شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

سزارین یا زایمان طبیعی؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند

سزارین یا زایمان طبیعی؟ کدام بهتر است؟ تفاوتها، فواید و مضرات 

ملکوتی, جمیله and ایوان بقاء, ریحانه (1386) سزارین یا زایمان طبیعی؟ کدام بهتر است؟ تفاوتها، فواید و مضرات. در: همایش سراسری زایمان طبیعی, 8-7 اسفند 1386, دانشکده پرستاری و مامایی تبریز – تالار علامه طباطبایی. Abstract

 

مقدمه:

افزايش میزان سزارین يکي از مسائل عمده جوامع پزشکي و مسئولين بهداشتي در ايران مي باشد. اين ميزان در كشور امريکا21% در انگلستان 16% و در برزيل 36% و در هونگ کنک 65%گزارش گرديده است.در 2003 در تهران اين ميزان به 66.5%رسيده که در مراکز خصوصي به بيش از 84% مي رسد. در تبريز اين ميزان بيش از 66% گزارش گرديده است.

از عوامل مهم افزایش سزارین در كشور:

سن بالاي مادر، عومل اقتصادي-اجتماعي، پيشرفت در تکنيک هاي جراحي و نوع بيمه درماني خصوصي يا دولتي بودن بيمارستان، نبود مرکز احياي نوزاد، تجربه متخصص مامايي، نوع آموزش، زمان و روز زايمان گزارش گرديده است. اطلاعات نشان مي دهند که در اکثر موارد فرايند به مادر توضيح داده نشده در حاليکه زایمان طبیعی مي توانست انجام بگيرد. اگرچه زایمان به طریق سزارین گاها مي تواند مورتاليته و موربيديته مادر و نوزاد را پيشگيري کند ولي سزارین نسبت به زایمان طبیعی مي تواند منجر به مورتاليته و موربيديته مادر و نوزاد بميزان بالايي بشود.از نقطه نظر اقتصادي سزارین نسبت به زایمان طبیعی پر خرج و گران است. دراین مطالعه از مقالات بروز برگرفته شده ازاینترنت، کتب و مجلات علمی معتبر مربوطه استفاده گردیده شده است.

نتايج:

در اين مطالعه ما دو روش را با تاکيد بر حقوق زنان، مسائل اخلاقي، نقش حياتي ماما واز نظرتفاوت ها، فوايد و مضرات بررسي کرده ايم که شامل:درد پرينه، ديسپاروني، خطر پارگي عضلات کف لگن، بي اختياري ادراري، درد کمر، احتمال ناراحتي رواني-روحي در زایمان طبیعی و مشکلات پس از عمل مثل عفونت، بيماري ترومبو آمبولي، نياز براي سوند گذاري ادراري و نياز به تجويز خون، مشکلات شير دهي، اقامت طولاني در بيمارستان، مرگ مادري، پارگي رحم، چسبندگي هاي رحمي، باز شدن اسکار و ….براي سزارین مي باشند. بحث و نتيجه گيري: اگرچه عموم مردم سزارين را روشي ايمن براي زايمان مي دانند در حاليکه از عوارض ناخواسته آن آگاه نيستند لذامسئولين بايستي با ارزش دادن به اين حرفه و طي برنامه هايي ترتيبي اتخاذ نمايند تا ماماها باارجحیت دادن به زایمان طبیعی در مراکز درمانی و بهداشتی برای مادران در نزدیک به ترم بتوانند از عوارض ناخواسته آنها را آگاه نمايند تا بدين طريق آمار سزارین را کاهش دهند.

برای دانلود متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *