شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

شیر برای نوزادان

شیر برای نوزادان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

همه می دانیم که بهترین غذا برای نوزاد شیر مادرش است. شیر برای نوزادان اهمیت ویژه ای دارد.

آیا شیر مادر و در صورت اضطرار شیر غیر مادر و حتی شیر خشک شرایطی هم دارد؟

تا چه اندازه به خوراک فرزند و نوزاد خود اهمیت می دهید؟

شیر و لبنیات آنقدر اهمیت دارد که خداوند غذای طفل را در بدو تولد از شیر قرار داد.

جدم اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: كودك از هيچ شيرى تغذيه نمى‏كند كه بركت آن از شير مادرش بيشتر باشد. (كافى، ج‏5)

النّحل «66» راستى براتان در چهارپايان هر آينه عبرتيست. بنوشانيم شما را از آنچه در درون آنها است از ميان سرگين و خون، شير پاك گوارا براى نوشنده‏ ها.

نکته‌ای هم اشاره می‌کنیم در مورد انتقال صفات از شیر است که چون از خون انسان به عمل می‌آید انتقال صفات می‌دهد.

به فرزند خود شير زن زناكار و ديوانه ندهيد كه شير واگير دارد. (تحف العقول )

پس در شیردادن به فرزندان دقت کنیم که دچار صفات سوء نگردد. حتی بعضی از علما می‌فرمایند گناهی که مادر در زمان شیردهی انجام می‌دهد باعث اثر گذاری روی طفل خود می‌شود و ما باید در شیر دادن به فرزندان بسیار دقت کنیم. با توجه به این که شیر برای نوزادان اصلی ترین و مهمترین غذا و خوراک است.

ناگفته نماند افرادی که از شیر خشک به جای شیر مادر استفاده می‌کنند باید اطمینان داشته باشند که این شیر از چه چیزی تهیه می‌شود. گاهی این شیر خشک‌ها از خارج کشور وارد می‌شود و انسان نمی‌داند این شیر از چه چیزی تهیه شده است و فرزندان را دچار سوء اخلاق می‌کند.

مطالب فوق بخشی از فصل لبنیات از کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)۱”، می باشد.
مادری که می خواهد شیر دهد باید چند شرط را داشته باشد تا بهترین شیر را تغذیه فرزند خود کند :

اول اینکه :
جوان باشد نه به این معنی که سن او کم باشد منظور به این است که به واسطه کهولت سن بیماری بر او عارض نشده باشد چون گاهی مادری در سن نزدیک یائسگی از دفع فضولات خوبی برخوردار بوده و مادری در سن کم به واسطه بیماری های حبس شده در بدن شیر فاسدی تولید خواهد کرد . دیگر اینکه سنین جوانی قدرت و قوت بالاتری را در تولید شیر و انتقال حرارت بیشتری را خواهد داشت .
دوم اینکه :
طبیعتش گرم باشد و علائم گرم مزاجان مثل گوشت دار بودن بدن و جثه قوی داشته باشند و کسانی که پیه و چربی زیاد دارند شیر مناسبی نخواهند داشت به همین واسطه بدن های لحمی و کسانی که گوشت بیشتر دارند و به واسطه تعریق دفع چربی کرده اند از بدن های شحمی و پر چربی که عرق نمی کنند بهتر خواهد بود دیگر اینکه نباید زیاد لاغر و نباید زیاد چاق باشند حتی در خشکی و رطوبت باید اعتدال داشته باشند و در میانه متوسط باشند . رنگ بدن و رخساره نیکو داشته باشند و زیاد سرخ یا زرد و رنگ پریده نباشند بهتر است گردن های قوی داشته باشند چون مادر اگر گردن ضعیفی داشته باشند با شیر دهی دچار مشکلات گردن خواهد شد . مادر باید دفع خلط خوبی داشته باشد و اگر خوب خلط دفع نکند باعث فساد شیر می شود به همین جهت اگر مشکل ریه داشته باشد باید درمان شود . در همین راستا مغز و قلب گرم و عضلات قوی ، معده صالح و کبد معتدل بهترین حالت ها برای مادری است که می خواهد بهترین شیر را به فرزندش بدهد .
سوم اینکه :
باید سینه بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک داشته باشد و بهترین شیر در سینه های معتدل از جهت حجمی می باشد و حتی سینه نباید زیاد آویزان باشد چون رطوبتش بیشتر است و شیر مایه کمتری خواهد داشت .
چهارم اینکه :
قوام شیر باید در حد اعتدال باشد و سفید رنگ ، شیرین ، بوی خوش داشته باشد و اگر در طعم و مزه دچار فساد و بدی شود باعث دور شدن نوزاد از شیر مادر خواهد شد .

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *