شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

خروس شکم پر

خروس شکم پر

آنچه در این مقاله خواهید خواند

خروس شکم پر

خوردن گوشت خروس مانند گوشت مرغ مرسوم نیست ولی این گوشت دارای خواص فراوانی است که در درمان بسیاری از بیماری ها تجویز می شود. خروس شکم پر خوراکی خوشمزه و پرخاصیت است.

مواد لازم

  • خروس کوچک یک عدد.
  • پیاز متوسط دو عدد.
  • سبزی معطر مخصوص شمال یک و نیم لیوان. یا سبزی جایگزین (شامل تره و جعفری و شنبلیله و پونه و برگ سیر).
  • رب انار یک قاشق پر.
  • رب فلفل دلمه ای یک قاشق.
  • دانه انار خشک دوسوم لیوان.
  • گردوی خرد شده نصف لیوان.
  • آلوی خورشتی پانزده عدد.
  • شکر، زعفران، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم.

طرز تهیه خروس شکم پر

مرحله اول

خروس ها رو با فلفل سیاه و زعفران و زردچوبه و نمک مزه دار کرده و دو ساعت در ظرف دربسته داخل یخچال گذاشته سپس درسته داخل روغن سرخ کرده و کنار گذاشته شود.

مرحله دوم

پیاز رو ریز خرد کرده و سرخ کنید، بعد سبزی ها را ریز خرد کرده و داخل پیاز ریخته و سرخ کنید. یک قاشق رب انار کمی شکر، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. رب فلفل دلمه ای و گردو رو هم اضافه کنید و حدود ده دقیقه تفت دهید. مواد آماده شده را داخل شکم خروس ریخته و پاهاشو با نخ ببندید وکناربگذارید.

مرحله سوم

دو لیوان آب روی موادی که درست کردیم ریخته مرغ را هم به این سس اضافه کنید. آلوها را هم اطرافش بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم پخته شود تا جا افتاده و روغن بیندازد.

خواص

  • سوپ خروس درد مفاصل را کم می کند و لرزش دست و لرزش بدن را از بین می برد.
  • آبگوشت خروس درد معده را که از باد باشد برطرف می‌کند.
  • در گوشت خروس ویتامینی به نام B وجود دارد که برای جلوگیری از آب مروارید و تقویت سیستم ایمنی، و همچنین تنظیم گوارش و بهبود وضعیت سیستم عصبی بسیار مفید می باشد.
  • ویتامین دیگری به نام D نیز در گوشت خروس وجود داردکه به جذب کلسیم و تقویت نمودن استخوان ها بسیار کمک می نماید.
  • ویتامین A موجود در گوشت خروس برای بینایی بسیار موثر است.
  • دارای مواد معدنی همانند آهن می باشد که در تولید هموگلوبین و رفع کم خونی بسیار موثر است.
  • سبب برطرف کردن ضعف جسمانی و تقویت قوای جسمی می‌شود، از این‌رو خوردن سوپ جوجه خروس برای افراد بیمار و یا ناقهین (که تازه بیماری آن‌ها خوب شده) مفید است.
  • خانم‌های باردار و خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند، به دلیل هضم راحت و ارزش غذایی و قوت گوشت خروس از خوردن گوشت خروس نفع زیادی می‌برند.
  • مصرف نمودن گوشت خروس برای کنترل فشار خون بسیار موثر می باشد، بخصوص برای افرادی که به فشار خون مبتلا هستند بسیار توصیه می شود.
  • خواص گوشت خروس برای کودکان بهترین رژیم غذایی درفصل بهار برای تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی کودکان است.
  • گوشت خروس برای درمان کبد چرب مفید است.
  • مصرف گوشت خروس برای مشکلات ریه و گرفتگی صدا و تنگی نفس نافع است.
  • مصرف گوشت خروس سه ماه قبل از بارداری برای آقایان به پسر شدن فرزند کمک می کند.

خروس شکم پر

خواص دیگر خروس از کتب طب سنتی

  • هم خروس بپزید هم در خانه نگدارید.
  • برای شب ادراری بچه ها، سه روز یکبار به آنها خروس دهید.
  • خروس سفید را سر نبرید، چون باعث جن زدگی خواهد شد.
  • اگر خروس سفيد در خانه نگه دارید، مار از آنجا بگريزد.
  • مغز خروس را اگر جای گزیدگی مثل مار و عقرب بگذارند بسیار سود دهد.
  • و اگر مغز آن با روغن ياسمين بر آلت مالند برای مجامعت سود بخشد.

فضيلت داشتن خروس، انواع خروس، داشتن مرغ و احكام آنها

  1. در عيون ج 1- 277 و خصال 1 ر 198 به سندى تا امام رضا عليه السّلام، كه خروس سفيد پنج خصلت پيغمبرى دارد: شناختن وقت نماز، غيرت، سخاوت، دليرى و پر جماع كردن.
  2. در مجالس صدوق 254 در مناهى پيغمبر است نهى از بد گفتن به خروس فرمود: او به وقت نماز آگهى دهد.
  3. در مكارم 154 از پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله كه پنج خصلت از خروس آموزيد (آن پنج شماره 1 را برشمرده)
  4. در كتاب جعفر بن محمّد بن شريح حضرمى: بسندش از جابر جعفى كه شنيدم امام ششم عليه السّلام ميفرمود: خدا خروسى دارد كه دو پايش در زمين هفتم و سرش زير عرش است و يك بال در خاور و بالى در باختر دارد و مي گويد: سبحان الملك القدوس- و به دنبالش خروس ها بخوانند و پاسخ دهند و چون كسى بنگ خروس شنود گويد سبحان ربى الملك القدوس.
  5. در كافى 6/ 549 بسندش تا رسول خدا صلى اللَّه عليه و اله و سلم كه خروس خوش يال سفيد خانه هاى صاحبان خود را تا هفت خانه گردشان نگهدارد.
  6. در كافى 6/ 550 بسندى از امام ششم عليه السّلام (مضمون شماره 5 را آورده و افزوده) يك بال تكانى كبوتر نقطه دار پلنگى بهتر است از هفت خروس يالدار سفيد.
  7. و از همان 6/ 550 بسندى از يعقوب جعفرى كه نزد ابى الحسن عليه السّلام نام طاوس بردند و فرمود: از زيبائى خروس سفيد چيزى فزون ندارد گويد و شنيدمش مي فرمود: خروس خوش آوازتر است از طاوس و پر بركت تر و اوقات نماز را بتو ياد آور كند و طاوس دعوت كند بوبال گناهى كه بدان آلوده شده.
  8. و از همان 6/ 550 بسندى تا از امام صادق عليه السّلام كه خروس سفيد دوست من و دوست هر مؤمن است.
  9. و از همان 6/ 550 بسندى از ابى الحسن كه خروس پنج خصلت پيغمبرى دارد (بشرح شماره 1- باختلاف در ترتيب) بيان: كثرت طروقه بمعنى كثرت ازواج يا كثرت جماع است.
  10. در كافى 6 ر 550 بسندش تا امير المؤمنين عليه السّلام كه بنگ خروس نماز او است و بال زدنش در ركوع و سجود او.
  11. در كافى 6 ر 312 بسندش تا امير المؤمنين عليه السّلام كه مرغابى گاو ميش پرنده ها است مرغ خوك پرنده ها است، دراج حبشى پرنده ها است، و كجائى تو از دو جوجه نو پا كه زنى از ربيعه آنها را از فزونى خوراكش پروريده.
  12. در كافى 6 ر 312 بسندى تا آنجا كه گفت: گوشتها را برابر عمر نام بردند و او گفت: بهترين گوشت از مرغ است و امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: نه هرگز آنها خوك پرنده هايند و بهترين گوشت از جوجه نو پا است.
  13. در محاسن 400 بسندى از عبد الاعلى كه با امام ششم هم غذا شدم و غذا خواست و مرغ بريانى با حلواء آوردند و فرمود: اين را براى فاطمه هديه آوردند سپس فرمود: اى كنيز خوراك معمولى خودمان را بياور و تريد و سركه و زيت آورد.
  14. در مجمع البيان روايت است كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله مرغ را با فالوده مي خورد و از حلواء و عسل خوشش مى آمد. بيان: بيشتر اخبار دلالت دارند كه گوشت مرغ مكروه است و نديدم كسى آن را گفته باشد جز اينكه شهيد ره در دروس روايت پيش را ذكر كرده، و ممكن است حمل اخبار مذمت به مرغ نجاست خوار يا نزديك بدان بى استبراء و با استبراء سه روز حرمت و كراهت بروند چنانچه دميرى بسندى از پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم آورده كه چون مي خواست مرغى بخورد، مي فرمود: تا سه روزش مى بستند وانگهش مي خورد- و علتى كه در اخبار است مشعر بدانست.
  15. در حياة الحيوان 1 ر 241 گفته: خروس نر مرغ خانگى است و او را انيس و مؤانس گويند و او است كه بچه را دوست ندارد و با يك همسر بسر نبرد و خويش ابلهى است و چون از ديوارى افتد راه بخانه صاحبش نبرد و از خصلتهاى خوبش اينست كه بجميع مرغها يك نظر دارد و يكى را بر ديگرى نگزيند جز بندرت، و از كار شگفت تر او است كه اوقات شب را مى شناسد و بنوبت بانگ ميكند در هر وقتى خواه شب بلند باشد يا كوتاه و پيش از سپيده و پس از آن پياپى بنگ ميدهد، سبحان من هداه لذلك.

خروس شکم پر

و قاضى حسين و ديگران گفتند جائز است اعتماد بخواندن خروس آزموده براى نماز خواندن و كار غريبش اينكه چون خروس بيگانه بجمعى مرغ درآيد همه را بگايد، جاحظ گفته، خروس هندى دارد و جلّاسى، نبطى، سندى و زنجى گفته: آزمايشگران گفتند: خروس سفيد يال دار پاسبان خانه ايست كه در آنست و پندارند هر كه چنين خروسى را بكشد دچار نكبت در اهل و مالش شود، و عبد الحق بن قانع بسندى از پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم آورده كه فرموده: خروس سفيد دوست من است و ديگرى بدان افزوده كه دشمن شيطانست و صاحبش را با هفت خانه پس از خانه او پاسبانست، و پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم آن را در خانه و در مسجد نگه مى داشت.

و در روايتى است از انس كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله مي فرمود: خروس سفيد يالدار دوست منست و دوست دوستم جبرئيل و خانه خود و 16 خانه همسايه را نگه مى دارد.

و از شيخ محب الدين طبريست كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم خروس سفيدى داشت و صحابه خروس را بسفر مي بردند كه وقت نماز را بدانها شناساند و در صحيحين و جز آنها است كه از ابى هريره كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم فرمود: چون آواز خروس شنويد از فضل خدا بخواهيد كه او فرشته اى ديده و چون عرعر خر شنويد بخدا پناه بريد كه او شيطانى ديده قاضى گفته: براى اميد باينست كه فرشته آمين گويد بدعاء و استغفار او گواه شوند باخلاص و زارى و ابتهال چنانچه خوبست دعاء در حضور مؤمنان و نيكان و تبرك بآنان و پناه جستن از شيطان هنگام بنگ خران براى اينست كه از حضور شيطان بايد ترسيد و شايد كه از آن پناه گرفت-

و در معجم طبرانى و تاريخ اصفهانست كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم فرمود: خدا را خروسى است سفيد با دو بال كه نگار زبرجد و ياقوت و لؤلؤ دارند بالى در خاور و بالى در باختر و سر زير عرش و پاها در هوا و هر سحرگاه اذان گويد كه همه اهل آسمانها و زمين شنوند جز پريان و آدميان و در آن هنگام خروسهاى زمين پاسخ او دهند و چون قيامت نزديك شود خدايش فرمايد دو بال بر هم نهد و آواز فرو كشد و اهل آسمانها و زمين جز پرى و آدمى بدانند كه قيامت نزديك است.

و طبرانى و جز او روايت كردند از جابر كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم فرمود: خدا را خروسى است دو پا در تخوم و سرش زير چسبيده و چون پاسى از شب گذرد فرياد كند سبّوح قدّوس، و خروسها همه فرياد كنند، و در كتاب فضل الذكر است از ثوبان كه رسول خدا صلى اللَّه عليه و اله بمن گذشت و فرمود: راستى خدا را خروسى است كه چنگالش در زمين فرودتر است و گردنش زير عرش تا شده و دو بالش در هوا است، و سحرگاه هر شب آنها را بهم زند و گويد: سبحان الملك القدوس ربنا الرّحمن الملك لا اله غيره، و ثعلبى از پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله روايت كرده كه خدا سه آواز را دوست دارد آواز خروس، آواز خواننده قرآن و آواز آمرزشجويان سحرگاهان.

امام احمد و ابو داود و ابن ماجه از زيد بن خالد جهنى آوردند كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمود: بد نگوييد بخروس كه بيدار كند براى نماز، سندش خوبست و متنش اينست كه دعوت كند بنماز، امام حليمى گفته اين دليل است كه هر كه خيرى دهد نبايد دشنامش داد، و خوارش كرد بلكه بايد محترمش شمرد و باو نيكى كرد و اينكه فرموده بنماز دعوت ميكند معنايش اين نيست كه بگويد در آوازش حى على الصلاة يا وقت نماز رسيده بلكه مقصود اينست كه عادت دارد در سپيده دم و در زوال پياپى بخواند از آفرينشى كه خدا بدو داده و مردم را با بنگ خود بياد نماز آرد و بنگ او دليل شرعى وقت نيست مگر بدليلى چون تجربه بى تخلف كه اشاره بدان گردد و اللَّه اعلم- پايان- و در مستدرك حاكم است از ابى هريره كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله فرمود: خدا بمن اجازه داد باز گويم از خروسى كه دو پايش در زمينند و گردنش زير عرش تا شده و ميگويد سبحانك ما اعظم شانك فرمود: و پاسخش دهند و اين باور ندارد كسى كه بمن سوگند دروغ خورد (و از ابو طالب مكى و ديگران شرحى در باره خروس زير عرش در سه وقت شب و سپيده دم آورده) و افزوده كه: از عبد اللَّه بن نافع است كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله نهى كرد از اخته كردن اسب و گوسفند و خروس و فرمود: فزونى در اسب است و حرام است بجنگ انداختن خروسها.

و گفته از شگفت كار مرغ خانگى است كه همه درنده ها بدو گذرند و نترسد چون شغالى از سر بام يا ديوار بيند يا درخت خود را پيش او افكند، و زود بيدار شود و خوابش سبك است و گويند خواب و بيداريش چون دمزدن باشد بسا از شدت ترسى كه دارد، و بيشتر چاره جوئيش اينست كه بر زمين نخوابد و بر رف و تنه درخت و سر ديوار و مانند آن برآيد و بخوابد، و مرغ طبع همگانى دارد گوشت و مگس ميخورد كه طبع درندگانست و نان و دانه ميبلعد كه طبع بهائم پرنده ها است جوجه اش از تخم برآيد كه در روى آن خفته باشد يا زير زباله و گرم كن ديگر مانده باشد.

و ابن ماجه از حديث ابى هريره آورده كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلم توانگران را بداشتن گوسفند امر نمود و بينوايان را بداشتن مرغ و خوردن مرغ حلال است  بروايت نسائى و ديگران از ابراهيم بن زهدم كه نزد ابو موسى اشعرى بوديم و بخوانى دعوت كرد كه گوشت مرغ بر آن بود. آسمان و جهان (ترجمه السماء و العالم بحار الأنوار)، ج 8، ص: 252

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *