شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تدابیر فصل تابستان‏

تدابیر فصل تابستان‏

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تدابیر فصل تابستان‏

آغاز تابستان‏

حزيران ثلثون يوما يذهب فيه سلطان البلغم و الدم و يقبل زمان المرة الصفراوية و نهى فيه عن التعب و اكل اللحم داسما و الاكثار منه.

حزيران سى روز است. سلطان و هیجان بلغم و خون در اين ماه از بين ميرود و زمان مره صفراويه رو مى‏آورد. در اين ماه از رنج زياد و خوردن گوشت بسيار خصوص چربى‏دار نهى شده.

گرمى هوا و خشكى آن موجب تبخير مايعات بدن و كم شدن بلغم و غلبه صفرا مى‏گردد حزيران ماه گرم و خشگى است.

در هواى گرم مسامات بدن باز و ترشح غدد تعريق بآسانى انجام مى‏گيرد كارهاى سخت و پرمشقت سبب زيادى عمل تعريق و ضعف و لاغرى زياده از حد مى‏شود.

خوردن چربى زياد تأثير حرارت هوا و آفتاب را روى بدن زياد مى‏كند به همین جهت است که افرادی که طبیعت صفرا دارند میل آنها به خوردن چربی کمتر است و باعث بالا رفتن حرارت بیشتر بدن شدن و آنها را بی میل به چربی جات خواهد کرد .

زياده‏روى در خوردن گوشت گرچه هميشه مذموم و بد است اما در ماه حزيران كه گرما رو بطغيان گذاشته زيانش بيشتر است زيرا گوشت در ميان خوراكيها زودتر از هر چيز حرارت را بالا می برد بخصوص در هواى گرم كه بندرت مى‏شود گوشت سالمى پيدا كرد و يا سالم نگهدارى نمود .

در این ماه تابستان چه کنیم سالم تر باشیم؟

و شم المسك و العنبر و ينفع فيه اكل البقول الباردة كالهند باء و بقلة الخرفه و اكل الخضر كالخيار.

🎈و نيز از بوئيدن مشك و عبير منع شده است در اين ماه (حزيران) خوردن سبزيجات سرد مانند كاسنى و خرفه و خيار نفع مى‏بخشد.

بالا رفتن حرارت مغز در این ماه باعث سردرد خواهد شد برای همین بوییدن مشک و عنبر که حرارت مغز را بالا می برد منع شده و حتی الامکان به کاهش حرارت در این فصل باید پرداخت و چاشنی غذا ها را طوری قرار داد که باعث بالا رفتن حرارت در این ماه نشود که بدن را آب می کند و خطر بسیار شدید دارد برای همین سفارش به سبزیجاتی مثل کاسنی و خرفه شده که در کنار غذا بسیار به کاهش حرارت در بدن کمک خواهد کرد و سفارش به خوردن خیار شده که از بالا رفتن حرارت در این فصل جلوگیری کند البته این در این فصل خرما و خربزه و بادمجان هم سفارش شده که بسیار برای تعادل درون و برون مناسب است ولی سبزی های خنک و خیار از این باب است که حرارت این فصل و خوراکی های این فصل که غالباً گرم است باعث غلبه صفرا در بدن نگردد مثل نبی مکرم که همیشه آب را که سرد و تر است به همراه خرما مصرف می کرده اند چه تابستان و چه زمستان برای ایجاد تعادل بدن و مثل سنت قدیم که بادمجان را به همراه کشک یا غوره مصرف می کردن تا حرارت بادمجان غالب بر بدن نشود و این سفارش به سبزیجات خنک و خیار برای جلوگیری از بالا رفتن زیاد حرارت بدن می باشد نه اینکه بدن را سرد کند .

🎈ميوه‏هاى ترش‏

و القثاء و الشيرخشت و الفاكهة الرطبة و استعمال المحمضات.

خوردن خيار چمبر و شير خشت و ميوه‏هاى مرطوب و انواع ترشيها در ماه حزيران بسيار مفيد است.

غلبه صفرا در این ماه باعث یرقان و زردی می شود و اگر غالب بر بدن شود دچار بیماری های کبدی میگردد برای همین در این رساله سفارش به خنک کننده های کبد شده مثل خیار چنبر یا فلوس و یا سفارش به خوردن شیرخشت که تعدیل حرارت کبد کند و از یرقان جلوگیری کند و میوه های فصل که معمولا مرطوب است البته زیاده روی آن خوب نیست ولی خوردن بطیخجات مثل هندوانه خربزه و طالبی در این فصل به جای مایعات مصرف شود تاثیر خوبی برای بدن دارد یا خوردن ترشیجات باعث تعدیل صفرا و کاهش حرارت میگردد .

خيارچنبر یا فلوس- ساده‏ترين معالجه براى يرقان (زردى) است خصوص اگر آب آن را مصرف كنند، تخم خيار نيز در اين مورد خيلى مفيد است، تبهاى صفراوى را معالجه ميكند كليه را بكار مى‏اندازد و ادرار را زياد ميگرداند، خيار را بايد خوب جويد زيرا خيلى بطى‏ء الهضم است خيار جوان و تازه چيده بسيار مطبوع است ولى خيار رسيده و زرد آبش براى دفع صفرا و درمان يرقان مفيدتر است. این رساله علاوه بر یک رساله سلامتی و پیشگیری بیشتر جنبه های درمانی را هم مد نظر گرفته و برای کسانی که با رعایت آداب گاهی دچار بیماری می شوند نوشته شده است که در کنار آداب اگر کسی بیمار شد می تواند از این آداب در فصل های مختلف برای درمان ساده از آن استفاده کند .

🎈گوشت پرندگان‏

و من اللحوم لحم المعز الثني و الجذع و من الطيور الدجاج و الطيهوج و الدراج.

از گوشت‏ در ماه حزيران (برای کسانی که غلبه صفرا دارند و بیمار می شوند ) گوشت بز يك ساله و بره است و از گوشت پرندگان مرغ خانگى و طيهو و دراج نيكو است.

همانطور که عرض کردیم این رساله بیشتر جنبه درمانی دارد تا یک رساله پیشگیری باشد برای همین کسی که غلبه صفرا در این ماه پیدا کرده و باعث تهییج صفرا شده می تواند از گوشت هایی مثل گوشت بزغاله و بره استفاده کند و حتی از گوشت مرغ و پرندگان خنک در این ماه استفاده کند تا از خطر غلبه صفرا در امان باشد هرچند بعضی از این گوشت ها مثل گوشت بز و گوشت مرغ منع عام دارد ولی در موضع خطر و بیماری به عنوان کاهش دهنده صفرا استفاده می شود و جنبه درمانی دارد مثل گوشت گاو که بیماری زا است ولی برای فردی که برص دارد سفارش شده است .

🎈لبنيات‏

و الالبان و السمك الطرى.

🎈در ماه حزيران از شيرها و ماهى تازه استفاده كنيد.

حتی سفارش به خوردن شیر در این ماه شده که حرارت بالا نرود و جالب تر اینکه ماهی تازه که نهی شده است از اینکه زیاد مصرف شود در این ماه سفارش به خوردن آن شده برای کسی که غلبه صفرا پیدا کرده و در آستانه بیماری می باشد و یا بیماری بر او غلبه کرده باشد . چون ماهی تازه کاهش صفرا میدهد که در درمان های طب سنتی ماهی زنده را در درمان یرقان و زردی معجزه می دانند برای همین در این ماه هم سفارش به آن شده است و حتی شیر که یک تعدیل کننده صفرا است را افراد می توانند به عنوان غذا برای کسی که دچار این هیجانات در این ماه می شود استفاده کند .

ماه دوم تابستان‏

تموز احد و ثلثون يوما فيه شدة الحرارة و تغور المياه و يستعمل فيه شرب الماء البارد على الريق.

تموز سى و يك روز است. در اين ماه حرارت شديد مى‏شود و آب كم ميگردد در اين ماه آب سرد ناشتا بياشامند.

یکی دیگر از ممنوعیت هایی که در این ماه سفارش شده آب سرد صبح ناشتا است که در طول سال برای افراد نهی کامل داریم که آب سرد صبح ناشتا نباید نوشیده شود ولی در این ماه آنقدر صفرا غالب می شود که برای کاهش این صفرا و دفع مضرات آن برای افراد با این طبیعت در غلبه سفارش به خوردن آن در صبح ناشتا شده است البته زیاده روی آن باعث غلبه صفرا شده چون بدن واکنش منفی به آن نشان خواهد داد مثل بستنی که در اوج سردی باعث بیشتر شدن عطش انسان خواهد شد برای همین کسی که بیمار است و غلبه صفرا دارد می تواند از آب سرد آن هم به اندازه یک جرعه در صبح ناشتا استفاده کند ولی اگر همین را هم زیاده روی کند باعث خطرات بیشتر برای او خواهد شد.

پايان تابستان‏

آب احد و ثلثون يوما فيه تشتد السموم و يهيج الزكام بالليل و تهب الشمال و يصلح المزاج بالتبريد و الترطيب.

🎈ماه آب سى و يك روز است. در آن هوا مسموم و بادهاى زهردار ميوزد و زكام و سرماخوردگى در شب‏هاى اين ماه هيجان ميكند باد شمال ميوزد و مزاج را ميتوان به تبريد و ترطيب باصلاح آورد.

در این ماه بدن باید به کمک باد و هوا فضولات و سمومی که با بالا رفتن حرارت در این فصل زیاد شده را خارج کند چون این سموم اگر در این ماه از بدن دفع نشود باعث غلیظ شدن در پاییز و زمستان خواهد شد برای همین در این فصل اکثر افراد یک سرما خوردگی را تجربه خواهند کرد و این سرماخوردگی برای بدن نافع است البته اگر بتوانند به روش های طبیعی آن را دفع کنند و از سرمای اواخر تابستان خود را بپوشانند که به سادگی به بدن ورود پیدا نکند بهتر است چون بدن در این چند ماه بسیار گرم شده و منافض بسیار باز است و بادی های شمال که سر هستند موقع وزیدن باعث جذب این مسامات و منافض خواهد شد و سریع فرد را دچار سرماخوردگی و زکام خواهند کرد برای همین گفته اند تن بپوشانید از باد خزان ولی از باد بهار که بدن از سرما به سمت گرما می رود می گوید تن مپوشانید از باد بهار .

حال اصلاح این سرما خوردگی و پیشگیری برای کسانی که مسامات باز دارند و حرارت بسیار در این فصل آنها را آزاد داده است به سرد کردن و مرطوب کردن بدن است مثل فردی که می خواهد از حمام بسیار گرم خارج شود برای اینکه سرمای بیرون از حمام جذب بدن گرم او که از حمام خارج شده نشود سفارش شده که پای خود را زیر آب سرد بگیرد و این سرد کردن به منزله همین است که جلوگیری از این سرما در بدن گرم که از تابستان خارج شده بکند .

🎈شيرهاى بسته شده‏

و ينفع فيه شرب اللبن الرائب.

🎈خوردن ماست و دوغ در ماه آب نافع است.

یکی از چیز هایی که بدن را سرد و مرطوب کرده و باعث جلوگیری از این سرما می کند شیر ترش است که امروزه به آن دوغ گفته می شود و اکثر قدیمی ها در اواخر تابستان خود را به آبدوغ و خیار ایمن می کرده اند که بدن به سرمای پاییز ایمن شود و خوردن این دوغ در اواخر تابستان برای بدن مفید خواهد بود .

🎈بوهاى خوش‏

و يجتنب فيه الجماع و المسهل و يقل من الرياضة و يشم من الرياحين الباردة.

در ماه آب از عمل جماع و خوردن مسهل بايد پرهيز كرد و از كارهاى سخت و پر زحمت بايد كم نمود، از گلهاى سرد مزاج بايد استشمام كرد.

همان طور که مشخص است نباید حرارت زیاد بر بدن غالب کرد و جماعی که در اول فصل بهار برای دفع بلغم سفارش شده بود در این ماه نباید به آن مبادرت کرد چون باعث بالا رفتن حرارت شده و جذب سرما می کند و همینطور منع کرده مسهلات را چون در این ماه باعث ضعف شده و رطوبت ها را دفع کرده و باعث غالب شدن سرما بر بدن خواهد شد و علاوه بر آن سفارش شده ریاضه یعنی ورزش و حرکاتی که بدن را زیاد گرم می کند انجام ندهند و بوهایی که خنک کننده مغز است استفاده کنند تا سرما جذب مغز نشود و به یک اعتدال طبیعی از حرارت مغز برسد .

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *