نوع بیماری بیشتر آشنا هستند.

میوپاتی سمی: این نوع از ماندگار شدن یک عفونت در بدن آغاز می شود که بدن نتوانسته عفونت ها را دفع کند و این دفع نشدن باعث ایجاد یک سم خورنده در بدن می شود و تحلیل عضلات را توسط این سم به همراه دارد .

میوپاتی غدد درون ریز : زمانی که فضولات اعم از عفونت و رطوبت ها از بدن دفع نشود و سرازیر در غدد درون ریز کند باعث این نوع از بیماری شده که تب های ناگهانی را به همراه خواهد داشت .

میوپاتی عفونی: از همان جنس سمی است ولی ماندگاری کمتری داشته و تبدیل به سموم نشده است برای همین این نوع از عفونت ها راحت تر از بدن خارج می شوند تا نوعی که به سموم تبدیل شده اند .

میوپاتی ثانویه به عدم تعادل الکترولیت‌ها

 

میوپاتی التهابی / خودایمنی

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به عضلات حمله کرده و باعث تحلیل رفتن عضلات یا اختلال در عملکرد آنها می شود. که شامل پلی میوزیت، درماتومیوزیت، سارکوئیدوز، لوپوس و آرتریت روماتوئید است.

 

علائم میوپاتی التهابی

تنگی نفس و سرفه کردن، احساس خفگی در هنگام غذا خوردن و ورود غذا به ریه، درد خفیف در ماهیچه ها که ممکن است خیلی حس نشود، مشکل در بالا رفتن از پله، بلند شدن از روی صندلی و یا برداشتن وسیله‎ای از بالای سرشان، احساس ضعف در عضلات بزرگ مثل شانه یا باسن و لگن از علائم میوپاتی التهابی هستند..

 

میوپاتی سمی

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یک سم، یا یک دارو ساختار یا عملکرد عضلات را مختل کند. همچنین مصرف بی رویه الکل می‌تواند باعث آسیب به عضلات شود.

از جمله داروهای ایجاد کننده میوپاتی سمی شامل موارد زیر است:

دارو‌های بی هوشی و بی‌حسی مثل لیدوکایین و اتیل کلراید.

داروهای کاهنده کلسترول مثل لووستاتین و نیاسین.

گلوکوکورتیکوئیدها مثل دگزامتازون و بتامتازون

مخدرها مثل هرویین و کوکایین

سایر داروها مثل کلروکین و دی پنیسیلامین و گالامین

علفکش‌ها و افتکش‌ها

بیماری میوپاتی غدد درون ریز

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که اختلال در هورمون‌ها عملکرد عضلات را مختل کند. شایع ترین دلایل آن مشکلات تیروئید یا غده فوق کلیه است.

میوپاتی عفونی

زمانی ایجاد میشود که عفونت از عملکرد صحیح عضلات جلوگیری کند.

میوپاتی ثانویه به عدم تعادل الکترولیت‌ها

مشکلات الکترولیت‌ها، مانند سطح بیش از حد زیاد یا پایین پتاسیم، می‌تواند عملکرد عضلات را مختل کند.

علائم میوپاتی ثانویه عبارتند از:

ضعف عضلانی

درد عضلانی

گرفتگی عضلات

از بین رفتن عضلات در اطراف شانه‌ها و باسن

 

دیستروفی عضلانی

اختلالی است که در اثر تحلیل رفتن عضلات یا بوجود آمدن سلول‌های عضلانی غیرطبیعی ایجاد می شود. دیستروفی عضلانی و میوپاتی اغلب علائم مشترکی دارند ولی علت ایجاد آنها متفاوت است.
یکی از اصلی ترین علت های این بیماری به بدو تولد بر می گردد که حرارت و رطوبت های بالای مادر در زمان بارداری به دلیل افتادگی جنین به پایین و دفع نشدن آن در این زمان باعث حبس آن و بالا رفتن حرارت شده و به جنین انتقال پیدا می کند و این بیماری از بدو تولد همراه بیمار خواهد بود .

تدابیر درمانی موثر در بهبود انواع ضعف های ماهیچه ای شامل میوپاتی و دیستروفی

حلیم گوشت گوسفند و شیر گاو

سیاهدانه و عسل به هر قدر که میسر است هر چه بیشتر مصرف شود بهتر است اگر از نوع عفونی یا سمی باشد بهتر نتیجه خواهند گرفت .

مصرف سویق جو و روغن زیتون قبل از هر وعده غذایی

خوردن مومیایی با عسل روزی دو الی سه حب بهتر است صبح ناشتا و شب موقع خواب مصرف شود

مصرف سویق گندم و نخود

نخود آب حداقل هفته ای یک مرتبه

ترکیب سیر و عسل

حجامت در نواحی که بیشتر درد و رطوبت اجتماع دارد مثل ساق پا حتی حجامت عام برای دفع رطوبت کلی از بدن نافع می باشد

سیب قرمز با عسل صبح ناشتا

مصرف گوشت کبوتر یا کبک با به

کباب گوشت  گوسفند

مصرف روزانه 7 الی 14 عدد بادام درختی و فندق

مصرف خرما بدون آب شب قبل از خواب

مصرف روغن زیتون و ماساژ بدن با آن

مصرف سویق سنجد به تنهایی بدون مخلوط کردن با شیر

یک روز در میان با فاصله یک الی دو ساعت بعد از غذا حمام رفتن

پوشیدن لباسهای کتانی و استفاده از عطرهای طبیعی گرم مانند نرگس، یاس

مصرف انجیر در روز

هر روز صبح ناشتا 21 عدد مویز

حمام آب گرم تا بدن به عرق بیافتد و دفع رطوبت کند

خرما شب بدون آب

خوردن قهوه خرما به جای مایعات در شبانه روز

 

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام خدا قوت بسیار کامل بیان شده بستن فانسخه و مرتب تخلیه داشتن ادرار با کمترین احساس ادارار موثره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *