شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بد بویی دهان

بد بویی دهان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

بد بویی دهان

چرا هر کاری میکنم دهنم بوی بد میده ؟
راهکار های سنتی و اسلامی جهت رفع بوی بد دهان

 بدبویی دهان خود به تنهایی یک بیماری نیست بلکه نشانه وجود بیماری است که به اختصار علت های بدبویی را بیان میکنیم اولین علت بدبویی  را میتوان مشکلات معده و گوارش دانست زیرا معده عضو مهمی از بدن است و هر گونه عملکرد ناقص آن ایجاد بیماری می‌کند همانطور که در روایت آمده معده خانه تمام دردهاست .مشکلات معده علت های مختلفی دارد یکی از علت ها سردی معده که به علت وجود خلط بلغم در معده به وجود می آید که علائم آن ترش کردن سوء هاضمه درد معده و رفلاکس صدای معده و حالت تهوع است.

  • علت دیگر رطوبت معده است که با عث ایجاد اشتهای کاذب و پرخوری میشود و فرد مرتب نیاز به غذا و مواد خوراکی دارد و اجازه هضم مواد قبلی را به معده نمی ‌دهد و این عامل فساد معده و بد بویی دهان میشود.
  • علت دیر زخم معده است که بسیار فراگیر شده است وعاملاصلی این زخم ها در معده هم وجود عفونت های زیاد در معده و ماندگار شدن آنها می باشد چون بلغم زمانی که عفونی شود و ماندگار بماند به زخم تبدیل شده تا بتواند توسط زخم آن را خارج کند و جالب است بدانید علت دفع نشدن بلغم و متندگاری و تبدیل به زخم شدن آن به هجم مایعاتی بر میگردد که فرد مصرف میکند و هر چه بیشتر از مایعات مخصوصا آب استفاده کند احتمال خطر بیشتر میباشد .
  • علت دیگر غلبه صفرایی است که در اثر زیاد شدن بلغم به معده سرازیر می شود تا بلغم را دفع کند ولی خود به خون این صفرا که سوزاننده هم هست بد بویی ایجاد میکند البته باید توجه داشت نوع بویی که از معده ساطع می شود در تمام این علت ها متفاوت است مثلا زمانی که عفونی یا زخم شود بوی گوشت گندیده از دهان می آید و یا زمانی که صفرا غلبه کند بوی تند و سوزاننده دارد و فرد احساز سوزش در گلو خواهد کرد  که باعث خشکی و تلخی دهان و نیز باعث ایجاد بوی بد و گرم دهان میشود .

  در کل  میتوان اشاره کرد که همه مشکلات معده از خوب نجویدن غذا و ترشح نشدن بزاق دهان با غذا است که باعث هضم آن میشود به وجود می آید پس درمان این مشکلات با ترک خوردن مواد غیرطبیعی خوب جویدن غذا امکان پذیر است که پیشنهاد میشود برای اینکه غذا را خوب بجوید لقمه در دهان نگذارید مگر اینکه تکه ای از نان خشک همراه آن بخورید  .

  • علت دیگر بدبویی دهان مشکلات نزله و سینوزیت است به فضولات مغزی که به حلق و گلو میریزد نزله گفته میشود نزله بسیار خطرناک هستند و حتما باید از بدن خارج بشوند و نباید به گلو بریزند و وارد دستگاه گوارش بشوند .همین نزله اگر در سینوس ها جمع شوند سینوزیت را به وجود می آورنکه عامل بدبویی دهان است  . نزله ها زمانی که با خوردن زیاد آب مخصوصا به صورت سر بالا غلیظ شوند دچار بوی بد می شوند که اگر استنشاق با آب نمک و دود اسفند همیشه داخل بینی بکشید و مایعات کم‌مصرف کنید هیچگاه دچار بد بویی دهان با وجود نزله نخواهید شد.
  • علت دیگر مشکلات دهان و دندان است. غذا وقتی زیاد در لابه لای دندان ها بماند باعث گندیدگی و فاسد شدن آن میشود که بعضاً بوی دهان هم از همین فساد غذا بین دندان ها ایجاد میشود .میتوان اشاره کرد که مشکلات معده هم باعث خرابی دندان میشود بخارات حاصل شده از عدم هضم غذا باعث فساد دندان میشود .
  • علت دیگر رو به آفتاب نشستن نیز باعث آشکار کردن بیماریهای نهفته در بدن میشود که یکی از این بیماری‌ها بدبویی دهان است
  • .علت دیگر مسواک زدن در توالت است که طبق روایت باعث بدبویی دهان میشود به علت اینکه توالت محل تخلیه فضولات است بخار حاصله از این فضولات روی مسواک و وارد دهان میشود و سبب بدبویی دهان میشود ‌.
  • علت دیگر بدبویی دهان استفاده از دهان شویه و موارد شوینده دیگر برای داخل دهان است این مواد لایه های داخلی دهان را از بین میبرند خداوند متعادل داخل دهان طوری خلق کرده که چربی و آلودگی غذا به آن نمی‌چسبد و مواد شوینده دهان این لایه را از بین می‌برد در گذشته که مردم دهان خود را با اشنان شستشو میدادند دچار همین مشکل می‌شدند و لایه محافظ از بین می‌رفت امروز نیز استفاده از شوینده های شیمیایی باعث ایجاد این مشکلات میکند .

 

پاک نکردن داخل دهان یکی دیگر از علت های بوی دهان است .در روایت آمده مضمضه کردن آب و استنشاق آب خوب است و سنت پیامبر است و سبب پاکی دهان و بینی میشود و وقتی دهان پاک شود دیگر بدبو نمیشود .

 

  • علت دیگر خواب پس از سحری است که موجب هضم نامناسب غذا و فاسد شدن آن در معده و در نتیجه بوی نامطبوعی دهان در طول روز میشود خواب مضری که اگر عادت نشود باعث ایجاد بیماریهای مختلفی میشود .
  • معمولا کسانی که بعد از غذا فورا می خوابند ای حالت ترش کردن و بد بودیی دهان برای آنها ایجاد خواهد شد .
  • علت دیگر یبوست است .یبوست مادر همه بیماریها است فرض کنید در شهری شهرداری فقط سه روز زباله ای شهر را جمع آوری نکند و در گوشه کنار خیابان بماند ابتدا بوی نامطبوع و آزار دهنده خواهد داشت و سپس بخار گندیدگی مشام را آزار میدهد حال تصور کنید غذای خورده شده باید به فضولات تبدیل شود و به صورت مدفوع ادرار و تعریق از بدن خارج شود اگر این فضولات تولید شده دفع نشود پس از چند وقت بخارات این  فضولات به طرف سرو بالاتنه متصاعد میشود و به مرور عوارضی را به وجود می آورد که بدبویی دهان نیز یکی از آن ها است .
  • علت دیگر خوردن شاهی است . تره تیزک یا شاهی در روایت به سبزی بنی امیه معروف است به شدت نهی شده و مصرف خوراکی آن توصیه نمیشود شاید یکی از علت هایی که تعبیر آتش  بودن شاهی و تاثیرات روحی و فکری که ایجاد می‌کنه روی مغز انسان اثر میگذارد چون بسیار گرم است و مغز را حرارتی غیر طبیعی میدهد که پیامبر میفرماید وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم .
    از این حدیث می فهمیم که حرارت های غیر طبیعی که در بدن ایجاد می شود باعث بدن بودی بدن و دهان هم خواهد شد و شاید به خاطر همین حرارت زیاد باشد که نشستن در آفتاب را هم نهی کرده و آن را هم موجب بد بویی بدن کرده است .
  • علت دیگر بدبویی دهان خوردن خون باقی مانده در بدن حیوان در صورتی که گوشت قبل از پختن شسته نشود .
  • علت بدبویی دهان خوردن خمر است در روایت آمده شراب قلب را فاسد دندان ها را سیاه و دهان را بدبو میکند و انسان را از خدا دور میکند میتوان به این صورت هم گفت که دوری از خدا و نگفتن ذکر خداوند باعث بدبویی دهان شرابخوار می‌شود .
  • علت  دیگر بدبویی باقی ماندن غذا در لابه لای دندان ها است که در روایت آمده خدا خلال کنندگان را رحمت کند زیرا چنانچه غذا در دهان باقی بماند تغییر میکند و باعث ایجاد فساد میشود و همین فساد فرشتگان را آزار میدهد یعنی بوی دهان آنها را آزار میدهد .
  • علت دیگر بدبویی ؛حقیقت خواب در چشم بسیاری از ما کم اهمیت است اما اگر بدانیم خواب هم جزئی از زندگی ماست میتوانیم از لحظه لحظه آن بهره برداری کنیم به فرموده حضرت علی وقتی مومن می‌خوابد روحش به عرش الهی میرود اما وقتی برمیگردد شیطان در آن دستکاری میکند ولی اگر با وضو بخوابد و تدابیر خواب را انجام دهد شیاطین نمی‌توانند دستبردی به آن بزنند ‌. تدبیری مثل روی شکم خوابیدن بدترین خواب است چون اخلاط غلیظ بدن را به سمت قلب می‌کشاند پس چشم ها پف زبان سنگین و دهان بدبو میشود علاوه بر آن کسانی که زیاد می خوابند همیشه دهان های بد بویی دارند و کسانی که سحر خیز هستند و معمولا کم می خوابند دهان های بسیار خوشبویی دارند .

    همین طور که پر خوری و پر نوشی و پر خوابی باعث بد بویی دهان می شود نخوردن غذا در شب هم باعث بد بویی دهان می شود یعنی در اصل اسلامی به کم خوری سفارش کرده است ولی ترک شام و نخودن غذا در شب را نهی کرده است چون خواب شب بدون اینکه غذا در شکم باشد فساد ایجاد کرده و دهان را بسیار بد بو می کند حتی برای خوشبو شدن دهان سفارش به پیران کرده که با غذایی که تازه در شکم دارند شب را به بستر خواب روند ولی توصیه به پر خوری نکرده است .

تُل یا همان ماندن اضافه غذا در گلو باعث بد بویی بسیار شدیدی مخصوصا در بچه ها خواهد شد چرا که غذا زمانی که در گلو یا در لوزه های گلو بماند باعث عفونت های شدید خواهد شد که در طولانی مدت هم ورم های شدید می کند و تب می آورد و هم بوی نفرت انگیزی ایجاد خواهد کرد که باید یا با پنس های تل گیر آن ها را خارج کنند و یا داروی قسط در حلق بریزند تا خود به خود خارج شود به همین جهت قسط خوشبو کننده دهان می باشد .

خلاصه :

به طور کلی باید بگوییم آنچه که باعث بد بویی بدن و دهان می شود بلغم زا ها و آنچه ایجاد عفونت در بدن می کند می باشد و هر آنچه بلغم و عفونت را از بدن دفع کند باعث خوشبویی دهان و بدن خواهد شد . هر چه هضم را بیشتر کند و معده را گرم کند خوشبو کننده و آنچه سرد کننده معده باشد و هضم را ضعیف گرداند باعث بد بویی بدن و دهان خواهد شد از این رو مواردی چون : کندر ، انار با پیه ، مویز ، هاضوم ، سرکه ، نمک ، آویشن ، ماء الفاطر برای رفع تشنگی کم و با خرما ، چوب مسواک ، سیاهدانه و عسل ، حجامت ، حجامت آب گرم ، صعد کوفی از هضم کننده ها و دفع کننده های بلغم می باشد که برای خوشبویی دهان وارد شده است و مواردی همچون : خواب زیاد ، آب زیاد ، غذای زیاد که از عوامل سرد شدن معده و ماندگاری غذا در معده است و تولید فضولات و عفونت می کند بدن و دهان را بد بو خواهد کرد .

 

در قسمت قبل به علت های بدبویی دهان اشاره شد و در این قسمت درمان بدبویی دهان را بیان میکنیم .

آیا تا به حال شنیده بودید پیاز باعث خوشبویی دهان میشود با اینکه بوی بدی دارد.

پیاز دهان را خوشبو میکند خوردن آن همراه با غذا هضم را بیشتر و رطوبت معده را ازبین میبرد گاز موجود در پیاز در معده باعث عدم ماندگاری غذا در معده و فاسد شدن آن میشود . به طور مثال خوردن سیر در منطقه شمال چون حرارت ندارد و خود منطقه حرارت ایجاد نمیکنه اصلا بو نمیدهد ولی اگر سیر را در منطقه ای گرم و خشک که رویش پیدا کرده خورده شود چون هم منطقه گرم هست و هم رطوبت نیست باعث ایجاد حرارت و ایجاد بوی بیشتری می‌کنه .

ایجاد بوی سیر در دهان پیش زمینه گرم شدن معده است پس برای درمان بد بویی دهان از آن استفاده می شود همین کار را پیاز کرده و کسانی که پیاز مصرف می کنند معده سرد آنها درمان می شود پس هضم بهتر و دهان خوشبویی خواهند داشت نه به این منظور باشد که دهان را در همان موقع خوشبو خواهد کرد .

البته احتمالات دیگری هم هست که به آن می پردازیم .

 

چرا بوی  پیاز یا سیر یا نوره و بوی دهان روزه دار برای ما آزاد دهنده شده است ؟

طبیعت وقتی از حالت اصلیش دور شد و عوض شد میل و مزاج نیز تغییر میکند مثلاً به طور طبیعی افراد گرم مزاج میل به ترشی و افراد سرد مزاج میل به شیرینی دارند ولی به خاطر تغییر مزاج و میل همه افراد میل به شیرینی دارند اونم شیرینی بیرونی و غیر طبیعی که ضربه زننده هست . یا استفاده از نوره در اصل نوره برای بدن مفید است ولی به خاطر اینکه سودای بیشتری با رویش مو خارج میکند به خاطر همین افزایش  مو و بوی زرنیخ  افراد فکر می‌کنند استفاده از تیغ لیزر و موم بهتر است این هم به همان تغییر وابسته است . بوی دهان روزه دار برای فرشتگان خوش میاد روایتی هم در این مورد هست ولی ما هنوز به مرحله ایمان نرسیدیم که این موضوع را درک کنیم .اگر مزاج و میل عوض شود کسی که صوت قرآن برایش لذت بخش بوده دیگر برایش آزار دهنده میشه و جای آن آهنگ ….برایش لذت بخش میشه .

 

  • بهترین نوشیدنی طبق روایت در دنیا و آخرت آب است همچنین تاکید برای جوشیده که باید گرم میل شود .حضرت رسول میفرماید آب فاتر معده و کبد را پاکسازی میکند بوی دهان را خوب می‌کند و…..ولی باید تاکید شود آب زیاد خوردن خودش ایجاد بیماری می‌کند و معده را سرد و هضم را مختل میکند پس باید به اندازه و به موقع خورده شود .

 

  • خداوند رحمت کند کسانی که خلال میکنند زیرا اگر غذا در دهان بماند فاسد میشود و بوی بدش فرشتگان را اذیت می‌کند پس معلوم میشود که خلال دندان از بوی دهان پیشگیری می‌کند در خانه ائمه به میهمان ها بعد از خوردن غذا خلال دندان میدادند این جزو تکریم میهمان به شمار می آید بهترین چوب برای خلال چوب اراک و زیتون است .

 

  • امام علی میفرماید انار را با پیه اش بخورید چرا که زردشدگی دندان و بدبویی دهان را از بین میبرد مضمضه کردن جوشانده پوست انار لثه را محکم می‌کند و از خون ریزی آن جلوگیری میکند و بوی دهان را از بین میبرد .

 

  • از امام صادق در مورد خوردن تره پرسیدند فرمود آن را بخور چرا که در آن چهار ویژگی وجود دارد بوی دهان را خوش میسازد بادها را از بدن میراند بواسیر را ریشه کن میسازد و برای کسی که به آن مداومت کند مایه ایمنی از جذام است .
  • امام کاظم به یکی از شیعیان که از بوی دهان اظهار ناراحتی کرد فرمود خرمایی برنی بخور .
  • خوردن مویز بیماری را از بین میبرد خشم را فرومینشاند پروردگار را خشنود میسازد بوی دهان را خوش میسازد و رنگ را صفا میدهند.
  • کسانی که از بوی بد دهان رنج میبرند انجیر می‌تواند آنها را از این رنج نجات دهد . امام رضا ع میفرماید انجیر بوی دهان را از بین میبرد و باز کننده عروق است .
  • استفاده از سعد کوفی برای دندان سیب خوشبویی دهان میشود سعد سبب تقویت لثه و  دندان هاست .
  • حضرت رسول می‌فرمود با حنا حضاب کنید همانا آن چشم را روشنی می‌بخشد و بوی را خوش میکند و همسر مرد را آرامش می‌بخشداینجا منظور حنا گذاشتن به سر است.
  • سرمه کشیدن هم باعث خوشبویی دهان میشود چون رطوبت را از سر نزول میدهد به طرف پایین و بلغم را از بین میبرد .
  • امام علی میفرماید جویدن کندر دندان را محکم و بلغم را دفع میکند و بوی دهان را از بین میبرد اینجا هم معلوم شد علت بوی دهان بلغم است .
مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. بسیار عالی خداقوت
    اگر میشه علائم هر کدام از علل بدبویی ها رو توضیح بدید و همینطور تل گیری رو
    ممنون

  2. سلام ضمن خسته نباشید وخدا قوت
    مثل همیشه کامل وجامع انشا…موفق باشید

  3. عرض سلام و خدا قوت
    تشکر بابت مطالب مفیدتون
    غلط های املایی( مثل کلمه متندگاری) اکثرا قابل چشم پوشی اند و معنا را عوض نمی کنند. بخلاف اینجا(خواب مضری که اگر عادت نشود باعث ایجاد بیماریهای مختلفی میشود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *