شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

درد های قاعدگی

درد قاعدگی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درد های قاعدگی

درد قاعدگی چیست؟

به علت سبک زندگی غلط که به وجود آمده بسیاری از دختران و زنان چند روز قبل از عادت و همچنین در روزهای اول عادت دچار دردهایی در ناحیه شکم ران و کمر میشوند این درد ها در بعضی مواقع آنقدر زیاد هستند که تشبیه به درد زایمان شده  که به آن درد قاعدگی گفته میشود .

اعتدال قاعدگی چقدر است ؟

خداوند بزرگ به زنان و دختران ما این فرصت را داده که ماهیانه حجامت طبیعی داشته باشند که تاثیر زیادی در تخلیه فضولات و عوامل بیماری زا دارد این حجامت ماهیانه هم از نظر کیفیت و هم کمیت و هم زمانش باید اعتدال داشته باشه یعنی اولا هر ماه منظم و ثانیا کمیتش باید خوب باشه نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم بعضی از افراد فکر می‌کنند دو سه روز اول و مقدارش کم است یعنی خوب است که این هم نشانه بیماری است . ثالثا در کیفیت خون نیز باید تعادل باشد یعنی هر از نظر غلظت و رقت نباید از حد اعتدال خارج شود .

علت اصلی درد های قاعدگی ؟

  • اعصاب

رحم یکی از سه عضوی است که اعصاب اثر مستقیمی روی آن دارد شاید شنیده باشید که بعضی از خانم ها عنوان میکنند که استرس که داشتم زودتر قاعده شدم یا وقتی اضطراب دارم دچار که بینی میشوم یا حتی در این حالت دچار قطع قاعدگی میشوند اینها همه نشانگر اثر مستقیم اعصاب است که روی رحم می‌گذارد برای اثبات آن می توان مثال سقط را زد که بسیاری از خانم ها در اثر ترس و استرس فرزندان آنها دچار سقط خواهند شد. به مثال دیگری میتوان اشاره کرد که اگر زن آرامش روحی روانی نداشته باشد نمیتواند رابطه خوبی با همسر خود برقرار کند واین عدم تخلیه باعث ایجاد مشکلات زیادی مثل حبس حیض و درد قاعدگی می‌شود.‌

  • رطوبت زیاد رحم

دو کارکرد رحم در بدن تصفیه خون و حمل جنین است . به طور طبیعی بدن زنان سردی و رطوبت بیشتری نسبت به بدن مردان دارند.

پس باید توجه زیادی به این نکته داشته باشند که نشستن در روی زمین سرد و مرطوب جذب بیشتری از طریق رحم دارد و دچار درد ها مختلف رحمی در بدن میشود ‌‌.

یکی از عواملی که در رطوبی شدن رحم بسیار اثر گذار است خوردن مایعات زیاد است چون مثانه نمی تواند حجم بالایی از رطوبت را دفع کند اضافه این رطوبت جذب رحم شده و اجتماع این رطوبت عضو همجوار که رحم شود را سرد خواهد کرد و این سردی باعث حبس شده و درد های قاعدگی می آورد .

  • نگه داشتن ادرار

از شایع ترین علت های رطوبی شدن رحم و سرد شدن آن نگه داشتن زیاد ادرار است که خانم ها معمولا عادت به این کار دارند و گاها ادرار خود را صبح تا شب نگهداشته تا به منزل برسند و در خانه خود توالت بروند که این از خطرناک ترین مشکلات بانوان است و درد های قاعدگی شدید خواهد آورد .

علت دیگر آن حمام و طهارت است که در ایام قاعدگی نباید رفت و خانم هایی که در ایام قاعدگی حمام میروند حرارت را به سمت سر آورده و از رحم غافل می ماند به همین جهت دفع کامل نداشته و در قاعدگی بعدی با درد علائم عادت آنها شروع خواهد شد . حمام در این زمان باعث میشود بدن سرد و خون حبس شود ابتدا خود رحم و سپس سلولهای دیواره رحم سرد شده حالا این خانم که هر روز حمام می رود و به نظافت خود اهمیت میدهند در عادتهای بعدی دچار درد های شدید ترین میشود چون رطوبت باعث غلظت و حبس خون شده شروع به خوردن مسکن میکند در این مواقع مقدار خونی که قصد خارج شدن داشت راکد میماند و به اصطلاح گیر می‌کند چون زمانی بدن فرمان به دفع داده مسکن جلوی دفع آن را گرفته و حتی بدن ها عادت می‌کنه به دفع نکردن .

علت دیگرمرطوب شدن رحم و سردی آن نداشتن تدابیر غذایی مناسب و خور ن سردیجات مخصوصاً لبنیات است که شدیداً برای کسانی که درد قاعدگی دارند مضر است و درد های آنها را چند برابر خواهد کرد مخصوصا اگر در ایام عادت مصرف شود به همین جهت خوردن لبنیات و بعضی از سردیجات مثل خیار و سبزیجات سرد مثل گشنیز و شاهی یا سیب ترش و سرکه در ایام عادت ماهیانه نهی شده و خطر عقیم شدن برای آن ذکر شده است . یکی از دلایل این موارد یعنی خوردن سردیجات این است که چون بدن در این زمان از حالت عادی گرمتر و پرخون تر است با وجود خوردن سردیجات یا ترشی ها سبب سردی رحم و حبس خون میشود چرا که در این زمان قوه مدبره متوجه رحم اسبت برای تخلیه خوب فضولات و جذب بالایی دارد و در این هنگام سریع این سردیجات را جذب رحم خواهد کرد پس نباید این موارد را استفاده کرد .

خانم هایی که افتادگی لگن دارند به دلیل کج شدن لگن خاصره مقداری از مثانه و رحم هم به همین واسطه کج شده و توان دفع کامل خون و ادرار را نخواهد داشت و ماندن زیاد این رطوبت باعث سرد شدن رحم شده و درد های قاعدگی ایجاد می کند .

معمولا خانم ها دچار این عارضه می شوند برای همین جلو اینه می توانند تست کنند که آیا لگن آنها دچار افتادگی است یا نه به این صورت که به صورت کاملا صاف جلو آینه بیاستند و دست ها را کاملا صاف قرار دهند اگر یکی از ابرو های آنها پایین تر از دیگری بود مطمئن شوند که لگن آن ها افتادگی دارد و حتما به یک ماسور ماهر مراجعه فرمایند تا لگن آن ها را اصلاح کند .

نکته قابل توجه این است که بستن فانسخه یا شال کمر محکم از افتادگی لگن در خانم ها جلو گیری خواهد کرد .

  • افتادگی ناف و رحم و مثانه

افتادگی رحم مثانه و ناف باعث شده که رطوبت کمتر از مثانه و رحم خارج شود و رطوبت را روز به روز بیشتر خواهد کرد .

افتادگی ناف و رحم و مثانه یکی دیگر از علت های درد قاعدگی است وقتی ماهیچه های شکم و خصوصا افراد اطراف ناف دچار انقباض خارج از محدوده طبیعی طبیعی شوند در اصطلاح افتادگی ناف گفته میشود .این افتادگی ها در اثر مصرف زیاد مایعات و افزایش رطوبت در این مجاری است که درمان آن اول راه ورودی مایعات بسته و ناف جا انداخته شود و فانسخه حتما استفاده بشه ‌.

نکته بسیار مهم این است که تمام موارد که باعث جذب رطوبت در مثانه و رحم می شود به دلیل کشیدن مثانه به پایین در اثر زیاد شدن مایعات در آن باعث کشیدگی ناف خواهد شد چون مثانه و رحم توسط دو رگ به ناف متصل می باشند و ناف را به سمت خود می کشد .

خانم هایی که درد های قاعدگی دارند یک ماه زیرشکم را به پشت کمر محکم ببندند با فانسخه یا پارچه ای اگر درد های قاعدگی آنها خوب شد مطمئناً افتادگی رحم و مثانه دارند برای همین به تدابیر اصلاحی برای آن بپردازند .

  • سوء مزاج رحم

علت دیگر این درد ها سوء مزاج رحم است که دچار خشکی و غلبه صفرا میشود این افراد قاعدگی درد ناک دارند و خون تیره و لخته است به علت حرارت بالا خون سوخته و دچار غلظت شده معمولا افرادی دچار این نوع سوء مزاج ها می شوند که از ورزش های سنگین استفاده می کنند و یا رابطه های طولانی مدت دارند و یا از قرص های جلوگیری زیاد استفاده می کنند  .

بهترین روش اصلاح این سوء مزاج برای رحم تزریق عسل هر شب داخل رحم می باشد و یا روغن دمبه را با نمک و عسل هر صبح وشب یک حب به صورت خوراکی مصرف کنند تا بعد از یک ماه مشکل آنها بر طرف شود .

تاخیر انداختن در فرزند آوری در سن پایین در تحقیقات نشان داده که هفتاد درصد از خانم های که در سن ۱۸ سالگی تجربه بارداری نداشته اند از این عارضه رنج میبرند حکما معتقدند هر زایمان ۵ سال به عمر زن اضافه می‌کند اگر از مادر بزرگ ها بپرسید نقل میکند  اکثر بانوان در قدیم هر رو سال یکبار زایمان طبیعی داشته اند و با الفاظی مثل درد های رحمی و ….. آشنا نبودند .

چون رحم با فرزند آوری مجاری رحمی را باز کرده و فضولات را کامل دفع می کند و بالعکس کسانی که فرزند نمی آورند بدن هر ماه متوجه رحم می شود که این خون را به سمت رحم بفرستد تا تغذیه جنین شود و بعد از گذشت چند سال که هر بار خون فرستاده می شود و جنینی وجود نداشته بدن توجه خودش را کم می کند و باعث عدم تخلیه خون از رحم شده و اگر به هر دلیل خون زیاد تجمع کند به درد های شدید دچار خواهند شد و به اصطلاح امروزی تنبلی تخمدان دچار می شوند .

  • تنبلی تخمدان

خود تنبلی تخمدان به تنهایی می تواند یکی از بارزترین علت ها باشد برای ایجاد درد های قاعدگی چون تخمدان ها یک جفت غده بیضی شکل هستند که دو طرف رحم قرار دارند و وظیفه تولید و آزاد سازی تخمک را بر عهده دارند کیست تخمدان توده کیسه مانندی است که درونشان پر مایع است که در داخل یا روی تخمدان رشد میکنند و در زمان تخمک گذاری ایجاد میشوند اغلب این کیست ها بدون علامت هستند و برخی عامل ایجاد درد قاعدگی هستند که با اجتماع فضولات و رطوبت در این ناحیه هم درد قاعدگی می آورد و هم سبب تولید بیشتر کیست و میوم در این ناحیه خواهد شد  .

  • کم خونی و کمبود آهن

برخی از درد های دوران قاعدگی که امروز جزو علت های پزشکی نوین بیان شده است به دلیل کمبود آهن و کم خونی اشاره شده است که برای بر طرف شدن این علت می توان علاوه بر کم کردن مایعات از شیره انگور که حاوی آهن است استفاده کرد .

  • چسبندگی رحم

علت دیگر چسبندگی رحم که دلیل آن عفونت های شدید و درمان نشده عمل جراحی مثل سزارین اپاندیس …..است.

بهترین روش برای برطرف شدن چسبندگی رحم عسل تزریق کردن شب هنگام خواب است که اگر به همراه کم کردن مایعات باشد بسیار اثر خواهد گذاشت .

خوردن سیاهدانه و عسل روزی سه بار کمک به رفع چسبندگی های رحمی خواهد کرد .

  • سخن آخر

میتوان اشاره کرد که ازدواج در سنین کم و فرزند او ی در سن پایین از بسیاری از بیماریهای جسمی در زنان جلوگیری میکند وقتی پیامبر اسلام که رحمة اللعالمین هستند و طبیب اطبا و ما ایشان را متصل به وحی میدانیم فرمودند:که از سعادت مرد این است که دخترش در خانه شوهرش عادت بشود که همین مورد بسیاری از بیماری ها درد های رحمی را ازبین میبرد.زود ازدواج کردن در سنین پایین باعث تخلیه جنسی و گرم شدن رحم و دفع فضولات و جلوگیری از غلظت خون و رفع سودا ناصالح از رحم میشود که عامل ایجاد درد قاعدگی است . فرزند آوری نیز باعث دفع فضولات از رحم شده و سلامتی آن را تضمین میکند .

درمان درد های قاعدگی

🔻خوردن مدرات حیض در سه روز اول عادت ماهیانه بسیار این درد ها را کم خواهد کرد . خوراکی هایی از قبیل :

🔻شوید پخته با عسل ، خورشت کرفس ، شنبلیله ، انجیر صبح ناشتا ، آویشن همراه همه غذا ها ، شیره انگور روزی سه قاشق غذا خوری ، 21 عدد مویز صبح ناشتا ، اسفند 40 صبح و شب .

🔻بستن شنبلیله تازه روی واژن سه روز قبل از قاعدگی

🔻حجامت عام و ساقین در صورت کم کردن مایعات هر سه ماه یکبار

🔻سیب رنده شده با عسل هر صبح ناشتا

🔻سویق کامل و سویق نخود روزی سه بار خشک بدون مایعات

🔻بستن زیرشکم به پشت کمر بهتر است با یک فانسخه باشد

🔻ماساژ گودی کمر با روغن اسفند یا روغن سیاهدانه سه روز قبل از عادت ماهیانه

🔻بادکش از زیر ناف تا رحم هفته ای یکبار نیم ساعت

🔻مداومت در خوردن نمک همراه غذا

🔻منع مایعات و لبنیات مگر آب جوش و خرما به مقدار کم

🔻نشستن روی کیسه نمک داغ یا گذاشتن کیسه نمک داغ روی رحم در زمان درد های قاعدگی

 

مقالات مرتبط

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *