شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

ته چین بلدرچین

آنچه در این مقاله خواهید خواند

پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) می‌فرماید: کسی که می‌خواهد دلخوری و عصبانیتش فروکش کند، گوشت بلدرچین بخورد. و در روایتی دیگر آمده است: کسی که می‌خواهد غضب و عصبانیتش را بکشد، گوشت بلدرچین بخورد.

مواد لازم:

(برای ۴ نفر)

  • بلدرچین (۶ عدد)
  • تخم بلدرچین (۳۰ عدد)
  • پیاز (۳ عدد متوسط)
  • برنج (۵ پیمانه)
  • زعفران (به میزان لازم)
  • ادویه (به میزان لازم)
  • نمک (به میزان لازم)
  • فلفل (به میزان لازم)
  • زرشک (به میزان لازم)
  • پودر پسته (به میزان لازم)

طرز تهیه:

بلدرچین‌ها را بعد از شست و شو به دو تکه تقسیم کرده و داخل قابلمه ریخته و به خوبی بوگیری می‌کنیم. وقتی که نیم پز شد از آب خارج می‌کنیم.

تخم بلدرچین‌ها را داخل ظرفی می‌شکنیم و به خوبی هم می‌زنیم، و زغفران دم کرده را به آن اضافه می‌کنیم دارچین، نمک، فلفل، ادویه کاری را به تخم بلدرچین‌ها اضافه می‌کنیم.

برنج را با آب ولرم می‌شویم، و آن را مثل وقتی که دم پختک درست می‌کنیم، دم کنید وقتی نیم پز شد نیمی از آن را به تخم بلدرچین‌ها اضافه کنید و خوب با مواد مخلوط کنید.

نکته: برنج نباید خیلی داغ باشد.

نکته: اگر برنج به اصطلاح “وا” برود برای ته چین بهتر است.

ته قابلمه را روغن بریزید، مواد آغشته به تخم بلدرچین رو در قابله بریزید، پیاز‌ها را خلال کرده با نمک و زردچوبه، پیاز داغ درست کنید و روی برنج آغشته به مواد بریزید،الان موقع گذاشتن بلدرچین‌ها روی مواد ته چین هست.

نکته: هر لایه از مواد را با پشت کفگیر فشار داده تا موقع برگشت قابلمه ته چین نشکند.

پس از این مرحله، نیم دیگر برنج را اضافه کنید و با ته کفگیر فشار دهید و دم کنی بزارید، ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد.

ته چین بلدرچین را می‌توانیم با زرشک و پودر پسته تزئین کنیم.

خواص گوشت بلدرچین

در طب سنتی ویژگی‌های زیادی برای این گوشت شمرده‌اند که می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • برای صرع مفید است.
  • چکاندن خون آن در گوش بری درمان گوش درد مفید است.
  • اگر مداوم خورده شود باعث نرم دلی می‌شود، ولی عده‌ای می‌گویند این ویژگی فقط در قلب بلدرچین است.

بلدرچین کوچک‌ترین پرنده از تیره قرقاولیان، به شمار می‌آید. بلدرچین پرنده‌ای پرجنب و جوش و گوشت آن بسیار لذیذ می‌باشد، از لحاظ علمی ماده‌ای به نام گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه این پرنده وجود دارد و هرچقدر ماهیچه در طول زندگی این پرنده فعال باشد گوشت آن لذیذ تر است. در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین‌ها، باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت‌های ماهیچه‌ای آنها می‌شود که این امر باعث می‌گردد گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری، بسیار لذیذ شود، به همین دلیل گوشت بلدرچین بر گوشت مرغ و دیگر ماکیان برتری دارد.

خواص گوشت بلدرچین برای نوزادان و کودکان

به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن در گوشت بلدرچین منبع بسیار مناسبی برای رفع کم خونی در بزرگسالان و کودکان به شمار می‌رود. به همین دلیل پزشکان به بزرگسالان و کودکانی که دچار کمبود آهن شده‌اند مصرف گوشت بلدرچین را توصیه می‌کنند. اگر می‌خواهید که کودکی با قد بلندتری داشته باشید به آنها گوشت بلدرچین، مخصوصا گوشت قفسه سینه بلدرچین را بدهید؛ زیرا سرشار از منابع غذایی ارزشمند است که برای تقویت و رشد استخوان‌های کودک حائز اهمیت است.

مِهترِ همه خوراکی‌ها

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «اللَّحمُ سَیِّدُ الطَّعامِ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ»؛ گوشت، مِهترِ غذاها در دنیا و آخرت است.

ایشان همچنین فرمودند: «خَیرُ الإِدامِ فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ اللَّحمُ»؛  بهترین خورش دنیا و آخرت، گوشت است.

و نیز فرمودند:

سَیِّدُ طَعامِ أهلِ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ اللَّحمُ، ثُمَّ الأَرُزُّ؛ مهترِ غذاهاى ساکنان دنیا و آخرت، گوشت و سپس برنج است.

اللَّحمُ بِالبَیضِ یَزیدُ فِی الباءَةِ؛ گوشت با تخم مرغ، بر توان جنسى مى‌افزاید.

ته چین بلدرچین

فواید مصرف گوشت بلدرچین

درمان کم‌خونی.

آهن موجود در گوشت بلدرچین کم خونی را درمان می‌کند. آهن، با نقش مؤثری که در تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دارد، مشکل کم‌خونی بدن را برطرف می‌کند.

تأمین انرژی موردنیاز بدن.

گوشت بلدرچین حاوی ویتامین B2 است که کربوهیدرات را به قند تبدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید، قند ماده انرژی‌زایی است که بدن به آن نیاز دارد.

مراقبت از پوست.

گوشت بلدرچین، علاوه‌ بر ویتامین‌های A و B، ویتامین E هم دارد. ویتامین E بلدرچین مانند ویتامین E موجود در سبزیجات و میوه‌ها مانع پیری پوست می‌شود و در عین حال، برای بازسازی و احیای پوست نیز مفید است.

حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها.

گوشت بلدرچین فسفر و کلسیم دارد. این ۲ ماده مغذی برای مراقبت از استخوان‌ها مفیدند؛ بنابراین با مصرف این گوشت می‌توانید از بیماری پوکی استخوان  ناشی از نبود کلسیم و فسفات پیشگیری کنید.

ترمیم بافت‌های بدن.

یکی دیگر از فواید گوشت بلدرچین ترمیم بافت‌های صدمه‌دیده بدن است. پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین به ما در بازسازی و احیای برخی از بافت‌های بدن و سلول‌های ناخن‌ها، پوست و مو کمک می‌کند و تولید هورمون و آنزیم‌های بدنمان را افزایش می‌دهد.

مراقبت از سلامت قلب.

پروتئین موجود در گوشت و تخم بلدرچین موجب حفظ توازن کلسترول بد در بدن می‌شود. این موضوع در سلامت قلب بسیار مؤثر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *