شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

سالاد الویه بدون مرغ و کالباس و سیب زمینی

سالاد الویه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

سالاد الویه یکی از انواع غذا برای بیرون بردن و یک نوع ساندویچ سرد است، که به صورت سالاد الویه مرغ یا سالاد الویه بدون مرغ به طور مثال سالاد الویه با کالباس، درست می شود.

سالاد الویه برای اولین بار در قرن نوزدهم توسط یک سرآشپز معروف روسی درست شد. بنابراین در اصل غذایی روسی است که امروزه پای آن به بسیاری از کشور های اروپایی و آسیایی باز شده و در ایران نیز به عنوان غذای اصلی، سالاد یا پیش غذا مصرف می شود.

تفاوت دستور اصلی سالاد الویه با آنچه امروزه در ایران تحت این عنوان طبخ می شود این است که در سالاد الویه روسی به جای سس مایونز از روغن زیتون استفاده می شود.

مواد لازم

  • باقالی (۱ کاسه آبگوشت خوری).
  • تخم مرغ بومی (3 عدد بستگی به کوچک یا بزرگ بودن آن دارد).
  • خیارشورخانگی (300 گرم).
  • هویج (1 عدد متوسط).
  • سس مایونز (5 قاشق غذاخوری).
  • لیمو ترش (1 عدد).
  • نمک (به میزان لازم).
  • فلفل سیاه (به میزان لازم).

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا باقالی ها را شسته و بگذارید ۵ الی ۶ ساعت بخیسد و در یک قابلمه ای با دولیوان آب بگذارید تا بپزد. و باقالی ها کاملا پخته و نرم شوند.

نکته: هر چه باقالی خیس بخورد زمان کمتری نیاز دارد تا پخته شود.

پس از پخته شدن باقالی، آن را در چرخ گوشت با پنجره درشت چرخ کرده و به شکل پوره درآورید.

مرحله دوم

تخم مرغ ها را در قابلمه گذاشته و روی حرارت قرار داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید

مرحله سوم

پوست هویج را تمیز بشویید و برای اینکه شیار های آن کاملا تمیز شوند از یک برس استفاده کنید. سپس آن را با مقداری آب بپزید. میزان آب را کم در نظر بگیرید تا کاملا به خورد هویج رود و پس از اتمام پخت، آبی در قابلمه باقی نماند.

مرحله چهارم

پس از اینکه هویج پخته شد، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود، سپس آن را به صورت نگینی خورد کنید.

مرحله پنجم

تخم مرغ ها را که آبپز کردید، پوست بگیرید و با رنده درشت رنده کرده و خرد کنید.

خیارشور را نیز به صورت نگینی خیلی ریز خرد کنید.

مرحله ششم

باقالی له شده، هویج نیگینی شده،  تخم مرغ رنده شده و خیار شور خرد شده را در ظرف نسبتا جاداری ریخته و با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

در انتها برای مزه دار کردن سالاد الویه از سس استفاده کنید. سس مورد استفاده برای سالاد الویه سس مایونز خانگی است، می توانید کمی آب لیمو، یکی دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه را در کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید.

مرحله هشتم

سس حاصل را به مخلوط مواد اضافه کرده و هم بزنید تا سس به خورد مواد برود.

سالاد الویه را در ظرف سرو بکشید و به سلیقه خود تزیین کنید، سپس آن را ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد.

سالاد الویه

نکات:

  • سالاد الویه را می توانید با نان های سنتی مانند بربری یا سنگک، همراه با سبزیجاتی نظیر کاهو، جعفری ساطوری سرو کنید.
  • در صورت تمایل می توانید مقداری زیتون بدون هسته خرد شده و یا ذرت پخته به سالاد الویه بدون گوشت اضافه کنید؛
  • رنده کردن مواد مورد استفاده در تهیه سالا الویه مانند هویج و خیار شور باعث آب انداختن سالاد می شود، بنابراین از این کار بپرهیزید و آن را نگینی کنید.
  • میزان آبلیموی مورد استفاده در سالاد الویه باید به اندازه ای باشد که بوی تخم مرغ را بپوشاند، ولی نباید آنقدر زیاد باشد که سالاد ترش شود.
  • افرادی که یبوست دارند، بهتر است مقداری روغن زیتون به سالاد اضافه کرده و آن را همراه با سبزیجاتی نظیر کاهو و نان سبوسدار میل کنند.

خواص

باقالی سیستم ایمنی را تقویت می کند.

خواص باقالی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. باقالی حاوی مقدار زیادی مس است. مس به سلامت سلول های خونی کمک می کند. گلبول های سفید نقش مهمی در بدن دارند، چون مولکول های بیماری زا را از بین می برند. گلبول های سفید نهایتا رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می برند.

باقالی می تواند فشار خون بالا را درمان کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

یکی از مهمترین خواص باقالی کاهش فشار خون است. اخیرا منیزیم مورد توجه ویژه پزشکان بوده  است. بیشتر به این خاطر که تعداد زیادی از آمریکایی ها به کمبود این ماده معدنی مهم مبتلا هستند. همچنین منیزیم نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می کند. فشار خون بالا یکی از عوامل خطرآفرین در بیماری های قلبی و سکته  مغزی است. تحقیقات نشان می دهند منیزیم می تواند فشار خون را پایین بیاورد.

باقالی به شما انرژی می دهد.

از دیگر خواص باقالی می توان به افزایش انرژی بدن اشاره کرد. به خاطر وجود آهن، باقالی می تواند انرژی زیادی به شما بدهد. یک لیوان باقالیی پخته شده می تواند تقریبا ۱۴ درصد آهن مورد نیاز روزانه شما را تأمین کند. همچنین آهن به شما انرژی می دهد، چون آهن برای تولید هموگلوبین لازم است. هموگلوبین اکسیژن را به تمام نقاط بدن می برد و آن را به سلول ها می دهد.

اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، اکسیژن در بدن کاهش می یابد و احساس خستگی و بی حالی می کنید. این مسئله ممکن است به آنمی منجر شود. خوردن باقالی سرشار از آهن می تواند خستگی و علائم دیگر آنمی را از بین ببرد.

مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *