شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بدترین نوشیدنی حلال!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

شاید تا به امروز دلایل زیادی برای مصرف نکردن (بدترین نوشیدنی) نوشابه‌های کارخانه‌ای و گازدار شنیده باشید. ولی دلایلی بسیار محکم و خطرناک وجود دارد. و وظیفه‌ی خود دانستم در این متن بیاورم تا سهمی در ثواب مصرف نکردن این نوشابه خطرناک داشته باشم.

با ما همراه باشید تا مضرات بدترین نوشیدنی را بهتر بشناسید.

مطالبی که مطالعه می کنید، بخشی از کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)۱”، می باشد. مطالب بیشتر درمورد نوشیدنی ها را در کتاب مطالعه نمایید.

دلیل اول: نوشابه عامل افزایش فشار خون است.

بررسی‌های محققان انگلیسی و آمریکایی نشان می‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه‌ی شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشار خون به ‌طور منظم بالاتر می‌‌رود.

دانشمندان معتقدند که شکر غیرطبیعی در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌‌ها و میزان نمک غیر طبیعی در بدن می‌شود. نوشیدنی‌های طبیعی که با شکر نیشکر یا عسل شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند.

دلیل دوم: نوشابه، هضم غذا را با مشکل مواجه می‌کند.

دکتر فریده شیشه‌‌بر در این باره می‌گوید: تقریبا همه‌ی مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند. و هیچ ماده‌ی مفیدی در نوشابه وجود ندارد. مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد. نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌کنند که به این افراد نیز توصیه می‌شود نوشیدنی‌های سالم مثل سرکه و شیره را جایگزین کنند.

غذاهای چرب دیرهضم هستند. پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌شود. درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.

دلیل سوم: نوشابه خطر سکته را افزایش می‌دهد.

مصرف نوشابه خطر ابتلا به سکته را تا 61 درصد افزایش می‌دهد.

دلیل چهارم: نوشابه‌‌های گازدار موجب پوکی استخوان می‌شوند.

دکتر زهرا عبداللهی معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت می‌گوید: نوشابه‌‌ها علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفات هستند. این املاح در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می‌کنند. نهایتاً مصرف نوشابه‌‌های گازدار کمبود کلسیم و پس از آن پوکی استخوان را به دنبال دارند.

دکتر سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این باره می‌گوید: اسید فسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می‌شود. برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون (اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان‌ها استفاده می‌کند.

از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل بر اثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می‌خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می‌شود.

دلیل پنجم: نوشابه‌‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان‌ها هستند.

دکتر سعید نعمتی، دبیر علمی کنگره دندانپزشکی ترمیمی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد می‌گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده‌ی بی ‌رویه‌ی نوجوانان وجوانان از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت‌‌های بدنی، تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌ها می‌شود.

دلیل ششم: نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می‌شود.

محققان می‌گویند: مصرف نوشابه‌های قندی بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش ‌دهد.

مارک پریرا از دانشگاه مینسوتا که این مطالعه را رهبری می‌‌کرده ‌است می‌‌گوید: شاید شکر عامل اصلی این امر باشد ولی افرادی که به طور مداوم نوشابه‌های قندی می‌نوشند به بیماری‌‌های دیگری نیز مبتلا می‌‌شوند.

وی می‌ گوید: “میزان بالای شکر این نوشیدنی‌‌ها میزان انسولین را افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند سلول‌‌های سرطان لوزالمعده را افزایش دهد.”

دلیل هشتم: تأثیر روی پوست.

دلیل نهم: تأثیر کافئین.

به نوشابه‌های گازدار عمدأ کافئین افزوده می گردد تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند. کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می گردد. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب گردیده، علایم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن می گردد.

چرا برای بدن خود بدترین نوشیدنی را انتخاب می کنید؟ در مطالب آتی بهترین نوشیدنی ها را معرفی خواهیم کرد…

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *