شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

روغن های سالم

روغن های سالم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

روغن از جنجالی ترین مواد غذایی هستند. روغن های سالم کدامند؟ و روش و زمان درست استفاده از روغن چگونه است؟ از پرسشهایی هستند که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول کرده.

در کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)1” به طور مفصل به مبحث روغن ها پرداخته شده. در ادامه مختصری از آن را مطالعه می کنیم.

روغن جزو اقلام ضروری غذاها به حساب می‌آید و می‌توان گفت طبخ بسیاری از مواد غذایی بدون روغن محال است. علاوه بر آن در روایات بسیار بر استفاده از آنها تأکید شده است.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: نِعْمَ الْإِدَامُ السَّمْنُ. (المحاسن، ج‏2.)

از امام صادق (ع) که می‌فرمایند: چه خورشت خوبی است روغن.

روغن های سالم و ناسالم

البته این روغن بیشتر تعبیر به روغن طبیعی و حیوانی است که از کره‌ی گاوی تهیه می‌شود. و الا روغن‌های صنعتی نه تنها سودی ندارند بلکه برای بدن انسان بسیار مضر می‌باشند.

از قبیل روغن‌های طبیعی می‌توان به ترتیب به روغن زیتون، کنجد و برخی روغن‌های نباتی که از دانه‌های طبیعی تهیه می‌شوند اشاره کرد که برای سلامتی مفید می‌باشند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: السَّمْنُ مَا أُدْخِلُ جَوْفَ مِثْلِي وَ إِنِّي لَأَكْرَهُهُ لِلشَّيْخِ. (المحاسن، ج‏2.)

امام صادق (ع) فرمودند: چیزی همانند روغن به داخل شکم انسان راه ندارد (یعنی چیزی بهتر از روغن درون شکم انسان نیامده است) و من برای افرادی که سنی از آنها گذشته کراهت دارم.

شیخ را در روایات به افرادی می‌گویند که از کار کم کرده و به عبادت می‌افزایند یعنی کار آنها کمتر است و فعالیت کمتری دارند. بنابر این افرادی که در طول روز از فعالیت کمتری برخوردار هستند و شغل آنها ایجاب می‌کند که کمتر تحرک داشته باشند بهتر است از روغن حیوانی یا همان سمن که از کره گرفته می‌شود کمتر استفاده کنند و بیشتر روغن مصرفی خود را از زیتون یا کنجد استفاده کنند. ولی باید بدانند که روغن را نباید از غذا حذف کنند و نوع آن را تغییر دهند که به سوخت و ساز کمتری احتیاج داشته باشد.

روغن در بدن تأثیر بسیاری روی کلیه‌های انسان دارد و باعث زیاد شدن پیه‌ ی آن می‌شود و باید بدانیم اگر پیه‌ ی کلیه کم باشد، باعث بروز بسیاری از بیماری‌هاست مخصوصاً ضعف سیستم ایمنی که باعث سرما خوردگی و… می‌شود. کلیه‌ی انسان تأثیر زیادی بر چشم و مغز دارد و اگر ضعیف شود موجب ضعف در این دو عضو می‌شود.

جالب است بدانید روغن‌های طبیعی هیچگاه باعث چربی و کلسترول خون نمی‌شوند. چون اگر چربی طبیعی وارد بدن شود به صورت خودکار، اگر نیاز به آن داشته باشد جذب و الا آن را دفع کرده و همین امر باعث می‌شود فرد دچار یبوست نشود.

در ادامه مبحث در کتاب می توانید از تاثیر روغن در ریزش مو، روغن مالی کردن بدن و… و اینکه آیا سرخ کردن غذا با روغن خوب هست یا بد، بیشتر مطالعه نمایید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *