شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بهترین نوشیدنی ها

بهترین نوشیدنی ها

آنچه در این مقاله خواهید خواند

نوشیدنی ها طیف گسترده ای از خوراک را به خود اختصاص می دهند. این که بهترین نوشیدنی ها کدام هستند و میزان مصرف آنها چه میزان است، همیشه در صدر مطالب مرتبط به سلامتی بوده و هست. از توصیه به نوشیدن آب زیاد توسط برخی پزشکان گرفته تا تبلیغات پر زرق و برق نوشابه ها. ولی به راستی بهترین نوشیدنی چیست؟

مطالبی که مطالعه می کنید، گزیده ای از کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)۱”، می باشد. مطالب بیشتر درمورد نوشیدنی ها را در کتاب مطالعه نمایید.

در بین نوشیدنی‌ها بعضی از آنها هستند که در روایات از آنها به عنوان درمان و گاهی بهترین نوشیدنی‌ها یاد شده است. چه خوب است این نوشیدنی‌ها را بشناسیم و در سبک زندگی خود و رفع تشنگی از آنها استفاده کنیم. البته مصرف زیاد همین نوشیدنی‌های مفید هم موجب بیماری خواهد شد حتی اگر جزو بهترین نوشیدنی ها باشد

آب

آب یکی از بهترین نوشیدنی ها است.

عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: الْمَاءُ سَيِّدُ الشَّرَابِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. (المحاسن، ج‏2)

علی (ع) می‌فرمایند: سرور و سید تمام نوشیدنی‌ها در دنیا و آخرت آب می‌باشد.

آب فرات

اميرالمؤمنين (ع): اگر مردم كوفه کام نوزادان خود را با آب فرات بگشايند البته شيعه ما باشند. (كافى)

آب آسمان (باران)

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: بنوشید از آب آسمان‌ها که پاک کننده‌ی بدن است و دفع بیماری می‌کند. همان طور که خداوند باری تعالی در قرآن فرموده‌اند: نازل کردیم از آسمان آبی را که پاک کننده شما باشد و ببرد از شما رجز و پلیدی شیطان را و رابط قلوب بین شما قرار دادیم و به واسطه‌ی آن ثابت قدم گردید. (المحاسن)

آب زمزم

امام صادق (ع): سرور نوشابه‌ی اهل بهشت همان آبست. فرمود: آب زمزم درمانست براى كسى كه آن را برايش نوشد. در حديث ديگر است كه آب زمزم درمان هر درد و امان از هر ترس است. (مکارم)

آب جوشیده

امام علی (ع): آب جوشيده براى هر چه خوبست و به هيچ چيز زيان ندارد.

امام رضا (ع): آب هفت جوش كه هر بار در ظرفى جوشيده، تب را برد و ساق‌ها و گام‌ها را نيرو دهد. (مکارم)

آب جوشیده سرد شده (ماء الفاطر) یا (الماءِ الفاتِرِ)

امام صادق (ع) می‌فرمایند: دو چیز است که داخل نمی‌شود در شکم کسی که بیمار و فاسد باشد مگر اینکه آن شکم فاسد را اصلاح می‌کند. و دو چیز است که در هیچ شکم صالح و سالمی وارد نمی‌شود مگر اینکه آن شکم صالح را فاسد می‌کند: آن دو صالح انار و آب جوشیده سرد شده است و آن دو فاسد پنیر و گوشت خشک شده می‌باشد (که بیان هر کدام در جای خود گذشت).

آب جوشیده سرد شده آن است که به درجه جوش برسد و بعد واگذارده شود تا سرد شود و در مواقع تشنگی مصرف شود. و هر چه بیشتر جوشیده شود بهتر است. ولی اگر به درجه‌ی جوش برسد و سرد شود به آن فاتر می‌گویند.

شربت سرکه انگبین

سرکه انگبین یا همان سکنجبین که ترکیبی از سرکه و عسل می‌باشد در چند جای روایت‌های اسلامی آمده است و از آن صحبت‌هایی به میان آمده. همانند روایت رساله‌ی ذهبیه که در بحث درمان کامل توضیح خواهیم داد.

سرکه انگبین طبیعت معتدل دارد و برای تمام طبایع مناسب می‌باشد و همه‌ی این طبع‌ها را از حدت به خنکی و از سردی به گرمی سوق می‌دهند و برای درمان خشکی بدن بسیار خوب می‌باشد. به طور کلی معتدل کننده‌ی تمام طبایع برای تمام افراد می‌باشد.

چگونه در منزل شربت سرکه انگبین درست کنیم؟

شربت سرکه و شیره

سرکه و شیره از بهترین نوشیدنی‌های مورد تأیید اسلام می‌باشد. البته روایتی در مورد آن نیامده ولی در طب سنتی آن را منسوب به نوشابه امیرالمؤمنین (ع) می‌دانند، هر چند هیچ مؤیدی ندارد. ولی ما به این دلیل آن را مورد تأیید اسلام می‌دانیم چون هم در روایات خواص بسیار برای سرکه بیان شده و هم خواصی در مورد شیره‌ی انگور داریم.

حال این شربتی که از ترکیب شیره‌ی انگور و سرکه‌ی انگور به دست می‌آید. (هرچند از شیره‌های دیگر و سرکه‌های دیگر هم می‌توان استفاده کرد.) جایگزین بسیار مناسبی برای نوشابه‌های صنعتی و… بر سر سفره‌های اسلامی می‌باشد. و از خواص بسیار زیادی برخوردار است؛

از جمله ملین بودن آن، برای اینکه غذا باعث یبوست در بدن نشود، دیگر اینکه بسیار مقوی و حاوی آهن زیاد، برای کسانی که دچار کم خونی می باشند، و البته غذای بسیار مناسبی برای کودکان و نوجوانان است. چون در عین حالی که مقوی است حرارت‌های زیاد را هم کاهش می‌دهد و باعث جلوگیری از شهوت زیاد و بلوغ زودرس و به همین منوال رشد بسیار زیاد قد و استخوان در بدن افراد می‌باشد.

روش تهیه شربت سرکه شیره…

شربت رضوی

شربت و شراب حلالی است که در رساله‌ی ذهبیه که منسوب به امام رضا (ع) می‌باشد، آمده است و خواص بسیاری برای آن ذکر شده. ما می‌توانیم این شربت مفید را جایگزین شربت‌ها و نوشابه‌های غیر اسلامی‌کنیم تا به سلامتی خود کمکی کرده باشیم.

روش تهیه و نوشیدن این شربت در مطالب آتی بیان خواهد شد. انشاالله

دمنوش‌ها

انواع دمنوش‌ها اگر خواصی داشته باشند یا اگر سودی برای انسان در آنها وجود داشته باشد تماماً خواص درمانی می‌باشد و این نوشیدنی‌ها نباید در برنامه‌ی غذایی وارد شود. مثلاً دمنوش بادرنجبویه یا کاسنی و یا چای سیاه که امروزه زیاد مصرف می‌شود خواص درمانی دارد و کسی نباید به عنوان غذا از آنها استفاده کند.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *