شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

سفید شدن مو و جلوگیری از آن

جلوگیری از سفید شدن مو

آنچه در این مقاله خواهید خواند

جلوگیری از سفید شدن مو و درمان آن :

 

موی سفید از منجمد شدن بلغم در بدن است که در هر سنی این انجماد اتفاق بیافتد موی فرد را سفید می کند به همین جهت سن بالای شصت سال که سن بلغم است اگر به سمت انجماد رود مو ها را سفید می کند و بیشترین سنی که فرد به سمت سفیدی مو می رود در همین سنین است حال اگر فرد صد ساله شود ولی این بلغم در بدنش منجمد نشود سفیدی مو اتفاق نخواهد افتاد مقاله ای که نشوته شده از همین جهت است تا بتوانیم علت های منجمد شدن بلغم را بشناسیم و بتوانیم از این عارضه جلوگیری کنیم و حتی اگر این بلغم در بدن منجمد شده از حالت انجماد خارجش کنیم .

موی سفید یکی از علائم پیرشدن و ورود به سن بلغم است که وقتی منجمد شود به سمت سفیدی خواهد برد و تا زمان حضرت ابراهیم موهای انسان سفید نمی شد شخص با اینکه به سن پیری می‌رسید موی سفید در او نبود و چنان  که اگر در مجلسی پسر و پدر حضور داشتند تشخیص آنها مشکل بود حتی در روایات آمده زمانی که حضرت حجت علیه السلام ظهور می کنند در سن چهل سالگی هستند و موی سفید در ایشان دیده نمی شود با اینکه بالغ بر 1180 سال از عمر شریف ایشان می گذرد . در احادیث آمده که حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند خواست موی مرا سفید گردان تا  شناخته شوم پس زمانی که پیر گردید موی سر و محاسنش سفید گشت شاید به این دلیل باشد که سفیدی مو نشان از آرام شدن فرد و صبوری او می دهد . انسان که به سن پیری می‌رسد بعد از چهل سالگی شروع میشود عقل او کامل گشته و دارای تجربه صحیح و تفکر زیاد و آینده نگری میشود .تار موی سفید نشانه نورانیت است یعنی به عبارت دیگر کمال عقل را نشان می دهد به همین دلیل در روایت وقتی که فرد به چهل سالگی رسید خداوند به ملائکه دستور می دهد باید به او سخت گرفت و از او بیشتر از قبل در مورد عمل به دستورات خداوند انتظار داشت این باعث میشود فرد آب دیده شود و عقل او کامل شود .

بنابراین این علامت نور را نباید از بین برد و موهای سفید را کند .پیری نشان میدهد فرد با تجربه است و وجود او برای دیگران پر فایده است حضرت علی میفرماید بزرگترین استاد انسان تجربه است بنابراین انسان با با افراد با تجربه و بزرگان برای پیشرفت در زندگی ارتباط برقرار کند و همه باید با اهل بیت ارتباط داشته باشند که سبب اتصال بنده و خالق را فراهم میکند .

نکته کندن موی سفید باعث می شود بقیه سردی ها در بدن به دلیل تحریک در جای کنده شده به همان جا ریزش کنند و سفیدی بیشتری خواهد آورد و بعضا این تحریک تمام مو ها را سفید خواهد کرد .

البته سفیدی مو نشانه خوبی است زیرا پیامبر فرمودند: سفیدی مو در جلوی سر میمنت و مبارکی هست در گونه ها نشانه سخاوت و در دو طرف نشانه شجاعت و در پشت سر شوم است .

دلیل سفیدی پشت سر به دلیل بخارات معده است و کسانی که غذا را نمی جوند بیشتر این بخارات به پشت سر خواهد آمد و مو را سفید می کند و علامت خوبی نیست .

حال اگر فردی قبل از رسیدن به سن چهل سالگی شروع به سفید شدن مو کرد دلیل غیر طبیعی دارد و این سردی زودتر به ایشان غالب شده است و باید بررسی شود .

علت های سفید شدن مو قبل از چهل سالگی

علت اصلی بالا رفتن سردی و یا بخارات حبس شده در سر و تبدیل به بلغم شدن است.

غم و اندوه دنیایی عامل سفیدی مو:

  • هم ‌و غم طبق آیه قرآن که حضرت یعقوب از فراغ نبودن پسرش موهایش سفید گشت پس میتوان گفت یکی از علت های سفید شدن غم زیاد است که این غم ایجاد سردی و حبس این سردی در بدن خواهد کرد و سودای مضر در مغز شده و باعث سفیدی مو می‌شود .
  • نکته : غم و اندوهی که مایه دنیوی داشته باشد باعث حبس سردی و ایجاد سودا می شود ولی اگر اشک به همراه داشته باشد و متصل به دنیا نباشد یعنی گریه از خوف خدا یا گریه بر امام حسین علیه السلام یا غم اعمال و گناهان را خوردن باشد انسان امید بخشش پیدا کرده و باعث گرم شدن مغز خواهد شد و باعث سفیدی مو نمی شود گریه حضرت یعقوب هم به دلیل اینکه غم فرزندش را می خورد و می دانست که این گریه فراق است و امید برگشت داشته باعث سفید شدن مو برایش شد .

سرد شدن معده عامل سفیدی مو:

  • سردی معده باعث عدم هضم غذا و تولید بخارات می کند که اگر این بخارات حبس شود و به سمت سر حرکت کند باعث سفیدی مو و تبدیل آن به بلغم خواهد شد و علاوه بر آن باعث ایجاد خون ناصالح در کبد شده و این خون به سر رفته و ایجاد سردی زیاد و سفید شدن مو میکند .

مصرف زیاد آب مهم ترین عامل سفیدی مو:

  • استفاده زیاد از آب و مایعات که راس تمام سردی ها می باشد مخصوصاً آب کلردار برای شست و شو سر باعث سرد شدن زیاد سر شده و سفیدی مو را به همراه می آورد .

تمام کسانی که مصرف مایعات آن ها بیش از حد خروجی بدن باشد باعث سفید شدن موی زودرس خواهند شد چون ریشه مو را سرد و سست کرده و زود رنگدانه های مو عوض خواهد شد ولی به عکس کسانی که از خرما به همراه آب استفاده می کنند مثل عرب ها و شهر های جنوبی دیرتر دچار سفیدی مو خواهند شد .

ترک شام و غذای شب عامل سفیدی مو:

  • ترک شام  باعث پیری زودرس می‌شود و امروز به عکس اکثر پزشکان و توصیه می کنند که نباید شام مصرف شود با اینکه یکی از بهترین وعده های غذایی است که در روایات به آن اشاره شده و نهی شدید دارد که کسی شام را ترک نکند و علاوه بر آن در روایت آمده که اگر یک شب شام خورده نشود قوتی از بدن زائل می شود که دیگر به بدن باز نخواهد گشت  .
  • اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که روایت نبی مکرم را می خوانیم که حضرت خوف دارند بر امتشان از اینکه آنها ترک شام کنند .
  • قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا تَدَعُوا الْعَشَاءَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةٍ إِنِّي أَخْشَى عَلَى أُمَّتِي مَنْ تَرَكَ الْعَشَاءَ الْهَرَمَ فَإِنَّ الْعَشَاءَ قُوَّةُ الشَّيْخِ وَ الشَّابِ‏ المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص421 حشفه خرمای خشک شده است که حضرت می فرمایند ترک نکنید شام را حتی به خرمای خشک شده چرا که من بر امتم می ترسم که شام را ترک کننده و دچار پیری زودرس شوند چون قطعاً شام خوردن باعث قوت جوانان و پیران می باش  .
  • اهمیت شام در سلامت کل بدن و همچنین سفید نشدن موها را نشان میدهد  ولی امروز دشمن سرمایه خود را بر این مبنا گذاشته که شام مردم را کم کند تا آنها را ضعیف و پیر کند .

رنگ های شیمیایی عامل سفیدی مو:

  • استفاده از رنگ های شیمیایی به علت سردیه زیاد این مواد که در مو و سر ایجاد میکند عامل سفید شدن مو می‌شود که این نوع سفید شدن قابل برگشت نیست و بسیار خطر ناک است البته سردی که از این مواد ایجاد می شود با سردی های دیگر تفاوت دارد چرا که این مواد در مرحله اول گرمای شدید به سر وارد می کند و این گرمای شدید باعث سوخته شدن ریشه مو می شود و تبدیل به سودا می شود و ماندگاری این حرارت در سر مشکلات دیگر مثل حبس عادت سردرد ، بدخلقی ، کم خونی و … را هم به بار خواهد آورد .

لبنیات سفیدی مو می آورد:

  • مصرف زیاد لبنیات مخصوصاً لبنیات هایی که گاو آن به چرا نرفته باشد و از سردی و رطوبت بیشتری برخوردار باشد باعث سفیدی زودرس مو خواهد شد و کسانی که از این نوع لبنیات مخصوصاً شیر و ماست و دوغ استفاده می کنند سریع دچار سفیدی مو خواهند شد .

    نبستن سر و نگذاشتن کلاه :

    • کسانی که سر را نمی بندند و معمولا سر باز و بدون کلاه در جامعه رفت و آمد می کنند زیاد دچار سفیدی مو خواهند شد ولی در قدیم که افراد یا از عمامه استفاده می کردند و یا از کلاه یا عرق چین هیچ گاه به سفیدی مو دچار نمی شدند برای همین افراد باید عادت کنند به بستن سر حتی در شب موقع خواب و در طول شبانه روز از کلاه یا عرقچین استفاده کنند .
      جلوگیری از سفیدی مو

    سوال مهم ؟؟؟؟

    چرا خانم ها که بیشتر از روسری یا مقنعه استفاده می کنند مو های آنها سفید می شود آن ها که همیشه سرشان بسته است ؟

    چند علت برای این موضوع وجود دارد :

    1. اینکه خانم ها نسبت به آقایان طبیعت سرد تری دارند به دلیل دفع عادت ماهیانه و گاهی به دلیل حبس شدن این عادت حرارت های غیر غریزی و بخارات بیشتر پیدا خواهند کرد که در هر دو این طبیعت ها مو سریع سفید خواهد شد.
    2. اینکه خانم ها معمولا از رنگ مو استفاده می کنند و این رنگ مو ها تحریکی بسیار شده برای اینکه فضولات و سردی به سمت سر آنها بیشتر حرکت کند و سفیدی موی بیشتری داشته باشند .
    3. خانم ها به دلایل مختلف که جای آن در این مقاله نیست از استرس و ترس بیشتری نسبت به آقایان برخوردارند و این ترس و دلهوره ها باعث تشدید سفیدی مو در آنها خواهد شد .

حرص دنیا

  • حرص دنیا خوردن نیز باعث سفیدی مو می‌شود فردی که به خاطر دنیا و قرض و بدهکاری دچار استرس و غم میشود موهایش سفید میشود  .
    این نوع حرص خوردن ها باعث حبس خواهد شد و علاوه بر سفیدی مو باعث مشکلات تیروئید هم خواهد شد برای همین کسانی که مشکلات تیروئید دارند معمولاً زودتر باعث سفیدی مو هم خواهند شد .

آیا گلاب و حنا باعث سفیدی مو می‌شود ؟؟

  • حنا برای خانم ها باعث پیشگیری از سفید شدن مو می باشد چون در آنها با گذاشتن حنا به سر عادت ماهیانه را تنظیم کرده و دفع فضولات را به سمت رحم می برد و این خود یک پیشگیری است و این تفکر که باعث سفیدی مو می شود بسیار اشتباه است مگر کسانی که حبس های شدید عادت ماهیانه دارند و با گذاشتن حنا به تنهایی نمی توانند نمی توانند این حبس را برطرف کند و این حبس چون به همراه تحریک کردن بخارات می شود سردی را در سر غالب می کند که برای بر طرف شدن این موضوع بهتر است در کنار آن مایعات را کم کرده و اصلاح لگن و رحم انجام دهند .
  • اگر در خانم ها یک علت برای سفید شدن مو به واسطه حنا داشته باشیم در آقایان به دلیل این که حنا باعث گرم کردن سر در آنها خواهد شد هیچ دلیلی برای سفید شدن مو نداریم چه بسا این گرم کردن سر باعث دفع سردی از سر و رفع رطوبت سر خواهد کرد و همین امر باعث می شود رنگدانه های مو گرم تر و تیره تر گردرد و حتی باعث آرامش آنها شده که این آرامش فرد را از عصبانیت که خود یکی از علت های سفیدی مو است دور خواهد کرد .
    گلاب نیز مغز را آرام کرده و حرارت را کاهش داده و سبب روشنی و دور شدن فقر میشود و به همان علت هایی که برای حنا بیان شد باید بگوییم گلاب خود موجب جلوگیری از سفید شدن مو خواهد کرد و بسیار در صبر و شکیبایی انسان و رفع غم و هم به انسان کمک خواهد کرد .

نکته:

نفس دیگران سبب سفیدی مو می‌شود :

  • این به این منظور است که کسانی که امید به انسان می دهند و باعث آرامش انسان هستند باعث گرم شدن و سیاه شدن مو و کسانی که نا امیدی و یائس را بر انسان زیاد می کنند و بیشتر با همنشینی و صحبت با آنها انسان دچار غم و اندوه می شود دچار سفید شدن مو برای ما خواهد شد پس با انسان هایی که بار منفی ایجاد می کنند و انسان را نا امید می کنند صحبت نکنیم و همنشینی با آن ها را بر خود حرام بدانیم تا پیر نشویم .

نکته :

غلبه صفرا در جوانی باعث سوزاندن رنگدانه مو شده و ایجاد سردی میکند که سفیدی مو را ایجاد می‌کند علاوه بر این حرارت های زیاد در جوانی باعث طلب سردی بیشتر شده و فرد بیشتر از آب و سردیجات استفاده می کند و این امر سفیدی زودرس مو را به همراه خواهد داشت .

درمان سفیدی مو

درمان سفیدی مو چیست ؟؟؟؟

اولین درمان توکل بر خدا و قبول تقدیری که خداوند برای تک تک افراد  قرار داده که باعث دور شدن از غم و استرس و اضطراب میشه و در کل راضی بودن در زندگی برای  رضایت خداوند که در اوج آرامش قرار بگیریم و خودمان را غنی و بی نیاز بدانیم تا مشکلات جامعه تاثیر در پیر شدن و سفید شدن مو های ما نداشته باشد .

تعادل در مزاج ها چه سودا صفرا و چه بلغم

هر آنچه که باعث خارج شدن از تعادل در هر طبیعتی می شود باید دوری کنیم چه زیاد خوردن مایعات ، زیاد خوردن هندوانه ، ترس ، دلهوره ، خوابیدن در مکان های سرد ، همنشینی با افرادی که نا امید کننده هستند و … به هر حال بهترین حالت این است که سردی را با گرمی و گرمی را با سردی مصرف کنیم تا باعث غلبه هیچ خلطی نشویم مثلا آب را با خرما ، برنج را با زیره یا شوید ، پنیر را با گردو ، بادمجان را با غوره یا سرکه و … مصرف کنیم و بهتر از همه اینها اینکه نمک را کنار همه غذا ها و خوراکی ها مصرف کنیم که نمک باعث اعتدال ایجاد کردن در تمام خوراکی ها خواهد شد .

خوردن روزانه ۲۱ عددسیاهدانه با یک قاشق عسل

این عمل را اگر کسی همیشه مصرف کند به همراه مراعات سردی ها هیچ گاه دچار سفیدی مو نخواهد شد و بسیار مجرب است و افرادی دیده شده که 80 سال از خدا عمر گرفته اند ولی چون این عمل را از جوانی ترک نکرده اند یک موی سفید هم در سر و صورت نداشته اند .

مویز 21 عدد صبح ناشتا

دقیقا مثل سیاهدانه و عسل که صبح ناشتا باعث گرم شدن تمام اورگان های بدن شده و اجازه سرد شده به مو نخواهد داد و حتی موهای سفید را هم سیاه خواهد کرد و بسیار تاثیر معجزه آسایی دارد . در قم دیدم فردی را که حدود 30 سال بود صبح ناشتا مویز 21 عدد مصرف می کرد و در سن بلغم بود ولی نه حافظه او کم شده بود و نه موی سفیدی در سر و صورتش داشت و خودش علت آن را همین موضوع بیان می کرد .

هلیله و روغن

استفاده از مخلوط هلیله با روغن زیتون یا روغن گاو صبحها ناشتا به مدت ۱ سال  اگر مداومت شود و همراه آن منع سردی و مایعات داشته باشد درمان سفیدی مو خواهد بود .

در کنار موارد بالا اموری مثل :

استشمام بوهای گرم مثل محمدی و یاس‌…. گرم کننده مغز است و تاثیر زیادی در سیاه شدن مو دارد .

استفاده از رنگ طبیعی برای رنگ کردن موی سر در بهبودی سردی مغز بسیار مفید است .

حجامت سر در دفع فضولات سر و سیاه شدن مو بسیار کمک خواهد کرد .

استفاده از روغن بنفشه پایه زیتون خانم ها هر شب و آقایان هفته ای دوبار البته به دست فرد دیگری مالش به سرد داده شود تا جذب پوست شود حتی از روغن سیاهدانه هم می توان در رفع سفیدی مو استفاده کرد که تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت .

نکته کسانی که خودشان موی خود را شانه می زنند و درحمام خودشان سر خود را شامپو می زنند و روغن را به سر خود می مالند به دلیل اینکه دست هر فردی برای پوست خودش بار های منفی ایجاد می کند زودتر باعث سفید شدن مو خواهند شد و حتی درمان آن ها روند بسیار کندی را به همرا خواهد داشت .

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *