شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

اوقات مناسب جهت حجامت 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اوقات مناسب جهت حجامت 

فصول

فصول مناسب : بهترين فصل براي انجام حجامت . فصل بهار و پس از آن به ترتيب پاييز، تابستان و زمستان مي باشد.

حجامت در فصل بهار و بعد از آن پاییز بیشتر از سایر فصول توصیه شده است و در سرما و گرمای شدید کمتراز بقیه  اوقات انجام می شود . 

روز های ماه

روایات معتبر در بحث حجامت بیشتر تاکید بر حجامت در ایام بین روز های 12 تا 15 ماه قمری را دارند . ولی در روايات حضرات معصومين(عليهم السّلام) به طور خلاصه و کلی این روزها برای حجامت مناسب دانسته شده اند:

– روزهای 12 تا 15 هر ماه قمري.

– روزهای هفده، نوزده و بیست و یک هر ماه قمری.

– پنج شنبه آخر هر ماه قمری.

در برخی روایات اسلامی روزهای 17 و 19 و 21 ماه مورد تأکید قرار گرفته است. همچنین امام رضا (ع) در رساله ذهبیه می فرماید: هر گاه تصمیم به حجامت داشتی از روزهای 15- 12 ماه قمری انجام بده که برای سلامتی بدنت بهتر است و هنگامی  که ماه کامل شد حجامت نکن مگر آن که اضطراری داشته باشی چرا که خون با کاسته شدن از هلال  ماه کم و با زیاد شدن آن زیاد می شود. منظور این است که در ایام قبل از 15 ماه قمری خون به اوج آمده . از 15 به بعد به سمت کاسته شدن خواهد رفت همان طور که کتاب الطب من الكتاب و السنة

گفته اند اطباء : بهتر است در ایام نقصان ماه انجام گیرید و فصد در زمان زیاده ماه ( که منظور از 15 ماه به بعد است) و در زمان نقصان ماه باعث جذب رطوبت به سمت بدن شده و خون را جذب می کند به سمت باطن و در زیادت ماه رطوبت به سمت ظاهر بدن می آید ( و نمی توان خون را از ظاهر بدن خارج کرد ) و فصد در این هنگام بهتر است .

برای دانلود متن کامل مقاله کلیک کنید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *