شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

تدابیر بچه دار شدن

تدابیر بچه دار شدن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اولین نکته ای که باید مد نظر گرفت این است که بچه دار نشدن را ساده نگیریم و به راحتی از کنار آن گذر نکنیم برای بعضی از دوستان عادی شده که دیگر بچه دار نمی شوند و از این مساله به راحتی گذر کرده اند بدون اینکه اصلا کمی در باره آن فکر کنیم که آیا واقعا ما برای چه اصلا ازدواج کردیم ، آیا تا حالا فکر کرده ایم که اصلا چرا خداوند قوه شهوت را برای ما خلق کرده است ؟ یا اینکه چرا اینقدر اسلام به بنیان خانواده تاکید می کند؟ اصلا یک بار به خودمان گفته ایم اگر تمام موجودات به همین شکل از کنار این مساله میگذشتند تا الآن نسل همه موجودات منقرض شده بود؟ ما چقدر در روایات داریم که ائمه معصومین علیهم السلام ما را امر به فرزند دار شدن زیاد می کنند تا جایی که پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند من به جنین سقط شده شما روز قیامت افتخار می کنم و حتی در دعا های خود به خداوند شکوه می کنند از کمبود فرزند(اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا اللَّهُمَّ فَافْرِجْ ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِصَبْرٍ مِنْكَ تُيَسِّرُهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ رَبَّ الْعَالَمِينَ) بعد از پاسخ به سوالات بالا به این هم فکر کنیم که با این همه تاکید اسلام به بچه داری چرا خداوند باید بعضی از ما را عقیم قرار دهد؟ یا اگر هم عقیم قرار داده آیا درمانی برای آن گفته یا نگفته؟ در آیه ۵۰ سوره شوری خداوند تصریح می کند که من بعضی ها را عقیم قرار داده ام (أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشاءُ عَقيماً إِنَّهُ عَليمٌ قَديرٌ ) که این هم از تقدیر الهی است. این احتمال هم وجود دارد که همین عقیم شدن افراد که خداوند آنها را اینگونه قرار داده به سبب اعمال خودشان باشد طبق صریح آیه قرآن (وَ ما أَصابَكُمْ‏ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ ) مشکل را خودمان ایجاد کرده ایم حال یا به وسیله تغذیه نا مناسب و یا به وسیله گناه چون هر دو اینها برگرفته از روایات و آیات دستگیر ما شده است. خیلی جالب است در بسیاری از روایات برای فرزند دار شدن تاکید کرده است که پدر و مادر قبل از نماز صبح استغفار کنند که این شاید به این دلیل باشد که بعضی از گناهان که مرتکب شده اند باعث صلب نعمت که بزرگترین آن فرزند باشد شده است برای همین بهتر است استغفار کرده تا نعمت به خانه شما باز گردد همین مورد به نفع پدر و مادر می باشد چون اگر گناه به گردن آنها باشد و خداوند فرزندی به آنها عنایت فرماید ای گناهان سبب عدم رشد معنوی فرزند خواهد شد و بعضی از گناهان عقوبتش در رفتار و عمل فرزند بازتاب دارد برای همین بهتر است همه افراد قبل از فرزند آوری حتما استغفار کنند . تا یه حال شده یک حیوانی عقیم باشد یا یک مرغی تخم نکند این را به خاطر این گفتم که بدانیم فطرت انسان اگر طبق همان چیزی که خداوند برایش آفریده عمل کند اصلا دچار این مشکل به این بزرگی نمی شود چون حیوانات طبق فطرت و چیزی که خدا جزو غریزه آنها قرار داده غذا می خورند و عمل می کنند برای مثال اگر مرغی تخم گذار نباشد حتما در غذا یا در آب و مکان آن خللی ایجاد شده و الا فطرت سالم او نمی تواند باعث عدم تخمگذاری او شود برای ما انسان ها هم به همین شکل است که مثال های آن برای سلامت انسان در فرزند آوری در ادامه خواهد آمد . حالا که کسی به هر دلیلی عقیم شدآیا امکان خوب شدنش وجود دارد؟ یعنی اگر کسی عقیم شد امید هست که بتواند بچه دار شود یا نه ؟ جواب داده می شود بله حتما خدایی که می تواند کسی را عقیم کند خودش هم می تواند اسباب خوب شدنش را فراهم کند مگر نبود همسر حضرت ابراهیم که هم عجوزه بود و هم عقیم و خداوند اسباب تولد حضرت اسماییل را برای او فراهم کرد فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ في‏ صَرَّةٍ فَصَكَّتْ وَجْهَها وَ قالَتْ عَجُوزٌ عَقيمٌ (29 ذاریات) امید است با خواندن و عمل به این روایات و آیات بتوانید صاحب فرزندان سالم و صالح و شیعه و مهدی پسند شویم و انشا الله با زیاد کردن فرزندان خود بتوانیم ۳۱۳ یار حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را تکمیل کنیم

عوامل عقیم شدن زن

أبو سعيد خدرى گويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله سفارشاتى به امير مؤمنان عليه السّلام كرد و فرمود: يا على هنگامى كه عروس را بخانه خود مى‏آورى‏كفش او را از پاى بدر آور تا بنشيند (يا هنگامى كه مى‏نشيند) و پاى او را با آب بشوى و آن آب را از در خانه تا آخرين نقطه حياط خانه بريز، زيرا اگر چنين كنى خداوند هفتاد هزار نوع تنگدستى را از آن خانه ببرد، و هفتاد هزار نوع بركت وارد كند، و هفتاد رحمت نازل كند كه بالين سر عروس بگردند تا اينكه بركتش بهمه زواياى خانه تو برسد، و عروس از ديوانگى و مرض جذام و برص ايمن باشد تا آن بركات و رحمت‏ها در خانه هست، و عروس را از خوردن دوغ و سركه و خيار يا گشنيز و سيب ترش اين چهار چيز باز دار، امير مؤمنان عليه السّلام عرض كرد يا رسول اللَّه براى چه از اينها او را منع كنم؟ فرمود: براى اينكه رحم از اين چهار چيز عقيم و نازا و رطوبتى و سرد مى‏شود و سبب نزائيدن و بار بر نداشتن رحم است، در حالى كه حصيرى در گوشه‏اى از خانه باشد بهتر است از زنى كه نزايد، على عليه السّلام پرسيد دريغ داشتن سركه براى چه؟ فرمود: با خوردن سركه اگر حائض شود هيچ وقت درست از خون پاك نمى‏شود، خيار يا گشنيز در شكم او مبدّل به خون حيض مى‏شود و درد زايمان را بر او سخت مى‏گرداند، و سيب‏ ترش نيز خون حيض را قطع كرده و خود موجب مرض مى‏شود.

اوقات همبستر شدن

بعد فرمود: يا على در اوّل و وسط و آخر ماه با همسرت نزديكى مكن زيرا در اين اوقات جنون و جذام و فلج اعضا يا ناقص العقلى بر همسر و فرزندش هجوم كند، يا على بعد از ظهر نيز با همسرت مقاربت نكن زيرا اگر فرزند نصيبتان شود چپ چشم باشد و شيطان را خوش آيد كه فرزندان آدم چپ چشم باشند.

اعمال هنگام مقاربت

يا على در حين مقاربت سخن مگو زيرا ممكن است فرزندى كه بوجود آيد لال باشد، و فرمود: بفرج زنش كسى نظر نكند، و هنگام مواقعه ديده خود را ببندد زيرا نظر كردن آن هنگام بعورت زن موجب كورى فرزند باشد، يا على بعشق و هواى زن غير خودت با همسرت مياويز چرا كه من ميترسم اگر فرزندى پسر نصيبتان شود مخنّث و خود فروش و زن مآب باشد و يا ديوانه و ناقص العقل، يا على هر كس در رختخواب با حالت جنابت با عيالش بود قرآن نخواند زيرا من ميترسم آتشى از آسمان بيايد و هر دو را بسوزاند. گر، و هر دو با يك پارچه خود را پاك نكنيد كه نطفه روى نطفه واقع شود و موجب دشمنى و عداوت ميان شما گردد و كار را بجدائى و طلاق كشاند. يا على در حال ايستادن با همسرت نزديكى مكن زيرا اين عمل كار الاغ است و اگر فرزندى ميان شما توليد شود در بستر بول كند چنان كه حمار در هر كجا بول كند، يا على در شب عيد قربان با زنت همخوابگى مكن زيرا اگر فرزندى پيدا شود شش انگشتى باشد يا چهار انگشتى، يا عليّ با همسرت در زير درخت ميوه مجامعت مكن زيرا اگر داراى فرزند شوى او مردى جلّاد آدمكش و جاسوس خواهد شد، يا عليّ در مقابل خورشيد با زنت همبستر مشو مگر اينكه پرده‏اى بياويزى تا شما را پنهان كند، زيرا اگر داراى فرزند شويد آن فرزند هميشه با فقر و تنگدستى دست بگريبان است تا روز مرگش، يا علي ميان اذان و اقامه مؤذّن با همسرت مقاربت مكن زيرا اگر فرزند بهمرسانيد خونريز خواهد گشت و بدان حريص باشد، يا على در حالى كه زنت حامله است با او مواقعه مكن مگر اينكه قبلا وضو بسازى زيرا اگر در آن حال داراى فرزند شويد كور باطن و بخيل باشد، يا على در نيمه شعبان با زوجه‏ات نزديكى نكن زيرا اگر فرزندى برايتان پيدا شود شوم و بد فال و نامبارك و نحس باشد و نحسيش در چهره‏اش هويدا باشد. يا على در اواخر ماه شعبان يا يكى دو روز بآخر مانده با همسرت نزديكى مكن زيرا اگر فرزندى نصيبتان شود گمركچى يا از اعوان ظلمه شود و در خدمت حكومت ظالم باشد و كشتار جماعت بسيارى از مردم بدست او انجام گيرد، يا عليّ در بام خانه‏ها با همسرت همخوابگى مكن زيرا اگر فرزندى برايتان آيد منافق و ريا كار و بدعت گذار باشد، يا على هر گاه بسفرى از منزل خارج شدى در آن شب با عيالت نزديكى مكن زيرا اگر فرزند بهمرسانيد مال را در راه نادرست خرج خواهد كرد و اين آيه را رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله قراءت فرمود إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ‏ (بيهوده مصرف‏كنان مال، برادران ديوان باشند). يا على اگر در سفرى از شهر خارج شدى تا سه شبانه روز با عيالت همبستر مشو چرا كه اگر فرزندى برايتان آيد دستيار ظالمان خواهد شد بر عليه تو. يا على بر تو باد كه در شب دوشنبه از زوجه‏ات كام گيرى زيرا اگر فرزندى آيد حافظ قرآن گردد، و راضى باشد بآنچه خداوند عزّ و جلّ نصيبش فرموده است، يا على اگر در شب سه شنبه با عيالت مواقعه كنى و داراى فرزند شوى آن فرزند شهادت در راه خدا پس از گواهى او بتوحيد و كلمه لا اله إلّا اللَّه و أنّ محمّدا رسول اللَّه نصيبش خواهد شد، و خداوند او را در زمره مشركين عذاب نكند، و نيز بوى دهانش خوش باشد، و رحيم دل و با سخاوت و از غيبت و تهمت و دروغ و بهتان پاك زبان باشد. يا على اگر با عيالت در شب پنج شنبه همبسترى كنى و خداوند فرزندى بشما عنايت كند او يكى از رؤسا يا علما خواهد گشت و اگر در روز پنجشنبه باشد نزديك زوال ظهر كه خورشيد در وسط آسمان است و داراى فرزند شويد شيطان تا زمان پيرى او باو نزديك نگردد و مديريّت ديگران را كند و خداوند او را سلامتى در دين و دنيا عطا فرمايد يا على اگر كاميابيت از او در شب جمعه باشد و فرزندى بيايد آن فرزند خطيب دهن‏دار و خوش بيان شود. و اگر در روز جمعه مجامعت كنى بعد از نماز عصر و فرزند نصيبتان شود او مردى مشهور و معروف و دانشمند شود. و اگر در شب جمعه بعد از نماز عشا مجامعت كنى اميد است كه اگر فرزند بهمرسد از ابدال و رجال الهى باشد إن شاء اللَّه تعالى. يا على با همسرت در اوّل ساعت شب مقاربت مكن زيرا اگر فرزنددار شويد اطمينان نيست كه ساحر نباشد و دنيا را بر آخرت ترجيح ندهد، يا على اين سفارشات را بگوش بسپار چنان كه من از جبرئيل بخاطر گرفتم.

تدابیری که نافع برای همبستر شدن است مقوی برای قوه باه مردان و تقویت نطفه آنها

خلاف چیزی که بیشتر مردم تصور می کنند مشکل برای بچه دار نشدن فقط از سوی زن نیست و امکان ضعیف بودن نطفه مرد را هم می توانیم جزو مشکلات اضافه کرد ولی باید نکته ای را توجه کرد که بسیار اهمیت دارد و آن این است که مواردی که باعث ضعف و عدم باروری می شود اگر مراعات نشود هیچگاه فرد باردار نخواهد شد و طبق قانون کلی اگر ورودی بسته نشود خروجی باز نخواهد شد .

عوامل منع بارداری

خوردن زیاد مایعات و دفع نکردن آن باعث عدم بارداری می شود در مردان و زنان اگر مایعات زیاد مصرف شود نطفه و تخمدان ها را سست کرده و عدم تولید آن خواهد شد شاید سوال کنید ما کسانی را می شناسیم که خیلی آب می خورند و بچه دار هم شده اند پس چرا آنها باردار می شوند ؟ جواب در دو جنبه مورد بررسی است . یکی آنکه بیماری ها در افراد مختلف و طبایع مختلف تغییر می کند برای مثال یکی زیاد آب می خورد باعث ضعف چشم یا ضعف کبد و معده می شود و کس دیگری باعث ضعف کلیه و اسپرم و تخمدان خواهد شد که این به طبیعت بستگی دارد ولی اصل خوردن مایعات بیماری زا است و برای همه این حکم صدق می کند . دوم اینکه افرادی که دفع مایعات بدن زیاد دارند ضرر کمتری به جسم آنها می خورد مثلا کسانی که ورزش زیاد می کنند یا کار زیاد می کنند به دلیل تخلیه رطوبت از ناحیه پوست به واسطه عرق کردن کمتر دچار بیماری خواهند شد و یا کسانی که مثانه آنها افتادگی ندارد یا رحم آنها افتادگی نداشته باشد تخلیه مثانه خوبی دارند و بهتر این رطوبت را از مثانه خارج می کند و رطوبت در بدن آنها نمی ماند که دچار بیماری برای آنها کند . که این دو روش برای کسانی که باردار نمی شوند هم خوب است که اصلاح کنند تا به بهتر بادار شدن کمک کنند برای مثال اگر تعریق را در حمام زیاد کنند و یا زیاد به حمام آب گرم روند یا فانسخه ( کمربند محکمی از پشت کمر به زیر شکم ببندند تا شکم را بالا نگه دارد که تخلیله فضولات بیشتر صورت گیرد بهتر باردار می شوند و یا به جای مایعات از رطوبت زا ها استفاده کنند مثل خرما ، نمک دریا ، پر هلو یا زردالو خشک ، سویق گندم و جو به صورت خشک که همه اینها عوض زیاد کردن رطوبت باعث خشک شدن رطوبت های اضافی بدن هم خواهد شد . یکه به این کمک می کند که فرد کمتر تشنه شود و مایعات کمتری مصرف کند برای همین بعد از غذا مصرف شود اشکال ندارد فقط نباید در زمان عادت ماهیانه باشد . این نکته بسیار مهم است که بدانیم رطوبت در مردان باعث عدم تولید زیاد اسپرم شده و اگر اسپرم هم تولید کند حرکت آن و سرعت آن بسیار کم خواهد بود چون همانند یک بادکنک پر ابی می شود که از جای خود توان حرکت و تولید را نخواهد داشت و در خانم ها اگر رحم مرطوب شود باعث سیلان رحم و ورم آن می شود و هرچقدر هم که اسپرم قوی باشد رحم لیز و مرطوب می شود و اسپرم را به تخمدان نمی رساند مثل مورچه ای که می خواهد از یک دیوار بالا رود و با شلنگ آب از بالا روی آن بریزیم و داعم مورچه به پایین لیز خواهد خود . نکته منع مایعات هزینه ای ندارد ولی تاثیرش از تمام امور بیشتر بوده است و اگر کسی آن را عمل کند مطمئن باشد که بارداری برایش قطعی خواهد بود . گاهی خانم ها به دلیل وسواس به شستوشو دچار جذب رطوبت خواهند شد که آن هم می تواند تاثیر در عدم بارداری داشته باشد . خوردن اسفند که 6 بار با اب سرد شسته شود و 1 بار با آب گرم و سایه خشک شود به مدت 129 روز متوالی برای دفع این رطوبت و کمک به بارداری بهتر و سالمتر بسیار موثر خواهد بود . 🚩پرخوری : گاهی پرخوری باعث جذب فضولات زیاد در بدن شده و فضولات زیاد باعث عدم تحریک کلیه و کبد شده برای تقویت سیستم ایمنی و تخمدان ها . 🚩حرارت و ازدیاد خون : اگر کسی خون زیاد داشته باشد اجتماع زیاد آن باعث سوخته شدن خون خواهد شد و این ازدیان نطفه و تخمک ها را می سوزاند و همین باعث عدم باروی خواهد شد گاهی حرارت زیاد رحم و اسپرم به عضو هم ریزش می کند چون خون به همه نقاط بدن خواهد رسید و خونی که این مقدار حرارت داشته باشد باعث عدم باروری می شود همانطور که رطوبت زیاد و سردی زیاد رحم و اسپرم باعث عدم باروری می شود . کسانی که زیاد با آهن سرو کار دارند خون آنها سوخته می شود و حرارت آن بسیار بالا خواهد رفت . اگر کسی دچار کمخونی می باشد و به او گفته شده در آزمایشگاه که کم خون است معمولا این افراد رطوبت خون بالایی دارند و با حجامت و یا فصد دفع رطوبت از خون شده و تولید خون بالاتری پیدا خواهند کرد برای همین این مورد باعث این نشود که حجامت و یا فصد را ترک کنند . هرچند در ادامه خواهد آمد ولی این افراد که حرارت و ازدیاد خون بالایی دارند فصد و حجامت باید انجام دهند تا باردار شوند . برای آب کمر مردان و تقویت نطفه در آن ونعوظ بیشتراسلام تدابیر زیر را توصیه می کند: ۱- چکاندن داروی شلیثا و روغن زنبق در بینی (سعوط) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ الْيَعْقُوبِيِّ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: كَانَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع يَسْتَعِطُ بِالشَّلِيثَا وَ بِالزَّنْبَقِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ خَسْفَيْهِ قَالَ وَ كَانَ الرِّضَا ع أَيْضاً يَسْتَعِطُ بِهِ فَقُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ لِمَ ذَلِكَ فَقَالَ عَلِيٌّ ذَكَرْتُ ذَلِكَ لِبَعْضِ الْمُتَطَبِّبِينَ فَذَكَرَ أَنَّهُ جَيِّدٌ لِلْجِمَاعِ. ۲- مسواک زدن با آسیاب شده صعد عَنْهُ عَنْ أَبِي الْخَزْرَجِ الْحُسَيْنِ بْنِ الزِّبْرِقَانِ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ اتَّخِذُوا فِي أُشْنَانِكُمُ‏ السُّعْدَ فَإِنَّهُ يُطَيِّبُ الْفَمَ وَ يَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ. ۳- بوهای خوش یا همان عطر زدن طبیعی «الرِّيحُ‏ الطَّيِّبَةُ تَشُدُّ الصُّلْبَ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ» ۴- خوردن غذای الهریسه عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ الضَّعْفَ وَ قِلَّةَ الْجِمَاعِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْهَرِيسَةِ قَالَ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ يُرْفَعُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص شَكَا إِلَى رَبِّهِ وَجَعَ ظَهْرِهِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْحَبِّ بِاللَّحْمِ يَعْنِي الْهَرِيسَةَ.(المحاسن۲ ص ۴۰۴) ۵- خوردن سویق عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ الْوَاسِطِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ شَرْبَةُ السَّوِيقِ‏ بِالزَّيْتِ تُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ تَشُدُّ الْعَظْمَ وَ تَرِقُّ الْبَشَرَةَ وَ تَزِيدُ فِي الْبَاهِ‏ .(المحاسن۲ ص۴۸۸) ۶- خوردن پیاز عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ الْبَصَلُ‏ يَذْهَبُ‏ بِالنَّصَبِ وَ يَشُدُّ الْعَصَبَ وَ يَزِيدُ فِي الْمَاءِ وَ الْخُطَا وَ يَذْهَبُ بِالْحُمَّى‏.( المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص522) ۷- خرمای برنی عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُبَيْدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَدِمَ وَفْدُ قَيْسٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَوَضَعُوا بَيْنَ يَدَيْهِ جُلَّةَ تَمْرٍ فَقَالَ أَ هَدِيَّةٌ أَمْ صَدَقَةٌ فَقَالُوا بَلْ هَدِيَّةٌ فَقَالَ أَيُّ تَمَرَاتِكُمْ هَذِهِ فَقَالُوا هِيَ‏ الْبَرْنِيُ‏ فَقَالَ فِي تَمْرَتِكُمْ هَذِهِ تِسْعَةُ خِلَالٍ وَ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي أَنَّ فِيهَا تِسْعَ خِلَالٍ يُقَوِّي الظَّهْرَ وَ يَزِيدُ فِي الْمُجَامَعَةِ وَ يُخَبِّلُ الشَّيْطَانَ وَ يَزِيدُ فِي السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ يُقَرِّبُ مِنَ اللَّهِ وَ يُبَاعِدُ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ يُمْرِئُ الطَّعَامَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَذْهَبُ بِالدَّاء(المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص534) ۸- خضاب کردن به حنا الْحِنَّاءُ خِضَابُ‏ الْإِسْلَامِ يَزِيدُ فِي الْمُؤْمِنِ عَمَلَهُ وَ يَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ وَ يُحِدُّ الْبَصَرَ وَ يَزِيدُ فِي الْوِقَاعِ وَ هُوَ سَيِّدُ الرَّيَاحِينِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة (طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ؛ ؛ ص30) ۹- هویج یا زردک نه اینکه هویج فرنگی که نارنجی است مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الْجَلَّابِ عَنْ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ الْجَزَرُ أَمَانٌ‏ مِنَ الْقُولَنْجِ وَ الْبَوَاسِيرِ وَ يُعِينُ عَلَى الْجِمَاعِ. الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص372 ۱۰- سرمه کشیدن بهتراست باسنگ اثمد باشد ابْنُ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ: الْكُحْلُ‏ يَزِيدُ فِي الْمُبَاضَعَةِ. الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص494 مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَكْتَحِلْ وَ قَالَ وَ عَلَيْكَ بِالْإِثْمِدِ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْبَصَرَ وَ يُنْبِتُ الْأَشْفَارَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاه‏ مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص46 ۱۱- شانه زدن سر النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله، قَالَ: «كَثْرَةُ تَسْرِيحِ‏ الرَّأْسِ‏ تَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ، وَ تَجْلِبُ الرِّزْقَ، وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاع‏ الكافي (ط – دارالحديث) ؛ ج‏13 ؛ ص132 ۱۲- خوردن خربزه ولی در حالت ناشتا نباشد حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُوا الْبِطِّيخَ فَإِنَّ فِيهِ عَشْرَ خِصَالٍ مُجْتَمِعَةٍ هُوَ شَحْمَةُ الْأَرْضِ‏ لَا دَاءَ فِيهِ وَ لَا غَائِلَةَ وَ هُوَ طَعَامٌ وَ هُوَ شَرَابٌ وَ هُوَ فَاكِهَةٌ وَ هُوَ رَيْحَانٌ وَ هُوَ أُشْنَانٌ وَ هُوَ أُدْمٌ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاهِ وَ يَغْسِلُ الْمَثَانَةَ وَ يُدِرُّ الْبَوْلَ. الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص443 ۱۳- ماهی سمنقور که شبیه تمساح است و حلال هم می باشد عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ قَالَ‏ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ع سَأَلْتُهُ عَنِ الْإِسْقَنْقُورِ يُدْخَلُ فِي دَوَاءِ الْبَاءَةِ لَهُ مَخَالِيبُ وَ ذَنَبٌ أَ يَجُوزُ أَنْ يُشْرَبَ فَقَالَ إِنْ كَانَ لَهُ قُشُورٌ فَلَا بَأْس‏ مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص162 ۱۴- تخم مرغ به همراه پیاز و روغن زیتون مُحَمَّدُ بْنُ الْعِيصِ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ عُثْمَانَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ‏: قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي أَشْتَرِي الْجَوَارِيَ فَأُحِبُّ أَنْ تُعَلِّمَنِي شَيْئاً أَقْوَى بِهِ عَلَيْهِنَّ فَقَالَ خُذْ بَصَلًا أَبْيَضَ‏ فَقَطِّعْهُ صِغَاراً وَ اقْلِهِ بِالزَّيْتِ ثُمَّ خُذْ بَيْضاً فَافْقِصْهُ فِي قَصْعَةٍ وَ ذُرَّ عَلَيْهِ شَيْئاً مِنَ الْمِلْحِ ثُمَّ اكْبُبْهُ عَلَى الْبَصَلِ وَ الزَّيْتِ وَ اقْلِهِ وَ كُلْ مِنْهُ قَالَ إِسْحَاقُ فَفَعَلْتُهُ فَكُنْتُ لَا أُرِيدُ مِنْهُنَّ شَيْئاً إِلَّا نِلْتُه‏ طب الأئمة عليهم السلام ؛ ؛ ص130 ۱۵- انجیر خوردن به مقدار زیاد وَ عَنْ كَعْبٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: كُلُوا التِّينَ‏ الرَّطْبَ‏ وَ الْيَابِسَ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ وَ يَقْطَعُ الْبَوَاسِيرَ وَ يَنْفَعُ مِنَ النِّقْرِسِ وَ الْإِبْرِدَة مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏16 ؛ ص404 ۱۶- خواندن دعا در حالت سجده قَالَ لآِخَرَ تَسْجُدُ سَجْدَةً ثُمَّ تَقُولُ اللَّهُمَّ أَدِمْ‏ فِيهِنَ‏ لَذَّتِي وَ كَثِّرْ فِيهِنَّ رَغْبَتِي وَ قَوِّ عَلَيْهِنَّ ضَعْفِي جلالا [حَلَالًا] مِنْ عِنْدِكَ يَا سَيِّدِي‏ طب الأئمة عليهم السلام ؛ ؛ ص130 ۱۷- خوردن شام و نهی از واگذاردن آن حتی یک شب عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع لَا يَدَعُ الْعَشَاءَ وَ لَوْ كَعْكَةً وَ كَانَ يَقُولُ إِنَّهُ قُوَّةٌ لِلْجِسْمِ قَالَ وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ صَالِحٌ لِلْجِمَاعِ‏ .المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص420

اموری که نعوظ را زیاد می کند و شهوت را بیشتر خواهد کرد

بعضی افراد از بی میلی به همسران خود گلایه می کنند که به هنگام نزدیکی به طور کامل به اوج شهوت نمی رسند چند عامل می تواند در کم شدن شهوت و کم شدن نعوظ اثر بگذارد که به طور خلاصه گفته می شود تا برای درمان این عوامل برطرف شود و بهبودی بهتر حاصل شود . 1.رطوبت زیاد 2. غلبه بلغم 3. تنوع دید (در افرادی که دید خود را کنترل نمی کنند و میلشان به همسر خود کمتر شده و نعوظ در مورد همسر فعلی آنها کم شده چون تنوع در دید آن ها بیشتر می شود ) 4. ضعف کلیه ها 5 . خاطرات بد از رابطه های قبلی 6. اخلاق بد و کینه از صحبت های قبلی فرد مقابل 7. بیماری های زمینه ای مثل عمل های باز و استفاده از دارو های بیهوشی زیاد 8. مصرف مداوم دارو های شیمیایی مخصوصا دارو های اعصاب و انسولین 9. ضربه های سنگین به مغز 10. دوری کردن از رابطه در مدّت زیاد . خوراکی هایی که تقویت کلیه می کند و هم تاثیر در شهوت دارد و هم نعوظ را بیشتر می کند را در ادامه آورده ایم که با رفع عوامل اگر مصرف شود فرد را در مدّت کوتاهی درمان خواهد کرد . زردک (هویج) اگر به صورت خام یا پخته با شکر نیشکر یا با شیره انگور و یا به صورت رنده شده مصرف شود تاثیر می گذارد ولی اگر آب آن گرفته شود هیچ اثری نخواهد داشت . عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ‏ أَكْلُ الْجَزَرِ يُسَخِّنُ‏ الْكُلْيَتَيْنِ وَ يُقِيمُ الذَّكَرَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَيْفَ آكُلُهُ وَ لَيْسَ لِي أَسْنَانٌ فَقَالَ مُرِ الْجَارِيَةَ تَسْلُقُهُ وَ كُلْه‏. علاوه بر این مورد خوردن گردو ، خربزه ، سویق سنجد با خرما شب بدون آب یا سویق زردک به همین شکل ، روغن حیوانی ، زنیان و گردو اثر خوبی خواهد داشت . گاهی اعصاب و اموری که درگیری فکری برای فرد ایجاد کرده باعث عدم نعوظ و کم شدن شهوت می شود که در این مورد باید فرد از آرام بخش های طبیعی مثل بابونه و مرزنجوش یا گل گاوزبان استفاده کند و فکر و خیال خود را کمی تخلیه کند یا فصد انجام دهد که آرامش اعصاب بگیرد و یا از تقویت عصب هایی مثل تخم پیاز یا خود پیاز یا مویز زیاد استفاده کند ماساژ با روغن اسفند یا زیتون برای این افراد بسیار مناسب است که اگر مدام این ماساژ مخصوصا به ملاج سر و پشت گردن مالش داده شود تاثیر خوبی خواهد داشت . أَنَّهُ لَوْ كَانَ شَيْ‏ءٌ يَزِيدُ فِي الْبَدَنِ لَكَانَ الْغَمْزُ يَزِيدُ وَ اللَّيِّنُ مِنَ الثِّيَابِ وَ كَذَلِكَ الطِّيبُ وَ دُخُولُ الْحَمَّامِ وَ لَوْ غُمِزَ الْمَيِّتُ فَعَاشَ لَمَا أَنْكَرْتُ ذَلِك‏ الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام ؛ ؛ ص346

آنچه تقویت می کند آب پشت را که بیشتر مخصوص مردان می باشد از اموری که شدت می بخشد کمر را و تقویت می کند آن را عبارتند از:

۱- خرمای برنی یا خرمای اجوه موثر است ولی اگر یافت نشد خرمای پیارم یا هر نوع خرمایی که در منطقه شما معروف است مصرف شود . عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُبَيْدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَدِمَ وَفْدُ قَيْسٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَوَضَعُوا بَيْنَ يَدَيْهِ جُلَّةَ تَمْرٍ فَقَالَ أَ هَدِيَّةٌ أَمْ صَدَقَةٌ فَقَالُوا بَلْ هَدِيَّةٌ فَقَالَ أَيُّ تَمَرَاتِكُمْ هَذِهِ فَقَالُوا هِيَ الْبَرْنِيُّ فَقَالَ فِي تَمْرَتِكُمْ هَذِهِ تِسْعَةُ خِلَالٍ وَ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي أَنَّ فِيهَا تِسْعَ خِلَالٍ يُقَوِّي‏ الظَّهْرَ وَ يَزِيدُ فِي الْمُجَامَعَةِ وَ يُخَبِّلُ الشَّيْطَانَ وَ يَزِيدُ فِي السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ يُقَرِّبُ مِنَ اللَّهِ وَ يُبَاعِدُ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ يُمْرِئُ الطَّعَامَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَذْهَبُ بِالدَّاءِ المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص534 ۲- پیاز عَنْهُ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْمُبَارَكِ الدِّينَوَرِيِّ عَنْ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْبَصَلُ‏ يُطَيِّبُ الْفَمَ وَ يَشُدُّ الظَّهْرَ وَ يُرِقُّ الْبَشَرَة المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص522 ۳- تراشیدن سر وَ رُوِيَ‏ أَنَّ فِي حَلْقِ‏ الرَّأْسِ‏ عَشْرَ خِصَالٍ مَحْمُودَةٍ يُحَسِّنُ الطَّلْعَةَ وَ يَمْحُو الْكِسْفَةَ وَ يُنَقِّي الْبَشَرَةَ وَ يَجْلُو الْحَدَقَةَ وَ يُغَلِّظُ الْقَصَرَةَ وَ يَشُدُّ الكِدْنَةَ وَ يُخْرِجُ مِنْ حَدِّ النِّسَائِيَّةِ إِلَى حَدِّ الرُّجُولِيَّةِ وَ هُوَ أَحَدُ الْفُرُوضِ الْمُؤَكَّدَة مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏1 ؛ ص400 ۴- بوهای خوش وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: الرِّيحُ‏ الطَّيِّبَةُ تَشُدُّ الْعَقْلَ وَ تَزِيدُ فِي الْبَاءَة دعائم الإسلام ؛ ج‏2 ؛ ص166 «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إِنَّ الرِّيحَ‏ الطَّيِّبَةَ تَشُدُّ الْقَلْبَ، وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ». الكافي (ط – دارالحديث) ؛ ج‏13 ؛ ص191 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: «الرِّيحُ‏ الطَّيِّبَةُ تَشُدُّ الصُّلْبَ‏ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ» قرب الإسناد (ط – الحديثة) ؛ متن ؛ ص167 ۵- الهریسه که همان حلیم با ګوشت و جو و گندم درست می شود عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ الضَّعْفَ وَ قِلَّةَ الْجِمَاعِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْهَرِيسَةِ قَالَ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ يُرْفَعُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص شَكَا إِلَى رَبِّهِ وَجَعَ ظَهْرِهِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْحَبِّ بِاللَّحْمِ يَعْنِي الْهَرِيسَةَ . عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ ع فَأَمَرَنِي بِأَكْلِ الْهَرِيسَةِ لِيَشْتَدَّ ظَهْرِي وَ أَقْوَى بِهَا عَلَى عِبَادَةِ رَبِّي‏. عَنْهُ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ بِسْطَامَ بْنِ مُرَّةَ الْفَارِسِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ يَزِيدَ الْفَارِسِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ صَالِحِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ عَلَيْكُمْ بِالْهَرِيسَةِ فَإِنَّهَا تُنْشِطُ لِلْعِبَادَةِ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ هِيَ الْمَائِدَةُ الَّتِي أُنْزِلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص‏. عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مَنْصُورٍ الصَّيْقَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَهْدَى إِلَى رَسُولِهِ ص هَرِيسَةً مِنْ هَرَائِسِ الْجَنَّةِ غُرِسَتْ فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ فَرَكَهَا الْحُورُ الْعِينُ فَأَكَلَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَزَادَ قُوَّتَهُ بُضْعَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا وَ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَسُرَّ بِهِ نَبِيَّهُ ص‏ . عَنْهُ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ حُكَيْمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُعْرِضٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ عُمَرَ دَخَلَ عَلَى حَفْصَةَ فَقَالَ كَيْفَ رَسُولُ اللَّهِ فِيمَا فِيهِ الرِّجَالُ فَقَالَتْ مَا هُوَ إِلَّا رَجُلٌ مِنَ الرِّجَالِ فَأَنِفَ اللَّهُ لِنَبِيِّهِ ص فَأَنْزَلَ إِلَيْهِ صَحْفَةً فِيهَا هَرِيسَةٌ مِنْ سُنْبُلِ الْجَنَّةِ فَأَكَلَهَا فَزَادَ فِي بُضْعِهِ بُضْعَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا . المحاسن، ج‏2، ص: 404 ۶- خوردن به برای مرد عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ‏: أَكْلُ السَّفَرْجَلِ‏ يَزِيدُ فِي قُوَّةِ الرَّجُلِ‏ وَ يَذْهَبُ بِضَعْفِه‏ طب الأئمة عليهم السلام ؛ ؛ ص136

چیزهایی که مفید است برای درد کمر و سستی آن

۱- الهریسه حلیم با گوشت و گندم و جو که قبلا احادیث آن ذکر شد ۲- نخود به دلیل مهم بودن نخود چند حدیث برای آن ذکر می کنیم عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: الْحِمَّصُ جَيِّدٌ لِوَجَعِ الظَّهْرِ وَ كَانَ يَدْعُو بِهِ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ‏ . عَنْهُ عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ نَادِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: كَانَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَأْكُلُ الْحِمَّصَ الْمَطْبُوخَ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَهُ‏. عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ النَّاسَ يَرْوُونَ أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ إِنَّ الْعَدَسَ بَارَكَ عَلَيْهِ سَبْعُونَ نَبِيّاً قَالَ هُوَ الَّذِي تُسَمُّونَهُ عِنْدَكُمُ الْحِمَّصَ وَ نَحْنُ نُسَمِّيهِ الْعَدَسَ‏. عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ مُوسَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا عَافَى أَيُّوبَ ع نَظَرَ إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدِ ازْدَرَعَتْ فَرَفَعَ طَرْفَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ إِلَهِي وَ سَيِّدِي أَيُّوبَ عَبْدُكَ الْمُبْتَلَى الَّذِي عَافَيْتَهُ وَ لَمْ يَزْدَرِعْ شَيْئاً وَ هَذَا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ زَرْعٌ فَأَوْحَى اللَّهُ يَا أَيُّوبُ خُذْ مِنْ سُبْحَتِكَ أَكُفّاً فَابْذُرْهُ وَ كَانَتْ لِأَيُّوبَ سُبْحَةٌ فِيهَا مِلْحٌ فَأَخَذَ أَيُّوبُ أَكُفّاً مِنْهَا فَبَذَرَهُ فَخَرَجَ هَذَا الْعَدَسُ وَ أَنْتُمْ تُسَمُّونَهُ الْحِمَّصَ وَ نَحْنُ نُسَمِّيهِ الْعَدَسَ‏ . ۳- خوردن گوشت پرنده ای به نام حباری عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ‏ لَا أَرَى بِأَكْلِ لَحْمِ الْحُبَارَى‏ بَأْساً لِأَنَّهُ جَيِّدٌ لِلْبَوَاسِيرِ وَ وَجَعِ الظَّهْرِ وَ هُوَ مِمَّا يُعِينُ عَلَى الْجِمَاع‏ مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص161 ۴- شانه زدن مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ الْفَتَّالُ الْفَارِسِيُّ فِي رَوْضَةِ الْوَاعِظِينَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ – قَالَ الْمَشْطُ فَإِنَّ الْمَشْطَ يَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ يُحَسِّنُ الشَّعْرَ وَ يُنْجِزُ الْحَاجَةَ وَ يَزِيدُ فِي‏ الصُّلْبِ‏ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ. وسائل الشيعة، ج‏2، ص: 127

چیز هایی که آب مرد را زیاد می کند (همان منی منظور است)

۱- زیتون عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الزَّيْتُونُ‏ يَزِيدُ فِي الْمَاء المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص484 ۲- کاسنی عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْبَقْلِ وَ أَنَا عِنْدَهُ فَقَالَ الْهِنْدَبَا لَنَا وَ قَالَ الرِّضَا ع‏ عَلَيْكُمْ بِأَكْلِ بَقْلَةِ الْهِنْدَبَا فَإِنَّهُ تَزِيدُ فِي الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكْثُرَ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ فَلْيُدْمِنْ أَكْلَ الْهِنْدَبَا . المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص508 ۳- پیاز الْبِحَارُ، عَنِ الْفِرْدَوْسِ عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِذَا دَخَلْتُمْ‏ بَلْدَةً وَ بَيْتاً فَخِفْتُمْ وَبَاءَهَا فَعَلَيْكُمْ بِبَصَلِهَا فَإِنَّهُ يُجَلِّي الْبَصَرَ وَ يُنَقِّي الشَّعْرَ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الصُّلْبِ وَ يَزِيدُ فِي الْخُطَا وَ يَذْهَبُ بِالْحَمَّاءِ وَ هُوَ السَّوَادُ فِي الْوَجْهِ وَ الْإِعْيَاءِ أَيْضا مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏16 ؛ ص431 ۴- انار عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنِ الْخُرَاسَانِيِّ قَالَ: أَكْلُ‏ الرُّمَّانِ‏ يَزِيدُ فِي مَاءِ الرَّجُلِ وَ يُحَسِّنُ الْوَلَد المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص546 در روایتی از کلینی قید حلو آورده که منظور شیرین بودن انار را می رساند. در حدیثی دیگر وارد شده است أَطْعِمُوا صِبْيَانَكُمُ الرُّمَّانَ فَإِنَّهُ أَسْرَعُ لِشَبَابِهِمْ‏ . المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص546 که منظور از سرعت در جوانی آنها، سرعت در بلوغ آنها را می رساند ۵-شانه زدن عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ قَالَ الْمَشْطُ فَإِنَّ الْمَشْطَ يَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ يُحَسِّنُ الشَّعْرَ وَ يُنْجِزُ الْحَاجَةَ وَ يَزِيدُ فِي‏ مَاءِ الصُّلْبِ‏ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَرِّحُ تَحْتَ لِحْيَتِهِ أَرْبَعِينَ مَرَّةً وَ مِنْ فَوْقِهَا سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يَقُولُ إِنَّهُ يَزِيدُ فِي الذِّهْنِ وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ. الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص268 ۶- خربزه وَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ قَالَ ص‏ عَلَيْكُمْ‏ بِالْبِطِّيخِ‏ فَإِنَّ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ هُوَ طَعَامٌ وَ شَرَابٌ وَ أَسْنَانٌ وَ رَيْحَانٌ يَغْسِلُ الْمَثَانَةَ وَ يَغْسِلُ الْبَطْنَ وَ يُكْثِرُ مَاءَ الظَّهْرِ وَ يَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ وَ يَقْطَعُ الْبُرُودَةَ وَ يُنَقِّي الْبَشَرَةَ طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ؛ ؛ ص27 ۷- بادمجان وَ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: أَكْثِرُوا مِنَ‏ الْبَاذَنْجَانِ‏ عِنْدَ جَدَادِ النَّخْلِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ يَزِيدُ فِي بَهَاءِ الْوَجْهِ وَ يُلَيِّنُ الْعُرُوقَ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الصُّلْب‏ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏16 ؛ ص430 ۸- نوره کشیدن مُحَمَّدُ بْنُ إِدْرِيسَ فِي آخِرِ السَّرَائِرِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ الْجَامِعِ لِأَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع فِي حَدِيثٍ قَالَ: وَ شَعْرُ الْجَسَدِإِذَا طَالَ قَطَعَ مَاءَ الصُّلْبِ وَ أَرْخَى الْمَفَاصِلَ وَ وَرَّثَ الضَّعْفَ وَ السِّلَ‏ وَ إِنَّ النُّورَةَ تَزِيدُ فِي‏ مَاءِ الصُّلْبِ‏ وَ تُقَوِّي الْبَدَنَ وَ تَزِيدُ فِي شَحْمِ الْكُلْيَتَيْنِ وَ تُسْمِنُ الْبَدَنَ. وسائل الشيعة، ج‏2، ص: 66 ۹- پنیر مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْهَاشِمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ النَّيْسَابُورِيِّ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْجُبُنِّ فَقَالَ دَاءٌ لَا دَوَاءَ فِيهِ فَلَمَّا كَانَ بِالْعَشِيِّ دَخَلَ الرَّجُلُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- وَ نَظَرَ إِلَى الْجُبُنِّ عَلَى الْخِوَانِ فَقَالَ سَأَلْتُكَ بِالْغَدَاةِ عَنِ الْجُبُنِّ فَقُلْتَ لِي‏هُوَ الدَّاءُ الَّذِي لَا دَوَاءَ فِيهِ‏ وَ السَّاعَةَ أَرَاهُ عَلَى الْخِوَانِ قَالَ فَقَالَ لَهُ‏ ضَارٌّ بِالْغَدَاةِ نَافِعٌ بِالْعَشِيِّ وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ الظَّهْرِ. وسائل الشيعة ؛ ج‏25 ؛ ص120 ۱۰- شیر و عسل البته شیر باید از گاوی باشد که به چرا رفته و غذای خود را خودش انتخاب می کند . عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: مَنْ‏ تَغَيَّرَ عَلَيْهِ مَاءُ الظَّهْرِ فَإِنَّهُ يَنْفَعُ لَهُ اللَّبَنُ الْحَلِيبُ وَ الْعَسَلُ. الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص337

آنچیز هایی که آب مهره های کمر را محکم می کند

اینجا منظور آب منی نیست و مراد آبی است که در میان مهره های کمر وجود دارد و بین آن با منی تفاوت قایل شده اند. از جمله آنها خرمای برنی است که در روایت آمده است (انه یزید فی ماء فقار الظهر)کافی۶ :۳۳۷ح۸. دیگر خربزه است که در یک روایتی آمده(انه یکثر ما‌ء الظهر)طب النبی صلوات الله علیه ۲۷ که احتمالا فقار الظر می باشد. مورد بعد بادمجان می باشد همان طور که در مکارم الاخلاق ص ۱۸۴ آمده است (انه یزید فی ماء الصلب)که صلب همان فقار الظهر می باشد. پیاز هم از جمله چیز هایی است که آب مهره های کمر را تقویت می کند همان طور که در روایت آمده است(انه یزید فی ماء الصلب)بحار۶۳: ۲۵۳ح۲۱ خوردن شیر هم به تقویت این آب کمک میکند با استناد به این روایت(ان اللبن الحلیب نافع لمن نفر علیه ماء الظهر) طب الائمه ۱۳۰ در روایتی هم تصریح کرده به نوره کشیدن (ان النوره تزید فی ماء الصلب و تقوی البدن) مستطرفات السرائر ۵۷۵ آخرین مورد هم شانه زدن می باشد که آمده است (انه یزید فی ماء الصلب) الخصال ۲۶۸ ح۳ پرهیز از چیز هایی که آب کمر را کم می کند اضافه بر اینها پرهیز هم در مواردی آمده که همان دوری کردن از چیز هایی است که آب کمر را کم می کند مثل سداب که در روایت آمده است ( أَمَا إِنَّ فِيهِ مَنَافِعَ زِيَادَةٌ فِي الْعَقْلِ وَ تَوْفِيرٌ فِي الدِّمَاغِ غَيْرَ أَنَّهُ يُنَتِّنُ مَاءَ الظَّهْر) الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص368 یا مثل خوردن اشنان که گیاهی است برای ااستفاده های شستوشوو از خوردن آن نهی شده است بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنَّا نَأْكُلُ الْأُشْنَانَ‏ فَقَالَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِذَا تَوَضَّأَ ضَمَّ شَفَتَيْهِ‏ وَ فِيهِ خِصَالٌ تُكْرَهُ إِنَّهُ يُورِثُ السِّلَّ وَ يَذْهَبُ بِمَاءِ الظَّهْرِ وَ يُوهِي الرُّكْبَتَيْنِ‏ فَقُلْتُ فَالطِّينُ فَقَالَ كُلُّ طِينٍ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ لَكِنْ لَا يُكْثَرُ مِنْهُ وَ فِيهِ أَمَانٌ مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص378چیزهایی که بدن را ضعیف و لاغر می کند در ادامه بد نیست به چیز هایی که موجب تقویت و ضعف بدن میشود اشاره کنیم چرا که بعضی از افرادی که بچه دار نمی شوند هیچ مشکلی ندارند ولی به دلیل ندانستن بعضی امور و رعایت نکردن آنها موجب ضعیف شدن بدن شده اند که همین نکته نطفه فرد را هم ضعیف کرده است و موجب لاغری او می شود

اموری که موجب ضعیف شدن بدن و لاغر شدن آن می شود به دو دسته تقسیم می شوند یکی محرمات و دیگری مکروهات که محرمات آن عبارتند از:

۱- خوردن مردار یا گوشتی که ذبح شرعی نشده است، شاید سوال کنید که الآن در جامعه اسلامی ما که گوشت مرده پیدا نمی شود که کسی بخواهد آن را بخورد ؟ در جواب باید گفت اول که این گفتار را فقط برای مسلمانها ننوشته ایم و امید داریم که کسانی هم که در جامعه های غیر اسلامی از کمبود فرزند و ضعف آن عذاب می کشند شاید بتوانند با خوانداین مقاله به حق بودن دین اسلام پی ببرند و گردن خود را به زانوی اسلام پایین بیاورند و تسلیم امر او شوند َ حُرِّمَتِ الْمَيْتَةُ لِمَا فِيهَا مِنْ فَسَادِ الْأَبْدَانِ وَ الْآفَة (بحار۶: ۱۰۰ح۲) ، اما الميتة فانه لم ينل أحد منها الا ضعف بدنه‏ (وسایل الشیعه ۱۶: ۳۱۰) گوشت هایی که خون کامل از بدن آنها دفع نمی شود گاهی اثر ضعف بر بدن می گذارند . ۲- علت دیگر از محرمات شرب خمر است که موجب فساد بدن می شود همان طور که در روایت آمده است حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ الْخَمْرَ لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا لِأَنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ تُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ تَذْهَبُ بِنُورِهِ وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ وَ تَحْمِلُهُ أَنْ يَجْسُرَ «8» عَلَى‏ ارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ وَ سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ الزِّنَا وَ لَا يُؤْمَنُ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ وَ لَا يَزِيدُ شَارِبَهَا إِلَّا كُلَّ شَرٍّ. وسائل الشيعة، ج‏25، ص: 306 ۳- سومین علت خوردن خاک است إِنَّ أَكْلَ الطِّينِ‏ يُورِثُ‏ السُّقْمَ فِي الْجَسَدِ وَ يُهَيِّجُ الدَّاءَ وَ مَنْ أَكَلَ الطِّينَ فَضَعُفَ عَنْ قُوَّتِهِ الَّتِي كَانَتْ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَهُ وَ ضَعُفَ عَنْ عَمَلِهِ الَّذِي كَانَ يَعْمَلُهُ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَهُ حُوسِبَ عَلَى مَا بَيْنَ ضَعْفِهِ وَ قُوَّتِهِ وَ عُذِّبَ عَلَيْه‏المحاسن ؛ ج‏2 ؛ ص565 گل ارمنی و تربت سید الشهدا از این خاک ها استثناء شده است.

و مکروهاتی که موجب ضعف بدن می شوند عبارتند از

۱- ترک خوردن شام که در روایت آمده اولین چیزی که بدن را خراب و فاسد می کند نخوردن شام است برعکس اطباء فعلی که شعارشان این شده اگر خواستید سالم بمانید شام نخورید که این شام نخوردن بسیار انسان را ضعیف می کند ولو اگر شده به چند تکه خرما فرد باید شام بخورد . ۲- زیاد خوردن مایعات باعث ضعف شدید می شود چون شهوت از حرارت است و آب حرارت را خاموش می کند و این کاهش حرارت موقت باعث ضعف قوای جنسی و عدم بارداری خواهد شد . 3- پرخوری ضعف شدید می آورد و چذب فضولات را زیاد می کند 4- خوردن لبنیات زیاد یا خوردن پنیر و استفاده زیاد از ماست و شیر انسان را سست و رخوت شدید می آورد . 5- عفونت زیاد در بدن سستی می آورد و ضعف بر قوای جنسی ایجاد می کند .
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *