شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تدابیر فصل زمستان‏

تدابیر فصل زمستان‏

آنچه در این مقاله خواهید خواند

 

تدابیر فصل زمستان‏

آغاز زمستان‏

كانون الاول احد و ثلثون يوما يقوى فيه العواصف و تشتد فيه البرد و ينفع فيه كلما ذكرناه في تشرين الآخر و يتقى فيه الحجامة و الفصد و يستعمل فيه الاغذية الحارة بالقوة و الفعل.

كانون اول سى و يك روز است. بادهاى شكننده در آن نيرو مى‏گيرد، سرما در آن شديد مى‏شود و آنچه در ماه تشرين آخر ذكر كرديم در اين ماه سود مى‏بخشد از حجامت و فصد بايد پرهيز نمود در اين ماه از غذاهائى كه طبيعتا و فعلا گرم است بايد مصرف كرد.

در این ماه سرما غالب شده و ورود به غلبه بلغم می کند و انجماد در این فصل زیاد می شود به طوری که هر طبیعتی را با هر خصلتی که باشد به سوی یخ زدگی و شکنندگی خواهد برد برای همین هر تدبیری را باید به کار برد که بلغم به انجماد خود و به جمودیت خود نرسد چون خطر آفرین است .

خون زمانی که به انجماد برسد اولین چیزی که در خود غلیظ می کند فضولات و رطوبات بدن است برای همین حجامت و فصد که وظیفه اش دفع فضولات و رطوبات خون است نباید انجام شود چرا که اگر فضولات و رطوبات خون غلیظ شود چیزی که از بدن دفع می شود در حجامت و فصد خون صالح می باشد و باعث ضعف و حبس فضولات خواهد شد به همین جهت در طبیعت های بلغم و در سن بلغم که 60 سال به بعد است هم نهی از این اعمال شده است .

اغذیه گرم در این ماه خوب است مصرف شود البته از حد اعتدال نباید خارج شود چرا که باعث از بین رفتن تعادل برون و درون خواهد شد همان طور که خداوند در این فصل اغذیه سرد مثل کدو را آفریده است برای ایجاد اعتدال برون و درون برای همین اغذیه گرم را باید به عنوان یک اعتدال دهنده استفاده کرد نه به عنوان یک خوراک دائم یا برای کسانی که در غلبه بلغم قرار دارند جزو غذا غالب آنها قرار دهیم .

ظاهرا مقصود از غذائى كه بالقوه گرم باشد گرمى طبيعت اوست و منظور از گرمى بالفعل داغ بودن او بآتش است.

ماه دوم زمستان‏

كانون الآخر احد و ثلثون يوما يقوى فيه غلبة البلغم و ينبغى ان يتجرع فيه الماء الحار على الريق و يحمد فيه الجماع.

كانون آخر سى و يك روز است در آن بلغم غلبه مى‏كند و سزاوار است ناشتا جرعه‏اى از آب گرم بياشامند و مجامعت در اين ماه نيكو است.

از اعمالی که باید در این ماه انجام داد این است که اجازه سرد شدن به بلغم ندهیم حتی اگر شده با جنس خودش به او ضربه بزنیم مثل تدبیر بالعین که در درمان به کار می رود برای مثال اعتدال زمستان به بهاز قرار داده شده که در رطوبت اشتراک دارند و اعتدال تابستان به پاییز که در خشکی اشتراک دارند حال در این ماه نوشیدن آب گرم در صبح ناشتا را سفارش کرده برای کسی که نمی خواهد بلغم در او به انجماد برسد چون بلغم در غلبه خود عطش خواهد آورد مخصوصاً برای کسی که شب را با خواب طولانی طی کرده و دو سردی را با هم جمع کرده و صبح عطش شدید خواهد آورد مثل خوردن بستنی و عطش بعد از آن به آب یخ برای همین سفارش شده آب گرم یا همان ماء الفاطر را در صبح ناشتامصرف کنند آن هم یک جرعه که غلبه در رطوبت ایجاد نکند .

💡جماع که بلغم زدا می باشد در این فصل سفارش شده تا با حرارت همبستر شدن اجازه انجماد به بلغم داده نشود .

💡سبزى‏ها و حبوبات‏

و ينفع الاحشاء فيه مثل البقول الحارة كالكرفس و الجرجير و الكراث.

سبزيهاى گرم مانند كرفس و تره تيزك و كاور در اين ماه براى روده‏ها سودمند است.

از سبزی هایی که در این فصل سفارش به خوردن آن ها شده سبزی های گرم است که برای اعتدال ایجاد کردن در بدن اثر خوبی خواهد داشت مخصوصا کرفس که با گرمی خود راه های خروجی را هم باز می کند و اجازه ماندگاری بلغم را به بدن نخواهد دارد .

كرفس گياهى است مقوى و اشتها آور و از نظر اينكه آهك بسيار دارد در تحليل رسوبات بدن خيلى مؤثر است و چون مواد مسموم را بيشتر از راه مسامات و بوسيله عمل تعريق خارج ميسازد آن را از دسته سبزيجات حار مى‏شمرند.

💡ماساژ با روغن معطر

و التمريخ بدهن الخيرى و ما ناسبه.

و ماليدن روغن شببو ببدن و آنچه مانند اوست نافعست.

مالش و ورز دادن بدن به همراه روغن از اموری است که حرارت را در بدن بالا برده و به همراه حرارت بدن را نرم کرده و به بلغم اجازه یخ زدگی نمی دهد برای همین به همراه روغنی گرم مثل شب بو یا بنفشه و امثال آن سفارش شده که بدن را ماساژ دهند تا یک گرمای موضعی به بدن وارد کند در کنار خوراکی های گرم که بدن را از دورن به سمت گرمی سوق می دهد .

ماساژ استخوانها را نرم مى‏كند جريان خون را تسريع مينمايد در مورد تصلب شرائين و فشار خون بسيار مفيد است و سکته که از عوامل شایع این فصل است و مرگ ناگهانی که در این فصل زیاد شده جلوگیری خواهد شد کسانی که بیمای های زمینه ای دارند اگر در این فصل بدن را تقویت نکنند و از روغن های گرم برای ماساژ و حمام آب گرم استفاده نکنند باعث انجماد بلغم و مرگ ناگهانی خواهند شد .

ماساژ عمل تعريق را آسان مى‏سازد و با ازدياد ترشح غدد سمومات را بيشتر خارج مى‏كند. ماساژ اعصاب را از سكون و تحريك افراطى هر دو آسوده مى‏كند، در بدن توليد حرارت مى‏نمايد.

ماساژ روى شكم بهترين وسيله معالجه سوء هاضمه است که در این ماه زیاد شده به دلیل سردی معده و بعضى از انواع اسهالها. معده و روده‏ها را نيرومند مى‏كند- عمل هضم را تسهيل مى‏نمايد و امتلاء را برطرف ميسازد.

پايان زمستان‏

شباط ثمانية و عشرون يوما تختلف فيه الرياح و ينفع فيه اكل الثوم.

شباط بيست و هشت روز است در آن بادها مختلف مى‏وزد خوردن سير سودمند است.

💡سیر در این ماه سفارش شده و از اموری است که بسیار برای بازکنندگی سده های بدن مفید است و حتی فشار خون را که در این ماه زیاد می شود مانع می شود و اعتدال به خون خواهد داد و یک حرارت بسیار خوب است برای اینکه بدن آمادگی داشته باشد تا با بهار که فصل بعدی این ماه است روبه رو شود .

براى حفظ اعتدال در این ماه خوردن سير سفارش شده و جالب است بدانید که سير علاوه بر اینکه فشار خون را پائين مى‏آورد سير قوه باه را تقويت ميكند ادرار را زياد و عروق شعريه را باز ميكند که دفع این فضولات از ناحیه پوست بیشتر شود و به درون و عمق بدن دسترسی پیدا نکند.

سير معده را ضد عفونى ميكند ميكربها را خصوص ميكرب وبا و گريب را مى‏كشد جهاز تنفس را نيرومند ميگرداند و براى درمان سل و برنشيت خيلى نافعست در مورد اسهال و ضعف معده و كندى اعصاب و ذهن سودمند است پياز مغز را قوى ميگرداند.

سير براى روماتيسم و نقرس بسيار مفيد است که در این فصل اکثر افراد مبتلا به این بیماری ها بسیار اذیت خواهند شد.

ضماد سير بهترين مسكن دردهاى موضعى است.

💡پرنده و شكار

و لحم الطير و الصيود.

خوردن گوشت پرنده و شكار در آخرين ماه زمستان نافع است.

گوشت پرندگان گرم و شکار که آن هم از گرمای زیادی برخوردار است سفارش شده تا از جانب کسانی که گوشت زیاد مصرف می کنند هم دستور غذایی داده باشد .

در اواخر زمستان از جهت آنكه هنوز سرماى زننده آن گاهى ما را تعقيب مى‏كند بدن ما نسبت بماههاى بعد محتاج بحرارت بيشترى است در ميان خوراكى‏ها گوشت حرارت زيادترى توليد مى‏كند.

گوشت پرندگان مخصوصاً آنهایی که زیاد بال می زنند مثل گنجشک و کبوتر بعلل بسيارى از جمله بعلت آنكه بهتر ميتوانند از راههاى طبيعى تغذيه كنند سالمتر و از نظر مواد غذائى و املاح معدنى كاملتر است.

بهتر آنست كه از گوشت پرندگان آزاد (نه اهلى) شكارى و دريائى استفاده كنيم مواظب باشيد گوشت پرندگان سالمى بدست بياوريد بنا بر اين از خريدن پرندگانى كه ذبح شده ببازار مى‏آورند حتى الامكان اجتناب كنيد.

💡خشكبار

و الفاكهة اليابسة.

و خوردن ميوه‏هاى خشك مفيد است.

مراد از ميوه‏هاى خشك ظاهرا خشكبار است مانند پسته و بادام و فندق و سنجد و امثال آن البته میوه های خشک مثل انجیر خشک یا گردو که از سفارش های اکید به خوردن آن در زمستان شده هم می باشد .

در کل هرچه بتوان از خوراکی هایی که آب کمتری دارد استفاده شود بهتر است چون میوه های این فصل نسبت به میوه های تابستان و بهار بسیار کم آب تر است و خاصیت هضم کنندگی بیشتری را خواهد داشت .

💡شيرينى كمتر

و يقلل من اكل الحلاوة.

در ماه شباط بايد از مقدار مصرف شيرينى كم كرد.

طبیعت به ما آموزش می دهد که در چه فصلی از چه خوراکی استفاده کنیم مثل خرما که در تابستان خلق شده و ترشیجات مثل اترجات که در زمستان آفریده شده است اما بعضی از این سفارش ها باعث می شود انسان اهمیت بیشتری در این نوع خوارکی هابرای خود داشته باشد تا از سلامت بیشتری برخوردار باشد .

در این سفارش هم می فرمایند از حلاوت و شیرینجات کم کرده چون در خروج از فصل بلغم هستیم و بدن را باید با طبیعت فصل بعدی آماده کنیم و فصل بعد خود فصل شیرینجات است و انواع میوه های شیرین و گرم در آن می باشد که اضافه کردن شیرین در دو فصل کنار هم باعث پس زدن طبعت خواهد شد مثل فردی که دائم به او عسل و ارده بخورانید طبیعت بدن به آن واکنش نشان داده و آن را پس خواهد زد چون طبیعت بدن تنوع را می طلبد شاید یکی از حکمت های اینکه خداوند فصول مختلف برای زمین گذاشته هم همین باشد .

در فصل زمستان خصوص در اواخر آن پوست بدن خشك و استخوانها سخت و پوك مى‏شود جريان خون نيز دچار اشكال ميگردد امراض جلدى زياد مى‏شود، حصبه فراوان ميگردد، روماتيسم و نقرس بسيار مشاهده مى‏شود.

پيدايش و ازدياد اين گونه امراض البته بجهت اختلالاتى است كه در مزاج پيدا مى‏شود و در آن سخنى نيست چون منشاء تمام بیماری ها سردی می باشد که این فصل اوج سردی را نشان خواهد داد .

💡كوشش و كار

و يحمد فيه كثرة الجماع و الحركة و الرياضة.

💡اعمال غريزه جنسى و حركت باعضاء و پرداختن بكارهاى سخت در اين ماه بمقدار زياد پسنديده است.

در این فصل علاوه بر ایجاد حرارت و گرمی برای نضج و پختگی بلغم باید کمکی هم به دفع برای آن کرد که در هنگام نضج راه خروج هم برای آن باز کرده باشیم که در این سفارش دیده می شود که با جماع حرارت و خروج منی و حرکت و ورزش به گرم کردن و تعریق زیاد این عمل را انجام داده و راه های خروجی را به اعلا درجه خود باز خواهد کرد .

كثرت عمل مجامعت در ماه شباط و حركت و تحمل كارهاى سخت اعصاب را بيدار ميكند عمل تعريق را قوى ميگرداند سلولهاى مرده را تحليل برده بيرون مى‏افكند و صحنه بدن را براى فعاليت سلول‏هاى زنده وسيع ميگرداند و دنبال اين خدمت‏ها شرايط تندرستى و نشاط روح و بدن را تكميل ميسازد.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *