شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

افتادگی رحم وعلت آن

افتادگی رحم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

افتادگی رحم وعلت آن:

بعد از زیاد شدن رطوبت و فضولات در رحم و جذب آن و ناتوانی در دفع،رحم سنگین شده و به پایین میل پیدا میکند.

همچنین ماهیچه هایی که مسئول نگهداشتن رحم هستند نیز به علت افزایش رطوبت و تجمع سردی در لگن ، سست و ضعیف خواهند شد و با ایجاد فشار  مثلا در هنگام اجابت مزاج یا بلند کردن اجسام سنگین و یا سرفه ، توانایی نگهداشتن رحم را نخواهند داشت و فرد دچار افتادگی رحم خواهد شد .

افتادگی رحم حالتیست که رحم از محل خود در فضای لگن به سمت پایین حرکت میکند و دهانه رحم به دهانه واژن نزدیک میشود.

رحم و چگونگی فعالیت آن:

رحم جایگاهی است برای ریزش فضولات خونی بدن از جمله خون های فاسد و آلوده و اضافات هضم چهارم همه اعضای بدن که برای رشد و پرورش جنین لازم است  و به همین علت ، رحم  بهترین جایگاه برای فرزند آوری می باشد ؛ و با بسته شدن نطفه در آن ،جنین از اضافات بدن مادر تغذیه کرده و باعث سلامتی هرچه بیشتر مادر می شود ؛ حال در زمانی که زن باردار نباشد ،خــون های سوخته شده (سودا) یا اضافات هضم چهارم  در لایه های داخلی رحم تجمع کرده و با انباشته شدن  آنـها ،  قوه مدبـره بدن دستور به خارج شدن آن میدهد ؛ که اگر رحم سرد نشده باشد ، میتواند آن را خارج کند در غیر اینصورت آنها را انباشته میکند کـه موجب ابتلا به انواع کیستها و توده ها مانند میوم و فیبروم و امثال آنها خواهد شد.

بنابراین اگر فرایند قاعدگی بصورت طبیعی انجام شود و از  خروج کامل خون جلوگیری نشود ( عدم استحمام و یا شست و شوی واژن یا رساندن هر رطوبتی در ایام عادت ماهیانه به رحم ) ویا فرد با کثرت مصرف مایعات باعث ازدیاد خلط بلغم در این موضع نشود، این دفع ، به صورت ماهیانه ومنظم رخ می دهد به هیچ وجه باعث بیماری های این عضو نمیشود.

ولی عدم رعایت سبک زندگی اسلامی باعث افزایش بخارات و رطوبت های اضافه شده و با افزایـش حـرارت بـدن بـرای دفع این رطوبت ها، سرانجام باعث لزج و سفت شدن این رطوبت ها و بخارات (خلط بلغم) می شود  که با ریزش این خلط فاسد به ناحیه لگن باعث ایجاد بیماری هایی مانند : افتادگی مثانه – افتادگی لگـن-افتـادگی نـاف-ورم کلیـه ها-بزرگ شـدن و بـیـرون زدن فتق- عفونت روده- عفونت های رحمی- سنگ کلیه و مثانه-ورم بیضه و تخمدان ها- کم کاری تخمدان ها-کیست های رطوبی و همچنین افتادگی رحم خواهد شد.

افتادگی رحم درجات مختلفی دارد و حتی گاهی رحم تا بیرون از دهانه واژن نیز نزول میکند و ممکن است اندازه ی آن بزرگتر از حد طبیعی خود شود و در این حالت فرد دچار خونریزی و لکه بینی و زخم دهانه رحم و عفونت آن  خواهد شد .

 

پیامدها و عوارض ناشی از افتادگی رحم و علت آن:

  1. ریزش مو و جوش صورت: فضولاتی که باید از طریق خون قاعدگی دفع شوند ، به علت افتادگی رحم ، حبس میشوند و با افزایش حرارت بدن به علت حبس فضولات ، به سطح پوست ریزش میکنند و باعث ایجاد جوش و دمل و لکه های پوستی خواهند شد.همچنین بخارات دفع نشده از ناحیه رحم ، به علت افزایش حرارت ، به سمت سر ارتفاع میگیرند و موجب سوختن ریشه مو ها و ریزش آنها خواهد شد .
  2. افتادگی گونه وبالای پلک ها: نشان از افتادگی رحم و مثانه است . همچنین رطوبتی که باید با خونریزی از رحم دفع شوند ، به علت افتادگی رحم حبس شده و موجب افتادگی گونه و پلک میشوند.
  3. درد پایین شکم و کمر : به علت کشیده شدن ماهیچه ها و پایه های ناف به پایین به علت افتادگی رحم و تجمع باد وبخارات دراین موضع.
  4. بی اختیاری ادرار یا عدم تخلیه کامل ادرار و برگشت آن به کلیه : به علت افتادگی رحم هنگام تخلی ، رحم مسیر خروج ادرار را مسدود میکند و از تخلیه کامل ادرار جلوگیری میکند و همین امر موجب جذب این رطوبت در مثانه و رحم و سردی و ضعف آنها خواهد شد ؛ بنابراین سردی مثانه موجب ابتلا به بی اختیاری ادرار خواهد شد.همچنین این ادرار باقی مانده در مثانه ، به کلیه برگشت میکند و موجب ایجاد عفونت در کلیه و مثانه خواهد شد.
  5. افتادگی ناف :به علت وصل بودن دوپایه ی ناف به رحم ،با افتادگی رحم بعداز مدتی افتادگی ناف حاصل شده که باعث ایجاد هول ،دلهوره واسترس زیاد میشود.
  6. کاهش شدید میل جنسی: به علت  افزایش جذب رطوبت توسط رحم و مثانه و کل فضای لگن ، رحم و مثانه سرد شده و حرارت لازم برای برقراری رابطه زناشویی ایجاد نمی شود و به طبع آن میل جنسی کاهش پیدا میکند و فرد از رابطه زناشویی لذت کافی نمی برد .
  7. عدم توانایی زن برای ارضاء شدن ؛که باز هم علت آن به سردی رحم و عدم ایجاد حرارت کافی در رحم برمی گردد .
  8. انواع کمر دردها ، زانو درد ، تورم و درد مچ پا ، درد و ضعف ساق پا ، درد و سوزش کف پا: به علت عدم دفع رطوبت ها و فضولات از رحم ، این فضولات و  رطوبت ها و بخارات فاسد توسط مفاصل و اعضا مخصوصا در ناحیه کمر و لگن و پاها جذب میشوند و تورم و درد را ایجاد خواهند کرد .
  9. نازایی : به علت افزایش رطوبت و فضولات در رحم ناشی از عدم تخلیه کامل فضولات ، انعقاد نطفه یا قرارگیری آن در رحم را دچار اشکال میکند یا حتی در صورت تشکیل جنین ، خطر سقط مخصوصا در سه ماهه اول را افزایش خواهد داد و چون رحم ضعیف شده و توانایی نگه داشتن جنین را ندارد موجب  زایمان زودرس نیز خواهد شد.

 

بهترین پیشگیری از  افتادگی رحم:

در دستورات اسلامی و یا حتی آدابی که در زمان قدیم مردم به رعایت آنها بسیار پایبند بودند ، چند راهکار ساده است که میتواند بیشترین تاثیر را در پیشگیری از افتادگی رحم و مثانه داشته باشد که به چند مورد از آنها اشاره می شود:

  • بصورت درست و صحیح نماز خواندن ؛ به این صورت که بعد از اتمام سجده در زمان بلند شدن برای رکعت بعد ، باید پاها را در سینه جمع کرد و بعد بپاخواست ؛ یا حتی در زمانهای دیگر برای بلند شدن از زمین به همین صورت عمل کرد.
  • بستن زیر شکم و دور پهلوها به پشت کمر با شال محکم یا چادر مخصوصا در زمان انجام کار یا بلند کردن اجسام سنگین و یا بستن فانسخه ،یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از ابتلا به افتادگی رحم ، در رفتگی ناف ، افتادگی مثانه ، بیرون زدن فتق ، افتادگی یا جابه جایی لگن و ستون فقرات و بیرون زدن دیسک است زیرا از وارد آمدن فشار روی رحم و مثانه و  افتادگی آنها در اثر ریزش رطوبت جلوگیری میکند؛ همانگونه که زنان قدیم حتی در زمانی که مدت زمان طولانی برای شستن لباس یا ظرف روی دوپا می نشستند و یا برای جارو زدن مدت طولانی به حالت خمیده بودند یا پخت و پزهای طولانی مدت بصورت ایستاده ، بدوش کشیدن های طولانی مدت بچه هاوکار روی زمین های کشاورزی و بلند کردن اجسام سنگین ،چادر های خود را زیر شکم و به دور کمر و پهلوها می پیچیدند و هیچگاه مشکلاتی از این قبیل برایشان اتفاق نمی افتاد و مهمتر از همه با این زحمات زیاد زندگی ، دچار نازایی و سقط مکرر جنین نیز نمی شدند.
  • در حالت نشسته پاها را درون شکم جمع کردن
  • راه رفتن های زیاد به همراه بستن زیر شکم

*اکثر کسانی که زیاد می نشینند دچار افتادگی رحم می شوند چون رطوبت مثانه تخلیه نمیشود ولی با راه رفتن درست ، حرارت بدن افزایش می یابد و علاوه بر تخلیه بهتر ادرار و خون قاعدگی ، رطوبتهای تجمع پیدا کرده در بدن از طریق منافذ پوستی با تعریق دفع می شوند.

*رابطه ی جنسی سالم و تخلیه شدن کامل بدن یکی از بهترین  و موثر ترین روش ها در کاهش رطوبت ها و فضولات رحمی و عدم ابتلا به افتادگی رحم نیز می باشد*

افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم:

  • انجام حرکات اصلاحی نظیر ماساژ رحم و مثانه با کف و کناره دست از پایین شکم  روی استخوان عانه به سمت ناف  برای بالا کشیدن عضلات سست شده  و بادکش کردن از پایین شکم و کشیدن بادکش ها  به سمت ناف  و بستن زیر شکم به پشت کمر با شال محکم یا فانسخه.
  • در صورت مبتلا بودن به عفونت رحمی همراه با افتادگی: تزریق واژینال عسل و سیاهدانه آسیاب شده شبها قبل از خواب ( تا صبح داخل رحم بماند) غیر از زمان قاعدگی  و ایام جماع.
  • کاهش مصرف مایعات مخصوصا در شب ،به علت تجمع سردی خواب و شب و سردی طبع آب و همچنین عدم دفع ادرار در طول شب  و جذب بالای بدن ، باعث غلیظ شدن این رطوبت ها و حبس آنها در لگن و سست کردن رحم و مثانه و حتی ماهیچه ها و ستون فقرات خواهد شد.
  • انجام حرکات اصلاحی برای افتادگی رحم مانند جمع کردن دو پا در شکم در حالت خوابیده ، منقبض کردن ماهیچه های کف لگن ( ماهیچه هایی که مسئول کنترل ادرار میباشند ) به مدت ۱۰ ثانیه و سپس رها کردن آنها این عمل حداقل ۲۰ مرتبه هر روز انجام شود.
  • یکی از بهترین درمان ها در افتادگی رحم چرب کردن پهلوها ،کلیه ها ،رحم تا مثانه با روغن زیتون-سیاه دانه-اسفند شب موقع خواب و بستن فاسقه در طول روز است.

منع خوابیدن روی شکم که هم از امور درمان و هم  پیشگیری محسوب میشود.

 

آنچه درباره ی سلامت رحم باید دانست:

علاوه بر رعایت نکاتی که تا بحال ذکر شد دو مطلب بسیار مهم وجود دارد که در جامعه کنونی کمتر به آن توجه می شود و اهمیت آن نادیده گرفته می شود  و آن اینست که خداوند حکیم بدن زنان را  به نحوی آفریده است که اگر زودهنگام(بعد از بلوغ) ازدواج کنند و بچه دار شوند و از بچه دار شدن های مکرر جلوگیری نکنند و به آداب شرع مقید باشند ، بسیار سالم خواهند بود و دچار بیماری ها و مشکلات رحمی که اکنون بسیار شایع شده است ، نخواهند شد ؛ چرا که با ازدواج به موقع ، رحم فرصت نمی کند که  فضولات و بخارات اضافی را در خود جذب و انباشته نماید و به صورت منظم تخلیه میشود و با بارداری های مرتب می تواند آنچه را که از فضولات و خون های آلوده و یا بخارات جمع کرده است به همراه جفت در زمان زایمان و همراه خون نفاس دفع کند واز همین جهت است که در سیره ی انبیا،بزرگان، و حتی گذشتگان خود می بینید که با رعایت این دو امر مهم، زنان حتی بعد از یائسگی به بیماری های رحمی نظیر سرطان رحم- افتادگی رحم- کیست ها – میوم ها و… مبتلا نمی شدند،چون تا آخرین سال های میان سالی وتا آخرین سال های فعالیت رحم(قبل از یائسگی) زایمان های سالمی داشته و بدن عادت به دفع فضولات داشته است.

از همین رو انبیاء الهی مردم را ترغیب به فرزند آوری کرده وسخن خالق  را درتضمین رزق وتربیت وبرکت وسلامت دائما گوش زد میکردند.

بهترین زنان اُمت ،پُر فرزند دار ترین آنهاست.

مقالات مرتبط

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *