شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

11 درمان گلودرد در خانه!

درمانن گلودرد در خانه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

روش های درمان گلودرد چیست؟ چگونه با طب سنتی و اسلامی گلودرد را درمان کنیم؟

گلودرد یکی از علائم برون ریز بیماری به سمت لنف های گردن و لوزه ها می باشد که بدن با این درد مجبور به امساک و نخوردن آب غذا می شود، تا بدن فرصت دفع عفونت ها و فضولات را در بدن داشته باشد.

معمولاً این درد یک مشکل محسوب شده و برای افراد بسیار آزار دهنده و تحمل آن بسیار سخت شده است، برای همین دوست دارند زود از شر آن خلاص شوند تا به زندگی روز مره خود برسند.

در این مقاله راههای کمک به دفع این فضولات را بررسی می کنیم و طوری گلودرد را درمان می کنیم تا باعث حبس فضولات و عفونت ها در بدن نشود، که بیماری دیگری ایجاد کند.

به یاد داشته باشید زمانی که گلودرد شروع شد به هیچ وجه از دارو های شیمیایی استفاده نکنید تا بدن سیستم مدبره را فعال کند و بتواند خودش این فضولات را دفع کند. کسانی که از داروی شیمیایی استفاده می کنند بعد از مدتی باعث شده این فضولات در بدن اجتماع بیش از حد داشته و سبب سرطان و یا تومرهای بد خیم در بدن شود.

گلودرد

همه ما در طول زندگی، علائم گلودرد را تجربه کرده ایم. خارش و سوزش گلو به هیچ عنوان احساسات جالبی نیستند، به ویژه اگر با علائم سرماخوردگی یا بیماری های جدی تری نیز همراه باشند. گلودرد می تواند منجر به درد، احساس خراشیدگی، گرفتگی صدا و سوزش هنگام بلع شود. گلودرد می تواند غذا خوردن و حتی صحبت کردن را دردناک کند و کاملا آزار دهنده باشد، که معمولاً همه اینها به طبع فرد بستگی دارد هر چه فرد طبع مرطوبتری داشته باشد و حرارت قابل توجهی همراه با آن شود، بیشتر این علائم بروز پیدا می کند که برای ما بسیار مهم و مفید است.

افراد اگر سنشان به شصت سال برسد حرارت بسیار کمتری در بدن خواهند داشت برای همین کمتر دچار گلودرد می شوند یا اصلاً دیگر آن را تجربه نخواهند کرد. در روایت هم به همین نکته اشاره شده که افرادی که به سنین بالا می رسند از یکسری بیماری ها مثل جذام و جنون و برص که بیماری های شایع بوده در امان خواهند بود. این بدان معنا نیست که دچار این بیماری ها نمی شوند و نباید مراعات کنند، بلکه این به احتمال زیاد به این معنی است که علائم بروز آن به دلیل سرد بودن بدن به نحوی دیگر در بدن نشان داده خواهد شد پس باید بیشتر مراعات کنند. شاهد مثال دیگری هم برای این طبایع است که می بینیم بچه ها به دلیل بالا بودن حرارت بدنشان بیشتر دچار سرما خوردگی و گلودرد می شوند، این نوع گلودردها را می توان به سادگی در خانه یا به صورت بسیار ساده درمان کرد و نیاز به استفاده از دارو های شیمیایی نمی باشد.

به این نکته توجه کنید که سرما خوردگی یا عفونت هایی که در بدن ایجاد می شوند همه با علائم گلودرد همراه نیستند معمولاً سرما خوردگی هایی که در زمستان اتفاق می افتند همراه با گلودرد هستند، چون هوا سرد است و سرما به راحتی به گلو رسیده و می تواند ایجاد حبس در لگو و لوزه ها کند، ولی زمان هایی که هوا گرم است مثل تابستان به دلیل گرمی هوا عفونت رقیق تر شده و به داخل ریه می ریزد برای همین خلط در تابستان بیشتر و سرفه ها مرطوبتر است ولی در زمستان معمولاً سرفه های خشک و به همراه گلودرد می باشد .

این نکته را در تمام آنفولانزاها یا به تعبیری کرونا و… هم می دیدیم که همان سرما خوردگی بود ولی در فصل های متفاوت با نام های دیگر ابتلاء ایجاد می شد، و در اصل همان عفونت یا ویروسی بود که در بدن فرد غلیظ شده و باعث علائم گوناگون و بعضی مواقع با گلودرد همراه بود .

درمان های خانگی در درمان گلودرد بسیار موثر هستند، و نیاز به مراجعه به پزشک نمی باشد.

درمان گلودرد

درمان سریع گلودرد در خانه

برای این که گلودرد به سرعت و در خانه درمان شود، باید راهکارهای مختلفی را امتحان کنید. در ادامه همین مطلب، راه حل های فوق العاده ای برای درمان گلودرد به شما داده  شده  است که می توانید با استفاده از آن ها گلودرد را در کوتاه ترین زمان درمان کنید.

  1. مایعات را بسیار کم کنید.

عفونت ها از جنس بلغم منجمد شده هستند و با حرارت رقیق و دفع می شوند، و در حالتی که سرد شوند باعث سخت تر شدن برای دفع خواهند شد به همین جهت ماده آب یا همان مایعات که سرد و تر هستند باعث سردی بلغم و منجمد شدن بیشتر آن خواهد شد و همین امر باعث می شود که فرد دیرتر بهبودی بیابد. بهتر است اگر فرد دچار عطش شدید در زمان گلودرد شد برای رفع تشنگی از آب جوش استفاده کند آن هم به صورت جرعه جرعه و بسیار کم که فقط دهان تر کرده باشد ولی به هیچ وجه از مایعات مخصوصاً مایعات سرد استفاده نشود که گلودرد را بدتر خواهد کرد.

  1. از عسل استفاده کنید.

عسل به تنهایی می تواند درمان گلودرد باشد به طوری که هر دو الی سه ساعت یک قاشق مربا خوری عسل را در دهان بگذاریم و سعی کنیم با بزاق دهان رقیق شود و بعد بلعیده شود. این خود کار تمام آنتی بیوتیک ها را خواهد کرد. برای افرادی که از عسل به تنهایی نمی توانند استفاده کنند یا با خوردن آن اذیت می شوند می توانند به همان مقدار که در رفع تشنگی آب جوش مصرف می کنند مقداری عسل اضافه کرده و با آب جوش مصرف کنند هر چند درمان کمی به تعویق می افتد ولی بهتر است از اینکه آب جوش را به تنهایی مصرف کنند.

معمولا ً تمام داروها یا جوشاندنی هایی که تا امروز شنیده اید برای گلودرد مناسب است را می توانید با عسل مصرف کنید که سرعت در بهبودی و تاثیر داروی های گیاهی را بیشتر خواهد کرد.

  1. در مکان های مرطوب گلودرد شدیدتر خواهد شد.

شاید در ابتدا خشکی گلو، فرد کمی را آزار دهد، ولی این خشک شدن باعث بالا رفتن حرارت در ریه و گلو می شود و می تواند عفونت ها را خارج کند. مکان هایی که رطوبت زیاد دارد مثل مناطق کنار دریا و یا مکان های سرد و تر باعث دفع سخت تر عفونت ها خواهد شد، و بهتر است این خشکی را به همراه روغن رفع کنند که هم آزار خشکی آن را نداشته باشند و هم رطوبت را کم کرده تا عفونت دفع شود. امروزه پزشکان هم می گویند که عفونت ها در مکان های مرطوبت بیشتر رشد و تکثیر دارند به همین دلیل هم عفونت ها در ریه بیشتر ایجاد می شوند برای همین افراد اگر برای گلودرد از روغن بادام شیرین به همراه عسل یا روغن بابونه یا زیتون به همراه عسل برای رفع گلودرد و خشکی آن استفاده کنند و به اندازه یک قاشق مربا خوری مصرف کنند تاثیر بسیاری در رفع این بیماری برای آنها دارد.

  1. دود اسفند داخل گلو.

اگر اسفند را دود کنند و دود آن را به حلق برسانند هم باعث تخلیه فضولات می شود، چون دود آن قابض است و با قبض دفع فضولات می کند و هم باعث خشک شدن رطوبت های غیر طبیعی در گلو خواهد شد.

  1. چرب کردن گلو.

اگر گلو را هر شب با روغن بادام تلخ چرب کنید بسیار در دفع این فضولات کمک خواهد کرد. فقط باید به این نکته توجه کنید که مالش به همراه روغن از سمت بالا به سمت پایین باشد و با کمی فشار به گلو، فضولات مانده در لوزه ها را برای دفع تحریک کنید.

درمان گلودرد در طب سنتی

  1. سیب به همراه عسل.

سیب را رنده کنید و به همراه عسل هر سه ساعت یکبار یک قاشق مربا خوری میل کنید، بهتر است یکی از این وعده ها صبح ناشتا و یکی شب موقع خواب باشد. این عمل باعث آرام شدن گلودرد و رفع سرفه های شدید و حتی پاکسازی ریه خواهد شد، ولی باید توجه داشته باشید که سیب به همراه فیبر آن باید باشد و نباید آب آن گرفته شود که اثر سیب را بسیار کم و حتی گاهی خود باعث بالا رفتن رطوبت های اضافی خواهد شد.

  1. آنتی بیوتیک اسلامی.

گلودرد بیشتر به علت ورود ویروس ها به بدن ایجاد می شود. ویروس ها را نمی توان با آنتی بیوتیک درمان کرد، زیرا آنتی بیوتیک ها فقط باکتری ها را از بین می برند. در واقع، گلودرد ویروسی باید روند خود را در بدن طی کند تا برطرف شود. آنتی بیوتیک ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث می شوند در بیماری های بعدی شدت بیماری بسیار بیشتر باشد. آنتی بیوتیک های اسلامی و سنتی به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و باعث دفع سریع تر عفونت ها و میکروب ها خواهند شد .

نمونه های آنتی بیوتیک :

  • سیر و عسل: یکی از بهترین دفع کننده های میکروب که ما به آن آنتی بیوتیک اسلامی می گوییم ترکیب رنده شده سیر و عسل است، به نسبت 1 به 3 ، یعنی سه واحد عسل و یک واحد سیر رنده شده. به فرد بیمار هر 8 ساعت بخورانند، که بسیار تاثیر خوبی خواهد داشت.
  • سیاهدانه و عسل: معروف به دوسین و یا همان سیاهدانه و عسل در رفع این عفونت ها و دردهای گلو بسیار تاثیرگذار است. از ترکیب سیاهدانه و عسل می توان به بهترین آنتی بیوتیک های اسلامی نام برد چه بسا می توانید برای یکبار آن را درست کنید و همیشه از آن نگهداری کنید تا در زمان هایی که به آن نیاز دارید سریع مصرف کنید و اجازه تکثیر عفونت ها در بدن را ندهید. حتی افراد سالم هم می توانند به عنوان پیشگیری از آن استفاده کنند. روش درست کردن آن به این صورت است که سیاهدانه 3 دقیقه تفت داده شود و بعد از آن آسیاب شود و دوباره سه دقیقه تفت دهیم، بعد از تفت آخر باید الک شود و سه برابر وزن کل سیاهدانه به آن عسل اضافه کنید و در یک مکان خنک نگهداری شود و هر 6 ساعت یک قاشق مربا خوری مصرف شود.
  • شیر و شلغم: دوشین غیر معروف یا همان شیر و شلغم بسیار در رفع سرفه اثر دارد و دفع فضولات خواهد کرد. فقط باید توجه کنید که شیر باید حتما از گاوهای طبیعی که خوراک های مصنوعی یا چاپر استفاده نکرده باشند و بهتر است شیر را از گاوی تهیه کنید که به چرا رفته باشند و شلغم را به همراه پیاز در آن پخته و صاف کنید و روزی یک استکان آن را شب قبل از خواب با عسل مصرف کنید.
  • پیاز و عسل: کسانی که به دلیل تندی سیر و یا بوی آن نمی توانند از سیر و عسل استفاده کنند می تواند به جای آن از پیاز استفاده کنند، هر چند خواص سیر را ندارد ولی تاثیر آن بسیار زیاد است و در مدت بسیار کم می تواند تمام عفونت ها را دفع کند فقط فاصله مصرف آن هر 3 ساعت یکبار است.
  1. نمک.

از بهترین دفع کننده های عفونت و رفع گلودرد نمک است که در مثال قدیمی هم گفته می شد هر چه بگندد نمکش می زنند.

حال اگر نمک را به کسی که دچار گلودرد شده مدام بدهیم، در کمتر از سه روز درمان خواهد شد فقط باید توجه کنیم که نمک باید در دهان حل شود و بعد بلعیده شود و یا به صورت غذا مصرف شود که در ادامه خواهیم گفت.

علاوه بر آن می توان نمک را به همراه آب ولرم قرقره کرد چون قرقره با آب گرم، یک درمان طبیعی برای خلاص شدن از گلودرد است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو، به کاهش تورم کمک می کند. ممکن است به کشتن میکروب ها در گلو نیز کمک کند. مطالعات نشان داده اند که چندین بار قرقره کردن آب گرم و نمک در طول روز، می تواند ورم گلو و مخاط سینه را کاهش بدهد و به بیرون راندن محرک ها و باکتری ها کمک کند.

یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل شود. اگر مزه نمک برای شما قابل تحمل نیست، می توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید تا شیرین شود.

بهتر است یک فنجان آب گرم را با یک قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و هم بزنید تا حل شود. هر یک ساعت، ۳۰ ثانیه با این مخلوط قرقره کنید.

هنگامی که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک می کند احتقان راحت تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیش تر می شود حتما این افراد را وادار به خلط کنید و تا خلط های گلو را دفع کنند همین امر باعث می شود احتقان از آن ها خارج شود.

شوربا درمان گلودرد

  1. داروهای گیاهی که برای گلودرد مناسب هستند.

جوشانده ها  یکی از تسکین دهنده های گلودرد بوده که از قدیم جایگاه بسیار خوبی در خانه های ما داشته اند، ولی امروز به شکل دم نوش درآمده که اثر کمتری دارد چون ماده موثره گیاهان معمولا با جوشاندن خارج می شود.

جوشانده ها و گیاهان دارویی از هر نوع آن، دارای آنتی اکسیدانی است که ایمنی بدن را تقویت و عفونت را دفع می کنند. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل به چای اضافه کنید. نعناع، آویشن، چای مریم گلی، به ، بهدانه، ختمی، دارچین، زنجبیل، زرچوبه  همه اینها در بین جوشانده ها تاثیری بیشتری دارند.

زنجبیل خلط آور است و به شل کردن و دفع مخاط از دستگاه تنفسی کمک می کند. همچنین، زنحبیل از ویژگی ضد التهابی سود می برد و با باکتری های بد مبارزه می کند. این ماده غذایی گردش خون را تقویت می کند، و جریان اکسیژن و دفع سموم را بهبود می بخشد. می توانید از پودر زنجبیل و ترکیب آن با چای استفاده کنید، و یا از زنجبیل تازه استفاده کنید. اگر زنجبیل تازه باشد اثر بهتری خواهد داشت.

  1. شوربا.

شوربا یعنی آش شور که اگر سبزیجاتی مثل آویشن و تره و نعنا و مرزنجوش که خاصیت های ضد التهابی دارند را در آن بریزیم تاثیر بیشتری خواهد داشت ولی باید حتما به همراه نمک شور شود .

در قدیم چون بعضی افراد میل به نمک نداشتند و نمی توانستند نمک را به صورت مستقیم مصرف کنند این آش را برای آنها تهیه می کردند تا بهتر درمان صورت گیرد.

  1. تل گیری.

تل گیری یا همان خارج کردن عفونت ها از لوزه جزو اعمال یداوی بوده که در مقاله ای جداگانه در مورد آن صحبت کرده ایم. اگر مادر بتواند تل ها یا عفونت ها یا اضافه غذا که داخل لوزه ها حبس شده را با پنس و یا شیئی که باعث زخم شدن گلو نشود فشار داده تا خارج شود، کمک بسیار زیادی برای سلامت بدن فرد کرده و در بهبودی آن بسیار تاثر گذار است.

اکثر افرادی که مدام تب می کنند یا همیشه دهانشان بو می دهد و یا دائم مریض می شوند به دلیل ایجاد تل های داخل گلوی آنهاست که حتما باید خارج شوند. البته روش های خانگی برای درمان آن گفته شده که در مقاله تل گیری در همین سایت می توانید بخوانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *